آستون مارتین

اسب پیشکشی از سوی AMG برای آستون مارتین DB11

خودروساز مشهور بریتانیایی به تازگی از پیشرانه ۴ لیتری تویین توربوی V8 جدید برای مدل DB11 خود، رونمایی کرده است که به نظر می‌رسد آن را مستقیماً از مرسدس AMG دریافت نموده و به‌خوبی روی محصول خود قرار داده است. این پیشرانه به‌عنوان تحفه‌ای از سوی شرکت مرسدس برای همتای بریتانیایی‌اش، قادر به تولید ۵۰۴ اسب بخار توان خروجی و ۶۷۵ نیوتن‌متر گشتاور است.


آقای پل بریت، به‌عنوان مسئول خط تولید آستون مارتین، این‌چنین به ما توضیح می‌دهد:

وقتی در سال ۲۰۱۲ درگیر پروسه تولید DB11 بودیم، می‌دانستیم که این موتور را می‌خواهیم و قصد داشتیم تا آن را پشت محور جلو نصب نماییم؛ زیرا این پیشرانه V8 تحت زاویه ۹۰ درجه ساخته شده که کمی نسبت به موتور وی ۱۲ با زاویه ۶۰ درجه، عریض‌تر است. این یکی از دلایلی است که به خاطر آنها، DB11 از فضای زیادی در زیر درب موتور خود برخوردار است، استرات بار بالایی نسبت به DB9 بزرگ‌تر شده است و همچنین اکسل جلو کمی جلوتر قرار گرفته است.


همچنین AMG کارتل روغن این پیشرانه را مختص آستون مارتین، مجدداً طراحی نموده و عمق آن را نیز کمتر کرده است؛ چراکه خط مرکزی میل‌لنگ در هردو پیشرانه ۱۲ و ۸ سیلندر، یکسان است و بعلاوه مخزن بزرگتر به معنای وزن زیادتر به همراه لوله‌های بیشتر است.


همچنین توزیع وزنی خودروی DB11 با این پیشرانه، وضعیتی معکوس به خود گرفته و ۵۱ درصد وزن قسمت عقب خودرو در نسخه وی ۱۲، به بخش جلویی در نسخه وی ۸ جدید منتقل شده است. قطعاً توزیع ۴۹ درصد باقیمانده نیز به همین صورت دچار جابجایی شده است.


این تغییرات در نیروگاه، موجب کاهش وزن قابل توجهی شده و حدود ۱۱۵ کیلوگرم از وزن این خودرو را کاهش داده است؛ یعنی شتاب این نسخه نسبت به پیشرانه وی ۱۲، کمی بیشتر خواهد بود.

ازجمله تغییراتی که ما روی این پیشرانه انجام داده‌ایم، می‌توان به استفاده از سیستم مدیریت موتور خودمان که در همکاری با شرکت بوش (Bosch)، موفق به تولید آن شده‌ایم، اشاره کرد.


همچنین سیستم مکش هوا و نیز سامانه اگزوز توسط مهندسین آستون مارتین طراحی و ساخته شده است که طبق گفته آقای بریت، نقشی حیاتی را در DB11 جدید ایفا می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما این موضوع بود که خودروی موردنظر مانند یک آستون مارتین به نظر برسد، نه یک محصول از AMG.
بنابراین ما سعی کردیم تا با تغییرات سیستم اگزوز، آن را از یک محصول وی ۸ اروپایی متمایز کنیم.


در ضمن سیستم مدیریت موتور آستون مارتین موجب تغییرات در توسعه سامانه پدال گاز و نیز ساختاربندی نحوه تحویل گشتاور حاصل از پیشرانه، شده است.
آن‌ها همچنین نظرات صاحبان نسخه V12 را مورد توجه قرار داده‌اند و بر همین اساس، در مدل جدید ما شاهد تمایز بیشتری بین حالات رانندگی مختلف، نظیر: GT, Sport, Sport +، خواهیم بود.


از سوی دیگر، با توجه به پیشنهاد گروهی از مشتریان و مالکان آستون مارتین DB11، وقفه ناشی از تعویض دنده‌ها به‌وسیله پدل شیفتر، کوتاه‌تر شده است؛ بنابراین عمل تغییر ضرایب دنده‌ها، سریع‌تر و آسان‌تر صورت خواهد پذیرفت.

ما همچنین به وجود اندکی انحراف از ناحیه اکسل عقب در نسخه V12، آگاه شدیم و به جهت جبران آن از بوش‌های مستحکم‌تر در ناحیه زیرچارچوب عقب، بهره گرفتیم. همچنین با استفاده از یک بازوی کنترلی با دوام بیشتر در قسمت بالای بخش عقبی، پایداری جانبی را افزایش داده‌ایم.


آن‌ها سیستم فرمان را نیز تقویت نموده‌اند تا بر اساس حالات رانندگی متفاوت، عملکردی مناسب آن حالت داشته باشد و به هیجان بیشتر رانندگی با نسخه جدید DB11، کمک شایان توجهی نماید.

نتیجه همه آن کارها، این است که ما یک خودرو با سیستم فرمان دقیق‌تر و متمرکزتر نسبت به مدل V12 داریم.

ترمزها نیز از روند تحولات بی‌نصیب نمانده‌اند و با به‌کارگیری پیستون‌های جدید در قسمت جلو به دلیل جبران نسبت توزیع وزن خودرو، عملکرد سریع‌تری از پدال ترمز را به نظاره خواهیم نشست.


تغییرات ظاهری V8 نسبت به V12 بسیار اندک است؛ دریچه هواکش در میانه درب موتور، حذف شده است و علت آن وجود مجراهایی برای دمیدن هوا به سمت توربوشارژرها و خنک نمودن آنها است. همچنین چراغ‌های جلویی در نسخه جدید نسبت به مدل ۱۲ سیلندر، تیره‌تر شده است.
در پایان آقای بریت گفت:

همه و همه‌اش همین است، این تمام تغییراتی است که ما در این خودرو اعمال نموده‌ایم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    همکاری بهترین ها اون هم تو این سطح خیلی خوبه

    1. علیx76

      ۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1206 ديدگاه)

      هرچقدم خوب باشه
      روی آستون فقط باید V12 سوار شه
      اینطوری حس میکنم یچیزی کمه

  2. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2855 ديدگاه)

    در پایان آقای بریت گفت:
    ((همه و همه‌اش همین است، این تمام تغییراتی است که ما در این خودرو اعمال نموده‌ایم.))
    فکر نمیکردم یه v8 رو جایگزین v12بکنن و این همه تغییر تو سیستم اگزوز و فرمان پذیری دقیق تر و گیربکس و …..
    بعدش تازه ادعاشون هم نشه!!!
    ………………
    شدیدا منتظر نسل جدید ونتیج هستم خود پالمر گفته که نسل جدید ونتیج زیباترین ماشینی هست که تو حرفه ش تا حالا دیده???
    و گفته اون خشونت و وحشی گری ولکان رو تو ونتیج جدید پیاده کردن.
    و همچنین زیباتر از db10 خواهد بود.
    نکته ی جالبش اینه که دی بی 10 رو اصلا قرار بود به عنوان یک کانسپت یا طرح مفهومی برای نسل بعد ونتیج نشون بدن ولی وقتی خبر ساخت جدید فیلم جیمز باند برای استون اومد تصمیم عوض شد.
    فکر کنم 10 نمونه ازش ساخته شد که 8 تاش برای فیلم بود و دوتای دیگش برای تبلیغات.
    …………….
    در مورد والکیِری هم که پالمر گفته هردو خودرو((پراجکت وان)) از نظر عملکرد ظاهرا شبیه هم هستن ،ولی والکیِری شخصیت بسیار متفاوتی داره و در واقع نمیشه رقیب حسابشون کرد!!
    همونطور که میدونید از آخرین دستاوردهای گراند افکت در این خودرو استفاده خواهد شد،و اینکه طرح نهایی این خودرو کمتر از یک ماه دیگه انجام میشه و تست های نسخه ی پروتوتایپ این ماشین در پیست هم به زودی طبق گفته پالمر انجام خواهد شد.
    و البته v12 پر سر و صدا یادتون نره.
    خبر دیگه ای هم از والکیِری هست،ولی چون ممکنه پدال پوشش بده من نمیگم.

    1. الف.ی

      ۲ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1765 ديدگاه)

      پدال یه مقدار با تاخیر اعلام میکنه هرچی میدونی بگو فوقش کامنتت رو تایید نمیکنن این گرند افکت که گفتی چیه؟

      1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

        ۲ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (2855 ديدگاه)

        گراند افکت برای اولین بار توسط لوتوس در سال 1977 مورد استفاده قرار گرفت.
        به طور کلی گراند افکت باعث کاهش درگ و افزایش چسبندگی خودرو میشه.
        ولی بخوایم وارد جزییات بشیم،اینه که اول هرچی ضریب درگ کمتر باشه فشار کمتری به انجین میاد و تو مصرف سوخت هم صرفه جویی میشه.
        برای مثال ماشین های سرعتی مثل اف1 که دنبال سرعت بالا در پیچ ها هستن ضریب درگ بالا نیازه چون اونجا مصرف سوخت خیلی مهم نیست.((مثلا1.1))
        ولی تو خودروهای شهری ضریب درگ مثلا 0.27 یا 0.78 و…. و در واقع هرچی درگ کمتر باشه سرعت ماشین زیاد تره.
        مورد دیگه که داون فورسه که نیازی به توضیح نیست.
        تو گراند افکت دیگه نیازی به بال نیست،بال باعث افزایش ضریب درگ میشه و برخلاف بال که به خاطر غلبه بر لیفت یا داون فورس که باعث میشه توان زیادی از انجین جهت همین کار به هدر بره ،با گراند افکت دیگه مشکلی از این بابت نخواهد بود.
        برای بدست آوردن گراند افکت در قسمت زیرین خودرو یک کانال هوای بزرگ و مسطح به وجود میارن که هرچی به سمت عقب خودرو میریم ارتفاع کانال زیاد تر میشه و در حقیقت مقطع کانال هوا به صورت یک مثلث نوک تیزه که زمین یکی از اضلاع مثلث و کانال مورب کف خودرو ضلع دیگر این مثلث محسوب میشه.
        در سرعتهای بالا قسمت دماغه خودرو ( که راس مثلث مذکور محسوب میشه ) به زمین نزدیک میشه و در حقیقت به فاصله بسیار کمی از زمین قرار میگیره..هوای عبوری از مقابل با سرعت زیاد وارد این مدخل باریک میشه و با حرکت به سمت عقب خودرو کم کم با افزایش ارتفاع کانال افزایش حجم پیدا میکنه…این افزایش حجم موجب بوجود آمدن مقدار قابل توجهی خلا” در قسمت زیرین خودرو میشه و اختلاف فشار سطح روی خودرو با قسمت زیرین خودرو رو کاملا” به زمین فشرده میکنه.
        گراند افکت معمولا تو سرعت بالای 250 تا خودشو نشون میده.
        جالبه که بدونید مک لارن اف1 برای نتیجه بهتر دوتا فن قابل تنظیم زیر خودرو داره که به چسبندگیش کمک میکنه.
        ((بخشی از این مطلب رو خودم نوشتم بخشیش هم از سایت های دیگس ببخشید دیگه.))

        1. GTS

          ۲ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (544 ديدگاه)

          چه جالب اتفاقا ایده ی گراند افکت سال ها پیش به ذهنم رسیده بود البته با یکم مکانیسم متفاوت تر ولی نمیدونستم همچین چیزی وجود داره تا الان که از دانیال جان شنیدم. دقیقا هم همینطوره تاثیرش توی سرعتای بالا مشخص میشه مثلا همون بالای 250

        2. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

          ۲ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          Gts جان خوشحالم که میبینم در جامعه اشخاصی مثل شما هستن که تفکرات جسورانه دارن.

        3. الف.ی

          ۳ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (1765 ديدگاه)

          ممنون از توضیحات کاملت آقا دانیال

        4. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

          ۳ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          مخلصم الف ی جان.

  3. sevlan

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (186 ديدگاه)

    واقعاً زیباست ای DB11 ،دوسش دارم ، با این موتور عالی تر هم شد.???

  4. ارش

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    آستون مارتین از اون ماشینهای با اصالت و قدیمیه بیشتر از صد سال قدمت داره بارها ورشکست شده اما مقاومت کرده و روی پای خودش ایستاده الان هم که در بهترین شرایط قرار داره خوشحالم از شکوفایی دوباره ای که داره تجربه میکنه یه انگلیسیه اصیل.بدون شک مدل والکری اعجوبه ای خواهد بود همه رو متحیر خاهد کرد.

  5. علی

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (191 ديدگاه)

    با سلام
    به قول جرمی کلارکسون بهترین ازدواج دنیای خودرو ازدواج مرسدس با استون هست به شخصه کاملا باهاش موافقم

  6. Behrouz anzali

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (128 ديدگاه)

    دوستان انگلیسی اصیل هستن واقعا تبریک میگم!

    1. ارش

      ۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      شما از انگلیسیه اصیل چی برداشت کردی ؟منظور اصالت ماشین اینه یه کمپانی همچنان به اصول اولیه خودش پایبند باشه مثل ماشینهای ایتالیایی که آغاز به کارشون همزمان شد با فوتوریست های ایتالیاوتکنولوژی و سرعت از اعتقادات این مکتب بود به همین دلیل هم ایتالیها سوپرت اسپرتهای سریعی میسازن و هنوز هم به سنتشون وفادارن وانتظاری که از طراحی یه فراری یا لامبورگینی میره باید به مانند یه تابلو نقاشی زیبا باشن.استون مارتین اصیله چون طراحی انگلیسیها طراحی جواهرگونه همراه با شکوه و جلال سلطنتی باشه همراه پرفورمنس بالا که استون مارتین در این زمینه ها استاده به همین دلیل یه انگلیسیه اصیله نه که من عاشق اصالت انگلیسی باشم بیشتر دقت کن بقیه مطالب رو هم همینجوری سطحی برداشت میکنی ؟ضرر میکنی ها

  7. احمد

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    واقعا یک شاهکاره این ماشین،همکاری با مرسدس دیگه کار را تمام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا