آستون مارتین

بررسی سوپر تورر آستون مارتین DB12 ولانته: میانگین فراری و بنتلی

آخرین فریادهای موتور V8 AMG در بدنه آستون‌مارتین پیش از برقی‌شدن شنیدنی است!

DB12 ترکیب نشان آستون‌مارتین با روحیه گرن‌تورینگ است که به‌ بهترین شکل ممکن طراحی و مهندسی شده است. نسخه روباز این خودرو هم پا را یک قدم از کوپه آن فراتر گذاشته تا تجربه‌ای مثال‌زدنی را برای مشتریان این شرکت انگلیسی فراهم کند. پیشرانه ۸ سیلندر V شکل این سوپرتورر (که توسط AMG مانند نسل گذشته توسعه پیدا کرده است)، کابین بازطراحی‌شده، ارگونومی بالا و مواد باکیفیت فضای داخلی نوید یک خودروی لوکس و همه‌چیز تمام را می‌دهند.

نسخه بی‌سقف مدل‌های بزرگ آستون‌مارتین با نام ولانته شناخته می‌شوند. DB12 ولانته با وام گرفتن از همان سبک طراحی نسخه کوپه قصد دارد طراحی تازه این برند را بیش‌ازپیش در اذهان تثبیت کند. البته عقب خودرو شاهد تغییرات کوچکی بوده تا بتواند میزبان خوبی برای سقف پارچه‌ای باشد. مشخصا وجود چنین سقفی باعث کاهش فضای سرنشینان و صندوق عقب این خودروی خواهد شد که در خودروهای کانورتیبل متداول است.

با ورود به کابین شاهد فضایی تازه هستیم که خوشبختانه و برخلاف نسل‌های گذشته، تمرکز بسیار بیشتری را روی کیفیت و توجه به راننده گذاشته است. دسترسی به کنترل نمایشگرها و کلیدهای کنسول شیبدار مرکزی راحت‌تر شده و تقریبا تمام بخش‌های داشبورد از مواد به کیفیت استفاده می‌کنند. پاشنه آشیل این خودرو اما مانند نسل‌های گذشته، سیستم اطلاعات سرگرمی آن است که با وجود پیشرفت‌هایش همچنان مشکلاتی دارد.

ازجمله مشکلات یادشده می‌توان به فونت کوچک گزینه‌ها و منوها اشاره کرد که دیدن آن‌ها را برای بسیاری از رانندگان دشوار می‌کند و می‌تواند در روند رانندگی خلل ایجاد کند. کنسول مرکزی هم با روکش براق سیاه تزیین شده است و برچسب‌های روی آن، در صورت تابش نور خورشید با زاویه‌ای خاص (موردی که در یک کانورتیبل بسیار رخ می‌دهد) کاملا ناپدید می‌شوند. زمانی که سقف باز باشد، صدای باد در سرعت‌های بالا کمی آزاردهنده می‌شود که برای یک خودروی لوکس با این قیمت نقطه ضعفی مهم به شمار می‌رود.

با وجود موارد جزئی، DB12 ولانته همچنان یک نگین درخشان به شمار می‌رود که بهترین عملکردش را در جاده‌های باز به نمایش می‌گذارد. ۶۷۱ اسب بخار انگلیسی به‌همراه ۸۰۰ نیوتن متر گشتاوری که به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود، بیشتر از اندازه نیاز مشتریان جلوه می‌کند اما رفتار خودرو همچنان با وقار و متین است؛ درست همانگونه که از یک گرن‌تورر یا به اصطلاح آستون‌مارتین، سوپرتورر انتظار می‌رود. اگر راننده پا را روی پدال گاز بیشتر فشار دهد، شاسی دست‌وپایش را گم کرده و در تعدیل پیچ‌های تند، تقلا می‌کند.

سواری این بدنه ۱,۸۲۳ کیلوگرمی بر رینگ‌های ۲۱ اینچی و سیستم تعلیق نسبتا سفت باعث می‌شود تا تجربه گذر از جاده‌های بی‌کیفیت و پر چاله از حالت ایده‌آل یک گرن‌تورر فاصله بگیرد. آستون‌مارتین برای تنظیم بهتر رفتار سیستم فنربندی و فرمان با شرایط گوناگون و ارائه راحتی بیشتر، حالات رانندگی مختلفی را برای مالکان DB12 ولانته در نظر گرفته که نمی‌توان تفاوت خارج از انتظاری از آن داشت؛ به‌گونه‌ای که راننده تصور می‌کند ای کاش شخصیت خودرو بیشتر از این‌ها قابل تغییر بود.

DB12 ولانته در میان رقبای خود جایگاه نسبتا عجیبی دارد. در مقام مقایسه اگر این خودرو را در کنار آخرین گرن‌تورر اسپرت فراری یعنی روما اسپایدر قرار دهید، می‌بینید که فرزند انگلیسی تجربه راندمان لوکس‌تری را در اختیار راننده قرار می‌دهد اما در ازای آن پویایی و چابکی کمتری دارد. در سوی دیگر، بنتلی کانتیننتال GT می‌تواند کاری کند که DB12 ولانته مانند یک سوپر اسپرت به‌نظر برسد. از آنجا که از هیچ‌کدام از این گرن‌توررها نمی‌توان خورده‌ خاصی گرفت، انتخاب نهایی به سلیقه و نیاز راننده باز می‌گردد. اگر کسی سواری لوکس، آرام و قدرتمند بخواهد بنتلی کانتیننتال برایش انتخابی مناسب خواهد بود. اگر پویایی راندمان، فرمان‌پذیری دقیق‌تر و شاسی اسپرت‌تر برایش مهم باشد، فراری روما اسپایدر خودرویی مناسب است و اگر هم چیزی مابین این دو را طلب کند، آستون‌مارتین DB12 ولانته!

روی‌هم‌رفته، طراحی مناسب و به‌روز، امکانات داخلی موردانتظار از یک محصول لوکس بریتانیایی، پیشرانه قدرتمند AMG، سقف بازشونده پارچه‌ای، فضای مناسب سرنشینان جلو و جای کافی برای حمل وسایل، باعث می‌شود آستون‌مارتین DB12 ولانته به انتخابی خاص و درخور تبدیل شود که بی‌شک نگاه بسیاری از ثروتمندان را به خود جلب می‌کند. امید است این خودروساز بتواند آینده‌ای درخشان‌تر را برای این خودرو و جانشینانش رقم بزند. خودرویی که بتواند هم راحتی را به حدی اعلا برساند و هم درصورت نیاز، به یک هیولای وحشی تبدیل شود. نظر شما درباره آستون‌مارتین DB12 ولانته چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Hamilton1970

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (541 ديدگاه)

    واقعا جذابه. از همه لحاظ.
    استون مارتین از قدیم خوب بوده اما تو مدلهای تازه معرفی شده گل کاشته.

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. froG-driVer

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      من استون مارتین رو جزو کمپانی های رقابتی نمی‌دونم و همیشه برام ارزش خاصی داره و هیچ وقت با کمپانی مقایسه اش نمیکنم چون محصولاتش متمایز ان و هر سلیقه ای داشته باشی نمیتونی ازش بگذری

      موافقم 12
      مخالفم 2
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      من هم با شما موافقم اما استون مارتین بعد از بنتلی قرار میگیره و کانتیننتال GT یه دنیای دیگست با اینکه استون هم شگفت‌انگیزه………………!!!

      موافقم 6
      مخالفم 6
    3. net

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3396 ديدگاه)

      جلوپنجرهای بد استون شبیه ادمی هست که دهنش تا خر باز کرده داره می خنده

      موافقم 3
      مخالفم 13
      1. امیرعلی

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (45 ديدگاه)

        این جزو تاریخ استون مارتینه.
        از قدیم اینجوری بوده.
        نمیتونه به این راحتی ها کنار بذارش.
        اتفاقا به نظر من متفاوت و قشنگه.

        موافقم 10
        مخالفم 2
        1. net

          ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (3396 ديدگاه)

          مهم نیست از قدیم تا الان بوده، از نظر من که منتقد طراحی داخلی و بیرونی هستم مهم هست و الان بد هست و باید جلوپنجره کوچکترش کنه و با ماشین های امروز این جلوپنجره بزرگ ناجور هست

          موافقم 2
          مخالفم 13
      2. مازیار

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3300 ديدگاه)

        خوب دلایل زیادی برای خندیدن هست

      3. کاوه

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (80 ديدگاه)

        خخخخخخخخخ.یعنی واقعا خخخخخخخخخخ.اعتماد به نفس ات از پنها توی لوزالمعده ام!!!!!جمله رو نگاه ناموسا:از نظر من که منتقد طراحی و بیرونی هستم جلو پنجره بد هست!!!!!!!!!منتقد طراحی داخلی و خارجی تشریف دارن ایشون!!!!!!از اونجایی که منتقد طراحی داخلی و خارجی سایت امون جلوپنجره استون رو نپسندیده و از دید ایشون بد هست استون طی یک بیانیه اعلام ندامت کرده و نماینده هاشو فرستاده به شهر مرزی دوستمون که این منتقد بین اللملی و درجه یک دنیای خودرو براشون جلو پنجره طراحی کنه که از این به بعد جای جمله معروف جلوپنجره بد هست جمله جلو پنجره خوب هست رو کامنت کنن و اعلام رضایت کنن از طراحی خودرو!!!!!!!!رفیق نکنه تو جرمی کلارکسونی رو نمیکنی؟؟؟؟؟والله که خود ۰رمی کلارکسونشم نمیاد بگه من منتقد طراحی داخلی و خارجی خودرو هستم!!!چه جو عجیبی گرفته تو رو اخه؟اقای منتقد لطفا یه رزومه کاری از سوابق درخشان اتون در صنعت خودرو علی الخصوص بخش طراحی داخلی وخارجیهاتون بدید به ما که با این منتقد طراحی داخلی و خارجی خودرو بیشتر اشنا بشیم و از نظرات گهربار اذون بیشتر استفاده کنیم استتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتااااااد!!!😅😂😂😂😂😂😂

        موافقم 7
        مخالفم 2
      4. froG-driVer

        ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1013 ديدگاه)

        راست میگی منم دوستشون ندارم جلو پنجره پراید ۱۳۱ و سورن از همشون بهتره😐😐😐
        آخه تو اومدی داری از استون مارتین ایراد میگیری؟؟!! مشکلی با ماشیناش داری بگو بخدا ما‌ درک می‌کنیم!!

  2. ژاندارم

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    بسیار زیبا

    موافقم 7
    مخالفم 2
  3. مازیار

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    همیشه استون مارتین رو از این جهت بهترین گرندتور می دونم که تلفیقی مناسب از پویایی و راحتی بوده. همون چیزی که در تیتر و متن بهش اشاره شد.
    جذابیت ظاهریش هم که تو این دنیای طراحی های بی روح تحفه هست.

    موافقم 11
    مخالفم 4
  4. ممد ژانگولر

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    تو ماشینای انگلیسی از نظر آستون مارتین ی چیز دیگست .کلا شیک و دوست داشتنی با تم جیمز باند

    موافقم 8
    مخالفم 4
  5. ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    https://divar.ir/v/gZc0u_KM?ref=android
    فروش ماشین برقی آمریکایی در ایران

    موافقم 1
    مخالفم 12
  6. زیزیگولو

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    زیبایی همتای کوپه رو به ارث برده👌

    موافقم 8
    مخالفم 4
  7. ARIAN

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (346 ديدگاه)

    اگر دنیای خودروهارو یک هیکل انسان در نظر بگیریم دقیقا استون مارتین صورت اون انسان میشد. واقعا که برند مورد علاقه تمام ماشین بازاس😎

    موافقم 5
    مخالفم 5
  8. Amirmohammad

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (563 ديدگاه)

    عجب کابین لوکسی داره

  9. رامتین

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3254 ديدگاه)

    واقعا جذابه ولی خب بنظرم ONE-77 چیز دیگری بود.

  10. مهردادکمال

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    انگلستان تولید کننده ماشین های بسیار زیبایی هست! مینی کوپر-رنجرور تمام مدل هاش-لندرور تمام مدل ها علی الخصوص دیفندر-بنتلی کانتینتال-رولزرویس فانتوم و اسپکتر- مورگان همه مدلهاش-بریستول-تی وی ار-لوتوس الیزه و… اما با وجود این همه زیبایی، بنظرم زیباترین محصولات رو استون مارتین میسازه. اگر قرار بود میکل انژ یه ماشین طراحی میکرد احتمالا نتیجه کار شبیه به ساخته های استون مارتین بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا