به تازگی فرصت تست و بررسی استون مارتین ونتیج جدید فراهم شده و میخواهیم بدانیم این خودرو در برابر پورشه ۹۱۱ توربو چه عملکردی خواهد داشت.
پورشه ۹۱۱ مدتهای زیادی است که به عنوان سنگ محک خودروهای اسپرت، پرفورمنس و سطح بالا شناخته میشود اما استون مارتین ونتیج ۲۰۲۵ جدید با ۶۵۶ اسب بخار قدرت میخواهد ثابت کند که حرفهای زیادی برای گفتن دارد. اول از همه اینکه بریتانیاییها ونتیج را اصلاح کردهاند. تقریباً تمامی مشکلات این خودرو رفع شده است و در قدم بعدی شاهد ارتقا جایگاه این خودرو در بازار هستیم.
قیمت ونتیج جدید هماکنون به ۱۹۱ هزار دلار میرسد و بنابراین خودروی یاد شده در کلاس متفاوتی نسبت به نسل قبلی قرار دارد. نکته بعدی اینکه ونتیج همچنان میتواند کارهایی را انجام دهد که ۹۱۱ از انجام آنها عاجز است. نسل جدید این خودرو واقعاً خوب ساخته و پرداخته شده است اما به اندازهای که باید تکمیل باشد بهبود یافته است؟ بهبودهای نسل جدید این خودرو تنها به افزایش ۱۵۳ اسب بخاری قدرت و کابین جدید محدود نشده بلکه شاهد یک بازسازی کامل هستیم. سیمون نیوتون مدیر بخش محصولات پرفورمنس استون مارتین که به تازگی به این سمت منصوب شده تغییرات قابلتوجهی را اعمال کرده است. ونتیج بر اساس شاسی آلومینیومی ساخته شده و اگرچه استحکام پیچشی کلی آن افزایش یافته اما این موضوع تنها بخش مدنظر تیم استون مارتین نبوده است. در واقع تیم نیوتون روی بهبود بخشهایی همچون سیستم تعلیق تمرکز داشتهاند.
در قدم بعدی به پیشرانهای میرسیم که یک بمب اتمی است. این نیروگاه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی ساخت مرسدس AMG نه تنها از نو تنظیم شده بلکه توربوهای بزرگتر دارد و از میل بادامکهای بهتر نیز سود برده شده است. به این موارد باید محفظه احتراق کاراتر و نسبت تراکم پایینتر را افزود. درحالیکه نسبت تراکم نسل پیشین این خودرو ۱۰.۵ به ۱ بود، نسبت تراکم استون مارتین ونتیج جدید به ۸.۶ به ۱ رسیده که مشابه نسبت تراکم مرسدس E63 و S63 است. با قدرت ۶۵۶ اسب بخار، این پیشرانه یکی از قویترین نسخههای نیروگاه ۸ سیلندر تاریخ AMG به شمار میرود.
صبر کنید! چیزهای بیشتری هم هست. یک سیستم کنترل کشش نه مرحلهای جدید وجود دارد که به رانندگان اجازه میدهد به دقت درصد لغزش چرخ در مقایسه با سرعت جاده را کنترل کند. اگرچه جدیدترین سیستم ساخت بوش از هدایت ترمز استفاده میکند اما دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی و دامپرهای تطبیقی نیز صحنه را مدیریت میکنند. سختافزار بکار رفته در ونتیج جدید به خوبی عمل میکند و دیفرانسیل یاد شده میتواند در عرض ۱۳۵ میلیثانیه از حالت کاملاً باز به حالت بسته درآید.
شاید مهمترین تغییر رخ داده در استون مارتین ونتیج جدید را کابین کاملاً دگرگون شده آن دانست که نظرات را به خود جلب میکند. این خودرو ثابت میکند بسیار کاربردیتر از قبل است و از دکمهها و کلیدهای بسیار راضی کنندهای سود میبرد. سرانجام اپل کارپلی بیسیم هم در خودرو بکار رفته است. البته برخی کاستیها وجود دارد. برای مثال هنگام تنظیم صدای سیستم صوتی امکان روشن کردن گرمکن صندلی وجود داشته و پشت آمپرها هم دارای کیفیتی هستند که با قیمت خودرو همخوانی ندارند.
نسل جدید ونتیج در جاده راحتی سواری خود را از دست نمیدهد و حتی اگر فلسفه تمرکز بیشتر روی پرفورمنس نیز وجود داشته باشد سرنشین خودرو احساس ناراحتی نخواهد داشت. صدای جاده به خوبی مدیریت شده و کیفیت سواری در تمامی حالتها عالی است. این خودرو در زمان حمله به پیچها از دقتی سود میبرد که قبلاً وجود نداشت هرچند همیشه این حالت برقرار نیست. علیرغم بهبودهای چشمگیر شاسی و سیستم تعلیق، فرمان همچنان فاقد بازخورد مناسب و توازن وزنی خوب است. سیستم تعلیق جدید نیز احساس بسیار خوبی دارد و چابک به نظر میرسد اما درعینحال خشک و ناهنجار نخواهد بود.
سیستم کنترل کشش چند مرحلهای خودرو بسیار هوشمند به نظر میرسد و به خوبی رفتار ونتیج را زیر نظر دارد. توازن شاسی را نیز میتوان با خودرویی همچون سوبارو BRZ مقایسه کرد. در حقیقت راحتی راندن خودرویی با این قدرت و وزن به حدی خوب است که باعث تعجب میشود. همین کاراکتر خودرو در پیست نیز به چشم میخورد. ونتیج جدید در ۲۵ دقیقه حضور پرفشار در پیست کم نیاورده هرچند کمی از قدرت ترمزهای آن کاسته شده است. ما در همین تست و با سرعتهای زیاد و کم رانندگی کردیم و واقعاً تحت تأثیر لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت S 5 قرار گرفتیم. با استفاده از این لاستیکهای جدید به راحتی میتوان دریفت های سنگین را بدون هیچگونه مشکلی تجربه کرد.
سواری استون مارتین ونتیج جدید همانطوری خواهد بود که شما میخواهید. اکسل جلوی خودرو به راحتی میتواند در زمان ورود به پیچ تحت تأثیر قرار گیرد اما با کمی مدارا و رفتار حرفهای، خودرو به خوبی پیچ را رد خواهد کرد. در مجموع میتوان گفت ونتیج جدید یک پیشرفت بسیار خوب برای استون مارتین بوده است و علیرغم اینکه مقایسه این خودرو با ۹۱۱ کاری احمقانه است اما باید گفت ونتیج ۲۰۲۵ قاتل واقعی ۹۱۱ توربو است. بریتانیاییها کار خود را انجام دادهاند. ونتیج سواری هیجانانگیزی نسبت به پورشه دارد، راحتتر و ساکتتر است و سواری بهتری را به نمایش میگذارد. البته در مقابل باید گفت استون مارتین به سطح دینامیکی ۹۱۱ نمیرسد و پورشه احساس فرمان، هندلینگ و درگیری فوقالعادهای دارد.
اما کاملاً محتمل است که استون مارتین برای اولین بار در تاریخ پکیج کلی بهتری را ارائه کرده باشد. ونتیج جدید بسیار احساسبرانگیز ظاهر شده و باعث میشود خندههای ریزی در زمان رانندگی داشته باشید. در حقیقت با این خودرو بجای پدیدار شدن احساسات یک فرد بزرگسال و منطقی، کودک درون شما زنده میشود. شما در نهایت عاشق ونتیج جدید خواهید شد…
مشخصات استون مارتین ونتیج ۲۰۲۵ | |
پیشرانه | ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۶۵۶/۸۰۰ |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۳.۴ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۳۲۵ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۶۰۵ |
قیمت پایه (دلار) | ۱۹۱,۰۰۰ |
آرین
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳جواب
نه
amir
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳۹۱۱ خط قرمز همش هیچ کوفتیو باهاش مقایسه نکنید حتی بوگاتی شیرون و ریماک و فراری و لامبو
یه لیگ دیگس
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳باید سوار هردو شم هردورو بررسی کنم بعد جواب خود رو میگم
ممد ژانگولر
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳به قول انگلیسیها NO
amir-mr
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳جواب قطعا
نه
faster
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳این همه راجع به ونتیج جدید توضیح داد و ازش تعریف کرد آخرش به این نتیجه رسیدم که 911 چه ماشین خفنیه
Arshia m3csl
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا زیبا و شیک و اسپرته😍👌🏼 رقیب شایسته برای فراری روما و پورشه ۹۱۱ توربو اس هست با ۱۰۰ هزار دلار ارزونتر از اونا و رقیب سرسختی تو بازه قیمتی مازراتی گرن توریسمو و مرسدس بنز sl63 محسوب میشه واقعا اثر هنریه استون مارتین ونتج و رقیب سنتی پورشه و مازراتی
افشار
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳از نظر بنده خیر
حامد .مهدی پناه
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳منبع این مقاله حایی مطرح شده من ندیدم ؟ یا اینکه کسی از مسئولین سایت سوار این ماشین شده خبر نداریم؟
شاهین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳موتور وان
B
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳بهتر نیست اخر اینطور مقالات منبعشون هم بزنید ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳معمولا برای غالب مطالب ما بیش از یک منبع وجود داره
نویسنده هم مختار هست نظر خودش رو داشته باشه
پدال صرفا سایت ترجمه نیست
این مطلب از motor1 انتخاب شده
https://www.motor1.com/reviews/719133/2025-aston-martin-vantage-first-drive-review/
Saeed Farshchian
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳از استون مارتین خوشم میاد و بنظرم پیکج واقعا خوبی رو ارائه میکنه
اما به نظر من به اصالت و پرفورمنس پورشه نمیرسه
شاید بخاطر اینه که پیشرانه هاشو از برندای دیگه قرض میگیره!
Puya
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳نهایتا نسل جدید ونتیج فاصله خودشو با نسل فعلی Turbo S کم کرده باشه. خود پورش در تعجبه که چی خلق کرده و هنوزم که هنوزه بدون تغییرات اساسی و صرفا با همون فرمول برندهی چندین و چند سالهی خودش الگوی بقیه کمپانیهاست و استون و مرسدس تلاش میکنن مدلی شبیه به Turbo S تولید کنن. حالا هنوز نسل جدید 911 معرفی نشده که اگه بشه باز هم فرسنگها فاصله میوفته بین پورش و رقبا. با ساختار موتور جلو – محرک عقب نمیشه از موتور عقب – چهار چرخ محرک پیشی گرفت. حالا میخاد ترنس اکسل باشه. میخاد کنترل کشش خوبی داشه باشه.
مهربد
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳به درستی می فرمایید.. موتور جلو با موتور پشت به هیچ هماوردی نمی رسد..
Siyavash
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقا👌
GMA
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳هرچقدر استون عالی عمل کرده و پیشرفت کرده، مرسدس GT برعکسش…
𝐀𝐥𝐢
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳۹۱۱ یه دنیای دیگه ای به نظرم هیچ وقت به هیچ خودرویی ترجیحش ندادم
زیزیگولو
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳انتخاب من ۹۱۱ هستش
amirboss
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳با تمام احترامی که برای شخصیت استون مارتین قائلم ولی حقیقت اینه که نمیتونه پا به پای پورش افسانه ای بیاد.
نیما
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه چهار چرخ محرک بود شاید میشد با پورشه مقایسه کرد ولی اینجوری هیچ حرفی واس گفتن نداره
رامتین
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳اصلا ونتیج فروشش نسبت به 911 یک دهم هم نیست. دینامیک رانندگی علیرغم این همه پیشرفت خودشون دارن میگن پورش بهتره. چه برسد نسل جدید 911 بیاد. ونتیج دو سال دیگه کلا از خط تولید خارج میشه و یا برقی میشه. اما این 911 هست که شک نکنید تا پیری همه مون هست. یعنی هیچگاه موتور احتراق داخلی برای این ابرخودرو از بین نخواهد رفت.