خانه تاریخچه برند مشهور انگلیسی، «آستونمارتین ورکس»، سیامین سالگرد تولید یکی از خاطرهانگیزترین خودروهای کوپه این شرکت، آستونمارتینهای ویراژ و ویراژ ولانته ۶.۳ لیتری، را گرامی داشته است. این نسخه از ویراژ در سال ۱۹۸۹ بهصورت جهانی به فروش میرسید و بهعنوان یک نسخه بهتر از نمونه عادی ۵.۳ لیتری رونمایی شده بود. نسخه ۶.۳ لیتری حاصل تلاش بخش خدماتدهی مشتریان در اوایل سال ۱۹۹۲ بود که امروزه به نام آسوتمارتین ورکس شناخته میشود.
قدرت بیشتر برای عملکرد بهتر
آستونمارتین با پیشگیری روند «More is More» (بیشتر برابر بیشتر است)، ویراژ ۶.۳ را بهعنوان یکی از تواناترین خودروهای اسپرت زمانهاش خلق کرد؛ منظور از این عبارت یادشده، قدرت بیشتر برای رسیدن به عملکرد بهتر است. این خودرو درکنار فنربندی مناسب و ترمزهای قابلتامل، از تغییرات ظاهری مطلوبی نیز سود میجست تا خودرودوستان بتوانند تفاوت آن را با نمونه عادی تشخیص دهند.
ریشه آفرینش ویراژ ۶.۳ به تاریخچه حضور آستونمارتین در رقابتهای موتوراسپرت باز میگردد. آستونمارتین پس از یک وقفه طولانی ۲۵ ساله سرانجام در اواخر دهه ۸۰ میلادی به عرصه مسابقات بازگشت. بریتانیاییها با استفاده از خودروی AMR1 در گروه خودروهای C «مسابقات قهرمانی پروتوتایپهای اسپرت جهان» در سال ۱۹۸۹ به رقابت پرداختند. برنامه موتوراسپرت این شرکت باعث شد تا مهندسان این خودروساز به فکر توسعه موتور ۵.۳ لیتری خود و جایگزینی آن با یک نمونه ۶.۳ لیتری شوند. در آن زمان، ویراژ V8 با موتور ۵.۳ لیتری به فروش میرسید؛ بنابراین قدم بعدی آستونمارتین، ارائه یک نسخه ۶.۳ لیتری از این خودرو بود.
موتوری که نقش یک ستاره سینما را بازی میکرد
نسخه ۵.۳ لیتری ویراژ کوپه با موتور V8 خود حدود ۳۳۰ اسب بخار انگلیسی را در دور ۵,300rpm دردسترس راننده قرار میداد. گشتاور آن نیز ۴۷۰ نیوتن متر بود که در دور ۴,000rpm به حداکثر مقدار خود میرسید. این اعداد و ارقام در آن سالها چندان عادی نبودند؛ اگر یک کوپه از چنین عملکردی سود میبرد، حتما یک خودروی اسپرت به شمار میرفت.
تغییرات و بهبودهای موتوری واقعا چشمگیر بودند؛ آستونمارتین برای بهروز نگهداشتن کوپه دوستداشتنی خود، نسخه ۶.۳ لیتریاش را روانه بازار کرد که قاعدتا از نسخه اصلی قدرتمندتر بود. این موتور جدید، ۵۰۰ اسب بخار انگلیسی قدرت داشت که در دور ۶,000rpm دردسترس راننده قرار میگرفت. ۶۴۳ نیوتن متر گشتاور نیز در دور ۵,800rpm با تمام توان چرخهای عقب را میچرخاند. گفتنی است که حدود ۵۳۶ نیوتن متر از این گشتاور از دور ۲,500rpm دردسترس راننده بود که یک نمودار ارائه خطی گشتاور را فراهم میکند.
این خودرو ۴,۷۳۷ میلیمتر طول و ۱۹۶۹ کیلوگرم وزن داشت و قادر بود درعرض ۵.۱ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. برای گذر از مرز ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز تنها به ۱۱.۵ ثانیه زمان نیاز داشت تا نهایتا به حداکثر سرعت ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت برسد.
موتور ۶.۳ لیتری ویراژ از پیستونهای مسابقهای، میل گاردان، سرسیلندر و ورودیهای هوا جدید سود میجست که همه ساخت شرکت مشهور کازورث بودند. این بهینهسازیها درکنار سیستم تزریق سوخت تناوبی «وبر/آلفا»، سیستم مدیریت موتور بازتنظیمشده و کاتالیستهای اگزوز ویژه به انجام وظیفه میپرداختند.
فنربندی و ترمز
از آنجا ویراژ ۶.۳ لیتری قدرت بهمراتب بیشتری از برادر کوچکتر خود داشت، آستونمارتین مجبور بود تا سیستم تعلیق و ترمزهای آن را نیز تقویت کند. فنرها محکمتر از قبل شدهاند و ویژگیهای دیگری چون میراگرهای اختصاصی، میل ضدلغزش بزرگتر برای محور جلو و استفاده از سیستم مشابه برای محور عقب اشاره کرد.
رینگهای ویراژ ۶.۳ ساخت «OZ» بودند و درون تایر ۲۸۵/۴۵ «گودیِر» ایگل قرار میگرفتند. تمام ترمزهای این خودرو دیسکی با شعاع ۱۴ اینچ بودند تا بتوانند آن را از سرعت ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت متوقف کنند. این ترمزها که بزرگترین دیسکهای موجود در یک خودروی جادهای محسوب میشدند، راه خود را از AMR1 به درون ویراژ پیدا کرده بودند و درکنار یک سیستم ضدقفل ۴ کانالی به انجاموظیفه میپرداختند.
۶.۳ لیتری حجم موتور و یک دنیا خاطره
آستونمارتین برای بهبود ویراژ ۶.۳ تنها به موتور و اجزای دینامیکی بسنده نکرد و ظاهر آن را نیز زیباتر از قبل کرد. ورودی عمیقتر هوا در جلو، لبآویز بزرگتر عقب و اسپویلر بهتر از این دسته تغییرات بودند. کابین خودرو نیز همچنان آرامش و متانت یک خودروی لوکس را به سرنشینانش گوشزد میکرد. ازجمله آپشنهای داخلی ویراژ ۶.۳ میتوان به پخشکننده مینیدیسک، رِسیوِر مینیتلویزیون و پایشگر سرنشینان صندلیهای عقب اشاره کرد که همگی در زمان خود بهروزترینها محسوب میشدند.
قیمت نسخه عادی ویراژ در سال ۱۹۹۲ حدود ۱۴۰ هزار پوند بود؛ بنابراین آستونمارتین ویراژ ۶.۳ را با نرخ ۲۰۰ هزار پوندی به فروش رساند. معلوم نیست بریتانیاییها درکل چه تعداد ویراژ تولید کردند اما مشخص است که این شرکت درطول دو سال موفق به تولید ۶۰ عدد ویراژ ۶.۳ شد. با وجود اینکه تولیدات کلی این مدل نامعلوم است اما تاثیر آن بر برند و مشتریانش، کاملا روشن و آشکار است.
آستونمارتین در سال ۱۹۹۲، ۴۶ ویراژ به فروش رساند که تعداد قابلتوجهی از آنها تحت مرکز خدمات مشتریان (آسوتمارتین ورکس امروزی) و در طی ۱۲ هفته کاری به نسخه ۶.۳ لیتری ارتقا یافتند. تاریخشناس آستونمارتین، «استیو وادینگام»، میگوید:
ویراژ و ویراژ ولانته ۶.۳ لیتری در زمانی چالشبرانگیز وارد چرخه تولید شد. آستونمارتین در دهه ۸۰ میلادی یک پیشرفت خوب را تجربه کرد اما با مشکلات اقتصادی جامعه در دهه ۹۰ و فروش سختتر از همیشه ناشی از آن روبهرو شد.
ارائه چنین طرح سرشار از نبوغی توسط تیم خدمات مشتریان نهتنها یک موج مثبت رسانهای برای برند ایجاد کرد، بلکه به مشتریان وفادارمان این امکان را داد تا از فرصت مالکیت یک خودروی مهم با پیشینه موتوراسپرت بهرهمند شوند.
مدیر آستونمارتین ورکس، «پاول اِسپایِر»، در پروژه ساخت ویراژ ۶.۳ لیتری دست داشته و آن را اینگونه توصیف میکند:
ویراژ ۶.۳ لیتری یک نمونه فوقالعاده از تواناییهای دپارتمان آستونمارتین ورکس بوده و هست.
این خودرو در «نیوپورت» بهخوبی بازمهندسی و بازطراحی شد و یک نمونه واقعی از نبوغ و دورنمای تجارت آستونمارتین است. من هم هیجانزده هستم و هم شوکه شدهام؛ چراکه امروز درحال گرامیداشت سیامین سالگرد ساخت این ستاره درسال ۲۰۲۲ هستیم.
ممد ژانگولر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱خوشتیپه👌
تو رقیباش
هر چی آئودی ارزون بود این ماشین گرون
Mad.z.Max
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱راست میگی آقا، واقعا با اینکه طرفدار استون نیستم، ولی این مدل خیلی دوست داشتنیه، تازه کلی جا واسه آب معدنی هم داره!! مدتیه ندیدم از معیار آب معدنی بر متر مکعبت استفاده کنی راستی :))
یه قسمت متنم فک کنم ایراد داره:
«در آن زمان، ویراژ V8 چهار سیلندر با موتور ۵.۳ لیتری به فروش میرسید» ویراژ V8 چارسیلندر چیه؟
ممد ژانگولر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱داداش ماه مبارک رمضان و آب معدنی 😐
FTB
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشین بریتانیایی یعنی یه تیکه ماه
تمیز و جذاب
کافر مقدس
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱زمانی که استون مارتین و بنتلی و رولزرویس خودشون انجین تولید میکردن همیشه یکی شون انجین سال انتخاب میشد ولی الان کمپلت میخرن میبندن میره
جگوار یه زمونی چه انجنیی هایی میزد اللخصوص با زاویه 36درجه
نمیدونم چه کردن با خودشون
NAVID۰۰۹۸
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱۳۳ سالِ ببینید چه خودروی مخوفی ساخته بودند با ۵۰۰hp قدرت و چه ظاهر شیک و مجلسی که همین حالاش هم استون مارتین با اینکه اسپورت هست ولی آدم دوست داره با کتوشلوار بشینه توش و گاز گازی کنه !
البته برایم جای سوال داره که چرا سرعتش روی ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت بسته شده در حالی که با این قدرت میتونسته راحت به بالای ۲۶۰ برسه !
البته شاید نداشتن آیرودینامیک باعث میشده سرعتش را محدود کنند !
در آن زمان ۱۴۰ هزار پوند خیلی پول بوده و فکر میکنم به پول امروز میشه ۳۰۰هزار پوند یا بیشتر !
البته فکر میکنم در آن زمان رقبای ایتالیایی پرچمدار بودند و تاب رقابت با آنها را نداشته !
2311
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱با 288GTO مقایسه میکنم میبینم ارزش خریدی نداره
2311
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱عزیزانی که مخالفید، الان واقعا این دوستمون رو از GTO بهتر میدونید؟ چی داره مگه؟
استون اگه خیییییلی خوب بود ارزشش رو نگه میداشت و بالای 170K فروش میرفت
ازون طرف GTO داره با قیمت 3 میلیون پوندی فروش میره
کدوم بهتره؟
افشار
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱بچه ها یک مقام پلیس راهور ناجا در یک مصاحبه ویدیویی حرف جالبی زده : {{ سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور گفت: با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایرانخودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفهجویی در مصرف سوخت با واردات خودروی خارجی، حقوق تمام کارکنان آن را می دهیم}}
جواد خطر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱حرفش کاملاً درست بوه اما ای کاش این حرفها عملی بشه
Jdm باز
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱اگه اجرایی بشه ، واقعا خوبههه
خودروی هیبرید یا برقی ارزون قیمت بیارن، هم مصرف سوخت خیلی کم میشه هم یارانه بنزین دولت نمیده و هزینه ها پایین میاد هم به محیط زیست کمک میشه و هم در این دو گاری سازی تخته خواهد شد
البته اگه مافیا های محترم اجازه بدن!
viper2
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱خودرویی بسیار عالی . پکیج کاملی از ماشین اسپرت هست . کلکسیونی و خاص . کیفیت عالی . هندلینگ درجه یک . موتور قدرتمند . ترمز عالی .
باید افتخار کرد به خودروسازانی که وجود ساخت موتور ۵.۷ به بالا رو داشتن 🥂🥂
datsun
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱عجب طراحی خفن و عضلانی داشته من که لذت بردم ولی از نظر فنی حتی اون زمان با وجود این موتور ضعیف عمل میکرده.
Nima
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱عکس از داخلش نبود؟
این همه از بیرون و موتور؟
علی صفرپور
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱درود دوست عزیز
متاسفانه منبع خبر، تصویری از داخل خودرو نزاشته بود اما اگه بخواین میتونین از سایت netcarshow اسمش رو جستجو کنین و تصاویرش رو باکیفیت بالاتری دانلود کنین
باسپاس از همراهی شما
Nima
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱سپاس فراوان . بابت ترجمه یه دنیا ممنون
Khosrow
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱نمای جلوش شاهکاره / قابل قیاس با طرح های امروزی نیست / مسیری که دوست داشتم مرسدس بره / شارپ و ساده ..
زیزیگولو
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱واسه جذاب بودن به چیزی بیشتر از زیبایی نیاز هستش که حتی بعد از گذشت حدود چهل سال هنوزم تو این ماشین دیده میشه👍👍👍👍
مازیار
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱یادش بخیر یکی از هیجان انگیز ترین مقالاتی که از مجله ماشین بخاطر دارم تقابل همین مدال و TVR
cerbrea LM در برابر کوروت و وایپر بود و مجموع قدرت ۱۰۸۰ اسب بخاری این دو مدل
اون روزا قدرت بالای ۵۰۰ اسب بندرت دیده میشد
مهدی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱نمای جلو و عقب عالیه اما خیلی با نمای کناری همخونی نداره… فرم در و گلگیرها برای یه ماشین با سبک طراحی سیال و فانتزی هست اما جلو و عقب زوایا تیز و شارپ
behnam-84
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ظاهر ماشین شبیه ماشین های آمریکایی هست.زیبا و عضلانی.حتی موتورش شبیه موتورهای آمریکایی هست.حجم بالا و قدرت زیاد.با توجه به اینکه تعداد خیلی کمی تولید شده قطعا الان و در آینده ارزش این ماشین زیاد خواهد بود.
تشکر می کنم از آقای صفرپور که این مقاله رو ترجمه کردند و در پدال منتشر کردند.
2311
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱خیر، به نسبت
خیلی زیاد نیست
یوسف
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱این همه قدرت و گشتاور…… اما فقط 233 تا سرعت….. خیلی کمه