کاهش تقاضا و افت فروش شاسیبلند DBX باعث شده برند بریتانیایی استون مارتین در هر روز ضرر ۱.۸ میلیون دلاری را تجربه کند.
استون مارتین هماکنون در وضعیت مطلوبی به سر نمیبرد. بریتانیاییها هفته پیش اعلام کردند در سهماهه سوم امسال ضرر ۱۳.۴ میلیون دلاری را متحمل شدهاند. با اینکه چنین ضرری از تخمینهای قبلی کمتر بوده اما به این معنی است که استون مارتین تا به اینجای سال ضرر ۵۰۹ میلیون دلاری داشته که به معنی از دست دادن بیش از ۱.۸ میلیون دلار در هر روز است. این آمار و ارقام پس از بهروزرسانی پیشبینی فروش استون مارتین در ماه سپتامبر منتشر شدهاند. شرکت موردبحث در پیشبینی جدید خود درباره کاهش سود سالانه و افت تولید حدود ۱۰۰۰ هزار دستگاهی در سال هشدار داده و دلیل آن را مشکلات زنجیره تأمین و افت تقاضا در بازار چین دانسته بود. استون مارتین تا به اینجای سال ضرر قبل از مالیات ۲۹۵ میلیون دلاری را تا انتهای ماه سپتامبر تجربه کرده است.
گزارش فروش و تحویل خودروی استون مارتین که ۳۰ سپتامبر منتشر شد نشان میدهد این برند از ابتدای سال تاکنون تعداد ۳۶۳۹ دستگاه خودرو به فروش رسانده که در مقایسه با فروش ۴۳۹۸ دستگاهی نه ماهه ابتدایی سال قبل افت ۱۷ درصدی دارد. فروش شاسیبلند DBX کاهش ۵۲ درصدی داشته و این خودرو هماکنون فقط ۳۰ درصد کل فروش استون مارتین را به خود اختصاص داده است. این اتفاقی در حالی رخ داده که قدبلند جذاب استون مارتین در سال گذشته سهم بیش از ۵۰ درصدی از کل فروش شرکت را داشته است.
البته همه خبرهای مربوط به استون مارتین منفی نیست و فروش خودروهای اسپرت ونتیج و DB12 به لطف افزایش تولید ونتیج ۱۶ درصد رشد داشته است. با آغاز تحویل خودروی ونکوئیش در اواخر سال جاری میلادی، این ارقام میتوانند بهتر هم شوند. فروش خودروهای خاص استون مارتین که شامل والور و والکری هستند هم ۱۳۲ درصد یا ۹۰ دستگاه خودرو افزایش داشتهاند. مجموع گزارش استون مارتین نشان میدهد برند یاد شده از نظر جریان سرمایه وضعیت مطلوبی ندارد و با انبوهی از بدهیها روبروست. مجموع بدهیهای این برند با افزایش حدود ۵۰ درصدی به ۱.۵۷ میلیارد دلار رسید که حدود ۴۰ درصد بیشتر از کل ارزش استون مارتین است؛ اما علیرغم وضعیتی که مشاهده میشود، آدریان هالمارک مدیرعامل استون مارتین همچنان امیدوار به آینده است و میگوید:
بهبود عملکرد مالی و عملیاتی در سهماهه سوم ۲۰۲۴ نشان دهنده مؤثر بودن استراتژی ماست. ما در مسیر صحیحی برای بازنگری در استراتژی خود هستیم و هر عمل ضروری را برای تنظیم میزان تولید خود با مشکلات زنجیره تأمین انجام میدهیم. ما بهطور فعال در حال مدیریت زنجیره تولید و وضعیت بازار چین هستیم
جرمی کلارکسون
۱۷ آبان ۱۴۰۳من هیچ دختری زیباتر از DBS ندیدم
MehdiTurbo
۱۷ آبان ۱۴۰۳ای بابا
تنها خودروسازی با روحی که مونده واقعا فقط استون که الان تو اون رنج قیمت طراحیاش روح داره بعد داره ضرر میده
بعد بنز و بی ام و با اون طراحیای بی روحش رشد میکنه عجیب واقعا