آستون مارتینپورشه

آستون مارتین ونتیج یا پورشه 911 توربو S؟ بهترین کوپه اسپرت 2024 کدام است؟

پورشه ۹۱۱ معیاری برای سنجش یک خودروی اسپرت خوب است اما آیا با نسل تازه ونتیج به چالش کشیده می‌شود؟

تماشای آستون‌مارتین ونتیج وقت و زمانی مجزا می‌خواهد؛ زمانی که انسان روی یک صندلی بنشیند و ابعاد عضلانی، خطوط ارگونومیک، چراغ‌های زیبا و فرم اسپرت بدنه را وارسی کند. مشخصا اولین چیزی که در ذهن این بیننده القا می‌شود، حس قدرت و سرعت است که به بهترین حالت به یک خودرو تبدیل شده است. همه‌چیز بی‌مانند به نظر می‌رسد تا اینکه پورشه ۹۱۱ توربو S را در برابر آن قرار می‌دهیم؛ خودرویی که چندین سال است به‌عنوان بنچمارک و معیار سنجش یک کوپه اسپرت خوب شناخته می‌شود. آیا پورشه در برابر ظاهر باوقار ونتیج کم می‌آورد؟ مسلما خیر!

پورشه با یک فشار پدال گاز سرعتی خیره‌کننده می‌گیرد و با تکیه‌بر سیستم چهار چرخ محرک خود، چسبندگی مثال‌زدنی دارد که ونتیج در خواب هم آن را نخواهد داشت. اما آیا همه‌چیز به شتاب و سرعت بیشتر ختم می‌شود؟ مسلما خیر! راندن چنین خودروهایی مانند یک رویداد تفریحی است هرچند که نگاه‌کردن به برگه مشخصاتشان یک مسابقه اعداد را در ذهن تداعی می‌کند. جدیدترین نسخه ونتیج ۶۶۵ اسب بخار قدرت خود را از یک موتور ۴ لیتری V8 دریافت می‌کند که آن را درکنار قدرتمندترین انواع ۹۱۱ قرار می‌دهد.

مشکل نسل گذشته این خودرو در کمبود روح، تاثیر و کاریزما بود؛ وگرنه یکی از بی‌دردسرترین‌ها به شمار می‌رفت. آستون‌مارتین با معرفی نسل جدید آن تصمیم گرفت که کوچک‌ترین و ارزانترین خودروی خود را کمی ‌گران‌تر، قوی‌تر و مهم‌تر کند؛ درحالی‌که بازار هدف آن هنوز تغییر نکرده است. تمرکز مهندسان این شرکت خلق نسل جدید، بهبود پاسخ‌دهی خودرو بوده که از طریق بهبود شاسی و… ممکن شده است. تجربه نشستن در کابین لوکس ونتیج (که از DB12 به‌عاریه گرفته شده) هم نشان می‌دهد که آستون‌مارتین در کار خود جدی است و همه‌چیز را به بهترین نحو انجام داده است.

ونتیج جدید در مقایسه با ۹۱۱ کنونی احساس لوکس‌بودن را بهتر منتقل می‌کند؛ هر چند کیفیت ساخت ۹۱۱ بهتر است. کابین ۹۱۱ خوب است اما با توجه به قیمت بالایی که دارد، کمی انتظار بیشتری از آن می‌رود؛ همین. خوشبختانه نمای بیرونی ۹۱۱ توربو نزدیک به کمال است؛ خودرویی که حضور خود را به راننده‌های اطراف نشان می‌دهد و با آرامش و وقار کامل در مسیر خود حرکت می‌کند. بنابراین ظاهر مدرن کلاسیک پورشه هم هرچند به پای ونتیج نمی‌رسد اما بی‌شک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

پورشه ۹۱۱ قدرت زیادی دارد اما به نظر می‌رسد در برابر موتور بهبودیافته این نسل از ونتیج که همان پیشرانه ۸ سیلندر AMG محسوب می‌شود، نیاز به یک به‌روزرسانی جزئی دارد تا خود را از محوطه چالش بیرون بکشد و پادشاهی بی‌رقیب باشد. نشستن پشت فرمان ونتیج، ارائه خطی قدرت در دورهای بالاتر از ۳ هزار rpm را تا دور ۷ هزار rpm نشان می‌دهد. قدرت به‌خوبی به زمین منتقل خواهد شد. زمانی که چسبندگی به‌اندازه کافی ایجاد شود، می‌بینیم که ونتیج هم به‌اندازه توربو S سریع است. اگر با ونتیج بخواهید از ۱۰۰ به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید، می‌بینید که تنها ۰.۷ ثانیه عقب‌تر از کوپه آلمانی خواهید بود.

هر چند ۹۱۱ سریع‌تر است اما ونتیج حس سرعت را بهتر منتقل می‌کند؛ چرا؟ چون کنترل کمتری روی قدرت خود دارد. عملکرد سیستم فنربندی به‌گونه‌ای است که تکان‌های خاصی را به خودرو وارد می‌کند. وقتی این عملکرد را با قدرت زیاد پیشرانه ترکیب کنید، به تجربه‌ای هیجان‌آور می‌رسید که ان را در مقایسه با ۹۱۱ توربو S کمی جذاب‌تر نشان می‌دهد.

و اما ۹۱۱! پا را روی پدال گاز بفشارید تا خودرو در کسری از ثانیه نفسی تازه کند و به جلو پرتاب شود. نقش توربوها در این خودرو بیشتر مشخص و هویدا است. هر چند می‌توان به عملکرد پیشرانه در دورهای پایین کمی خرده گرفت اما مسئله جدی نیست. این تنبلی در دورهای بالاتر از بین می‌رود و ۹۱۱ نشان می‌دهد که می‌تواند خودرویی قابل‌اطمینان و کاربلد باشد. کنترل بدنه این خودرو بی‎‌نقص است و جعبه‌دنده PDK پورشه هم در کلاس خود، بهترین قلمداد می‌شود. به‌این‌ترتیب، ۹۱۱ توربو S به خودرویی دقیق، عصبانی و سرسخت تبدیل می‌شود که فقط کمی از صدای تایرها و جاده را به کابین منتقل می‌کند.

پورشه ۹۱۱ توربو S خودرویی بی‌مانند است که هزینه گزاف خود را با عملکرد خیره‌کننده توجیه می‌کند. هر چند که آپشن‌های گوناگون پورشه با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسند اما چه خودروی شما به آن‌ها مجهز باشد یا نه، با محصولی طرف هستید که هیچ‌وقت از رانندگی با آن خسته نخواهید شد. پورشه در مسیر کنترل و حفظ ارتباط خودرو در اوج قرار دارد و اگر ونتیج مسیری مشابه را در پیش می‌گرفت، بی‌شک شکست می‌خورد. خوشبختانه آستون‌مارتین با درک این مهم راه خود را پیش گرفته تا لذت، هیجان و حس درام را بهتر از رقبا ایجاد کند.

اینکه کدام یک از این دو خودرو بهتر است واقعا به دید هر شخص بستگی دارد. پورشه استاد مهندسی دقیق است و با این وجود خودرویی را تولید می‌کند که راندمانی حساب‌شده دارد. اگر چنین چیزی هدف شما از خرید خودرو باشد، بی‌شک انتخابی بهتر از ۹۱۱ توربو S ندارید. در سوی مقابل، ونتیج از همیشه به ۹۱۱ نزدیک‌تر شده است. آستون‌مارتین با بازکردن بال‌های این خودرو و ایجاد کاراکتر منحصربه‎‌فرد خودش، اجازه داده تا به محصولی جذاب تبدیل شود که هر چند هنوز هم چیزهای زیادی برای یادگرفتن دارد اما پیشرفتی قابل‌ملاحظه را تجربه کرده است. نظر شما درباره آستون‌مارتین ونتیج و پورشه ۹۱۱ توربو S چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2104 ديدگاه)

    بنظرم بجای ۹۱۱ میشه ماکان خرید و به جای ونتیج میشه DBX خرید همون DNA خاص پورشه و آستون مارتینو تو شاسی بلند هاشونم دارن
    بنظرم دوره سوپر اسپرت ها تموم شده

    موافقم 12
    مخالفم 205
    1. amir hosein

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (20 ديدگاه)

      دقیقا.
      بعدشم فاز اسپرت دو در برداری با شبه شاسی بلند چپ کنی🤣🤣🤣
      ولی…
      من خودم چون جرئت هچمین کار هایی با ماشین رو ندارم همونی که این دوستمون گفتگو میکنم

      موافقم 37
      مخالفم 4
    2. amirkhanzadeh

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1030 ديدگاه)

      انقدر دوتاشون خوب هستند آدم نمی دونه کدومو انتخاب کنه
      از لحاظ فنی و طراحی هر دو درجه یک
      ولی طراحی داخل کابین استون مارتین بیشتر به دلم نشست
      به طور کلی بنظرم هر دو انتخاب معقولانه ای هستند

      موافقم 46
      مخالفم 4
      1. بدون تعصب

        ۱۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        آره هردو بی نظیر هستند.ولی کابین پورشه یه حس کلاسیک به آدم میده که من خیلی خوشم میاد ولی انتخاب واقعاً سخته هر دو عالی هستند.

    3. Mr wrong

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (354 ديدگاه)

      یا حتی میشه با قطار و هواپیما و کشتی جا بجا شد کلا ماشین چرا خرید؟؟؟

      موافقم 21
      مخالفم 3
    4. NR

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (117 ديدگاه)

      از عزیزان صاحب نظر هستند که تمامی هایپرکار ها و سوپرکار های قرن 21 رو سوار شدند

      موافقم 29
      مخالفم 1
    5. 𝐀𝐥𝐢

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1628 ديدگاه)

      تروخدا بس کن با این حرفات

      موافقم 17
      مخالفم 1
    6. Joker

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (616 ديدگاه)

      به نظر من هم به جای مصرف شیشه می‌توان سنتی مصرف کرد تا کمتر شاهد این چنین کامنت هایی باشیم…

      موافقم 77
      مخالفم 3
      1. amir

        ۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3744 ديدگاه)

        اونی که جوکر مصرف میکنه ولی خیلی قویتر از شیشه اس

        موافقم 20
        مخالفم 6
    7. Kiarash

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (708 ديدگاه)

      واقعا دنیا داره به سمتی میره که همه از ماتریکس خارج شن
      علی آقا دوره چینی درسته شروع شده ولی هیچوقت جای مهندسی آلمانی و انگلیسی رو نمیتونه بگیره

      موافقم 32
      مخالفم 3
      1. Kiarash

        ۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (708 ديدگاه)

        حتی فقط مهندسی نیست لذت رانندگی راحتی و نرمی و غیره …
        من فقط چینی ۱.۵ لیتری توربو دیدم 😂 عمرا چین تو صنعت خودرو سازیش موتور ۶ سیلندر به بالا داشته باشه فقط برقی خوب میتونه که باز هم چون براش راحتر هست صنعت برقی سازی خودرو

        موافقم 21
        مخالفم 4
      2. اشکان

        ۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (58 ديدگاه)

        مهندسی ایتالیایی رو نگفتی

        موافقم 15
        مخالفم 2
        1. Archi KHAN

          ۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2205 ديدگاه)

          گل فرمایش میکنی شما ؛

          اصلا خودروسازی یعنی فراری و پورشه
          و من الله توفیق.

      3. Großer Hitler

        ۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (34 ديدگاه)

        خودروسازی انگلیس چند دهه است منقرض شده در ظاهر انگلیسی هستن اما باطن اکثرشون آلمانیه 😉

        موافقم 12
        مخالفم 5
    8. net

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3545 ديدگاه)

      اسپرت کوپه مدل روباز بی ام و سری ۸ زیباست

      موافقم 10
      مخالفم 7
  2. corvette

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (370 ديدگاه)

    ۹۱۱ محترمه
    ولی اینجا ونتیج رو ترجیح میدم
    جفتشون خیلی خوبن

    موافقم 31
    مخالفم 15
  3. R@min

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2128 ديدگاه)

    استون تا زمانی که از گیربکس ZF خلاص نشه و دو کلاچ مدرن نزاره هیچ حرفی در برابر رقباش نداره هر چقدرم زیبا یا لوکس باشه، تهش با یه بیمر همرده پرفورمنس هست. تاثیر گیربکس دو کلاچ قابل وصف در کلمات نیست مخصوصا اگر PDK یا ترمک باشه.

    برای رقابت با بهترینا باید هزینه کرد.

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. علی جردن

      ۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2104 ديدگاه)

      درسته گیربکس دوکلاچه PDK برگ برنده پورشه کاررا ۹۱۱ هست که بازیو به نفع پورشه تموم می کنه

      موافقم 7
      مخالفم 0
  4. علی

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    کسیکه 911 میخره ماکان و لند کروز و بیوک نمیخواد اون 911 میخواد حتی پانامرا هم براش مسخره است ،این فهمش خیلی سخته؟

    موافقم 61
    مخالفم 7
    1. amir

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3744 ديدگاه)

      فک کنم ایشون میخواد خیلی جدی رکورد دیس لایکو بزنه

      موافقم 11
      مخالفم 3
    2. JaMsHiD_R1988

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3119 ديدگاه)

      زندگیه 911 لامصب

      موافقم 21
      مخالفم 3
      1. علی جردن

        ۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2104 ديدگاه)

        مخصوصا کاررا ۹۱۱ داکار

        موافقم 6
        مخالفم 0
  5. Yaghoob

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (357 ديدگاه)

    کمتر خودرویی حریف زیبایی آستون مارتین میشه

    موافقم 29
    مخالفم 7
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1628 ديدگاه)

    ۹۱۱ تا ابد

    موافقم 28
    مخالفم 2
  7. Arefam

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    کسی هم هس که مث من فک کنه دیگه وقشه بعد ۸۰ سال پورشه یه تغیر اساسی به طراحیش بده ؟

    موافقم 12
    مخالفم 47
    1. Chevrolet

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (29 ديدگاه)

      اصلا این حرف رو نزن

      موافقم 22
      مخالفم 4
    2. Taha Ayoobi

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (5122 ديدگاه)

      پورشه نمیتونه به 911 دست بزنه

      جلوشو هرکاری کنه خراب میشه، توی نسل 996 میخواست از این حالت در بیاد که دید نع، همون دایره ای.
      فقط. عقبشو میتونه تغییرات جزئی بده.

      موافقم 6
      مخالفم 2
    3. سعیدرحیمی

      ۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      به هیچ وجه!

      موافقم 1
      مخالفم 1
  8. froG-driVer

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    ونتیج لوکس تر و کمی پر قدرت تره.ولی هیچوقت۹۱۱ کبیر نمیشه…
    پ.ن:به شخصه از طراحی‌ ونتیج شدیداً خوشم میاد چون ژن one:77 رو درش میشه پیدا کرد.

    موافقم 21
    مخالفم 1
  9. M power

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (462 ديدگاه)

    المانی فن هستم ولی با احترام ب پورشه
    انتخابم استون مارتین هستش

    موافقم 11
    مخالفم 7
    1. Großer Hitler

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (34 ديدگاه)

      استون مارتین هم یجورایی دیگه آلمانیه نه انگلیسی

      موافقم 13
      مخالفم 2
  10. Arshia m3csl

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    قطعا پورشه 911turbo s هم داخلش لوکس و راحته هم قدرت سوپراسپرت داره و هم زیباست👌🏼❤ استون مارتین جذابه ولی ۹۱۱ یک چیز دیگست

    موافقم 10
    مخالفم 2
  11. Amirsh

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (220 ديدگاه)

    استون مارتینه چقددد خوشگله

    موافقم 8
    مخالفم 3
  12. رامتین

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3263 ديدگاه)

    نظر من بیشک 911 هست. حتی 911 کاررا که موتور 3.6 لیتری تنفس طبیعی 500 اسبی داره که حیرت آوره این عدد.

    موافقم 14
    مخالفم 3
  13. Taha Ayoobi

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (5122 ديدگاه)

    انتخابم ناین وان وان

    موافقم 11
  14. JDM سابق

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (840 ديدگاه)

    پورشه مهندسی دقیق تری داره ولی ونتیج کاریزماتیک تره
    معمولاً ساخته های استون مارتین برای ایجاد هیجان و انتقال حس ناب رانندگی به راننده ساخته میشن

    موافقم 5
    مخالفم 1
  15. Mosafer

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (248 ديدگاه)

    فقط پورشه

  16. حسن

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2175 ديدگاه)

    اینجا فقط گفته داخل کدوم لوکس تره یا شتاب و سرعت گیری چقده باید تو تمام ابعاد مقایسه بشه سواری و راحتی در استفاده مهمترین بحث در مقایسه یی دو تا خودروی همرده است
    ایا هر فردی خودرو میخره هر روز تخت گاز میکنه از شتابش لذت میبره ؟
    پورشه 911 توربو اس از یک تا هزارش وقف شتاب صفر تا صد شده هیچ چیز دیگه ای برا ارائه نداره فنربندی خشک انتقال شدید پستی بلندی جاده به سرنشین . نیاز به احتیاط در رفتن داخل پیچ
    البته میدونم تعصب زیاده و اطلاعات کمه نقدهای مجلات خودرویی را بخونید تا دستگیرتون بشه
    استون مارتین قطع به یقین کاربردی تر و بهتره

    موافقم 12
    مخالفم 12
    1. B

      ۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (966 ديدگاه)

      دقیقا خیلی از جوونا ندونسته رفتن پورشه خریدن بعد پشیمون شدن چون ماشین خشکیه ( خصوصا سری های gt rs )
      مشکل از ماشین نیست مشکل اینه که اونا فکر میکردمن سواریش مثل بنز نرم و راحته

      موافقم 4
      مخالفم 9
  17. علی منصوری

    ۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (465 ديدگاه)

    مرلین مونرو یا سوفیا لورن…. کدومشون قشنگتره، ؟؟؟!! داستان این دوتاس ،جفتشون شاهکار مهندسی شاهکار طراحی ،اصالت قدمت و کمپانی مرجع در زمینه کوپه اسپرت…

  18. همایون

    ۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (865 ديدگاه)

    قلب میگه آستون مارتین ولی عقل میگه پورشه.آستون مارتین با اینکه از لحاظ شتاب سرعت یکم کندتره ولی واسه یه مصرف کننده عادی ایده‌آله کابین لوکستر و زیباتری داره و طراحی بیرونیشم با اینکه سلیقه‌ای هستش ولی آستون توجه و نگاه بیشتری رو به خودش جلب میکنه اما چرا عقل میگه پورشه؟چون کیفیت مونتاژ بالاتری داره پس دوام بیشتری میاره تو گذر زمان و مهمتر از همه قیمتش رو خیلی خوب نگه میداره پس شما میتونی ۹۱۱بخری سه چهار سال سوارشی لذتشو ببری و بعد با کمترین ضرر بفروشیش و تقریبا پولی که دادی دستت میاد تا نسل جدیدترشو بخری یا سراغ گزینه دیگه بری ولی آستون،بنتلی،رولزرویس،مازراتی،بنز،بی‌ام‌و و بیشتر رقبا اینطوری نیستن، دو سه سال که سوار میشی موقع فروش بعضا حتی نیمی از پولی که دادی هم گیرت نمیاد پس این تو انتخاب خیلی تاثیر میزاره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  19. 18:45

    ۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (711 ديدگاه)

    هر و خارق العاده هستن.
    ولی یه چیزی دوباره اینجا ثابت شد، 911 تو لیگ دیگه ای بازی میکنه و رقبا حتی نمیتونن بهش نزدیک بشن… 🥇🏆

    موافقم 4
    مخالفم 2
  20. احمد

    ۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    دوستان جوری این دو ماشین رو تحلیل میکنن انگار ایران خودرو و سایپا میخوان از دم قسط تحویل یک روزه بدن به مردم اخه. انتخاب ما فقط بین سمند و شاهین و تارا وکوییک مگه چیز دیگه ایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا