معرفی رسمی آستونمارتین DBS سوپرلگرا، پرچمدار جدید، قاتل فراری!
پس از افشای چند تصویر و تصاویر جاسوسی که در نوربرگرینگ گرفته شده بودند، سرانجام آستونمارتین رسماً پرچمدار جدید خود یعنی مدل DBS سوپرلگرا را معرفی کرده است. این ماشین که در اصل نسخهٔ احیاء شدهٔ مدل قدیمی DBS محسوب میشود، جایگزین مدل ونکوئیش شده است. DBS سوپرلگرا با پانلهای فیبر کربنی بدنه و نیروگاه دوازده سیلندر توئین توربوی زیر کاپوت، برای ارائهٔ تجربهٔ رانندگی فراموشنشدنی و شتابی پیشرو در کلاس خود ساخته شده است.
آستونمارتین با معرفی این خودروی جدید، هردو نام مشهور DBS و سوپرلگرا را بازگردانده است. این سوپراسپرت جدید بر اساس نسخهٔ تکاملیافتهای از ساختار آلومینیومی سبکوزن مدل DB11 ساخته شده است. DBS سوپرلگرا همچنین از همان پیشرانهٔ 5.2 لیتری V12 توئین توربوی مدل DB11 استفاده میکند اما حالا خروجی این موتور به اعداد فوقالعادهٔ 715 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. این پیشرانهٔ بزرگ در پایینترین و عقبترین مکان ممکن در شاسی قرار گرفته است تا توزیع وزن و همینطور مرکز ثقل خودرو بهبود پیدا کند.
نیروی پیشرانه نیز توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک که بهتازگی توسط شرکت ZF توسعه پیدا کرده به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. برای توزیع هرچه بهتر وزن، این گیربکس در عقب خودرو نصب شده است. محور عقب DBS سوپرلگرا همچنین به دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی و سیستم کنترل گشتاور هم مجهز شده است تا گشتاور بهطور دقیق به سطح مسیر انتقال پیدا کند. به لطف این ویژگیها، طبق گفتهٔ آستونمارتین، این پرچمدار جدید میتواند ظرف 3.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالیکه برای رسیدن به سرعت 160 کیلومتر در ساعت هم به 6.4 ثانیه زمان احتیاج دارد.
همچنین همانطور که گفته شد، آستونمارتین ادعا کرده است که DBS سوپرلگرا برای ارائهٔ بیشتری شتاب در دندههای بالایی در کلاس خود طراحی شده است؛ بنابراین این سوپراسپرت بریتانیایی در دندهٔ چهار میتواند ظرف 4.2 ثانیه از سرعت 80 کیلومتر در ساعت به سرعت 160 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. حداکثر سرعت این ماشین نیز 340 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. آستونمارتین گفته است که DBS سوپرلگرا بهترین ویژگیهای دو دنیا یعنی شتاب و پاسخ سریع یک سوپراسپرت را در کنار راحتی و پالایش یک گرند تورر واقعی ارائه میکند که شتاب فوقالعادهٔ آن این ادعا را ثابت کرده است.
سیستم تعلیق DBS سوپرلگرا در جلو از نوع دو جناقی و در عقب از نوع چند اتصالی است که بهصورت استاندارد به جدیدترین نسل از کمکفنرهای تطبیقی هم مجهز شده است. همچنین برای این ماشین سه حالت رانندگی مختلف شامل GT، اسپرت و اسپرت پلاس هم در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، DBS سوپرلگرا به یک سیستم اگزوز جدید با سوپاپهای فعال و چهار سر اگزوز هم مجهز شده است تا خصوصاً در حالات رانندگی تهاجمیتر، بهترین صدای ممکن را از نیروگاه V12 پخش کند.
سازندهٔ بریتانیایی همچنین به آئرودینامیک DBS سوپرلگرا هم توجه داشته و به همین دلیل یک سیستم آئرودینامیکی پیشرفته را برای آن طراحی کرده است. این سیستم در حداکثر سرعت خودرو، 180 کیلوگرم داونفورس تولید میکند که این بالاترین داونفورس در تاریخ محصولات تولید انبوه آستونمارتین است. تجهیزات استاندارد این سوپراسپرت جدید بریتانیایی نیز شامل تعداد زیادی از تجهیزات و لوازم جانبی جذاب چون تودوزی چرمی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم پایش باد تایرها و دوربین دیدن 360 درجه با سیستم کمک پارک میشود. البته مطمئناً در این ماشین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با ناوبری، بلوتوث و پورت USB هم وجود دارد.
مدیرعامل آستونمارتین آقای «اندی پالمر» در رابطه با این سوپراسپرت جدید گفته است:
«DBS سوپرلگرا تنها بازگشت نامهای عالی آستونمارتین نیست بلکه بازگشت ما به نقطهٔ اوج بخش سوپر گرند توررها را نشان میدهد. به لطف گشتاور قابلتوجهی که توسط پیشرانهٔ توئین توربوی V12 تولید میشود، DBS سوپرلگرا شتاب نفسگیری را ارائه میکند درحالیکه پویایی آن نیز با دقت مدنظر قرار گرفته است. هر سانتیمتر از DBS سوپرلگرا با استایل بینظیر، مهندسی با وسواس و قدرتی خشمگین، نشاندهندهٔ پرچمدار آستونمارتین است».
قیمت آستونمارتین DBS سوپرلگرا مدل 2019 در بریتانیا از 225,000 پوند، در آلمان از 274,995 یورو و در ایالاتمتحده از 304,995 دلار آغاز میشود. انتظار میرود تحویل اولین نمونههای این ماشین به خریداران از سهماههٔ سوم امسال آغاز گردد درحالیکه فروش آن در ایالاتمتحده از سهماههٔ چهارم سال جاری آغاز میشود. آستونمارتین DBS سوپرلگرا با برخورداری از ویژگیهایی که ذکر شدند، رقیب بسیار خطرناک و قدرتمندی برای فراری 812 سوپرفست خواهد بود.