آستون مارتین

آستون‌مارتین ونتیج 1977، کپی بریتانیایی فورد موستانگ!

الهام از نسل اول فورد موستانگ منجر به ساخت خودرویی عضلانی در بریتانیا شد که از بسیاری از ماسل کارهای آمریکایی سریع‌تر و قوی‌تر بود.

فورد موستانگ یکی از نمادین‌ترین و مشهورترین خودروهای عضلانی تاریخ است. این خودرویی است که باعث خلق شورلت کامارو و دوج چلنجر شد ولی در اواخر دههٔ ۷۰ یعنی زمانی که دوران طلایی ماسل کارهای آمریکایی به پایان رسیده بود، یک خودروی عضلانی جذاب با الهام از موستانگ در خارج از آمریکا معرفی شد.

اولین سوپراسپرت بریتانیا

نسل اول موستانگ که در سال ۱۹۶۴ معرفی شد، فوق‌العاده موفق عمل کرد و با تجربهٔ چندین فیس‌لیفت و بازطراحی، تا سال ۱۹۷۳ روی خط تولید باقی ماند. موفقیت موستانگ نه‌تنها دیگر خودروسازان آمریکا را مجبور به واکنش کرد بلکه نظر خودروسازان خارج از آمریکا را هم جلب کرد. یکی از این شرکت‌ها، آستون‌مارتین بود که در سال ۱۹۷۲ مدلی بنام V8 را با ظاهری بسیار شبیه به موستانگ معرفی کرد. این خودرو دقیقاً شبیه موستانگ‌های اواخر دههٔ ۶۰ به نظر می‌رسید. آستون‌مارتین V8 همان‌طور که از نامش مشخص است، به یک پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 مجهز بود که با ۳۲۰ اسب بخار قدرت، با قوی‌ترین موتورهای نسل اول موستانگ فاصله داشت.

در ادامه اما شرایط کاملاً به نفع طرف بریتانیایی تغییر کرد زیرا به دلیل بحران سوخت اوایل دههٔ ۷۰ و همین‌طور قوانین آلایندگی جدید آمریکا، پیشرانه‌های بزرگ خودروهای آمریکایی حذف و نمونه‌های باقیمانده هم بسیار ضعیف شدند به‌گونه‌ای که در سال ۱۹۷۳ قوی‌ترین موتور موستانگ تنها ۲۴۵ اسب بخار قدرت داشت. در سال ۱۹۷۴ نیز نسل دوم موستانگ با ابعادی بسیار کوچک‌تر و پیشرانه‌های بسیار ضعیف معرفی شد و دوران سیاه ماسل کار فورد را آغاز کرد. برای این نسل در ابتدا حتی پیشرانهٔ V8 هم ارائه نمی‌شد. از سوی دیگر، در سال ۱۹۷۷ یعنی زمانی که سه سال از معرفی نسل دوم موستانگ می‌گذشت، آستون‌مارتین مدل جدید V8 ونتیج را معرفی کرد که نسخه‌ای قوی‌تر از مدل V8 قبلی محسوب می‌شد.

این ساختهٔ آستون‌مارتین حتی در نسخهٔ جدید ونتیج هم که سطح بالاتری از جذابیت و پرفورمنس را ارائه می‌کرد، همچنان بسیار شبیه نسل اول موستانگ بود. کاپوت برآمده، دماغهٔ تهاجمی با چهار چراغ گرد، گلگیرهای برجسته، سقف شیب‌دار و نمای عقبی که برای علاقه‌مندان خودروهای عضلانی آشنا بود، آستون‌مارتین V8 ونتیج را شبیه نسخهٔ بریتانیایی موستانگ جلوه می‌دادند. این خودرو اما که اولین سوپراسپرت بریتانیا لقب گرفت، زیر کاپوت بسیار برتر از همتای آمریکایی آن سال‌های خود بود.

قدرتی بیشتر از موستانگ

هرچند در ظاهر شباهت زیادی بین موستانگ و ونتیج وجود داشت ولی زیر کاپوت داستان کاملاً متفاوت بود. ونتیج به پیشرانهٔ آستون‌مارتین لاگوندا مجهز شده بود که هرچند قوی‌ترین موتور آستون‌مارتین در آن سال‌ها محسوب نمی‌شد ولی برای تپیدن در سینهٔ ونتیج بشدت اصلاح شده بود. میل بادامک بهتر، نسبت تراکم بالاتر، سوپاپ‌های هوای بزرگ‌تر و کاربراتورهای بزرگ‌تر وبر از تغییرات این موتور بودند که منجر به افزایش ۴۰ درصدی قدرت و ۱۰ درصدی گشتاور نسبت به لاگوندا شد. این موتور ۵.۳ لیتری V8 حالا ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که حتی از قوی‌ترین موتورهای نسل اول موستانگ یعنی ۷ لیتری کبرا جت هم بیشتر بود.

انتقال نیروی موتور قدرتمند ونتیج توسط گیربکس‌های پنج سرعته دستی یا سه سرعته اتوماتیک صورت می‌گرفت. به لطف این ترکیب، ماسل کار آستون‌مارتین ظرف حدود ۵ ثانیه از صفر به سرعت می‌رسید که در حد قوی‌ترین و سریع‌ترین موستانگ‌های نسل اول مثل باس ۴۲۹ سال ۱۹۶۹ و مک‌وان سوپر کبرا جت ۱۹۷۱ با موتورهای ۷ لیتری و ۳۷۵ اسب بخار قدرت بود. این در حالی بود که قوی‌ترین موتور نسل دوم موستانگ در سال ۱۹۷۷ تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت داشت و ۱۰.۳ ثانیه طول می‌کشید تا از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. برای متوقف کردن ونتیج هم آستون‌مارتین ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و عقب را در نظر گرفته بود تا از همه لحاظ نسبت به موستانگ زمان خود برتری داشته باشد.

موستانگ باس ۴۲۹ سال ۱۹۶۹ آستون‌مارتین V8 ونتیج سال ۱۹۷۷
پیشرانه ۷.۰ لیتری V8 ۵.۳ لیتری V8
قدرت ۳۷۵ اسب بخار ۳۸۰ اسب بخار
گشتاور ۶۶۵ نیوتن متر ۵۵۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۰ ثانیه ۵.۰ ثانیه

میراث آستون‌مارتین ونتیج

تولید V8 ونتیج سرانجام در سال ۱۹۸۹ پس از ساخت بیش از ۵۰۰ دستگاه به پایان رسید و سپس جای خود را به مدل جدید ویراژ داد که از همان فرمول قبلی استفاده می‌کرد ولی از تکنولوژی‌های جدیدی بهره می‌برد و در ظاهر نیز دیگر شبیه کپی بریتانیایی موستانگ به نظر نمی‌رسید. ونتیج امروز هم با فرمولی مشابه ماسل کارهای آمریکایی در حال تولید است و پیشرانهٔ هشت سیلندری که کماکان نیروی خود را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند را حفظ کرده هرچند که این موتور حالا توئین توربو شده و از مرسدس گرفته شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (7634 ديدگاه)

    خودروسازان امریکا همیشه الگوی برای بقیه بودن

    موافقم 25
    مخالفم 65
    1. JaMsHiD-B

      ۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3180 ديدگاه)

      الگو؟
      قدرت بیشتر و شتاب یکسان با ۱.۷ لیتر حجم کمتر
      فرق مهندسی با هدف اروپایی با مهندسی عشقی و بی هدف آمریکایی اینجا مشخص میشه
      یه نگاه هم به موتور های فراری و آلفا در زمانه اینها بنداز . بد نیست الکی گرون هارو هم بشناسی

      موافقم 65
      مخالفم 22
      1. سوشیانت

        ۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (4050 ديدگاه)

        محض اطلاع آمریکایی ها با کوروت c3 zl1 شتاب ۴ ثبت کرده بودن

        موافقم 17
        مخالفم 28
        1. Cehx

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (408 ديدگاه)

          چکار به c3 داری مقایسه بین استون و موستانگ
          و مطمئنا حسی که استون میده به مراتب بهتره

          موافقم 26
          مخالفم 10
        2. Cehx

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (408 ديدگاه)

          برو افتخارات DB5 رو بخون اگه میخوای مقایسه کنی

          موافقم 14
          مخالفم 6
        3. مازیار

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1455 ديدگاه)

          😂
          بازم این شاخه نزدیکی بود Cehx
          مورد داشتیم پای تعداد جهت‌های تنظیم صندلی به میون اومده

          و بین این دو
          به لحاظ بازدهی که طبق معمول طرف مقابل امریکایی بهتر بوده اما از نظر طراحی و جذابیت ظاهری انصافا ماستنگ یه چیز دیگه‌ست خصوصا اون باس سفید توی عکس
          خیلی خوبه

          موافقم 11
          مخالفم 8
        4. Amir Machine

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1344 ديدگاه)

          البته جدای از اینکه موستانگ باس 429 یک دهه قبل از آستون ساخته شده، قدرت اعلامیش هم واقعی نیست و بخاطر مسائل مربوط به بیمه کمتر اعلام شده، قدرت واقعی این موتور حدود 500 اسبه و درنتیجه نسبت قدرت به حجم دو موتور کاملاً برابره با وجود اختلاف 10 ساله

          موافقم 13
          مخالفم 8
        5. مازیار

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1455 ديدگاه)

          تا حدود ۴۵۰ اسب رو شنیده بودم بیشتر نه

          موافقم 7
          مخالفم 1
        6. سوشیانت

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (4050 ديدگاه)

          فرق مهندسی با هدف اروپایی با مهندسی عشقی و بی هدف آمریکایی اینجا مشخص میشه
          این رو جواب دادم، کامنت رو که درست نمیخونید حداقل مثل بعضی ها بحث حیوانات رو وارد خودرو نکنید😄

          موافقم 5
          مخالفم 9
        7. مازیار

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1455 ديدگاه)

          خوب امیرجان در اینصورت آیا این سوال پیش نمیاد که چرا ماستنگ با ۵۰۰ اسب و ۶۶۵ واحد گشتاور شتابی در حد استون ۳۸۰ اسبی داشته؟
          البته نمونه این سوال رو راجع به جگوار و کوروت از سوشی پرسیدم و در جواب گفت به جاش فاصله محوری کادیلاک دویل بیشتر از سه متر بوده

          موافقم 12
          مخالفم 4
        8. Amir Machine

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1344 ديدگاه)

          جواب سادس مازیار جان
          دلیلش تکنولوژی جدیدتر و پیشرفته‌تر به واسطه 10 سال اختلاف سن و قیمت به مراتب گرون‌تر هست
          یک نمونش گیربکسه که مال آستون 5 سرعته ZF هست و مال موستانگ 4 سرعته
          این موضوع هنوز هم صدق میکنه، جدیدترین ونتیج با 665 اسب، شتاب 3.5 ثانیه داره درحالیکه GT500 قبلی با 760 اسب شتاب حدود 3.9 ثانیه داشت
          حالا قیمت ونتیج چقدره؟ نزدیک 200 هزارتا، موستانگ GT500 چقدر بود؟ 80 هزارتا! شلبی سال 2020 معرفی شد و ونتیج جدید امسال به بازار اومده

          موافقم 12
          مخالفم 3
        9. مازیار

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1455 ديدگاه)

          تو این اوضاع که امریکایی‌فن‌های کم تعداد و غیر منطقی بیشترین سهم رو از بخش کامنتها در اختیار گرفتن جوابهای منطقی امثال شما باعث دلگرمی هست👌

          موافقم 10
          مخالفم 6
        10. سوشیانت

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (4050 ديدگاه)

          مازیار من کی همچین حرفی زدم😂 با خیالات خودت صحبت میکنی؟! اشکال نداره حداقل پیشرفت کردی از مرغ و اسب رسیدی به این من همون موقع جوابتو دادم گفتم که خودت هم نمیدونی دنبال چی هستی چون اون کوروت بالاترین مدل نبود

          موافقم 1
          مخالفم 5
      2. Blue

        ۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (394 ديدگاه)

        یه نگاه هم به سال تولیدشون بنداز که موستانگ یه دهه قبل از آستون این مشخصات رو داشته!!!

        موافقم 11
        مخالفم 5
        1. سوشیانت

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (4050 ديدگاه)

          دقیقا تازه جالبه که آمریکایی ها با وجود اینکه تا اوایل دهه ۷۰ اوج پرفورمنسشون بود و بعدش افت کردن ولی اروپایی ها تا دهه ۸۰ نتونستن حریفشون بشن

          موافقم 9
          مخالفم 13
      3. JaMsHiD-B

        ۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (3180 ديدگاه)

        چرا بحث یه ماشین بی ربط و رده بالاتر رو میکشی وسط؟
        خوبه بیام الان موستانگ دارک هورس رو با 911 GT3 RS مقایسه کنم اشکت در بیاد؟

        موافقم 5
        مخالفم 3
        1. سوشیانت

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (4050 ديدگاه)

          بالاتر گفتم کدوم قسمت کامنتت رو جواب دادم معلومه تو داری حرص میخوری و اشکت درومده که حرف بی ربط میزنی گفتی اروپایی ها سطحشون بالاتره منم مثال زدم که تو خواب هم مثل کوروت رو نمیبینه

          موافقم 2
          مخالفم 7
    2. Cehx

      ۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (408 ديدگاه)

      اصلا می بینمت احساس می کنم مثل ماری هستی که کمین کرده تا یه خبر خوب امریکایی بیاد بیای اینجا کامنت بزاری

      موافقم 13
      مخالفم 3
    3. Mk

      ۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (16 ديدگاه)

      ولی نگاه کن تکنولوژی رو
      اون با ۷ لیتر ۳۷۵
      اون با ۵ لیتر ۳۸۰

      موافقم 7
      مخالفم 8
      1. aliHOZA

        ۶ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (597 ديدگاه)

        تازه
        الان کامیون می‌سازن با موتور ۱۲ لیتری همین حدودا قدرت داره.
        ببین تکنولوژیو!!!
        فارغ از شوخی، باید دید گشتاورش چقدره، باید دید قدرت رو تو چه دور موتوری ارائه میده، باید دید مصرف سوختش چقدره، باید دید موتور چقدر دوام داره و…
        همینجوری نمیشه گفت اون با ۷ لیتر ۳۷۵اسب اما این با ۵ لیتر ۳۸۰ اسب.

    4. Bmw

      ۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (697 ديدگاه)

      آستون مارتین والور و والیانتم کپی فورد موستانگ های کلاسیکن

      1. Taha Ayoobi

        ۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (5860 ديدگاه)

        عزیزانی که بحث چه می‌دونم حجم کمتر و قدرت بیشتر و اینجور چیزا رو میکنن،

        اولا به گشتاور موتور ها دقت کنید،
        دوما به دوام موتور ها دقت کنید،
        سوما به اختلاف سال های تولیدشون دقت کنید،
        چهارما به ذات ماسل کار دقت کنید که یعنی چی،
        پنجما به این دقت کنید که قدرت موستانگ رو کمتر اعلام کردن،
        و در آخر هم مازیار جان عزیز شما که دنبال حرف منطقی هستی، انقدر منطقی صحبت شده ولی وقتی فایده نداره براچی.
        مگه از اونور منطقی حرف میزنن؟

        موافقم 4
        مخالفم 6
        1. مازیار

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1455 ديدگاه)

          اونور کجاست؟
          دنیای بدون مرزبندی رو عشق است

          1. هنگامی که کلارک گیبل در بر باد رفته می‌گوید: “رک بهت بگم عزیزم، من نفرینت نمی‌کنم”

          2. باستر کیتون در فیلم کشتی بخار بیل جونیور وقتی هنوز دیوار خانه فرو ریخته و خراب است به طور کامل می‌ایستد و همین ایستادن او آن هم دقیقا روی یک پنجره‌ی باز او را از مهلکه نجات می‌دهد.

          3. وقتی که چارلی چاپلین در روشنایی‌های شهر توسط یک دختر نابینا شناخته می‌شود

          4. وقتی در فیلم ادیسه فضایی:2001 ماشین Hal9000 لب‌خوانی می‌کند.

          5. وقتی در فیلم کازابلانکا همه آواز مارسیز، سرود ملی فرانسه را سر می‌دهند.

          6. در کارتون سفیدبرفی و هفت کوتوله سفید برفی بر سر دو کوتو له خجالتی(bashful) و خنگول(dopey) بوسه می زند .

          7. آنگاه که سوشی در مطلب ایمنی اس‌یو‌وی های امریکایی می‌گوید خودروها قبل از تست تولید شده‌اند

        2. JaMsHiD-B

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (3180 ديدگاه)

          مباحث بسیار مهمی در صنعت خودروسازی وجود داره
          مثل نسبت قدرت به وزن ، قدرت به حجم و غیره
          شما نمیتونی این پارامتر هارو نادیده بگیری بخاطر اینکه خودروساز مورد علاقه ات اینارو نادیده گرفته و عشقی ماشین ساخته

          موافقم 6
          مخالفم 2
        3. سوشیانت

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (4050 ديدگاه)

          تو خود سایت iihs هم نوشته بود تست بروز شده ولی مازیار از iihs اطلاعاتش بیشتره
          طاها اینا تو خودرو سطح بالا دنبال حجم پایین هستن دنیای خیلی قشنگی دارن🤣🤣🤣

          موافقم 3
          مخالفم 6
        4. مازیار

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1455 ديدگاه)

          سوشی تو از الان تا روز قیامت وقت داری که بگی تست تصادف بروز شده یعنی چی؟
          تست تصادف یک مولفه داره اونم سرعت برخورد هست که ثابته همینطور جهت برخورد که چند حالت داره و اونم از ابتدا ثابت بوده
          تست بروز شده یعنی چی؟ فقط حرفی بزن که به جز خودت یه نفر بیاد بگه من فهمیدم چی میگی

          موافقم 5
          مخالفم 4
        5. سوشیانت

          ۶ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (4050 ديدگاه)

          تست بروز شده یعنی سختگیرانه تر نمره میدن این حرف من نیست همونطور که گفتم تو خود سایت iihs هم راجب این سه خودرو نوشته مقاومت زیادی دربرابر واقعیت داری
          https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.iihs.org/ratings/vehicle/ford/expedition-4-door-suv/2025&ved=2ahUKEwiJtMOwjaaMAxVXFzQIHVmlBlgQFnoECBsQAQ&usg=AOvVaw0CZ2mNUJ8d-IHkaCrBV2GD

        6. مازیار

          ۶ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1455 ديدگاه)

          تست بروز شده یعنی سختگیرانه‌تر نمره میدن😂😂😂😂😂😂

          این نمونه‌ای از کامنتهای با تحقیق و مطالعه سوشی هست
          واقعا با چه رویی همچین چیزی تایپ میکنی؟
          سختگیرانه‌تر نمره میدن؟
          مگه انشاء هست که نمره بدن؟
          تو تست تصادف صدها نقطه در اتاق و کابین خودرو و روی آدمک‌های آزمایشی تعیین و علامت‌گذاری میشه و بسته به تغییر و فشار وارده بر اونها نمره داده میشه.
          سختگیرانه‌تر نمره میدن😂😂

          سوشی تو اونقدر یکدنده هستی که برای اینکه به اشتباه خودت اعتراف نکنی حاضری حرفهایی بزنی که خیلی بدتر از اون اعتراف هست. البته که من هرگز از سوال کردن ازت بدنبال جواب نیستم فقط میخوام به خودت نشون داده بشه

          بعد به من میگه مقاومت زیادی در برابر واقعیت داری😂😂😂😂😂😂

          موافقم 3
          مخالفم 2
        7. سوشیانت

          ۶ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (4050 ديدگاه)

          خب وقتی اون نقطه ها تغییر کنه سخت تر میشه امتیاز خوب اون قسمت رو گرفت تو که تا همین الان میگفتی اصن تغییر نکرده که؟!😁 خوب میزنی جاده خاکی مازی

        8. سوشیانت

          ۶ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (4050 ديدگاه)

          تست تصادف با همپوشانی متوسط ​​به روز شده از جلو، اکنون از فرمول جدیدی برای تعیین خطر آسیب استفاده می کند که تغییرات در موقعیت کمربند شانه عقب روی قفسه سینه ساختگی را بهتر نشان می دهد
          این تو خود متن بود الان چی میخوای بگی میخوای بگی کفایت مذاکرات😂

    5. mmd@

      ۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (482 ديدگاه)

      الگو ولش حالا شبیه باشه چه ربطی داره 🤨 ولی استونه انگار یه فورد تیون شده ماشین جالبی بود برام خوشگله🙂🫠

      موافقم 2
      مخالفم 1
    6. امیر عباس حسین

      ۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (13 ديدگاه)

      در همه چی الگو هستند داداش،ماشین تکنولوژی ۱۰ سال قبل رو کپ بزنی،از بریتین بعیده،حالا چینی بود هضم میکردم،پشتش که افتضاحه،خدایی معلوم های کپیه

      موافقم 2
      مخالفم 4
      1. Amir Machine

        ۶ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (1344 ديدگاه)

        لطف داری مازیار جان
        بخاطر امثال همیناس که خیلی کامنت نمیذارم

        موافقم 4
        مخالفم 1
  2. پرتکرار ترین شماره تاریخچه گوشیت

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (169 ديدگاه)

    نی نی موستانگ

    موافقم 7
    مخالفم 7
  3. Hf

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (78 ديدگاه)

    استون مارتین هم کار چینی ها رو کرده.
    اما با کیفیت خیلی بالا

    موافقم 5
    مخالفم 4
  4. javad-bmw

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (275 ديدگاه)

    چراغ عقبش مثل پیکانِ کارلوکسِ

    موافقم 10
    مخالفم 1
  5. Roham

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    اول که دیدمش فکر کردم موستانگه بعد پائینو خوندم دیدم استون مارتینه🤣🤣

    موافقم 9
    مخالفم 3
  6. nikan

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    در موستانگ Boss 429 که بین سال‌های 1969 تا 1970 تولید شد، فورد به‌صورت رسمی قدرت موتور را 375 اسب بخار در 5200 دور بر دقیقه و گشتاور را 450 پوند-فوت در 3400 دور بر دقیقه اعلام کرد.

    اما این عدد واقعی نبود و بیشتر برای مسائل بیمه‌ای و رعایت قوانین انتشار آلایندگی پایین‌تر اعلام شد. در حقیقت، قدرت واقعی این موتور روی میل‌لنگ بین 475 تا 500 اسب بخار تخمین زده می‌شود.

    اگر این موتور را بهینه‌سازی می‌کردند (مثلاً با کاربراتور بهتر، تنظیم سوپاپ‌ها و اگزوز آزادتر)، خیلی راحت به 600 اسب بخار یا بیشتر می‌رسید. به همین دلیل، Boss 429 یکی از قدرتمندترین و نادرترین موستانگ‌های عضلانی تاریخ محسوب می‌شود.

    این موتور به دلیل سرسیلندرهای هِمی‌شکل (نیم‌کره‌ای) و طراحی خاص مکش و تخلیه، پتانسیل بالایی برای تیونینگ داشت و در دنیای مسابقات، نسخه‌های اصلاح‌شده آن حتی به 700 اسب بخار (بدون هیچ سیستم پرخوران) هم می‌رسیدند.
    (Chat gpt)
    اگه یه آمریکایی بودم تو اون سالا پولشو داشتم میخریدم این ونتیجو
    یه ماسل کار خفنه که از دوره اوج یه ماسل کار خفن تر کپی کرده ولی کپی تمیزی در اومده خیلی خوشگله واقعا

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Mk

      ۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (16 ديدگاه)

      اصلا بگیم ۵۰۰ اسب ولی ۷ لیتر
      ولی اون استون با ۵ لیتر ۳۸۰
      قطعا همون استون بخواد تقویت بشه بیش از ۵۰۰ اسبم میشه
      کلاً یه نگاه کنی آمریکا با حجم موتور قدرت افزایش میده اروپا با تکنولوژی

      موافقم 10
      مخالفم 7
      1. Taha Ayoobi

        ۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (5860 ديدگاه)

        به گشتاورشون هم دقت کن.
        این میشه که اروپایی عمرش ۱/۴ آمریکاییه

        موافقم 4
        مخالفم 6
        1. پر تکرار ترین شماره تاریخچه گوشیت

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (169 ديدگاه)

          تاها تا الان کدومشونو تست کردی هرکدومشون چقد توی پیست روندی چند سال داشتیش که میگی عمر این از اون کمتره حرف بدون چهارچوب منتق نزنید

          موافقم 6
          مخالفم 3
      2. nikan

        ۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (209 ديدگاه)

        چرا جوک میگی جناب
        نسبت قدرت به حجم جفتشون نزدیک ۷۱/۵
        موستانگ برا ۸ سال قبل از اونه
        عالی 😂

        موافقم 6
        مخالفم 4
  7. Titanium

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (356 ديدگاه)

    تویوتا از موستانگ کپی کرد اما استون مارتین رو دیگه توقع نداشتم…

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. Taha Ayoobi

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5860 ديدگاه)

    از قیافه اش اصلا خوشم نمیاد

    موافقم 5
    مخالفم 9
  9. پارسا

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    ظاهرش رو خیلی دوست ندارم ولی واقعا موتورش چیز جالبیه فک کن اگه این موتور رو موستانگ بود
    و یه چیز دیگه، تا میایم دوتا کامنت بخونیم همه پریدن به جون هم انصافا نکنید این کارارو

  10. شکیبا

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (78 ديدگاه)

    ای کاش در مورد قیمت هم‌ صحبت میشد احتمالا چون‌ فقط ۵۰۰ دستگاه تولید شده قیمتش بایستی دوبل یا سوبل موستانگ باشه

  11. سوشیانت

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4050 ديدگاه)

    خب وقتی اون نقطه ها تغییر کنه سخت تر میشه امتیاز خوب اون قسمت رو گرفت تو که تا همین الان میگفتی اصن تغییر نکرده که؟!😁 خوب میزنی جاده خاکی مازی

    1. مازیار

      ۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1455 ديدگاه)

      اس یو وی های ۳۰۰۰ کیلویی مثل پراید مچاله شدن نمرات افتضاح گرفتن اونوقت این داره با کلمات بازی میکنه دور خودش میچرخه که به زعم خودش توجیه کرده باشه
      باشه تو راس میگی مثل موضوع پیست محورها
      راستی یه ایمیل به پورشه بزن آگاه کن بیچاره‌ها شصت ساله که همه مدلها رو دودف میزنن پیست‌محورها رو تک‌دف
      بهشون بگو اشتباه میکنن
      دیگه هم کافیه مردمو که میشناسی فن ۱۵ ساله پاره‌آجر و این حرفا دیگه

  12. آ سید

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تا حالا توجه کردین سایت پدال، کاملا با خودروهای آمریکایی ضدیت و مخالفت عجیبی داره؟ 🧐🧐 نکنه تحریمی؟

    موافقم 1
    مخالفم 2
  13. مستقل

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خود مقاله میگه ار موستانگ تقلید کرده این خودش پیروی از صنایع امربکا است با قیمت چند برابر الان هم مردم دنیا موستانگ میخرند یا این ماشین را

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا