فراری دودیچی چیلیندری و آستونمارتین ونکوئیش دو گرند تورر جدید با پیشرانهٔ V12 هستند که همزمان راهی بازار میشوند و رقابت سختی را رقم خواهند زد.
با حذف پیشرانهٔ W12 بنتلی کانتیننتال، نسل جدید آستونمارتین ونکوئیش که بهتازگی معرفی شده یکی از معدود گرند توررهای V12 جهان محسوب میشود. بااینحال، جدیدترین ساختهٔ شرکت بریتانیایی، با یک رقیب مستقیم بنام فراری دودیچی چیلیندری مواجه است یعنی خودرویی که چند ماه پیش بهعنوان جانشین ۸۱۲ سوپرفست معرفی شد. ورود همزمان این دو گرند تورر V12 جدید به بازار، یکی از جذابترین رقابتهای سال را در دنیای ماشین رقم خواهد شد. پس تا زمانی که دودیچی چیلیندری و ونکوئیش راهی جادهها شوند، بیایید روی کاغذ آنها را باهم مقایسه کنیم.
طراحی بیرونی
به طراحی قسمت جلوی هردو خودرو انتقاداتی وارد است. آستونمارتین جلوپنجرهٔ خود را بسیار بزرگ کرده درحالیکه فراری بیشازاندازه تلاش کرده تا طراحی دماغهٔ دودیچی چیلیندری را به ۳۶۵ GTB4 دیتونا شبیه کند؛ اما با وجود این انتقادها، نمیتوان کتمان کرد که گرند توررهای فراری و آستونمارتین در قیاس با رقبای کوچکتری مثل بامو M8 بسیار چشمگیر هستند و با کاپوتهای کشیده، توجه هرکسی را جلب میکنند. در قسمت عقب، هم فراری و هم آستونمارتین تا حدودی به سمت طراحیهای شلوغ حرکت کردهاند. هرچند طراحی چراغهای عقب ونکوئیش منسجمتر و مدرنتر به نظر میرسد اما دودیچی چیلیندری ویژگی خاصی را در این قسمت به نمایش میگذارد. منظور چراغهای چهارتایی است که دیدن آن در هر خودروی فراری احساس خاصی دارد. در قسمت جانبی، انتخاب خودروی زیباتر غیرممکن است زیرا هردو ماشین با کاپوت کشیده، بخش عقبی کوتاه، چرخهای بزرگ، دستگیرههای در جمعشو، تریمهای زیبا روی گلگیر جلو و گلگیرهای عضلانی، نمای بسیار چشمگیر و جذابی دارند.
وزن، لاستیک، ترمز
ونکوئیش با لاستیکهای پیرلی P زیرو عرضه میشود درحالیکه فراری برای دودیچی چیلیندری لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت S 5 و گودیر ایگل F1 سوپراسپرت را در نظر گرفته است. این لاستیکها برای آستون در جلو ۲۷۵/۳۵ و در عقب ۳۲۵/۳۰ و در فراری ۲۷۵/۳۵ در جلو و ۳۱۵/۳۵ در عقب هستند. ترمزها در هردو خودرو کربن سرامیکی با دیسکهای ۴۱۰ و ۳۶۰ میلیمتری برای ونکوئیش و ۳۹۸ و ۳۶۰ میلیمتری برای دودیچی چیلیندری هستند. از لحاظ وزن اما شاهد اختلاف نسبتاً زیادی بین دو خودرو هستیم زیرا فراری برای گرند تورر خود وزن خشک ۱۵۶۰ کیلوگرم را اعلام کرده درحالیکه این عدد برای رقیب بریتانیایی ۱۷۷۴ کیلوگرم یعنی بیش از ۲۰۰ کیلوگرم بیشتر است. در هردو خودرو گیربکس به شکل ترنساکسل در عقب نصب شده و به همین دلیل، در هردو شاهد توزیع وزن نزدیک به ۵۰-۵۰ هستیم که برای فراری ۵۲.۲ به ۴۷.۸ درصد در جلو و عقب و برای آستون ۵۱ به ۴۹ درصد است.
داخل
در داخل آستونمارتین شاهد دکمههای فیزیکی زیادی هستیم که روی کنسول مرکزی و زیر نمایشگر لمسی اطلاعاتی-سرگرمی جای گرفتهاند اما کنترلهای فراری بیشازحد دیجیتالی شدهاند و حتی دکمهٔ استارت هم لمسی است. بااینحال، طراحان فراری شیفتر گیربکس اتوماتیک دودیچی چیلیندری را شبیه گیربکسهای دستی شیاردار قدیمی طراحی کردهاند که ویژگی جالبی است. برای فراری نمایشگر سرنشین هم در نظر گرفته شده اما آستون علاقهای به چنین آپشنی ندارد. هردو خودرو صندوق بار کوچکی دارند که در ونکوئیش ظرفیت ناچیز ۲۵۰ لیتر و در فراری ۲۷۰ لیتر را ارائه میکند. فراری گرند تورر جدید خود را در دو نسخهٔ کوپه و کانورتیبل معرفی کرده ولی ونکوئیش فعلاً فقط بهصورت کوپه عرضه میشود هرچند که قطعاً در آینده استون نسخهٔ کانورتیبل آن را هم ارائه خواهد کرد.
پیشرانه
بزرگترین تفاوت بین این دو خودرو در زیر کاپوت دیده میشود زیرا هرچند هردو از پیشرانههای V12 استفاده میکنند اما این موتورها کاملاً باهم متفاوت هستند. فراری بهرسم تمام گرند توررهای قبلی خود، همچنان از یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی استفاده میکند که در اینجا ۸۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر اما ونکوئیش به پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V12 توئین توربوی آستونمارتین مجهز شده که قبلاً در مدلهایی مثل DBS و DB11 دیده شده بود. این موتور در سینهٔ ونکوئیش جدید ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین، هرچند قدرت دو خودرو نزدیک به هم است ولی گشتاور بیانتهای موتور آستون که در دورهای میانی ۲,۵۰۰ تا ۵,۰۰۰ rpm ارائه میشود، چیزی است که در فراری تنفس طبیعی پیدا نخواهد شد هرچند که دودیچی چیلیندری قطعاً صدای بهتری خواهد داشت. در بخش انتقال نیرو نیز درحالیکه فراری به گیربکس هشت سرعته دوکلاچه مجهز است، آستون همچنان از همان گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF استفاده میکند.
پرفورمنس
هرچند ونکوئیش گشتاور بسیار بیشتری دارد ولی دودیچی چیلیندری به لطف وزن سبکتر، شتاب اولیهٔ بهتری را ارائه میکند و ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه رقیب بریتانیایی برای انجام این کار به ۳.۳ ثانیه زمان نیاز دارد. در بخش حداکثر سرعت اما برتری با آستونمارتین است هرچند که اختلاف دو خودرو با ۳۴۵ کیلومتر بر ساعت برای ونکوئیش و ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت برای دودیچی چیلیندری، جزئی خواهد بود. گرند تورر فراری به سیستم فرمان گیری چرخهای عقب مجهز است اما آستون از این ویژگی بیبهره است. همچنین درحالیکه گرند تورر بریتانیاییها از کمکفنرهای تطبیقی بهره میبرد، دودیچی چیلیندری به کمکفنرهای مغناطیسی مجهز است.
قیمت
قیمت دودیچی چیلیندری در ایتالیا از ۳۹۵ هزار یورو معادل ۴۳۸ هزار دلار آغاز میشود درحالیکه آستونمارتین برای ونکوئیش قیمت ۴۲۰ هزار دلاری را اعلام کرده است؛ بنابراین، دو خودرو از لحاظ قیمت کاملاً به هم نزدیک خواهند بود و این بیشتر به سلیقهٔ خریداران باز خواهد گشت که سراغ اسب رقصان مارانلو بروند یا ترجیح دهند گرند تورر جذاب بریتانیاییها را در پارکینگ خود داشته باشند.
مقایسه مشخصات فنی
آستونمارتین ونکوئیش | فراری دودیچی چیلیندری | |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V12 توئین توربو | ۶.۵ لیتری V12 |
قدرت | ۸۰۰ اسب بخار | ۸۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۰۰ نیوتن متر | ۶۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۷۷۴ کیلوگرم | ۱۵۶۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۳ ثانیه | ۲.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۴۵ کیلومتر/ساعت | ۳۴۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴,۸۵۰ میلیمتر | ۴,۷۳۳ میلیمتر |
قیمت | ۴۲۰ هزار دلار | ۴۳۰ هزار دلار |
Sahand
۱۹ شهریور ۱۴۰۳بیایید منصفانه باشیم
ایندفعه آستون مارتین
علی Shelby
۱۹ شهریور ۱۴۰۳من استون مارتین رو انتخاب میکنم
ولی فراری هم خوبه
آریا
۲۰ شهریور ۱۴۰۳اره واقعا چلندری خیلی ظاهر خوبی نداره یعنی وقتی با 812 مقایسه میکنم انگار فراری تو اینجا افت طراحی داشته مخصوصا
HELLO.BROTHERS
۲۰ شهریور ۱۴۰۳اگه دقت کنید،آستون مارتین از بغل یعنی ستونAو B انگار شبیه نیسان Gtr.
HELLO.BROTHERS
۲۰ شهریور ۱۴۰۳وای خداوندا فراری انجین 6.5لیتری تنفس طبیعی ۸۳۰اسب،صدای خالص انجین، اوج مهندسی.
Reza Waffen SS
۲۰ شهریور ۱۴۰۳با اینکه هردو طراحی نسل جدید رو خراب کردن ولی بازم فراری انتخابمه
آرماتور
۲۰ شهریور ۱۴۰۳فراری نخرید،تنظیماتش دیجیتالی شده،موقع رانندگی میخوای کولر تنظیم کنی،جهت باد عوض کنی یکم شیشه بدی پایین یک سیگار آتیش کنی،اول باید پارک کنی بغل بعد اینکار بکنی
فکر کن تو اتوبان داری گاز میدی و لذت میبری میخوای آهنگ جدید تو فلش بیاری یا کولر کم و زیاد کنی،اول باید سرعت خیلی کم کنی یا اصلا پارک کنی😁🤡
amirkhanzadeh
۲۰ شهریور ۱۴۰۳به شخصه ظاهر استون مارتین بیشتر به دلم نشست شبیه خودرو های فراری در دهه 60 شده
اما از لحاظ فنی 12 سیلندری رو انتخاب می کنم
مازیار
۱۹ شهریور ۱۴۰۳جذابترین کلاس خودرو با حضور دو ابرقدرتش
انتخاب تو این سگمنت بیشتر به سلیقه شخصی برای طراحی (خارجی و داخلی) برمیگرده که در این مورد هم به نظرم هردو سنگ تموم گذاشتن و به معنی واقعی انتخاب هرکدوم نفی اون یکی نیست
Mr. gt c
۱۹ شهریور ۱۴۰۳در کل طبق سلیقه شخصی، استون طراحی بهتریی از نظر من داره، ولی انجین فراری بشدت جذاب تره در طولانی مدت هم فراری هم بهتر ارزششو حفظ میکنه چه بسا با ارزش تر هم میشه، با تمام احترامی که برای استون قائلم مخصوصا این مدلش ولی اینجا انتخابم فراری هست
امین
۱ مهر ۱۴۰۳این مدل نمیتونه به کلاسیک با ارزش آینده تبدیل بشه.
۸۱۲ شانس بسیار بیشتری داره.
هراکلیوس
۱۹ شهریور ۱۴۰۳پول فراری بابت هیچ ماشینی نمیشه خرج کرد
محسن
۱۹ شهریور ۱۴۰۳من ونکوییش انتخاب کردم فقط به خاطر جذابیت بیشترش.
دیجی
۱۹ شهریور ۱۴۰۳از نمای جلو و بغل استون ازنمای پشت کابین دودیچی
Scuderia Ferrari
۱۹ شهریور ۱۴۰۳DNA فراری اسپرت بودنه و حتی در ساخت پورسانگوئه هم نتونسته از این حس و حال جدا بشه و بیشتر روی پرفورمنس تمرکز داره تا لوکس بودن
آستون مارتین هم یه GT لوکس و زیباست و برای مسافرت مناسب تره و راحتی بیشتری داره
اگه در آینده درگی بینشون برگزار بشه بعید میدونم اون گشتاور بالای ونکوئیش حریف ۱۲ چیلیندری بشه
اون تاپ اسپید هم که فراری شکست نفسی میکنه و تواضع و فروتنی به خرج میده
R@min
۱۹ شهریور ۱۴۰۳دو کلاچه فراری برتری فنی بزرگیه !! متاسفانه گیربکس اتومات استون همیشه تو پرفورمنس عقب انداختش هر چند تو این کلاس زیاد مهم نیست.
Scuderia Ferrari
۲۰ شهریور ۱۴۰۳گیربکس دوکلاچه ، قدرت بیشتر و وزن کمتر نشان از برتری فراری داره ولی به قول شما در این کلاس GT ، پرفورمنس اولویت اول نیست
برای یه رقابت جذاب و هیجان انگیز باید منتظر والهالا و جانشین SF90 استراداله باشیم …
hosen
۱۹ شهریور ۱۴۰۳اگه عملکرد فنی رو بزاریم کنار که فراری تو این مبحث همیشه نامبر وان بوده تو بحث طراحی به وضوح افول طراحی رو میشه تو این ماشین احساس کرد
اون طراحی جذاب f12 و 812 کجا این کجا.
BlackWing
۱۹ شهریور ۱۴۰۳انتخابم استون مارتین ، برای اولین بار
javad-bmw
۱۹ شهریور ۱۴۰۳دکمه استارت لمسی برای فراری؟
ینی دیگه اون دکمه استارت قرمز روی فرمون وجود نداره؟
بنظرم این دیگه فراری نیست.وقتی یه فراری رو حتی از تو عکس میبینی باید کَف بالا بیاری اما دودیچی اینگونه نیست.
۸۱۲ یا ۶۱۲ خیلی فراری تَر ازن این هستن.
این دنیا دیگه به درد نمیخوره🥺
کامارو ، چلنجر رفتن ، لندکروز توربو شده ، یه ماشین V12 رونمایی میشه از ذوق منفجر میشیم ، ماشین های فورمول ۱به جای ۱۰ یا ۱۲ سیلندر بودن v6 شُدن ، تا چند وقت پیش اینا کاملا برامون عادی بود ولی حالا…..
B
۱۹ شهریور ۱۴۰۳هر دو بشدت جذاب و دلربا
amir
۱۹ شهریور ۱۴۰۳فراری دودیچی چیلیندری هم بسیار قابل احترامه ولی من استونمارتین ونکوئیش رو خیلی بیشتر میپسندم خیلی قشنگ اون شیک و کشیده بودنی که یک گرندتورر باید داشته باشه رو به زیبایی به نمایش میگذاره
MPH
۱۹ شهریور ۱۴۰۳اگه 812 بود حتما اونو انتخاب میکردم ولی طراحی این (به خصوص جلو) اصلا سلیقه من نیست ، پس استون انتخابمه با اینکه گذشتن از اسم فراری بسیار سخت خواهد بود
OM.01
۱۹ شهریور ۱۴۰۳بین این 2تا من انتخابم گزینه سوم هست…
گزینه سوم یعنی برم یه هفته پیش مالکان آستون مارتین و فراری زندگی کنم ببینم از صبح تا شب چی کار میکنن شاید بعد این کار و تلاش کردن در “” مسیر درست”” 10 سال دیگه بتونم مدل روز اونموقع رو بخرم :)
پ.ن=تعداد میلیونرهای دنیا سال 2010 حدود 11 میلیون نفر بود و سال 2004 حدود 7.7 میلیون نفر. هر دهه به طرز عجیبی تعداد میلیونر ها زیاد میشه و جهشی میره جلو. الان تو 2024 حدود 47 میلیون نفر در دنیا میلیونر هستن و تا 2030 به 80 میلیون نفر میرسه
یا هزاران شغل پولساز هست که هیچکسی ازش خبر نداره یا واقعا یه راهی هست که ما بلد نیستیم… یا شاید هم همه مشاور املاک تاجر تریدر فارکس کارآفرین بازیگر ورزشکار هستن و فقط اینا توشون پول هست!
سهیل گل آزاد
۱۹ شهریور ۱۴۰۳با اینکه همیشه اسب مارانلو استاد طراحی و آفریننده هنر در صنعت بوده ولی اینجا ۱۲ چیلیندری بازی رو به ونکوئیش میبازه طراحی ونکوئیش یه چیز دیگس
مهدی
۱۹ شهریور ۱۴۰۳یه زمانی فراری های ۱۲ سیلندر رقیب لامبورگینی های۱۲ سیلندر بودن. به نظر میاد الان با وجود sf90 این مسئولیت از روی شانه های مدل ۱۲ برداشته شده، درواقع فکر میکنم فراری بیشتر برای رقابت با انگلیسی ها این مدل رو معرفی کرده. این موضوع رو میشه از طراحی ماشین، اپشنها و حتی سقف پاناروما روی این مدل متوجه شد.
در کل هر دو این ماشینها، تحسین برانگیز هستن، استون مارتین عضلانی تر و فراری ظریفتر طراحی شده
Scuderia Ferrari
۲۰ شهریور ۱۴۰۳اون زمان هم حریف V12 های فراری نبودن
SF90 استراداله هم جوابی به بازیگوشی مکلارن 720S بود و هنوزم که هنوزه رقیبی از طرف لامبورگینی نداره
مازیار
۲۰ شهریور ۱۴۰۳شان فراری بالاتر از اونه که جواب یه درونسوز رو با هیبرید بده
Scuderia Ferrari
۲۰ شهریور ۱۴۰۳آقا مازیار
۴۸۸ پیستا سلام عرض کردن و فرمودن دیگه پیستی مونده که 720S رو به خاک و خون نکشم ؟؟
مازیار
۲۰ شهریور ۱۴۰۳واقعا لزومی به تخلیه هیجان نبود😅
من از یه چیز کاملا بدیهی حرف زدم
.
.
ضمنا ۷۶۵ برای شتاب سنا برای پیست
مدلهای بعدی هم نزدیکه بزار برای دور بعد
Scuderia Ferrari
۲۰ شهریور ۱۴۰۳آقا مازیار
شما تاج سری ، شرمنده که بعضی وقتا بخاطر عشقی که به فراری دارم تندروی میکنم
همیشه از بحث با شما لذت بردم و احترام همه دوستان رو دارم
ولی باید قبول کنیم در حال حاضر محصولات جاده ای فراری نسبت به رقبا دست بالا رو دارن
در آینده هم با توجه به نقشه راه ۵ ساله فراری محصولات خاص ، ویژه و سریع تری تو راهه که تیفوسی ها رو امیدوار کرده و رقبا هم میدونن که کار سختی برای رقابت دارن
مازیار
۲۰ شهریور ۱۴۰۳ایمان عزیز
شما و فراری واقعا لایق عشق همدیگه هستین
و همه برندها همیشه مقابل فراری کار سختی دارن و موضوع اصلی همین رقابت هست
Scuderia Ferrari
۲۰ شهریور ۱۴۰۳🌹🌹
JDM سابق
۱۹ شهریور ۱۴۰۳این فراری همه چیزش به جز رنگش شبیه فراریه
Taha Ayoobi
۱۹ شهریور ۱۴۰۳انتخابم ونکوئیش
علی جردن
۲۰ شهریور ۱۴۰۳مشخصاتو نخونده می گم فراری V12
M power
۲۰ شهریور ۱۴۰۳فراری
علی
۲۰ شهریور ۱۴۰۳استون مارتین یه جنتلمن واقعی هست بشدت برتر از فراری هست کاش رقیب برتری مثل مرسدس AMG GT جدید هم بود رقابت سخت تر میشد
چون مرسدس توی نسل جدید یه جی تی جواهر گونه روانه میدان کرده با شتاب ۲.۸ و بسیار لوکس و زیبا هم هست
حسین خوانساری
۲۰ شهریور ۱۴۰۳با وجود قیمت یکسان صد در صد انتخاب فراری منطقی تر هست با وجود موتور تنفس طبیعی که بسیار کم هزینه تر و رسیدگی کمتری طلب میکنه نسبت به موتور توئین توربو آستون ، البته اونایی که این قیمت هزینه میکنن درسته از نظر بودجه مشکلی ندارن برای رسیدگی ولی از نظر حساسیت کمتر موتور تنفس طبیعی با وجود اینکه از نظر شتاب و سرعت نهایی فرقی نداره با آستون ، مهمترین بخش ماجرا اینه که اسم و ابهت فراری کجا و آستون مارتین کجا
Yaghoob
۲۰ شهریور ۱۴۰۳آستون مارتین گزینه بهتری هست
ولی خیلی از خریداران کلکسیونر هستند. و کلکسیونر ها علاقه ای به توربو ندارند چون بلند مدت هزینه بره
فراری هم اینو خوب میدونه
در ضمن صدای انجین فراری کاری میکنه که طراحی و قیمت و همه چیز رو فراموش کنید.
عارف رضائیان
۲۰ شهریور ۱۴۰۳تناسبات در مدل جدید استون مارتین یکمی غیر عادی وعجیبه و فراری از نمای کناری تناسبات بهتری داره به نظرم و فاصله دو محور در فراری کمتر به نظر می رسه مطمئنا کمک میکنه به هندلینگ بهتر
Matin
۲۰ شهریور ۱۴۰۳کاش دوباره دوئل هارو مثل قبل به صورت منظم شروع کنید خیلی خوب میشه
دمتون گرم واقعا هیچ سایت فارسی دیگه مطالبش در زمینه خودرو مثل پدال جداب نیست
همایون
۲۴ شهریور ۱۴۰۳دلم میگه آستون ولی قلبم میگه فراری
علی منصوری
۷ مهر ۱۴۰۳جفتشون شاهکاران ، وای فراری…آخ فراری وای فراری…شاید اندمیکترین فراری باشه چیلیندری ،خیلی طراحی متفاوتی داره، بحث مهندسی جداست ، و برمیگرده ب سلیقه