آستون مارتینفراری

فراری 12 سیلندری در برابر آستون مارتین ونکوئیش؛ برداشتی مدرن از سوپر GT

آستون مارتین با نزدیک‌تر کردن ونکوئیش به یک سوپراسپرت، در تلاش است تا فراری را مغلوب کند اما… .

بی‌شک نزدیک‌ترین رقیب سوپرجی‌تی تازه فراری، مدلی نیست جز استون‌مارتین ونکوئیش ۲۰۲۵ که چندی پیش رونمایی شد. این سوپرجی‌‌تی بریتانیایی که از یک پیشرانه ۱۲ سیلندر V شکل ۵.۲ لیتری تویین توربو سود می‌برد که توان تولید ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۱,۰۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. وقتی به این اعداد و ارقام نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که با خودرویی با عملکرد بالا و شاید وحشیانه طرف هستیم که با ظاهر زیبای آستون‌مارتین و کابین لوکس چرمی پوشیده شده است.

ونکوئیش جدید که خودرویی تولیدمحدود به شمار می‌رود (تنها ۱,۰۰۰ دستگاه تولید خواهد شد) جانشین DBS سوپرلجرا، پرچمدار GT آستون‌مارتین، محسوب می‌شود و در تلاش است تا با افزایش سطح رفاه راننده، خود را به‌عنوان یک محصول همه‌چیزتمام برای سفرهای طولانی معرفی کند. البته که در این مسیر تنها نیست و رقیبی قدرتمند از مارانلو دارد.

این رقیب ایتالیایی، خود به یک پیشرانه ۶.۵ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل تنفس‌طبیعی مجهز شده است که توان تولید ۸۱۹ اسب بخار قدرت و ۶۷۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. فراری با تولید نسل جدید پرچمدار GT خود تصمیم گرفت تا از فضای ۸۱۲ سوپرفست و حال‌وهوای یک سوپرگرن‌تورر فاصله بگیرد و روی بخش‌های لوکس خودروی خود تمرکز بیشتری داشته باشد؛ مسیری که دقیقا عکس مسیر ونکوئیش است.

درحالی‌که نسل گذشته ونکوئیش خودرویی طراحی‌محور و کاملا لوکس به شمار می‌رفت، نسل تازه این خودرو با تجهیز به قدرت و گشتاور زیاد، استفاده زیاد از فیرکربن در بدنه اصلی، شاسی مونوکوک آلومنیومی، سیستم تعلیق دو جناقی جلو و چنداتصالی عقب و حداکثر سرعت ۳۴۵ کیلومتر بر ساعت، خود را به یک سوپراسپرت راحت‌ نزدیک کند. این جی‌تی ۱,۷۷۴ کیلوگرمی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳.۲ ثانیه زمان نیاز دارد.

در سوی مقابل، فراری ۱۲ سیلندری هم بخش قابل‌توجهی از قطعاتش مانند پیشرانه را از نسل گذشته به‌عاریه گرفته است، با تکیه‌بر جعبه‌دنده ۸ سرعتی دوکلاچه خودکار خود، در مقایسه با نسل قبل ۳۰ درصد عملکرد سریع‌تری را نشان می‌دهد و تنها در عرض ۲.۹ ثانیه به سرعت معیار یادشده می‌رسد.

فضای داخلی هر دو، شاهکار برندهای سازنده را به رخ رقیبان می‌کشد. هر دو از صندلی‌های چرمی، پدال‌های تعویض دنده، نمایشگرهای مرکزی، داشبورد لوکس مجهز به دکمه‌های فیزیکی متعدد، نمایشگر روبه‌روی راننده، ظرفیت کافی برای سواری دو سرنشین و… سود می‌برند. با این وجود، تجربه نشستن در آستون‌مارتین حس لوکس‌بودن را بیشتر از فراری منتقل می‌کند؛ گویا هر دو شرکت هدف اصلی خود را در طراحی فضا کابین در نظر داشته‌اند و آن را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که روحیه برند را به سرنشینان یادآوری کند.

هر دو محصول از جدیدترین فناوری‌های سازنده خود به‌همراه به‌روزترین سبک طراحی انگلیسی و ایتالیایی بهره‌مند شده‌اند. هر دو حجم عظیمی از قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهند تا دورهای بالا هم دور می‌گیرند و می‌توانند درعین ارائه سواری راحت، هیجان را هم به کاربران خود القا کنند. طبیعت پیچیده ۱۲ سیلندری، هویت آن به‌عنوان یک فراری را خدشه‌دار نکرده و همچنان می‌توان اثرات ۸۱۲ سوپرفست را در آن پیدا کرد.

نسل جدید ونکوئیش هم عملکرد خارق‌‎العاده‌ای دارد اما جعبه‌دنده ۸ سرعتی خودکار آن دقت موجود در گیربکس فراری ۱۲ سیلندری را ندارد. بدنه بزرگ ونکوئیش به‌خوبی از پس پیچ‌ها برمی‌آید و تنها زمانی به می‌توان به محدودیت‌هایش پی برد که آن را در کنار مدل سبک‌تر و با فاصله محوری کوتاه‌تر ونتیج راند. ونکوئیش وزن خود را هم پنهان نکرده و آن را با قدرت زیاد و مدیریت خوب بدنه جبران می‌کند.

از آنجا که توصیف ما نمی‌تواند نحوه راندمان این دو سوپرجی‌تی را به‌خوبی توضیح دهد، توصیه می‌کنیم ویدئوی زیر از مجله «تاپ‌گیر» را تماشا کنید. نظر شما درباره این دو چیست؟ آیا ونکوئیش موفق شده تا فراری را در میدان خودش شکست دهد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. احسان سعیدی

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    بدون شک شورولت کوروت ZR1 از نظر فنی و مهندسی از هر دو این خوروها برتر است.
    البته از نظر قدرت برند فراری برتر است و از نظر لوکس بودن پادشاه انگلیسی

    موافقم 11
    مخالفم 129
    1. ali_x76

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (401 ديدگاه)

      من عاشق کوروتم
      سوپراسپرت فوق العاده قدرتمند با قیمتی باور نکردنی
      ولی ربطش به سوپرGTهای ایتالیایی و انگلیسی چیه؟

      موافقم 48
      مخالفم 1
    2. Bentley

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (569 ديدگاه)

      داداش کروت zr1 اخه به اینا چه ربطی داره؟!

      موافقم 38
      مخالفم 1
    3. Mr wrong

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (343 ديدگاه)

      کوروت هم تو این مقایسه بود ؟
      چرا ما ندیدیمش ؟

      موافقم 34
      مخالفم 1
    4. 𝐀𝐥𝐢

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1577 ديدگاه)

      فکر نمی کنم کوروت تو سگمنت اینا باشه

      موافقم 24
    5. SCORPION

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (29 ديدگاه)

      درود وعرض ادب.بااین حرف شما کاملا موافقم.در جاییکه شما میتونید با پرداخت ۱۰۰ و۴۰ویا ۵۰هزار دلار چنین شتاب وسرعتی رو داشته باشید،اونم اگر کمی بیشتر خرج کنید شاید تو دوزی چرمی حتی بهتراز تودوزی هردو داشته باشید.چرا باید چند برابر فقط بخاطر یک غرور ابلهانه اروپایی بپردازید؟کورووت ماشین قدرتمند،پرشتاب وپرسرعت با مهندسی امریکایی وبنظر من حتی زیباتراز هردو اینهاست.

      موافقم 5
      مخالفم 34
    6. جرمی کلارکسون

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1001 ديدگاه)

      چه ربطی داشت😐

      موافقم 11
      مخالفم 1
  2. یوسف

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    هردو خیلی خوبن ولی فراری طراحی بهتری داره کاش برای یکبار هم که شده بتونم حس همچین ماشینهایی رو تجربه کنم متاسفانه در یکی از سه کشور افتضاح دنیا به دنیا اومدیم کاش در گربه ی ما هم کمی حیا بود

    موافقم 27
    مخالفم 36
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1212 ديدگاه)

      تو توی کشور افتضاحی بدنیا نیومدی بلکه توی جامعه مریض و لال زندگی میکنی
      فلج ذهن به این مورد‌ها میگن که از کشور و مردم خودت تا بقیه دنیا رو مقصر اصلی این وضعیت بدونیم و فقط دنبال حاشیه باشیم

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. Cehx

        ۱۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (90 ديدگاه)

        کشور شامل مردم و جامعه اش هم میشه مثلاً من بگم انگلیس شما به یاد خانواده ی سلطنتی و جامعه و ایناش میوفتی نه جغرافیای اون ماهم در جمهوری اسلامی ایرانیم نه ایران ولی خب نباید کسی رو مقصر اینکه تو ج.ا هستیم بدونیم

        موافقم 2
        مخالفم 2
  3. Mr wrong

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (343 ديدگاه)

    هر خودرویی رو میزارن کنار ونکوئیش اون خودرو تو دلش میگه:اخه احمقا چرا باعث میشین احساس شرمندگی کنم…

    موافقم 28
    مخالفم 16
  4. Scuderia Ferrari

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4063 ديدگاه)

    آستون مارتین لوکس تره و برای سفرهای طولانی مناسبه
    فراری ذات اسپرت بودنش رو همیشه حفظ کرده و به عملکرد توجه بیشتری داره
    تنها یک دلیل داشت که فراری با V12 TT مخالف بود اونم صدای تولیدی بود
    ولی اگه چراغ سبز می گرفت خروجی محشری داشت

    موافقم 23
    مخالفم 2
  5. hosen

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (797 ديدگاه)

    رخ جلوی 12 سیلندری رو اصلا دوست ندارم باز طراحی عقبش بهتره
    ونکوییش بنظرم گرندتور ایده‌آل تری باشه.

    موافقم 24
    مخالفم 9
  6. R

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1192 ديدگاه)

    استون مارتین اینجا سرتر از فراریه طرفدارای فراری تعصبو بذارن کنار

    موافقم 26
    مخالفم 13
    1. بهروز

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (58 ديدگاه)

      پسر عزیز جوانم. مقایسه‌ی محصول آیکون فراری که دارای یک موتور 6.5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 819 اسب بخاره با محصولی سنگ تمام از آستون مارتین که تمام زورش رو زده و از یک موتور 5.2 لیتری 12 سیلندر و به زور دو عدد توربوشارژ، 835 اسب بخار بدست آورده اصلاً درست نیست. یعنی 16 اسب بخار بیشتر. اون دوتا توربو رو ببندی روی فراری میدونی چی میشه؟

      موافقم 5
      مخالفم 9
      1. R

        ۱۳ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1192 ديدگاه)

        اون ۱.۳ دهم حجم کمترو درنظر نگرفتی پدربزرگ؟ استونم ۶.۵ لیتری بود نزدیک ۱۰۰۰ اسب قدرت داشت

  7. Siyavash

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (840 ديدگاه)

    انتخاب بین عقل و قلب هست خیلی سخته…

    موافقم 4
    مخالفم 3
  8. net

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3442 ديدگاه)

    طراحی بیرونی این دو ماشین بیشتر به اسپرت کوپه می خوره تا سوپر اسپرت

    موافقم 2
    مخالفم 3
  9. AMANTE

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1910 ديدگاه)

    نه فراری و نه آستون مارتین نتونستن اون طراحی حیرت انگیز مدل های قدیمی رو در سوپر جی تی های جدید شون پیاده کنن.

    موافقم 10
    مخالفم 8
  10. محمد جواد ایمانی مقدم

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    این با استون جلوی فراری زیاد خوشگل نیست

    موافقم 4
    مخالفم 2
  11. مهدی

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1744 ديدگاه)

    احساس بر اینه که فراری تو محصولات جدید داره کم کاری می‌کنه. آپدیت sf باید بهتر می‌بود . جانشین لافراری باید حداقل ظاهر شایسته تری داشته باشه و استون مارتین هم هیچوقت نباید نزدیک فراری میشد چه برسه به اینکه مجری بگه استون ماشین بهتریه! این دو سه سال اخیر فراری از اعتبارش فقط خورده اما فکر میکنم اگر این روند ادامه داشته باشه جایگاه یکش از دست می‌ره اولین کار هم اینه که زبان طراحیش رو ببره به سمت تغییر

    موافقم 11
    مخالفم 10
    1. Scuderia Ferrari

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4063 ديدگاه)

      آقا مهدی
      فراری به عنوان بهترین سوپر اسپرت ساز تاریخ جایگاهی تثبیت شده داره و اکثر برندها دوست دارن مثل فراری باشن ولی فراری شدن به همین سادگی نیست
      اعتبار موتور اسپرت و سلطان عناوین و افتخارات که آرزوی خیلی هاست و همه اینها برای فراری خاطره شدن
      مبحث طراحی هم زیاد دربارش صحبت شده و سلیقه ای هست

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. مهدی

        ۱۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1744 ديدگاه)

        خب این حرفا رو خود من به بقیه میزنم ولی تاریخ خودروسازی نشون داده چه شرکت های بزرگی با پلن های اشتباه به کجا رفتن ! رویه دو سه سال اخیر فراری رویه جالبی نبوده و نمیشه پنهانش کرد‌. یه زمانی بین محصولات افسانه ای مثل انزو و f430 یه محصول نه چندان جالب مثل ۶۱۲ اسکاگلیتی میومد و بلافاصله جبران نیست می‌گفتیم از دستش در رفت ولی اینکه به همه محصولات اخیر نقد وارده رو دیگه باید ازش ترسید. گاهی شرکتی توان مهندسی و طراحی چندانی نداره و میشه درک کرد خروجی قوی نباشه ولی فراری که شماره یک دنیاست به نظر سر اشتباه محاسباتی مدیرانش داره ضربه میخوره. فراری هنوزم بهترین هست اما انتظار از فراری فاصله داشتن از رقباست

        1. Scuderia Ferrari

          ۱۲ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (4063 ديدگاه)

          نظرتون محترمه ولی فکر کنم بیشتر نقدهایی که اخیراً به فراری میشه بخاطر طراحی ها و استفاده از انجین V6 بجای V8 و V12 هست

          طراحی های آیرودینامیک معمولاً زیبایی رو به حاشیه میبرن و دست طراحان زیاد باز نیست
          انجین هم باید بیشترین بازدهی رو داشته باشه که تا الآن V6 هیبریدی فراری عملکرد فوق العاده ای داشته

          شما نگاه کن 296GTB محصول پایه فراری میاد پرچمدار لامبورگینی و میان رده مکلارن رو شکست میده پس کار فراری قابل تحسینه و بعضی انتقادات ارزش چندانی ندارن

          موافقم 3
          مخالفم 2
  12. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1577 ديدگاه)

    استون مارتین رو بیشتر میپسندم

    موافقم 7
    مخالفم 4
  13. کامران

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    هر دو ماشینای پدرداری هستند ولی لامصب فراری چیزه دیگه ایه. عظمت و ابهت فراری ستودنیه.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  14. اسدی

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چرا با وجود قدرت و گشتاور بیشتر ونکوئیش شتاب صفر تا صدش از فراری کمتره ؟
    2.9 Ferrari
    3.2 Aston Martin Vanquish

    موافقم 5
    مخالفم 1
  15. Siyavash

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (840 ديدگاه)

    تویه این کلاس بنتلی و m8 رو بیشتر دوس دارم..البته m8از فراری و استون و بنتلی از نظر پرستیژ و لوکس بودن پاینتر هست ولی برایه پرفورمنس دست کمی از فراری نداره..

  16. حسین دهمرد

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2664 ديدگاه)

    بنتلی عشقه

  17. Dariush

    ۱۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    واقعا دنیای خودرو به چیزی مثل این آستون ما این احتیاج داشت همینطور که در سطح اقتصادی ها به تویوتا پریوس نسل جدید احتیاج داشت و واقعا استون مارتین چیزیه که یک سوپر اسپورت باید باشه و ارزش پول خرج کردن و داره
    ماها فقط میتونیم رو طراحی نظر بدیم بقیه اش هم که کارشناسان تایید کردن.
    که از نظر طراحی واقعا فوق العادست هم داخل هم خارج داخل که بی نهایت عالیه
    از نظر فنی هندلینگ پرفورمنس و تعلیق هم که ثابت شده و با پورش ۹۱۱ برابری می‌کنه حتی بالاتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا