برتونه در دههٔ ۵۰ اقدام به ساخت هفت دستگاه آستونمارتین سفارشی کرد که فقط یکی از آنها کوپه بود و انتظار میرود هماکنون حدود ۱.۵ میلیون دلار ارزش داشته باشد.
در سال ۱۹۵۳، آستونمارتین DB2/4 بعنوان جایگزین DB2 قبلی به بازار آمد و جالب اینکه طراحی آن توسط یک جوان ۱۷ ساله بنام «جان ترنر» انجام شد. این اما با سپرهای کرومی بزرگتر، تغییر جای چراغهای جلو و بخش عقبی غیرمعمول هاچبک، یک بهروزرسانی جزئی محسوب میشد. DB2/4 ابتدا با پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی لاگوندای قبلی ارائه شد که ۱۲۵ اسب بخار قدرت داشت اما چند ماه بعد، آستونمارتین نسخهٔ ۲.۹ لیتری همان موتور را با ۱۴۰ اسب بخار قدرت ارائه کرد که حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد.
مثل آستونهای قبلی، DB2/4 هم شاسی فولادی مجزا از بدنه داشت که برای اتاقسازان امکان ساخت بدنههای منحصربهفرد را روی این شاسی فراهم میکرد. بدنهٔ اصلی خودرو نیز ابتدا توسط مولینرز در بیرمنگام ساخته میشد اما بعداً این کار به تیکفورد واگذار شد زیرا «دیوید براون»، مالک آستونمارتین، تیکفورد را خرید تا کل فرایند تولید محصولات شرکت تحت کنترل خودش صورت گیرد.
در سال ۱۹۵۵، آستونمارتین مدل DB2/4 MKII را عرضه کرد و حالا خریداران میتوانستند پیشرانهٔ ارتقاءیافته با سوپاپهای بزرگتر و نسبت تراکم بالاتر را انتخاب کند که ۱۶۵ اسب بخار قدرت داشت. این نسخه همچنین در ظاهر هم تغییراتی جزئی را تجربه کرده بود. DB2/4 در دو نسخهٔ مختلف شامل کوپهٔ دونفره بنام اسپرت سالن و کوپهٔ دراپهد تولید میشد. البته نسخهٔ دوم درواقع کانورتیبل بود اما سقف تاشوی ضخیم و محکمی داشت که هنگام بسته بودن خودرو را بیشتر شبیه کوپه میکرد. DB2/4 تا سال ۱۹۵۷ تولید شد و سپس مدل DB Mark III جای آن را گرفت.
آستونمارتین DB2/4 آرنولت برتونه
داستان اینکه چگونه شرکت طراحی ایتالیایی برتونه در دههٔ ۵۰ اقدام به طراحی و ساخت تعدادی آستونمارتینهای سفارشی کرد بسیار جالب است. این اتفاق اساساً به لطف یک مرد آمریکایی بنام «استنلی آرنولت» رخ داد. وی یک صنعتگر شیکاگویی بود که حقوق یک تولیدکنندهٔ کوچک موتورهای قایق بنام Sea-Mite را خرید. پس از شروع جنگ جهانی دوم، آرنولت با فروش این موتورهای قایق و سایر تجهیزات به دولت، ثروت اندکی به دست آورد و پس از جنگ، سرمایهٔ لازم برای دنبال کردن علاقهٔ واقعی خود یعنی خودروهای اسپرت و مسابقات اتومبیلرانی را در اختیار داشت.
وی در سفری به نمایشگاه خودروی تورین ۱۹۵۲ که یکی از معتبرترین نمایشگاههای خودروی آن زمان محسوب میشد، با «جووانی برتونه»، بنیانگذار شرکت برتونه و یکی از مهمترین طراحان خودروی ایتالیا آشنا شد. این دو باهم دوست شدند و آرنولت با برتونه قراردادی برای ساخت تعدادی خودرو بهمنظور فروش در ایالاتمتحده منعقد کرد. اولین خودروها امجیهایی با بدنهٔ جدید بودند و بعداً آستونمارتینها و بنتلیها هم به ساختههای برتونه اضافه شد. این خودروها به دلیل ظاهر زیبا و پیشینهٔ جذاب، هماکنون موردتوجه کلکسیونرها قرار گرفتهاند.
در بین این خودروها، آستونمارتینها که با نام آرنولت آستون شناخته میشدند، ارزش بیشتری دارند. درمجموع، هفت دستگاه آستونمارتین به سفارش آرنولت توسط برتونه طراحی و ساخته شد. همهٔ این خودروها بر اساس شاسی DB2/4 ساخته شدند که شش نمونه کانورتیبل و فقط یکی کوپه بود. خودرویی که در اینجا مشاهده میکنید همان یک کوپه است. هر هفت خودرو توسط «فرانکو اسکاگلیونه» در برتونه طراحی شدند و ظاهری داشتند که سالها جلوتر از تولیدات خود آستونمارتین در آن زمان بود. همهٔ آستونهای برتونه به پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری با ۱۲۵ اسب بخار قدرت مجهز بودند و هر هفت خودرو هنوز هم وجود دارند.
تنها کوپهٔ این هفت خودرو، با وجود گذشت حدود ۷۰ سال از زمان ساخت، امروز در شرایط کاملاً مشابه روز اول قرار دارد. گفته میشود این خودرو برای «هنری پیگوتزی» بنیانگذار شرکت خودروسازی سیمکا ساخته شده است. قرار بود از این آستونمارتین تعداد محدودی تولید شود اما نهایتاً فقط یک دستگاه از آن ساخته شد. این خودرو بعداً در نمایشگاههای خودروی تورین ۱۹۵۷ و ۱۹۵۸ به نمایش درآمد احتمالاً به این امید که آستونمارتین برای طراحی مدل آیندهٔ DB4، برتونه را انتخاب کند اما این کار به شرکت Touring of Milan سپرده شد که زبان طراحی آستونمارتین در دههٔ ۶۰ را تعیین کرد.
طی دهههای بعد، این آستونمارتین چند دست گشت تا سرانجام به مالک کنونی رسید که خودرو را برای بازسازی کامل به دست متخصصان آستونمارتین سپرد. DB2/4 برتونه دقیقاً مثل روز اول بازسازی شد و در فستیوال پبل بیچ امسال به نمایش درآمد و در کلاس خود اول شد. حال قرار است این آستونمارتین منحصربهفرد توسط ساتبیز به حراج گذاشته شود و انتظار میرود با قیمتی بین ۱.۲ تا ۱.۶ میلیون دلار به فروش برسد.
مازیار
۱۳ آذر ۱۴۰۲چقدر شکیل و موزون و خوش تراش
ده سال جلوتر از زمان خودش بنظر میرسه
ESP off
۱۳ آذر ۱۴۰۲در کل قشنگه اما تو طراحی ، بعضی جاها پختگی و نرمی که انتظار میرفت رو نداره . مثل قوس گلگیر عقب ، یا سپر و جلو پنجره نمادین آستون که میتونست زیباتر از آب دربیاد .
سجاد عباسی
۱۳ آذر ۱۴۰۲چندان زیبا نیست، به نظرم جز ساخته های معمولی برتونه هستش
MHMUD
۱۳ آذر ۱۴۰۲به نااااااااااااااازم رخ کارو …
(Ali(chevynova
۱۳ آذر ۱۴۰۲اگه به این میگن زیبا پس بهتر طراحی فورد تاندربرد ۱۹۵۷ یا کوروت ۱۹۶۰ رو ببینید
Taha Malek
۱۳ آذر ۱۴۰۲قسمت عقب بسیار زیباس
S
۱۳ آذر ۱۴۰۲سلام آقای اشتری بی زحمت درگ c63 1000 اسبی با M4 1000 اسبی که چند روز پیش یوتیوب گذاشت بزارین اینجا که یه سری دوستان ببینن درگ واقعی یعنی چی و دیگه نرن دنبال سیرکه مش واتسون… خواهشا اگه میشه این کلیپ بزارین تو سایت ممنونم 🙏 🙏 تو این کلیپ c63 مشکی رنگه و M4 آبی روشن خواهشا حتما بزارین این کلیپو هر دو ماشینم 1000 اسب قدرت دارن
제네시스
۱۳ آذر ۱۴۰۲به نظرم زیباترین استون مارتین تاریخ db12 2023 هست
Arash IV
۱۴ آذر ۱۴۰۲از همه استون مارتین هایی که تاحالا دیدم قشنگ تره