الهام از نسل اول فورد موستانگ منجر به ساخت خودرویی عضلانی در بریتانیا شد که از بسیاری از ماسل کارهای آمریکایی سریعتر و قویتر بود.
فورد موستانگ یکی از نمادینترین و مشهورترین خودروهای عضلانی تاریخ است. این خودرویی است که باعث خلق شورلت کامارو و دوج چلنجر شد ولی در اواخر دههٔ ۷۰ یعنی زمانی که دوران طلایی ماسل کارهای آمریکایی به پایان رسیده بود، یک خودروی عضلانی جذاب با الهام از موستانگ در خارج از آمریکا معرفی شد.
اولین سوپراسپرت بریتانیا
نسل اول موستانگ که در سال ۱۹۶۴ معرفی شد، فوقالعاده موفق عمل کرد و با تجربهٔ چندین فیسلیفت و بازطراحی، تا سال ۱۹۷۳ روی خط تولید باقی ماند. موفقیت موستانگ نهتنها دیگر خودروسازان آمریکا را مجبور به واکنش کرد بلکه نظر خودروسازان خارج از آمریکا را هم جلب کرد. یکی از این شرکتها، آستونمارتین بود که در سال ۱۹۷۲ مدلی بنام V8 را با ظاهری بسیار شبیه به موستانگ معرفی کرد. این خودرو دقیقاً شبیه موستانگهای اواخر دههٔ ۶۰ به نظر میرسید. آستونمارتین V8 همانطور که از نامش مشخص است، به یک پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 مجهز بود که با ۳۲۰ اسب بخار قدرت، با قویترین موتورهای نسل اول موستانگ فاصله داشت.
در ادامه اما شرایط کاملاً به نفع طرف بریتانیایی تغییر کرد زیرا به دلیل بحران سوخت اوایل دههٔ ۷۰ و همینطور قوانین آلایندگی جدید آمریکا، پیشرانههای بزرگ خودروهای آمریکایی حذف و نمونههای باقیمانده هم بسیار ضعیف شدند بهگونهای که در سال ۱۹۷۳ قویترین موتور موستانگ تنها ۲۴۵ اسب بخار قدرت داشت. در سال ۱۹۷۴ نیز نسل دوم موستانگ با ابعادی بسیار کوچکتر و پیشرانههای بسیار ضعیف معرفی شد و دوران سیاه ماسل کار فورد را آغاز کرد. برای این نسل در ابتدا حتی پیشرانهٔ V8 هم ارائه نمیشد. از سوی دیگر، در سال ۱۹۷۷ یعنی زمانی که سه سال از معرفی نسل دوم موستانگ میگذشت، آستونمارتین مدل جدید V8 ونتیج را معرفی کرد که نسخهای قویتر از مدل V8 قبلی محسوب میشد.
این ساختهٔ آستونمارتین حتی در نسخهٔ جدید ونتیج هم که سطح بالاتری از جذابیت و پرفورمنس را ارائه میکرد، همچنان بسیار شبیه نسل اول موستانگ بود. کاپوت برآمده، دماغهٔ تهاجمی با چهار چراغ گرد، گلگیرهای برجسته، سقف شیبدار و نمای عقبی که برای علاقهمندان خودروهای عضلانی آشنا بود، آستونمارتین V8 ونتیج را شبیه نسخهٔ بریتانیایی موستانگ جلوه میدادند. این خودرو اما که اولین سوپراسپرت بریتانیا لقب گرفت، زیر کاپوت بسیار برتر از همتای آمریکایی آن سالهای خود بود.
قدرتی بیشتر از موستانگ
هرچند در ظاهر شباهت زیادی بین موستانگ و ونتیج وجود داشت ولی زیر کاپوت داستان کاملاً متفاوت بود. ونتیج به پیشرانهٔ آستونمارتین لاگوندا مجهز شده بود که هرچند قویترین موتور آستونمارتین در آن سالها محسوب نمیشد ولی برای تپیدن در سینهٔ ونتیج بشدت اصلاح شده بود. میل بادامک بهتر، نسبت تراکم بالاتر، سوپاپهای هوای بزرگتر و کاربراتورهای بزرگتر وبر از تغییرات این موتور بودند که منجر به افزایش ۴۰ درصدی قدرت و ۱۰ درصدی گشتاور نسبت به لاگوندا شد. این موتور ۵.۳ لیتری V8 حالا ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که حتی از قویترین موتورهای نسل اول موستانگ یعنی ۷ لیتری کبرا جت هم بیشتر بود.
انتقال نیروی موتور قدرتمند ونتیج توسط گیربکسهای پنج سرعته دستی یا سه سرعته اتوماتیک صورت میگرفت. به لطف این ترکیب، ماسل کار آستونمارتین ظرف حدود ۵ ثانیه از صفر به سرعت میرسید که در حد قویترین و سریعترین موستانگهای نسل اول مثل باس ۴۲۹ سال ۱۹۶۹ و مکوان سوپر کبرا جت ۱۹۷۱ با موتورهای ۷ لیتری و ۳۷۵ اسب بخار قدرت بود. این در حالی بود که قویترین موتور نسل دوم موستانگ در سال ۱۹۷۷ تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت داشت و ۱۰.۳ ثانیه طول میکشید تا از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. برای متوقف کردن ونتیج هم آستونمارتین ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و عقب را در نظر گرفته بود تا از همه لحاظ نسبت به موستانگ زمان خود برتری داشته باشد.
موستانگ باس ۴۲۹ سال ۱۹۶۹ | آستونمارتین V8 ونتیج سال ۱۹۷۷ | |
پیشرانه | ۷.۰ لیتری V8 | ۵.۳ لیتری V8 |
قدرت | ۳۷۵ اسب بخار | ۳۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۶۵ نیوتن متر | ۵۵۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۰ ثانیه | ۵.۰ ثانیه |
میراث آستونمارتین ونتیج
تولید V8 ونتیج سرانجام در سال ۱۹۸۹ پس از ساخت بیش از ۵۰۰ دستگاه به پایان رسید و سپس جای خود را به مدل جدید ویراژ داد که از همان فرمول قبلی استفاده میکرد ولی از تکنولوژیهای جدیدی بهره میبرد و در ظاهر نیز دیگر شبیه کپی بریتانیایی موستانگ به نظر نمیرسید. ونتیج امروز هم با فرمولی مشابه ماسل کارهای آمریکایی در حال تولید است و پیشرانهٔ هشت سیلندری که کماکان نیروی خود را به چرخهای عقب منتقل میکند را حفظ کرده هرچند که این موتور حالا توئین توربو شده و از مرسدس گرفته شده است.
(Ali(chevynova
۵ فروردین ۱۴۰۴خودروسازان امریکا همیشه الگوی برای بقیه بودن
JaMsHiD-B
۵ فروردین ۱۴۰۴الگو؟
قدرت بیشتر و شتاب یکسان با ۱.۷ لیتر حجم کمتر
فرق مهندسی با هدف اروپایی با مهندسی عشقی و بی هدف آمریکایی اینجا مشخص میشه
یه نگاه هم به موتور های فراری و آلفا در زمانه اینها بنداز . بد نیست الکی گرون هارو هم بشناسی
سوشیانت
۵ فروردین ۱۴۰۴محض اطلاع آمریکایی ها با کوروت c3 zl1 شتاب ۴ ثبت کرده بودن
Cehx
۵ فروردین ۱۴۰۴چکار به c3 داری مقایسه بین استون و موستانگ
و مطمئنا حسی که استون میده به مراتب بهتره
Cehx
۵ فروردین ۱۴۰۴برو افتخارات DB5 رو بخون اگه میخوای مقایسه کنی
مازیار
۵ فروردین ۱۴۰۴😂
بازم این شاخه نزدیکی بود Cehx
مورد داشتیم پای تعداد جهتهای تنظیم صندلی به میون اومده
و بین این دو
به لحاظ بازدهی که طبق معمول طرف مقابل امریکایی بهتر بوده اما از نظر طراحی و جذابیت ظاهری انصافا ماستنگ یه چیز دیگهست خصوصا اون باس سفید توی عکس
خیلی خوبه
Amir Machine
۵ فروردین ۱۴۰۴البته جدای از اینکه موستانگ باس 429 یک دهه قبل از آستون ساخته شده، قدرت اعلامیش هم واقعی نیست و بخاطر مسائل مربوط به بیمه کمتر اعلام شده، قدرت واقعی این موتور حدود 500 اسبه و درنتیجه نسبت قدرت به حجم دو موتور کاملاً برابره با وجود اختلاف 10 ساله
مازیار
۵ فروردین ۱۴۰۴تا حدود ۴۵۰ اسب رو شنیده بودم بیشتر نه
سوشیانت
۵ فروردین ۱۴۰۴فرق مهندسی با هدف اروپایی با مهندسی عشقی و بی هدف آمریکایی اینجا مشخص میشه
این رو جواب دادم، کامنت رو که درست نمیخونید حداقل مثل بعضی ها بحث حیوانات رو وارد خودرو نکنید😄
مازیار
۵ فروردین ۱۴۰۴خوب امیرجان در اینصورت آیا این سوال پیش نمیاد که چرا ماستنگ با ۵۰۰ اسب و ۶۶۵ واحد گشتاور شتابی در حد استون ۳۸۰ اسبی داشته؟
البته نمونه این سوال رو راجع به جگوار و کوروت از سوشی پرسیدم و در جواب گفت به جاش فاصله محوری کادیلاک دویل بیشتر از سه متر بوده
Amir Machine
۵ فروردین ۱۴۰۴جواب سادس مازیار جان
دلیلش تکنولوژی جدیدتر و پیشرفتهتر به واسطه 10 سال اختلاف سن و قیمت به مراتب گرونتر هست
یک نمونش گیربکسه که مال آستون 5 سرعته ZF هست و مال موستانگ 4 سرعته
این موضوع هنوز هم صدق میکنه، جدیدترین ونتیج با 665 اسب، شتاب 3.5 ثانیه داره درحالیکه GT500 قبلی با 760 اسب شتاب حدود 3.9 ثانیه داشت
حالا قیمت ونتیج چقدره؟ نزدیک 200 هزارتا، موستانگ GT500 چقدر بود؟ 80 هزارتا! شلبی سال 2020 معرفی شد و ونتیج جدید امسال به بازار اومده
مازیار
۵ فروردین ۱۴۰۴تو این اوضاع که امریکاییفنهای کم تعداد و غیر منطقی بیشترین سهم رو از بخش کامنتها در اختیار گرفتن جوابهای منطقی امثال شما باعث دلگرمی هست👌
سوشیانت
۵ فروردین ۱۴۰۴مازیار من کی همچین حرفی زدم😂 با خیالات خودت صحبت میکنی؟! اشکال نداره حداقل پیشرفت کردی از مرغ و اسب رسیدی به این من همون موقع جوابتو دادم گفتم که خودت هم نمیدونی دنبال چی هستی چون اون کوروت بالاترین مدل نبود
Blue
۵ فروردین ۱۴۰۴یه نگاه هم به سال تولیدشون بنداز که موستانگ یه دهه قبل از آستون این مشخصات رو داشته!!!
سوشیانت
۵ فروردین ۱۴۰۴دقیقا تازه جالبه که آمریکایی ها با وجود اینکه تا اوایل دهه ۷۰ اوج پرفورمنسشون بود و بعدش افت کردن ولی اروپایی ها تا دهه ۸۰ نتونستن حریفشون بشن
JaMsHiD-B
۵ فروردین ۱۴۰۴چرا بحث یه ماشین بی ربط و رده بالاتر رو میکشی وسط؟
خوبه بیام الان موستانگ دارک هورس رو با 911 GT3 RS مقایسه کنم اشکت در بیاد؟
سوشیانت
۵ فروردین ۱۴۰۴بالاتر گفتم کدوم قسمت کامنتت رو جواب دادم معلومه تو داری حرص میخوری و اشکت درومده که حرف بی ربط میزنی گفتی اروپایی ها سطحشون بالاتره منم مثال زدم که تو خواب هم مثل کوروت رو نمیبینه
Cehx
۵ فروردین ۱۴۰۴اصلا می بینمت احساس می کنم مثل ماری هستی که کمین کرده تا یه خبر خوب امریکایی بیاد بیای اینجا کامنت بزاری
Mk
۵ فروردین ۱۴۰۴ولی نگاه کن تکنولوژی رو
اون با ۷ لیتر ۳۷۵
اون با ۵ لیتر ۳۸۰
Bmw
۵ فروردین ۱۴۰۴آستون مارتین والور و والیانتم کپی فورد موستانگ های کلاسیکن
Taha Ayoobi
۵ فروردین ۱۴۰۴عزیزانی که بحث چه میدونم حجم کمتر و قدرت بیشتر و اینجور چیزا رو میکنن،
اولا به گشتاور موتور ها دقت کنید،
دوما به دوام موتور ها دقت کنید،
سوما به اختلاف سال های تولیدشون دقت کنید،
چهارما به ذات ماسل کار دقت کنید که یعنی چی،
پنجما به این دقت کنید که قدرت موستانگ رو کمتر اعلام کردن،
و در آخر هم مازیار جان عزیز شما که دنبال حرف منطقی هستی، انقدر منطقی صحبت شده ولی وقتی فایده نداره براچی.
مگه از اونور منطقی حرف میزنن؟
مازیار
۵ فروردین ۱۴۰۴اونور کجاست؟
دنیای بدون مرزبندی رو عشق است
1. هنگامی که کلارک گیبل در بر باد رفته میگوید: “رک بهت بگم عزیزم، من نفرینت نمیکنم”
2. باستر کیتون در فیلم کشتی بخار بیل جونیور وقتی هنوز دیوار خانه فرو ریخته و خراب است به طور کامل میایستد و همین ایستادن او آن هم دقیقا روی یک پنجرهی باز او را از مهلکه نجات میدهد.
3. وقتی که چارلی چاپلین در روشناییهای شهر توسط یک دختر نابینا شناخته میشود
4. وقتی در فیلم ادیسه فضایی:2001 ماشین Hal9000 لبخوانی میکند.
5. وقتی در فیلم کازابلانکا همه آواز مارسیز، سرود ملی فرانسه را سر میدهند.
6. در کارتون سفیدبرفی و هفت کوتوله سفید برفی بر سر دو کوتو له خجالتی(bashful) و خنگول(dopey) بوسه می زند .
7. آنگاه که سوشی در مطلب ایمنی اسیووی های امریکایی میگوید خودروها قبل از تست تولید شدهاند
JaMsHiD-B
۵ فروردین ۱۴۰۴مباحث بسیار مهمی در صنعت خودروسازی وجود داره
مثل نسبت قدرت به وزن ، قدرت به حجم و غیره
شما نمیتونی این پارامتر هارو نادیده بگیری بخاطر اینکه خودروساز مورد علاقه ات اینارو نادیده گرفته و عشقی ماشین ساخته
سوشیانت
۵ فروردین ۱۴۰۴تو خود سایت iihs هم نوشته بود تست بروز شده ولی مازیار از iihs اطلاعاتش بیشتره
طاها اینا تو خودرو سطح بالا دنبال حجم پایین هستن دنیای خیلی قشنگی دارن🤣🤣🤣
مازیار
۵ فروردین ۱۴۰۴سوشی تو از الان تا روز قیامت وقت داری که بگی تست تصادف بروز شده یعنی چی؟
تست تصادف یک مولفه داره اونم سرعت برخورد هست که ثابته همینطور جهت برخورد که چند حالت داره و اونم از ابتدا ثابت بوده
تست بروز شده یعنی چی؟ فقط حرفی بزن که به جز خودت یه نفر بیاد بگه من فهمیدم چی میگی
mmd@
۵ فروردین ۱۴۰۴الگو ولش حالا شبیه باشه چه ربطی داره 🤨 ولی استونه انگار یه فورد تیون شده ماشین جالبی بود برام خوشگله🙂🫠
امیر عباس حسین
۵ فروردین ۱۴۰۴در همه چی الگو هستند داداش،ماشین تکنولوژی ۱۰ سال قبل رو کپ بزنی،از بریتین بعیده،حالا چینی بود هضم میکردم،پشتش که افتضاحه،خدایی معلوم های کپیه
Amir Machine
۶ فروردین ۱۴۰۴لطف داری مازیار جان
بخاطر امثال همیناس که خیلی کامنت نمیذارم
پرتکرار ترین شماره تاریخچه گوشیت
۵ فروردین ۱۴۰۴نی نی موستانگ
Hf
۵ فروردین ۱۴۰۴استون مارتین هم کار چینی ها رو کرده.
اما با کیفیت خیلی بالا
javad-bmw
۵ فروردین ۱۴۰۴چراغ عقبش مثل پیکانِ کارلوکسِ
Roham
۵ فروردین ۱۴۰۴اول که دیدمش فکر کردم موستانگه بعد پائینو خوندم دیدم استون مارتینه🤣🤣
nikan
۵ فروردین ۱۴۰۴در موستانگ Boss 429 که بین سالهای 1969 تا 1970 تولید شد، فورد بهصورت رسمی قدرت موتور را 375 اسب بخار در 5200 دور بر دقیقه و گشتاور را 450 پوند-فوت در 3400 دور بر دقیقه اعلام کرد.
اما این عدد واقعی نبود و بیشتر برای مسائل بیمهای و رعایت قوانین انتشار آلایندگی پایینتر اعلام شد. در حقیقت، قدرت واقعی این موتور روی میللنگ بین 475 تا 500 اسب بخار تخمین زده میشود.
اگر این موتور را بهینهسازی میکردند (مثلاً با کاربراتور بهتر، تنظیم سوپاپها و اگزوز آزادتر)، خیلی راحت به 600 اسب بخار یا بیشتر میرسید. به همین دلیل، Boss 429 یکی از قدرتمندترین و نادرترین موستانگهای عضلانی تاریخ محسوب میشود.
این موتور به دلیل سرسیلندرهای هِمیشکل (نیمکرهای) و طراحی خاص مکش و تخلیه، پتانسیل بالایی برای تیونینگ داشت و در دنیای مسابقات، نسخههای اصلاحشده آن حتی به 700 اسب بخار (بدون هیچ سیستم پرخوران) هم میرسیدند.
(Chat gpt)
اگه یه آمریکایی بودم تو اون سالا پولشو داشتم میخریدم این ونتیجو
یه ماسل کار خفنه که از دوره اوج یه ماسل کار خفن تر کپی کرده ولی کپی تمیزی در اومده خیلی خوشگله واقعا
Mk
۵ فروردین ۱۴۰۴اصلا بگیم ۵۰۰ اسب ولی ۷ لیتر
ولی اون استون با ۵ لیتر ۳۸۰
قطعا همون استون بخواد تقویت بشه بیش از ۵۰۰ اسبم میشه
کلاً یه نگاه کنی آمریکا با حجم موتور قدرت افزایش میده اروپا با تکنولوژی
Taha Ayoobi
۵ فروردین ۱۴۰۴به گشتاورشون هم دقت کن.
این میشه که اروپایی عمرش ۱/۴ آمریکاییه
پر تکرار ترین شماره تاریخچه گوشیت
۵ فروردین ۱۴۰۴تاها تا الان کدومشونو تست کردی هرکدومشون چقد توی پیست روندی چند سال داشتیش که میگی عمر این از اون کمتره حرف بدون چهارچوب منتق نزنید
nikan
۵ فروردین ۱۴۰۴چرا جوک میگی جناب
نسبت قدرت به حجم جفتشون نزدیک ۷۱/۵
موستانگ برا ۸ سال قبل از اونه
عالی 😂
Titanium
۵ فروردین ۱۴۰۴تویوتا از موستانگ کپی کرد اما استون مارتین رو دیگه توقع نداشتم…
Taha Ayoobi
۵ فروردین ۱۴۰۴از قیافه اش اصلا خوشم نمیاد
پارسا
۵ فروردین ۱۴۰۴ظاهرش رو خیلی دوست ندارم ولی واقعا موتورش چیز جالبیه فک کن اگه این موتور رو موستانگ بود
و یه چیز دیگه، تا میایم دوتا کامنت بخونیم همه پریدن به جون هم انصافا نکنید این کارارو
شکیبا
۵ فروردین ۱۴۰۴ای کاش در مورد قیمت هم صحبت میشد احتمالا چون فقط ۵۰۰ دستگاه تولید شده قیمتش بایستی دوبل یا سوبل موستانگ باشه