رئیس آستونمارتین «توبیاس موئرس» پایش را محکم روی ترمز میگذارد، لانچ کنترل را فعال میکند و پدال گاز را میفشارد. دور موتور با صدای غرغری بالا میرود و سپس ترمز را رها میکند. سوپر شاسیبلند آستونمارتین DBX707 با غرشی مثل شیر گرسنه شلیک میشود، گیربکس نُه سرعته بهسرعت دندهها را تعویض میکند و پیشرانهٔ V8 توئین توربو به ردلاین ۷ هزار rpm خود میرسد. موئرس با صدای بلند میخندد و میگوید «این خیلی سریع است».
سپس وی آستون را وارد پیچ کرده و گاز را تخته میکند. انتهای پهن خودرو سر میخورد اما او همچنان پایش را روی پدال گاز نگه میدارد و DBX707 با دریفتی زیبا، بهراحتی و منظم مثل یک خودروی اسپرت از پیچ خارج میشود. موئرس لبخندی میزند و درحالیکه سرش را تکان میدهد میگوید «نباید بتوانید این کار را در یک شاسیبلند انجام دهید». مشخص است که رئیس از اسباببازی جدیدش لذت میبرد. DBX707 واقعاً اسباببازی موئرس است. رد پای او در سراسر این سوپر شاسیبلند جدید آستون دیده میشود، از پیشرانهٔ ۴ لیتری توئین توربوی بهینهشدهٔ AMG زیر کاپوت گرفته تا گیربکس اسپید شیفت نُه سرعتهٔ اتوماتیک AMG با حالت اسپرت پلاس و لانچ کنترل و شاسی که برای افزایش دقت رانندگی بدون قربانی کردن راحتی سواری تنظیم شده است.
مأموریت DBX707 ساده است: شاسیبلندی سریعتر از لامبورگینی اوروس و با هندلینگی بهتر از پورشه کاین توربو کوپه. پس از رانندگی کوتاهی با یک پروتوتایپ آمادهٔ تولید این خودرو در پیست آزمایشی آستونمارتین در سیلورستون انگلستان، باید گفت مأموریت انجام شده است. با ۷۰۷ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاوری که زیر کاپوت قرار دارد، حتی این شاسیبلند ۲.۲ تنی هم بسیار سریع احساس میشود. این آستون سرعتی را با شدتی بیامان تولید میکند و تحویل قدرت بهقدری روان و یکنواخت است که در هنگام تعویض دندهها بهصورت دستی باید مراقب بود که پیشرانه به محدودکنندهٔ دور موتور نرسد.
ذرهذرهٔ DBX707 سریع احساس میشود و به ادعای موئرس در کمتر از ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند درحالیکه میتواند به حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد تا سریعترین شاسیبلند حال حاضر دنیا لقب گیرد؛ اما در این ماشین چیزی که بسیار چشمگیرتر به نظر میرسد رفتار و چگونگی هندلینگ آن است. هنگامیکه خودرو بهسرعت تغییر جهت میدهد، احساس چابکی و پاسخگویی فوقالعادهای دارد. این ماشین بهترین و قابلاعتمادترین دماغه را در بین همهٔ سوپر شاسیبلندهای بازار دارد زیرا در پاسخگویی بسیار دقیق است و بازخورد مناسبی را هم ارائه میکند. بهعنوانمثال، در پیچها دقیقاً همانجایی که راننده بخواهد میرود. مهمتر از این، پشتیبانی زیاد از سوی محور عقب است که از هنگام ورود تا خروج از پیچ وجود خواهد داشت.
به گفتهٔ موئرس، بخش بزرگی از این مهم به لطف بازسازی اساسی سیستم تعلیق جلو حاصل شده است. بهعنوانمثال، پایههای کمکفنرهای جلو ۵۵ درصد از DBX معمولی سفتتر شدهاند و به لطف یک پانل ۴ میلیمتری در زیر بدنه، استحکام پیچشی خودرو ۱.۳ درصد افزایش یافته تا واکنش فرمان بهبود پیدا کند. همچنین نرخ فشردگی و برگشت فنرها هم به ترتیب ۲۰ و ۱۰ افزایش یافته است.
تغییرات در عقب DBX707 شامل تجهیز به یک دیفرانسیل الکترونیکی جدید با نرخ قفل بالاتر و کمکفنرهایی نرمتر از جلو میشود. سیستم الکترونیکی فعال بادیرول نیز از نو کالیبره شده تا در حرکات پایین بدنه ۵۰ درصد گشتاور بیشتری ارائه کند. همچنین در سرعتهای بالاتر حالا کنترل بادیرول در پیچها بیشتر روی قسمت عقب تمرکز دارد تا کمفرمانی را کاهش دهد. درنتیجهٔ این تغییرات، DBX707 به میزان قابلتوجهی سبک احساس میشود و آن حس سنگینی که هنگام رانندگی با لامبورگینی اوروس یا پورشه کاین توربو کوپه (بهجز نسخهٔ توربو GT) به راننده دست میدهد در آن دیده نمیشود.
این در حالی است که تیم موئرس در ابتدا کاین را بهعنوان یک معیار پویایی برای توسعهٔ DBX707 در نظر گرفته بودند. هرچند این شاسیبلند قدرتمند بریتانیایی نسبت به DBX معمولی سفتتر و خشنتر شده اما سواری آن بدون هیچ لرزش یا تکانی روی دستاندازها و برآمدگیهای کوچک، هنوز هم بهطور چشمگیری راحت است. به همین دلیل، DBX707 هنوز هم بیشتر شبیه یک گرند تورر احساس میشود تا ابزاری برای پیست.
آستونمارتین DBX707 در خط مستقیم بسیار سریع و در پیچها بهطور شگفتانگیزی خوب است. البته قضاوت نهایی را به چند هفته بعد که زمان بیشتری را با آن در جادههای واقعی سپری کردیم و همچنین زمانی که بتوانیم آن را طی یک آزمایش مقایسهای در برابر رقبای خود قرار دهیم موکول میکنیم ولی بااینحال، در برداشت اول شاید بتوان DBX707 را معیار جدیدی برای سوپر شاسیبلندها دانست.
مشخصات فنی
Aston Martin DBX707 2022 | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۷۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۱۰ کیلومتر/ساعت |
وزن | ۲۲۴۵ کیلوگرم |
قیمت | ۲۳۲ هزار دلار |
VIPER
۳ فروردین ۱۴۰۱707 اسب بخار
چه قدرتی کشیده بیرون از موتور ای ام جی
seyedjavad.mercedesbenz
۳ فروردین ۱۴۰۱فکر کنم بر پایه موتور بلک سریز ارتقا داده شده
Jdm باز
۳ فروردین ۱۴۰۱موتور بلک سریز قدرتش چنده؟؟
فک کنم ۷۲۰ بود
King Godzilla
۳ فروردین ۱۴۰۱آره دیگه کلا این روزا موتور زیاد میگیرن از آلمان
مثل سوپرا
به نظرم خیلی موتور های بهتری هستن که ژاپن میتونه استفاده کنه
انگلیس هم همینطوره میتونه موتور های v12 هم بسازه
موتور های انگلیسی رو نمیشناسم ولی خوب میدونم میشه rb26 و 2jz ژاپنی خیلی قابلیت توسعه و بروزرسانی دارن
زیزیگولو
۳ فروردین ۱۴۰۱اغلب ماشینای شاسی بلند به پرفروش ترین محصول کمپانیای خودروسازی تبدیل میشن و انگار استون مارتین مارتین DBX هم داره همین کارو میکنه
ehsan.fa
۳ فروردین ۱۴۰۱لامصب یه چیز دیگه س ، ابزار آلمانی دقت و ظرافت انگلیسی ، ترکیبی که تو رویا باید دنبالش بود آخرت ماشینهاس شاید دیگه مثلش نیاد چون قراره بریم تو عصر برقی .
Jdm باز
۳ فروردین ۱۴۰۱میتونم بگم بهترین سوپر suv حاضر جهانه
واقعا سطح شاسی بلند هارو یه پله ارتقا داد
محمد امین
۳ فروردین ۱۴۰۱پورشه کابین توربو جیتی فعلا این لقب رو داره ، حتی اگر اندکی در درگ کند تر باشه ، قیمتش خیلی کمتره و طراحی اش هم کمتر جنجالی هست
البته من فکر میکنم فعلا بازار suv های پرفورمنس اونجا که باید باشه نیست ، یعنی هنوز فضای خیلی زیادی برای توسعه و پرفورمنس وجود داره که برند ها ارائه اش نمیکنن
Jdm باز
۳ فروردین ۱۴۰۱اره بهترین قبمت رو کاین توربو gt میده ولی خب بنظرم این dbx707 یذره خاص تر و صد البته قدرتمند تر هستش
TOM KRISTENSEN
۴ فروردین ۱۴۰۱به جز خاص بودن و قدرت بالاتر هیچ برتری دیگه ای نداره، مخصوصا تو پیست که اونجا توربو جیتی پادشاهی میکنه
TOM KRISTENSEN
۴ فروردین ۱۴۰۱به جز خاص بودن و قدرت بالاتر هیچ برتری دیگه ای نداره، مخصوصا تو پیست که اونجا توربو جیتی پادشاهی میکنه
GMA
۳ فروردین ۱۴۰۱مهم ترین رقیب اوروس و کاین توربو GT، باید دید در یک مقایسه کامل و جامع نسبت به رقبا چه عملکردی خواهد داشت
matin
۳ فروردین ۱۴۰۱موتورش فوق العاده قویه
۳۱۰ کیلومتر سرعت و شتاب ۳ ثانیه با دو تن وزن عالیه
از اون طرف هم شاسی بلنده هم لذت یک ماشین اسپرت رو به ادم میده یک سوپر کار واقعی
ولی فکر نکنم لندازه هامر و شورولت افرودش خوب باشه
GMA
۳ فروردین ۱۴۰۱این خودرو کراس اوور هست و برای عبور از مسیر های آفرود ساخته نشده پس نمیشه انتظار داشت پا به پای SUV ها پیش بره تو مسیر های بیراهه
Reza_ar
۳ فروردین ۱۴۰۱مسیرای آفرودی که اصلا
ولی برای رالی خیلی سبک و دریفت روی برف و ماجرا جویی های معمولی خوبه (در همین حد کهawdهستن و ارتفاعشون از زمین مناسبه و گشتاور زیادی رو به صورت بهینه و هوشمند ارائه میدن)
کراس اورای پرفورمنس بیشتر مناسب کساییه که سرعت و هندلینگ پورشه ۹۱۱رو با کاربردی بودن مینی ون ها و راحتی رانندگی روزمره تویوتا کمری رو با هم میخوان
این سگمت همه قابلیت ها رو با هم به صورت متعادل داره.
برای همین بازار به این سکت داره میره و به زودی همه برند ها کراس اوور های پرفورمنسشون رو میسازن
فقط قیمت گرونی دارن که اونم منطقیه
یا حتی بعضی موقع ها ارزون تر از سدان های پرفورمنس هستن. به طور مثال قیمت پایه کاین gt از پانامرا توربو sبا توان مشابه و آپشن های مشابه ارزون تره
Behnam1012
۳ فروردین ۱۴۰۱عجب چیزی شد
DNA
۳ فروردین ۱۴۰۱چرا این رنگ بژ اینجا اینقد منفوره؟
Reza_ar
۳ فروردین ۱۴۰۱چون سلیقه ایرانی ها نیست
اینجا فقط سفید👌😂
ماکسیمیلیان
۳ فروردین ۱۴۰۱بهترین ساخته ی استون مارتین تا به کنون!
یا علی🌷
Clean energy (صیانت!)
۳ فروردین ۱۴۰۱والکری: آیا من برای تو یک لطیفه هستم؟
مردیم از خوشی
۳ فروردین ۱۴۰۱اون فقط برا پیسته ، اینا باش بچه را میبری خونه خودت با همین میری پیست 😎
Clean energy (صیانت!)
۴ فروردین ۱۴۰۱اونم هست…
ولی خب دیگه هرچی باشه میتونیم بگیم والکری بهترینه چون تمامیه مهندسی آستون مارتین رو یه جا داره…
seyedjavad.mercedesbenz
۴ فروردین ۱۴۰۱آستون مارتین dbr1
آستون مارتین والکری
آستون مارتین ویکتور
آستون مارتین one77
آستون مارتین ولکان
آستون مارتین ونکوییش زاگاتو کروک / شوتینگ بریک
آستون مارتین DBS GT زاگاتو
آستون مارتین db5
رو نمیشه نادیده گرفت و این رو برترین انتخاب کرد ، هرچند که این هم از فوق العاده ترین ساخته های آستونه
matin
۴ فروردین ۱۴۰۱db5دیگه قدیمیه و ماشین کلاسیک حساب میشه باید با هم دوره های خودش مقایسه کرد
ولکان هم فقط قدرت موتور داره راحتی سواریش از همه کم تره
db11 هم خوبه هم از لحاظ موتوری قابل قبوله هم لوکسه ولی اگه بهترین بخوایم حسابش کنیم به بقیه محصولاتش مثل ویکتور و dbs ظلم میشه
Hamid
۴ فروردین ۱۴۰۱از کنار و عقب حوبه از جلو طرحش شخمیه
مهردادکمال
۴ فروردین ۱۴۰۱310کیلومتر برای یه شاسی بلند؟؟؟ هایپرکار پورشه 911جی تی وان کمتر از این تاپ. اسپیدش بود!!! این یه جادوی بزرگه
آرمان
۴ فروردین ۱۴۰۱ما هم با ۴۰ سال حمایت همه جانبه از خودروسازان عقب افتاده میتونیم شاهین و دنا پلاس بسازیم
کیانوش
۴ فروردین ۱۴۰۱تا وقتی که این مدل معرفی شده اصلا از کراس اور های اسپورت خوشم نمیومد یعنی میشه گفت متنفر بودم از اوروس و حتی کاین ولی این نمیشه دوسش نداشت