آستون مارتینپورشه

آستون مارتین ونتیج یا پورشه 911 توربو S؟ بهترین کوپه اسپرت 2024 کدام است؟

پورشه ۹۱۱ معیاری برای سنجش یک خودروی اسپرت خوب است اما آیا با نسل تازه ونتیج به چالش کشیده می‌شود؟

تماشای آستون‌مارتین ونتیج وقت و زمانی مجزا می‌خواهد؛ زمانی که انسان روی یک صندلی بنشیند و ابعاد عضلانی، خطوط ارگونومیک، چراغ‌های زیبا و فرم اسپرت بدنه را وارسی کند. مشخصا اولین چیزی که در ذهن این بیننده القا می‌شود، حس قدرت و سرعت است که به بهترین حالت به یک خودرو تبدیل شده است. همه‌چیز بی‌مانند به نظر می‌رسد تا اینکه پورشه ۹۱۱ توربو S را در برابر آن قرار می‌دهیم؛ خودرویی که چندین سال است به‌عنوان بنچمارک و معیار سنجش یک کوپه اسپرت خوب شناخته می‌شود. آیا پورشه در برابر ظاهر باوقار ونتیج کم می‌آورد؟ مسلما خیر!

پورشه با یک فشار پدال گاز سرعتی خیره‌کننده می‌گیرد و با تکیه‌بر سیستم چهار چرخ محرک خود، چسبندگی مثال‌زدنی دارد که ونتیج در خواب هم آن را نخواهد داشت. اما آیا همه‌چیز به شتاب و سرعت بیشتر ختم می‌شود؟ مسلما خیر! راندن چنین خودروهایی مانند یک رویداد تفریحی است هرچند که نگاه‌کردن به برگه مشخصاتشان یک مسابقه اعداد را در ذهن تداعی می‌کند. جدیدترین نسخه ونتیج ۶۶۵ اسب بخار قدرت خود را از یک موتور ۴ لیتری V8 دریافت می‌کند که آن را درکنار قدرتمندترین انواع ۹۱۱ قرار می‌دهد.

مشکل نسل گذشته این خودرو در کمبود روح، تاثیر و کاریزما بود؛ وگرنه یکی از بی‌دردسرترین‌ها به شمار می‌رفت. آستون‌مارتین با معرفی نسل جدید آن تصمیم گرفت که کوچک‌ترین و ارزانترین خودروی خود را کمی ‌گران‌تر، قوی‌تر و مهم‌تر کند؛ درحالی‌که بازار هدف آن هنوز تغییر نکرده است. تمرکز مهندسان این شرکت خلق نسل جدید، بهبود پاسخ‌دهی خودرو بوده که از طریق بهبود شاسی و… ممکن شده است. تجربه نشستن در کابین لوکس ونتیج (که از DB12 به‌عاریه گرفته شده) هم نشان می‌دهد که آستون‌مارتین در کار خود جدی است و همه‌چیز را به بهترین نحو انجام داده است.

ونتیج جدید در مقایسه با ۹۱۱ کنونی احساس لوکس‌بودن را بهتر منتقل می‌کند؛ هر چند کیفیت ساخت ۹۱۱ بهتر است. کابین ۹۱۱ خوب است اما با توجه به قیمت بالایی که دارد، کمی انتظار بیشتری از آن می‌رود؛ همین. خوشبختانه نمای بیرونی ۹۱۱ توربو نزدیک به کمال است؛ خودرویی که حضور خود را به راننده‌های اطراف نشان می‌دهد و با آرامش و وقار کامل در مسیر خود حرکت می‌کند. بنابراین ظاهر مدرن کلاسیک پورشه هم هرچند به پای ونتیج نمی‌رسد اما بی‌شک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

پورشه ۹۱۱ قدرت زیادی دارد اما به نظر می‌رسد در برابر موتور بهبودیافته این نسل از ونتیج که همان پیشرانه ۸ سیلندر AMG محسوب می‌شود، نیاز به یک به‌روزرسانی جزئی دارد تا خود را از محوطه چالش بیرون بکشد و پادشاهی بی‌رقیب باشد. نشستن پشت فرمان ونتیج، ارائه خطی قدرت در دورهای بالاتر از ۳ هزار rpm را تا دور ۷ هزار rpm نشان می‌دهد. قدرت به‌خوبی به زمین منتقل خواهد شد. زمانی که چسبندگی به‌اندازه کافی ایجاد شود، می‌بینیم که ونتیج هم به‌اندازه توربو S سریع است. اگر با ونتیج بخواهید از ۱۰۰ به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید، می‌بینید که تنها ۰.۷ ثانیه عقب‌تر از کوپه آلمانی خواهید بود.

هر چند ۹۱۱ سریع‌تر است اما ونتیج حس سرعت را بهتر منتقل می‌کند؛ چرا؟ چون کنترل کمتری روی قدرت خود دارد. عملکرد سیستم فنربندی به‌گونه‌ای است که تکان‌های خاصی را به خودرو وارد می‌کند. وقتی این عملکرد را با قدرت زیاد پیشرانه ترکیب کنید، به تجربه‌ای هیجان‌آور می‌رسید که ان را در مقایسه با ۹۱۱ توربو S کمی جذاب‌تر نشان می‌دهد.

و اما ۹۱۱! پا را روی پدال گاز بفشارید تا خودرو در کسری از ثانیه نفسی تازه کند و به جلو پرتاب شود. نقش توربوها در این خودرو بیشتر مشخص و هویدا است. هر چند می‌توان به عملکرد پیشرانه در دورهای پایین کمی خرده گرفت اما مسئله جدی نیست. این تنبلی در دورهای بالاتر از بین می‌رود و ۹۱۱ نشان می‌دهد که می‌تواند خودرویی قابل‌اطمینان و کاربلد باشد. کنترل بدنه این خودرو بی‎‌نقص است و جعبه‌دنده PDK پورشه هم در کلاس خود، بهترین قلمداد می‌شود. به‌این‌ترتیب، ۹۱۱ توربو S به خودرویی دقیق، عصبانی و سرسخت تبدیل می‌شود که فقط کمی از صدای تایرها و جاده را به کابین منتقل می‌کند.

پورشه ۹۱۱ توربو S خودرویی بی‌مانند است که هزینه گزاف خود را با عملکرد خیره‌کننده توجیه می‌کند. هر چند که آپشن‌های گوناگون پورشه با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسند اما چه خودروی شما به آن‌ها مجهز باشد یا نه، با محصولی طرف هستید که هیچ‌وقت از رانندگی با آن خسته نخواهید شد. پورشه در مسیر کنترل و حفظ ارتباط خودرو در اوج قرار دارد و اگر ونتیج مسیری مشابه را در پیش می‌گرفت، بی‌شک شکست می‌خورد. خوشبختانه آستون‌مارتین با درک این مهم راه خود را پیش گرفته تا لذت، هیجان و حس درام را بهتر از رقبا ایجاد کند.

اینکه کدام یک از این دو خودرو بهتر است واقعا به دید هر شخص بستگی دارد. پورشه استاد مهندسی دقیق است و با این وجود خودرویی را تولید می‌کند که راندمانی حساب‌شده دارد. اگر چنین چیزی هدف شما از خرید خودرو باشد، بی‌شک انتخابی بهتر از ۹۱۱ توربو S ندارید. در سوی مقابل، ونتیج از همیشه به ۹۱۱ نزدیک‌تر شده است. آستون‌مارتین با بازکردن بال‌های این خودرو و ایجاد کاراکتر منحصربه‎‌فرد خودش، اجازه داده تا به محصولی جذاب تبدیل شود که هر چند هنوز هم چیزهای زیادی برای یادگرفتن دارد اما پیشرفتی قابل‌ملاحظه را تجربه کرده است. نظر شما درباره آستون‌مارتین ونتیج و پورشه ۹۱۱ توربو S چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1937 ديدگاه)

    بنظرم بجای ۹۱۱ میشه ماکان خرید و به جای ونتیج میشه DBX خرید همون DNA خاص پورشه و آستون مارتینو تو شاسی بلند هاشونم دارن
    بنظرم دوره سوپر اسپرت ها تموم شده

    موافقم 6
    مخالفم 60
    1. amir hosein

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      دقیقا.
      بعدشم فاز اسپرت دو در برداری با شبه شاسی بلند چپ کنی🤣🤣🤣
      ولی…
      من خودم چون جرئت هچمین کار هایی با ماشین رو ندارم همونی که این دوستمون گفتگو میکنم

    2. amirkhanzadeh

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (564 ديدگاه)

      انقدر دوتاشون خوب هستند آدم نمی دونه کدومو انتخاب کنه
      از لحاظ فنی و طراحی هر دو درجه یک
      ولی طراحی داخل کابین استون مارتین بیشتر به دلم نشست
      به طور کلی بنظرم هر دو انتخاب معقولانه ای هستند

    3. Mr wrong

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (284 ديدگاه)

      یا حتی میشه با قطار و هواپیما و کشتی جا بجا شد کلا ماشین چرا خرید؟؟؟

    4. NR

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (50 ديدگاه)

      از عزیزان صاحب نظر هستند که تمامی هایپرکار ها و سوپرکار های قرن 21 رو سوار شدند

    5. 𝐀𝐥𝐢

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      تروخدا بس کن با این حرفات

    6. Joker

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      به نظر من هم به جای مصرف شیشه می‌توان سنتی مصرف کرد تا کمتر شاهد این چنین کامنت هایی باشیم…

      موافقم 28
      1. amir

        ۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3485 ديدگاه)

        اونی که جوکر مصرف میکنه ولی خیلی قویتر از شیشه اس

        موافقم 1
        مخالفم 2
    7. Kiarash

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (161 ديدگاه)

      واقعا دنیا داره به سمتی میره که همه از ماتریکس خارج شن
      علی آقا دوره چینی درسته شروع شده ولی هیچوقت جای مهندسی آلمانی و انگلیسی رو نمیتونه بگیره

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. Kiarash

        ۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (161 ديدگاه)

        حتی فقط مهندسی نیست لذت رانندگی راحتی و نرمی و غیره …
        من فقط چینی ۱.۵ لیتری توربو دیدم 😂 عمرا چین تو صنعت خودرو سازیش موتور ۶ سیلندر به بالا داشته باشه فقط برقی خوب میتونه که باز هم چون براش راحتر هست صنعت برقی سازی خودرو

        موافقم 6
        مخالفم 1
  2. corvette

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (368 ديدگاه)

    ۹۱۱ محترمه
    ولی اینجا ونتیج رو ترجیح میدم
    جفتشون خیلی خوبن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. R@min

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1998 ديدگاه)

    استون تا زمانی که از گیربکس ZF خلاص نشه و دو کلاچ مدرن نزاره هیچ حرفی در برابر رقباش نداره هر چقدرم زیبا یا لوکس باشه، تهش با یه بیمر همرده پرفورمنس هست. تاثیر گیربکس دو کلاچ قابل وصف در کلمات نیست مخصوصا اگر PDK یا ترمک باشه.

    برای رقابت با بهترینا باید هزینه کرد.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  4. علی

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    کسیکه 911 میخره ماکان و لند کروز و بیوک نمیخواد اون 911 میخواد حتی پانامرا هم براش مسخره است ،این فهمش خیلی سخته؟

    موافقم 22
    مخالفم 5
    1. amir

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3485 ديدگاه)

      فک کنم ایشون میخواد خیلی جدی رکورد دیس لایکو بزنه

  5. Yaghoob

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    کمتر خودرویی حریف زیبایی آستون مارتین میشه

  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    ۹۱۱ تا ابد

  7. Arefam

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    کسی هم هس که مث من فک کنه دیگه وقشه بعد ۸۰ سال پورشه یه تغیر اساسی به طراحیش بده ؟

  8. froG-driVer

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1014 ديدگاه)

    ونتیج لوکس تر و کمی پر قدرت تره.ولی هیچوقت۹۱۱ کبیر نمیشه…
    پ.ن:به شخصه از طراحی‌ ونتیج شدیداً خوشم میاد چون ژن one:77 رو درش میشه پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا