آستون مارتین بالاخره خبرهایی رسمی در مورد جزئیات ساخت زاگاتو V12 اعلام کرد، که اولین تحویل آن برای پاییز ۲۰۱۲ با قیمت ۳۳۰,۰۰۰ پوند برنامه ریزی شده است.
زاگاتو تلفیقی است از تکنولوژی و سنت در یک سطح جدید و هیجان انگیز. طرح اولیه زاگاتو که حاصل اندیشه های « مارک رایشمن » و تیم طراحی آستون مارتین است، در اوایل سال ۲۰۱۰ بوجود آمد؛ خودرویی که پس از ۵۰ سال با الهام از DB4 GT Zagato و با کمک مواد و تکنولوژی مدرنی که در پس One-77 بوده، ساخته شده است.
پیشرانهای که برای V12 زاگاتو درنظر گرفته شده موتوری دوازده سیلندر با بلوک تمام آلومینیومی است که دقیقا ۵,935cc حجم دارد. با ضریب تراکم ۱۰.۹ بر یک، دور از انتظار نبود که خروجی آن ۵۱۰ اسببخار قدرت در دور موتور ۶,۵۰۰ به همراه ۵۷۰ نیوتنمتر گشتاور در دور ۵,۷۰۰ باشد.
با چنین قلب سرزندهای که قدرتش توسط گیربکس شش سرعته دستی تماما به محور عقب منتقل میشود، باید برای رسیدن به سرعت صد ۴.۱ ثانیه و برای دستیابی به سرعت دویست کیلومتر برساعت نیز تنها ۹.۲ ثانیه منتظر ماند! حداکثر سرعت این سوپراسپرت انگلیسی نیز به ۳۰۵ کیلومتر برساعت میرسد.
اما برای نگهداشتن آن در سرعتهای بالا مهندسان از دیسکهای گرانقیمت کربن/سرامیکی با کالیبرهای ۶ گیرهای بهرهگرفتهاند. متناسب با وزن خالص ۱۶۸۰ کیلوگرمی خودرو نیز که ۵۱ درصد بر محور جلو و ۴۹ درصد بر محور عقب توزیع شده، از رینگهای آلومینیومی ۱۹ اینچ استفاده شده است؛ تایرهای ساخت پیرلی از مدل P.Zero Corsa نیز که در جلو و عقب به ترتیب 255mm و 295mm هستند آنان را بخوبی پوشاندهاند.
اگر بگوییم باک بنزین آن ۱۲۰ لیتر حجم دارد، برای مصرف سوختش چه حدسی میزنید؟! به هرحال اگرچه سوزاندن ۲۱.۳ لیتر در شهر و ۱۳.۸ لیتر در سیکل جادهای با روحیات هرکسی سازگاری ندارد اما این موضوع برای مشتریان ثروتمندی که حاضرند بیش از ۵۲۰,۰۰۰ دلار برای خرید این خودرو که تنها ۱۵۰ دستگاه از آن تولید میشود، هزینه کنند احتمالا هیچ اهمیتی ندارد؛ نهایتا اگر این مسئله جدیتر شد شاید مالکانش یک پمپ بنزین اختصاصی نیز همراه این خودرو خریداری کنند!
نسخه نهایی آستون مارتین V12 زاگاتو در نمایشگاه ژنو امسال رسما رونمایی خواهد شد.