آستون مارتین

آستون‌مارتین سیگنت V8، عجیب‌ترین و وحشی‌ترین هاچ‌بک کوچک تاریخ!

سیگنت V8 که به سفارش یکی از مشتریان آستون‌مارتین در سال ۲۰۱۸ ساخته شد، حالا درحالی‌که ۴,۷۰۰ کیلومتر کارکرده برای فروش گذاشته شده است.

به خاطر قوانین جدید آلایندگی اتحادیهٔ اروپا که میانگین آلایندگی کل محصولات خودروسازان را محدود می‌کرد و قرار بود در سال ۲۰۱۲ اجرایی شود، آستون‌مارتین تصمیم عجیبی گرفت. این شرکت هاچ‌بک شهری تویوتا iQ را به خودرویی با نام آستون‌مارتین سیگنت تبدیل کرد. آستون انتظار داشت بتواند سالانه حدود ۴ هزار دستگاه از این خودرو را به فروش برساند اما ازآنجایی‌که سیگنت اساساً یک تویوتا iQ با کابین لوکس‌تر و سه برابر قیمت گران‌تر بود، فروش خوبی را تجربه نکرد و صرفاً از ژانویهٔ ۲۰۱۱ تا سپتامبر ۲۰۱۳ تولید شد.

بااین‌حال، حدود پنج سال پس از خروج سیگنت از روی خط تولید، آستون‌مارتین به سفارش یکی از مشتریان خود، اقدام به ساخت سیگنت بسیار عجیب و دیوانه‌واری با موتور V8 کرد. این پروژه توسط بخش سفارشی‌سازی آستون‌مارتین انجام شد که کار را با یک سیگنت استاندارد آغاز و طی ماه‌ها خودرو را با تقویت ساختار، افزودن رول کیج و گرفتن زیربندی از خودروهای دیگر آستون اصلاح کرد. شاسی سیگنت باید اصلاح می‌شد تا نه‌تنها پیشرانهٔ بزرگ V8 بلکه گیربکس را هم بتواند در خود جای دهد و انتقال قدرت هم از محرک جلو به محرک عقب تغییر یابد.

بدین منظور، سیگنت به ساب‌فریم‌های جلو و عقب، سیستم تعلیق مستقل و ترمزهای عظیم ونتیج مجهز شد. علاوه بر این، هرچند امکان افزایش فاصلهٔ محوری ۲,۰۰۰ میلی‌متری خودرو وجود نداشت ولی مهندسان فاصلهٔ عرضی چرخ‌ها را افزایش دادند تا از واژگونی جلوگیری کنند. همچنین رینگ‌های ۱۶ اینچی استاندارد سیگنت هم با نمونه‌های ۱۹ اینچی جایگزین شد که با لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲ پوشیده شده بودند. به خاطر این تغییرات، باید دهانهٔ گلگیرها بزرگ‌تر و فلاپ‌های فیبر کربنی روی گلگیرها نصب می‌شد تا فاصلهٔ عرضی بیشتر چرخ‌ها را پوشش دهد یعنی مشابه کاری که پارس‌خودرو در رنو پی‌کی کرده بود!

داخل این سیگنت منحصربه‌فرد نیز با صندلی‌های اسپرت ریکارو، فرمان مسابقه‌ای و داشبورد فیبر کربنی، دستخوش تغییراتی شده بود و مهندسان حتی سیستم تهویه را هم حفظ کردند ولی صندلی‌های عقب کوچک نسخهٔ استاندارد جای خود را به یک باک سوخت بزرگ‌تر ۳۰ لیتری دادند. هدف اصلی این پروژه اما جای دادن یک نیروگاه بزرگ V8 در سینهٔ سیگنت بود و درنتیجه تیم آستون‌مارتین، موتور استاندارد ۱.۳ لیتری چهار سیلندر تویوتا را با پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8 ونتیج جایگزین کرد. این پیشرانه که از خانوادهٔ موتورهای AJ-V8 جگوار بود، از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ در ونتیج S تا ۴۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. چنین قدرتی در سیگنت ۱۳۷۵ کیلوگرمی نسبت قدرت به وزن فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کرد.

به لطف این نیرو که توسط یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد، سیگنت V8 ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این میکروکار دیوانه‌وار حدود ۱۰ ماه پس از آغاز پروژه، برای اولین بار در فستیوال سرعت گودوود سال ۲۰۱۸ به نمایش عمومی درآمد و سپس به مالک تحویل داده شد. به‌تازگی اما این سیگنت منحصربه‌فرد توسط یک فروشنده تخصصی آستون‌مارتین در شمال لندن برای فروش گذاشته شده درحالی‌که مالک اصلی تنها ۴,۷۰۰ کیلومتر را با آن طی کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1067 ديدگاه)

    لقمه گنده تر از دهن

    موافقم 5
    مخالفم 30
  2. bMw

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (41 ديدگاه)

    !!
    هاچ بک یا میکرو کار ۸ سیلندر!!
    اونم با وزن ۱۳۷۵ کیلو!
    شتاب تقریبا ۴ ثانیه ای !
    چطوری باهاش رانندگی میکنن؟!!
    این دیگه چیه!

    موافقم 40
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1728 ديدگاه)

    احمقانس

    موافقم 13
    مخالفم 10
  4. محی

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (203 ديدگاه)

    استون مارتین چه فکری کردی که یه تویوتا رو ری بج کرده و سه برابر قیمت خواسته بفروشه ؟

    موافقم 17
    مخالفم 2
  5. 𝓢𝓱𝓪𝓱𝓻𝓸𝓴𝓱_𝓰

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    من همون دیوونه ام که عاشق این شدم
    چ کوشولو نازه خدای منن💸

    موافقم 18
    مخالفم 1
  6. آدولف هیتلر

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (64 ديدگاه)

    درود
    لطفا یه مقاله درباره کلاهبرداری نامحسوس خودروسازا بنویسید
    یعنی مثلا از اینکه لامبورگینی اوروس تقریبا تمام قطعه هاشو از آئودی میگیره فقط برندینگه یا ماشین های آئودی و فولکس واگن
    یا کلاهبرداریای موفقی مثل انگلیسیا پلتفرم ماشین هایی مثل رنج روور و جگوار یا استون مارتین که بعضی ماشین های خاصشو فقط شکل چراغ هارو عوض میکنه به قیمت میلیونی میفروشه و کلا بسیاری از ماشین های امریکایی و…
    شاید نشه گفت کلاه برداری ولی خب حس دروغ میده انگار ماشین خالص نیست…
    کلا از موفق ترین ها تا آشکار ترین ها و…
    میخوام بدونم قدرت برندینگ کمپانی ها تا کجا میتونه مردم رو قانع کنه کدوم جنس بهتره و کدوم اقتصادی و …

    @امیر_دهقان

    موافقم 15
    مخالفم 6
  7. Titanium

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (329 ديدگاه)

    مشتریه دیوونه بوده آخه این چه طراحی هست؟؟

    موافقم 7
    مخالفم 3
  8. رامتین

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3327 ديدگاه)

    اینجور خودروها با این قیمت واقعا مشتریان بسیار خاص و محدودی داره. بنظرم سرمایه گذاری اشتباهی محسوب میشه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. nima.jdm

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1030 ديدگاه)

    نمیشه باهاش رانندگی کرد

  10. SepehrV10

    ۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    شبیه یه ونتیجه که گذاشتنش تو دستگاه پرس بعد وسط کار یکی اومده گفته دست نگه دارید!😂😂

  11. پارسا

    ۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    حجم دهی بدنه و گلگیر فقط این و پی کی بقیه تیونرا باس برن لنگ بندازن 😈

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا