پورشه ۹۱۱ معیاری برای سنجش یک خودروی اسپرت خوب است اما آیا با نسل تازه ونتیج به چالش کشیده میشود؟
تماشای آستونمارتین ونتیج وقت و زمانی مجزا میخواهد؛ زمانی که انسان روی یک صندلی بنشیند و ابعاد عضلانی، خطوط ارگونومیک، چراغهای زیبا و فرم اسپرت بدنه را وارسی کند. مشخصا اولین چیزی که در ذهن این بیننده القا میشود، حس قدرت و سرعت است که به بهترین حالت به یک خودرو تبدیل شده است. همهچیز بیمانند به نظر میرسد تا اینکه پورشه ۹۱۱ توربو S را در برابر آن قرار میدهیم؛ خودرویی که چندین سال است بهعنوان بنچمارک و معیار سنجش یک کوپه اسپرت خوب شناخته میشود. آیا پورشه در برابر ظاهر باوقار ونتیج کم میآورد؟ مسلما خیر!
پورشه با یک فشار پدال گاز سرعتی خیرهکننده میگیرد و با تکیهبر سیستم چهار چرخ محرک خود، چسبندگی مثالزدنی دارد که ونتیج در خواب هم آن را نخواهد داشت. اما آیا همهچیز به شتاب و سرعت بیشتر ختم میشود؟ مسلما خیر! راندن چنین خودروهایی مانند یک رویداد تفریحی است هرچند که نگاهکردن به برگه مشخصاتشان یک مسابقه اعداد را در ذهن تداعی میکند. جدیدترین نسخه ونتیج ۶۶۵ اسب بخار قدرت خود را از یک موتور ۴ لیتری V8 دریافت میکند که آن را درکنار قدرتمندترین انواع ۹۱۱ قرار میدهد.
مشکل نسل گذشته این خودرو در کمبود روح، تاثیر و کاریزما بود؛ وگرنه یکی از بیدردسرترینها به شمار میرفت. آستونمارتین با معرفی نسل جدید آن تصمیم گرفت که کوچکترین و ارزانترین خودروی خود را کمی گرانتر، قویتر و مهمتر کند؛ درحالیکه بازار هدف آن هنوز تغییر نکرده است. تمرکز مهندسان این شرکت خلق نسل جدید، بهبود پاسخدهی خودرو بوده که از طریق بهبود شاسی و… ممکن شده است. تجربه نشستن در کابین لوکس ونتیج (که از DB12 بهعاریه گرفته شده) هم نشان میدهد که آستونمارتین در کار خود جدی است و همهچیز را به بهترین نحو انجام داده است.
ونتیج جدید در مقایسه با ۹۱۱ کنونی احساس لوکسبودن را بهتر منتقل میکند؛ هر چند کیفیت ساخت ۹۱۱ بهتر است. کابین ۹۱۱ خوب است اما با توجه به قیمت بالایی که دارد، کمی انتظار بیشتری از آن میرود؛ همین. خوشبختانه نمای بیرونی ۹۱۱ توربو نزدیک به کمال است؛ خودرویی که حضور خود را به رانندههای اطراف نشان میدهد و با آرامش و وقار کامل در مسیر خود حرکت میکند. بنابراین ظاهر مدرن کلاسیک پورشه هم هرچند به پای ونتیج نمیرسد اما بیشک حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
پورشه ۹۱۱ قدرت زیادی دارد اما به نظر میرسد در برابر موتور بهبودیافته این نسل از ونتیج که همان پیشرانه ۸ سیلندر AMG محسوب میشود، نیاز به یک بهروزرسانی جزئی دارد تا خود را از محوطه چالش بیرون بکشد و پادشاهی بیرقیب باشد. نشستن پشت فرمان ونتیج، ارائه خطی قدرت در دورهای بالاتر از ۳ هزار rpm را تا دور ۷ هزار rpm نشان میدهد. قدرت بهخوبی به زمین منتقل خواهد شد. زمانی که چسبندگی بهاندازه کافی ایجاد شود، میبینیم که ونتیج هم بهاندازه توربو S سریع است. اگر با ونتیج بخواهید از ۱۰۰ به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید، میبینید که تنها ۰.۷ ثانیه عقبتر از کوپه آلمانی خواهید بود.
هر چند ۹۱۱ سریعتر است اما ونتیج حس سرعت را بهتر منتقل میکند؛ چرا؟ چون کنترل کمتری روی قدرت خود دارد. عملکرد سیستم فنربندی بهگونهای است که تکانهای خاصی را به خودرو وارد میکند. وقتی این عملکرد را با قدرت زیاد پیشرانه ترکیب کنید، به تجربهای هیجانآور میرسید که ان را در مقایسه با ۹۱۱ توربو S کمی جذابتر نشان میدهد.
و اما ۹۱۱! پا را روی پدال گاز بفشارید تا خودرو در کسری از ثانیه نفسی تازه کند و به جلو پرتاب شود. نقش توربوها در این خودرو بیشتر مشخص و هویدا است. هر چند میتوان به عملکرد پیشرانه در دورهای پایین کمی خرده گرفت اما مسئله جدی نیست. این تنبلی در دورهای بالاتر از بین میرود و ۹۱۱ نشان میدهد که میتواند خودرویی قابلاطمینان و کاربلد باشد. کنترل بدنه این خودرو بینقص است و جعبهدنده PDK پورشه هم در کلاس خود، بهترین قلمداد میشود. بهاینترتیب، ۹۱۱ توربو S به خودرویی دقیق، عصبانی و سرسخت تبدیل میشود که فقط کمی از صدای تایرها و جاده را به کابین منتقل میکند.
پورشه ۹۱۱ توربو S خودرویی بیمانند است که هزینه گزاف خود را با عملکرد خیرهکننده توجیه میکند. هر چند که آپشنهای گوناگون پورشه با قیمتهای بالا به فروش میرسند اما چه خودروی شما به آنها مجهز باشد یا نه، با محصولی طرف هستید که هیچوقت از رانندگی با آن خسته نخواهید شد. پورشه در مسیر کنترل و حفظ ارتباط خودرو در اوج قرار دارد و اگر ونتیج مسیری مشابه را در پیش میگرفت، بیشک شکست میخورد. خوشبختانه آستونمارتین با درک این مهم راه خود را پیش گرفته تا لذت، هیجان و حس درام را بهتر از رقبا ایجاد کند.
اینکه کدام یک از این دو خودرو بهتر است واقعا به دید هر شخص بستگی دارد. پورشه استاد مهندسی دقیق است و با این وجود خودرویی را تولید میکند که راندمانی حسابشده دارد. اگر چنین چیزی هدف شما از خرید خودرو باشد، بیشک انتخابی بهتر از ۹۱۱ توربو S ندارید. در سوی مقابل، ونتیج از همیشه به ۹۱۱ نزدیکتر شده است. آستونمارتین با بازکردن بالهای این خودرو و ایجاد کاراکتر منحصربهفرد خودش، اجازه داده تا به محصولی جذاب تبدیل شود که هر چند هنوز هم چیزهای زیادی برای یادگرفتن دارد اما پیشرفتی قابلملاحظه را تجربه کرده است. نظر شما درباره آستونمارتین ونتیج و پورشه ۹۱۱ توربو S چیست؟
علی جردن
۶ مهر ۱۴۰۳بنظرم بجای ۹۱۱ میشه ماکان خرید و به جای ونتیج میشه DBX خرید همون DNA خاص پورشه و آستون مارتینو تو شاسی بلند هاشونم دارن
بنظرم دوره سوپر اسپرت ها تموم شده
amir hosein
۶ مهر ۱۴۰۳دقیقا.
بعدشم فاز اسپرت دو در برداری با شبه شاسی بلند چپ کنی🤣🤣🤣
ولی…
من خودم چون جرئت هچمین کار هایی با ماشین رو ندارم همونی که این دوستمون گفتگو میکنم
amirkhanzadeh
۶ مهر ۱۴۰۳انقدر دوتاشون خوب هستند آدم نمی دونه کدومو انتخاب کنه
از لحاظ فنی و طراحی هر دو درجه یک
ولی طراحی داخل کابین استون مارتین بیشتر به دلم نشست
به طور کلی بنظرم هر دو انتخاب معقولانه ای هستند
بدون تعصب
۱۳ مهر ۱۴۰۳آره هردو بی نظیر هستند.ولی کابین پورشه یه حس کلاسیک به آدم میده که من خیلی خوشم میاد ولی انتخاب واقعاً سخته هر دو عالی هستند.
Mr wrong
۶ مهر ۱۴۰۳یا حتی میشه با قطار و هواپیما و کشتی جا بجا شد کلا ماشین چرا خرید؟؟؟
NR
۶ مهر ۱۴۰۳از عزیزان صاحب نظر هستند که تمامی هایپرکار ها و سوپرکار های قرن 21 رو سوار شدند
𝐀𝐥𝐢
۶ مهر ۱۴۰۳تروخدا بس کن با این حرفات
Joker
۶ مهر ۱۴۰۳به نظر من هم به جای مصرف شیشه میتوان سنتی مصرف کرد تا کمتر شاهد این چنین کامنت هایی باشیم…
amir
۶ مهر ۱۴۰۳اونی که جوکر مصرف میکنه ولی خیلی قویتر از شیشه اس
Kiarash
۶ مهر ۱۴۰۳واقعا دنیا داره به سمتی میره که همه از ماتریکس خارج شن
علی آقا دوره چینی درسته شروع شده ولی هیچوقت جای مهندسی آلمانی و انگلیسی رو نمیتونه بگیره
Kiarash
۶ مهر ۱۴۰۳حتی فقط مهندسی نیست لذت رانندگی راحتی و نرمی و غیره …
من فقط چینی ۱.۵ لیتری توربو دیدم 😂 عمرا چین تو صنعت خودرو سازیش موتور ۶ سیلندر به بالا داشته باشه فقط برقی خوب میتونه که باز هم چون براش راحتر هست صنعت برقی سازی خودرو
اشکان
۶ مهر ۱۴۰۳مهندسی ایتالیایی رو نگفتی
Archi KHAN
۸ مهر ۱۴۰۳گل فرمایش میکنی شما ؛
اصلا خودروسازی یعنی فراری و پورشه
و من الله توفیق.
Großer Hitler
۶ مهر ۱۴۰۳خودروسازی انگلیس چند دهه است منقرض شده در ظاهر انگلیسی هستن اما باطن اکثرشون آلمانیه 😉
net
۶ مهر ۱۴۰۳اسپرت کوپه مدل روباز بی ام و سری ۸ زیباست
corvette
۶ مهر ۱۴۰۳۹۱۱ محترمه
ولی اینجا ونتیج رو ترجیح میدم
جفتشون خیلی خوبن
R@min
۶ مهر ۱۴۰۳استون تا زمانی که از گیربکس ZF خلاص نشه و دو کلاچ مدرن نزاره هیچ حرفی در برابر رقباش نداره هر چقدرم زیبا یا لوکس باشه، تهش با یه بیمر همرده پرفورمنس هست. تاثیر گیربکس دو کلاچ قابل وصف در کلمات نیست مخصوصا اگر PDK یا ترمک باشه.
برای رقابت با بهترینا باید هزینه کرد.
علی جردن
۷ مهر ۱۴۰۳درسته گیربکس دوکلاچه PDK برگ برنده پورشه کاررا ۹۱۱ هست که بازیو به نفع پورشه تموم می کنه
علی
۶ مهر ۱۴۰۳کسیکه 911 میخره ماکان و لند کروز و بیوک نمیخواد اون 911 میخواد حتی پانامرا هم براش مسخره است ،این فهمش خیلی سخته؟
amir
۶ مهر ۱۴۰۳فک کنم ایشون میخواد خیلی جدی رکورد دیس لایکو بزنه
JaMsHiD_R1988
۶ مهر ۱۴۰۳زندگیه 911 لامصب
علی جردن
۷ مهر ۱۴۰۳مخصوصا کاررا ۹۱۱ داکار
Yaghoob
۶ مهر ۱۴۰۳کمتر خودرویی حریف زیبایی آستون مارتین میشه
𝐀𝐥𝐢
۶ مهر ۱۴۰۳۹۱۱ تا ابد
Arefam
۶ مهر ۱۴۰۳کسی هم هس که مث من فک کنه دیگه وقشه بعد ۸۰ سال پورشه یه تغیر اساسی به طراحیش بده ؟
Chevrolet
۶ مهر ۱۴۰۳اصلا این حرف رو نزن
Taha Ayoobi
۶ مهر ۱۴۰۳پورشه نمیتونه به 911 دست بزنه
جلوشو هرکاری کنه خراب میشه، توی نسل 996 میخواست از این حالت در بیاد که دید نع، همون دایره ای.
فقط. عقبشو میتونه تغییرات جزئی بده.
سعیدرحیمی
۷ مهر ۱۴۰۳به هیچ وجه!
froG-driVer
۶ مهر ۱۴۰۳ونتیج لوکس تر و کمی پر قدرت تره.ولی هیچوقت۹۱۱ کبیر نمیشه…
پ.ن:به شخصه از طراحی ونتیج شدیداً خوشم میاد چون ژن one:77 رو درش میشه پیدا کرد.
M power
۶ مهر ۱۴۰۳المانی فن هستم ولی با احترام ب پورشه
انتخابم استون مارتین هستش
Großer Hitler
۶ مهر ۱۴۰۳استون مارتین هم یجورایی دیگه آلمانیه نه انگلیسی
Arshia m3csl
۶ مهر ۱۴۰۳قطعا پورشه 911turbo s هم داخلش لوکس و راحته هم قدرت سوپراسپرت داره و هم زیباست👌🏼❤ استون مارتین جذابه ولی ۹۱۱ یک چیز دیگست
Amirsh
۶ مهر ۱۴۰۳استون مارتینه چقددد خوشگله
رامتین
۶ مهر ۱۴۰۳نظر من بیشک 911 هست. حتی 911 کاررا که موتور 3.6 لیتری تنفس طبیعی 500 اسبی داره که حیرت آوره این عدد.
Taha Ayoobi
۶ مهر ۱۴۰۳انتخابم ناین وان وان
JDM سابق
۶ مهر ۱۴۰۳پورشه مهندسی دقیق تری داره ولی ونتیج کاریزماتیک تره
معمولاً ساخته های استون مارتین برای ایجاد هیجان و انتقال حس ناب رانندگی به راننده ساخته میشن
Mosafer
۶ مهر ۱۴۰۳فقط پورشه
حسن
۶ مهر ۱۴۰۳اینجا فقط گفته داخل کدوم لوکس تره یا شتاب و سرعت گیری چقده باید تو تمام ابعاد مقایسه بشه سواری و راحتی در استفاده مهمترین بحث در مقایسه یی دو تا خودروی همرده است
ایا هر فردی خودرو میخره هر روز تخت گاز میکنه از شتابش لذت میبره ؟
پورشه 911 توربو اس از یک تا هزارش وقف شتاب صفر تا صد شده هیچ چیز دیگه ای برا ارائه نداره فنربندی خشک انتقال شدید پستی بلندی جاده به سرنشین . نیاز به احتیاط در رفتن داخل پیچ
البته میدونم تعصب زیاده و اطلاعات کمه نقدهای مجلات خودرویی را بخونید تا دستگیرتون بشه
استون مارتین قطع به یقین کاربردی تر و بهتره
B
۷ مهر ۱۴۰۳دقیقا خیلی از جوونا ندونسته رفتن پورشه خریدن بعد پشیمون شدن چون ماشین خشکیه ( خصوصا سری های gt rs )
مشکل از ماشین نیست مشکل اینه که اونا فکر میکردمن سواریش مثل بنز نرم و راحته
علی منصوری
۷ مهر ۱۴۰۳مرلین مونرو یا سوفیا لورن…. کدومشون قشنگتره، ؟؟؟!! داستان این دوتاس ،جفتشون شاهکار مهندسی شاهکار طراحی ،اصالت قدمت و کمپانی مرجع در زمینه کوپه اسپرت…
همایون
۷ مهر ۱۴۰۳قلب میگه آستون مارتین ولی عقل میگه پورشه.آستون مارتین با اینکه از لحاظ شتاب سرعت یکم کندتره ولی واسه یه مصرف کننده عادی ایدهآله کابین لوکستر و زیباتری داره و طراحی بیرونیشم با اینکه سلیقهای هستش ولی آستون توجه و نگاه بیشتری رو به خودش جلب میکنه اما چرا عقل میگه پورشه؟چون کیفیت مونتاژ بالاتری داره پس دوام بیشتری میاره تو گذر زمان و مهمتر از همه قیمتش رو خیلی خوب نگه میداره پس شما میتونی ۹۱۱بخری سه چهار سال سوارشی لذتشو ببری و بعد با کمترین ضرر بفروشیش و تقریبا پولی که دادی دستت میاد تا نسل جدیدترشو بخری یا سراغ گزینه دیگه بری ولی آستون،بنتلی،رولزرویس،مازراتی،بنز،بیامو و بیشتر رقبا اینطوری نیستن، دو سه سال که سوار میشی موقع فروش بعضا حتی نیمی از پولی که دادی هم گیرت نمیاد پس این تو انتخاب خیلی تاثیر میزاره
18:45
۷ مهر ۱۴۰۳هر و خارق العاده هستن.
ولی یه چیزی دوباره اینجا ثابت شد، 911 تو لیگ دیگه ای بازی میکنه و رقبا حتی نمیتونن بهش نزدیک بشن… 🥇🏆
احمد
۷ مهر ۱۴۰۳دوستان جوری این دو ماشین رو تحلیل میکنن انگار ایران خودرو و سایپا میخوان از دم قسط تحویل یک روزه بدن به مردم اخه. انتخاب ما فقط بین سمند و شاهین و تارا وکوییک مگه چیز دیگه ایه