آستون مارتین با نزدیکتر کردن ونکوئیش به یک سوپراسپرت، در تلاش است تا فراری را مغلوب کند اما… .
بیشک نزدیکترین رقیب سوپرجیتی تازه فراری، مدلی نیست جز استونمارتین ونکوئیش ۲۰۲۵ که چندی پیش رونمایی شد. این سوپرجیتی بریتانیایی که از یک پیشرانه ۱۲ سیلندر V شکل ۵.۲ لیتری تویین توربو سود میبرد که توان تولید ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۱,۰۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. وقتی به این اعداد و ارقام نگاه میکنیم، متوجه میشویم که با خودرویی با عملکرد بالا و شاید وحشیانه طرف هستیم که با ظاهر زیبای آستونمارتین و کابین لوکس چرمی پوشیده شده است.
ونکوئیش جدید که خودرویی تولیدمحدود به شمار میرود (تنها ۱,۰۰۰ دستگاه تولید خواهد شد) جانشین DBS سوپرلجرا، پرچمدار GT آستونمارتین، محسوب میشود و در تلاش است تا با افزایش سطح رفاه راننده، خود را بهعنوان یک محصول همهچیزتمام برای سفرهای طولانی معرفی کند. البته که در این مسیر تنها نیست و رقیبی قدرتمند از مارانلو دارد.
این رقیب ایتالیایی، خود به یک پیشرانه ۶.۵ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل تنفسطبیعی مجهز شده است که توان تولید ۸۱۹ اسب بخار قدرت و ۶۷۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. فراری با تولید نسل جدید پرچمدار GT خود تصمیم گرفت تا از فضای ۸۱۲ سوپرفست و حالوهوای یک سوپرگرنتورر فاصله بگیرد و روی بخشهای لوکس خودروی خود تمرکز بیشتری داشته باشد؛ مسیری که دقیقا عکس مسیر ونکوئیش است.
درحالیکه نسل گذشته ونکوئیش خودرویی طراحیمحور و کاملا لوکس به شمار میرفت، نسل تازه این خودرو با تجهیز به قدرت و گشتاور زیاد، استفاده زیاد از فیرکربن در بدنه اصلی، شاسی مونوکوک آلومنیومی، سیستم تعلیق دو جناقی جلو و چنداتصالی عقب و حداکثر سرعت ۳۴۵ کیلومتر بر ساعت، خود را به یک سوپراسپرت راحت نزدیک کند. این جیتی ۱,۷۷۴ کیلوگرمی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳.۲ ثانیه زمان نیاز دارد.
در سوی مقابل، فراری ۱۲ سیلندری هم بخش قابلتوجهی از قطعاتش مانند پیشرانه را از نسل گذشته بهعاریه گرفته است، با تکیهبر جعبهدنده ۸ سرعتی دوکلاچه خودکار خود، در مقایسه با نسل قبل ۳۰ درصد عملکرد سریعتری را نشان میدهد و تنها در عرض ۲.۹ ثانیه به سرعت معیار یادشده میرسد.
فضای داخلی هر دو، شاهکار برندهای سازنده را به رخ رقیبان میکشد. هر دو از صندلیهای چرمی، پدالهای تعویض دنده، نمایشگرهای مرکزی، داشبورد لوکس مجهز به دکمههای فیزیکی متعدد، نمایشگر روبهروی راننده، ظرفیت کافی برای سواری دو سرنشین و… سود میبرند. با این وجود، تجربه نشستن در آستونمارتین حس لوکسبودن را بیشتر از فراری منتقل میکند؛ گویا هر دو شرکت هدف اصلی خود را در طراحی فضا کابین در نظر داشتهاند و آن را بهگونهای طراحی کردهاند که روحیه برند را به سرنشینان یادآوری کند.
هر دو محصول از جدیدترین فناوریهای سازنده خود بههمراه بهروزترین سبک طراحی انگلیسی و ایتالیایی بهرهمند شدهاند. هر دو حجم عظیمی از قدرت را در اختیار راننده قرار میدهند تا دورهای بالا هم دور میگیرند و میتوانند درعین ارائه سواری راحت، هیجان را هم به کاربران خود القا کنند. طبیعت پیچیده ۱۲ سیلندری، هویت آن بهعنوان یک فراری را خدشهدار نکرده و همچنان میتوان اثرات ۸۱۲ سوپرفست را در آن پیدا کرد.
نسل جدید ونکوئیش هم عملکرد خارقالعادهای دارد اما جعبهدنده ۸ سرعتی خودکار آن دقت موجود در گیربکس فراری ۱۲ سیلندری را ندارد. بدنه بزرگ ونکوئیش بهخوبی از پس پیچها برمیآید و تنها زمانی به میتوان به محدودیتهایش پی برد که آن را در کنار مدل سبکتر و با فاصله محوری کوتاهتر ونتیج راند. ونکوئیش وزن خود را هم پنهان نکرده و آن را با قدرت زیاد و مدیریت خوب بدنه جبران میکند.
از آنجا که توصیف ما نمیتواند نحوه راندمان این دو سوپرجیتی را بهخوبی توضیح دهد، توصیه میکنیم ویدئوی زیر از مجله «تاپگیر» را تماشا کنید. نظر شما درباره این دو چیست؟ آیا ونکوئیش موفق شده تا فراری را در میدان خودش شکست دهد؟
احسان سعیدی
۱۲ آذر ۱۴۰۳بدون شک شورولت کوروت ZR1 از نظر فنی و مهندسی از هر دو این خوروها برتر است.
البته از نظر قدرت برند فراری برتر است و از نظر لوکس بودن پادشاه انگلیسی
ali_x76
۱۲ آذر ۱۴۰۳من عاشق کوروتم
سوپراسپرت فوق العاده قدرتمند با قیمتی باور نکردنی
ولی ربطش به سوپرGTهای ایتالیایی و انگلیسی چیه؟
Bentley
۱۲ آذر ۱۴۰۳داداش کروت zr1 اخه به اینا چه ربطی داره؟!
Mr wrong
۱۲ آذر ۱۴۰۳کوروت هم تو این مقایسه بود ؟
چرا ما ندیدیمش ؟
𝐀𝐥𝐢
۱۲ آذر ۱۴۰۳فکر نمی کنم کوروت تو سگمنت اینا باشه
SCORPION
۱۲ آذر ۱۴۰۳درود وعرض ادب.بااین حرف شما کاملا موافقم.در جاییکه شما میتونید با پرداخت ۱۰۰ و۴۰ویا ۵۰هزار دلار چنین شتاب وسرعتی رو داشته باشید،اونم اگر کمی بیشتر خرج کنید شاید تو دوزی چرمی حتی بهتراز تودوزی هردو داشته باشید.چرا باید چند برابر فقط بخاطر یک غرور ابلهانه اروپایی بپردازید؟کورووت ماشین قدرتمند،پرشتاب وپرسرعت با مهندسی امریکایی وبنظر من حتی زیباتراز هردو اینهاست.
جرمی کلارکسون
۱۲ آذر ۱۴۰۳چه ربطی داشت😐
یوسف
۱۲ آذر ۱۴۰۳هردو خیلی خوبن ولی فراری طراحی بهتری داره کاش برای یکبار هم که شده بتونم حس همچین ماشینهایی رو تجربه کنم متاسفانه در یکی از سه کشور افتضاح دنیا به دنیا اومدیم کاش در گربه ی ما هم کمی حیا بود
Galant.VR4(JDM)
۱۲ آذر ۱۴۰۳تو توی کشور افتضاحی بدنیا نیومدی بلکه توی جامعه مریض و لال زندگی میکنی
فلج ذهن به این موردها میگن که از کشور و مردم خودت تا بقیه دنیا رو مقصر اصلی این وضعیت بدونیم و فقط دنبال حاشیه باشیم
Cehx
۱۲ آذر ۱۴۰۳کشور شامل مردم و جامعه اش هم میشه مثلاً من بگم انگلیس شما به یاد خانواده ی سلطنتی و جامعه و ایناش میوفتی نه جغرافیای اون ماهم در جمهوری اسلامی ایرانیم نه ایران ولی خب نباید کسی رو مقصر اینکه تو ج.ا هستیم بدونیم
Mr wrong
۱۲ آذر ۱۴۰۳هر خودرویی رو میزارن کنار ونکوئیش اون خودرو تو دلش میگه:اخه احمقا چرا باعث میشین احساس شرمندگی کنم…
Scuderia Ferrari
۱۲ آذر ۱۴۰۳آستون مارتین لوکس تره و برای سفرهای طولانی مناسبه
فراری ذات اسپرت بودنش رو همیشه حفظ کرده و به عملکرد توجه بیشتری داره
تنها یک دلیل داشت که فراری با V12 TT مخالف بود اونم صدای تولیدی بود
ولی اگه چراغ سبز می گرفت خروجی محشری داشت
hosen
۱۲ آذر ۱۴۰۳رخ جلوی 12 سیلندری رو اصلا دوست ندارم باز طراحی عقبش بهتره
ونکوییش بنظرم گرندتور ایدهآل تری باشه.
R
۱۲ آذر ۱۴۰۳استون مارتین اینجا سرتر از فراریه طرفدارای فراری تعصبو بذارن کنار
بهروز
۱۲ آذر ۱۴۰۳پسر عزیز جوانم. مقایسهی محصول آیکون فراری که دارای یک موتور 6.5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 819 اسب بخاره با محصولی سنگ تمام از آستون مارتین که تمام زورش رو زده و از یک موتور 5.2 لیتری 12 سیلندر و به زور دو عدد توربوشارژ، 835 اسب بخار بدست آورده اصلاً درست نیست. یعنی 16 اسب بخار بیشتر. اون دوتا توربو رو ببندی روی فراری میدونی چی میشه؟
R
۱۳ آذر ۱۴۰۳اون ۱.۳ دهم حجم کمترو درنظر نگرفتی پدربزرگ؟ استونم ۶.۵ لیتری بود نزدیک ۱۰۰۰ اسب قدرت داشت
Siyavash
۱۲ آذر ۱۴۰۳انتخاب بین عقل و قلب هست خیلی سخته…
net
۱۲ آذر ۱۴۰۳طراحی بیرونی این دو ماشین بیشتر به اسپرت کوپه می خوره تا سوپر اسپرت
AMANTE
۱۲ آذر ۱۴۰۳نه فراری و نه آستون مارتین نتونستن اون طراحی حیرت انگیز مدل های قدیمی رو در سوپر جی تی های جدید شون پیاده کنن.
محمد جواد ایمانی مقدم
۱۲ آذر ۱۴۰۳این با استون جلوی فراری زیاد خوشگل نیست
مهدی
۱۲ آذر ۱۴۰۳احساس بر اینه که فراری تو محصولات جدید داره کم کاری میکنه. آپدیت sf باید بهتر میبود . جانشین لافراری باید حداقل ظاهر شایسته تری داشته باشه و استون مارتین هم هیچوقت نباید نزدیک فراری میشد چه برسه به اینکه مجری بگه استون ماشین بهتریه! این دو سه سال اخیر فراری از اعتبارش فقط خورده اما فکر میکنم اگر این روند ادامه داشته باشه جایگاه یکش از دست میره اولین کار هم اینه که زبان طراحیش رو ببره به سمت تغییر
Scuderia Ferrari
۱۲ آذر ۱۴۰۳آقا مهدی
فراری به عنوان بهترین سوپر اسپرت ساز تاریخ جایگاهی تثبیت شده داره و اکثر برندها دوست دارن مثل فراری باشن ولی فراری شدن به همین سادگی نیست
اعتبار موتور اسپرت و سلطان عناوین و افتخارات که آرزوی خیلی هاست و همه اینها برای فراری خاطره شدن
مبحث طراحی هم زیاد دربارش صحبت شده و سلیقه ای هست
مهدی
۱۲ آذر ۱۴۰۳خب این حرفا رو خود من به بقیه میزنم ولی تاریخ خودروسازی نشون داده چه شرکت های بزرگی با پلن های اشتباه به کجا رفتن ! رویه دو سه سال اخیر فراری رویه جالبی نبوده و نمیشه پنهانش کرد. یه زمانی بین محصولات افسانه ای مثل انزو و f430 یه محصول نه چندان جالب مثل ۶۱۲ اسکاگلیتی میومد و بلافاصله جبران نیست میگفتیم از دستش در رفت ولی اینکه به همه محصولات اخیر نقد وارده رو دیگه باید ازش ترسید. گاهی شرکتی توان مهندسی و طراحی چندانی نداره و میشه درک کرد خروجی قوی نباشه ولی فراری که شماره یک دنیاست به نظر سر اشتباه محاسباتی مدیرانش داره ضربه میخوره. فراری هنوزم بهترین هست اما انتظار از فراری فاصله داشتن از رقباست
Scuderia Ferrari
۱۲ آذر ۱۴۰۳نظرتون محترمه ولی فکر کنم بیشتر نقدهایی که اخیراً به فراری میشه بخاطر طراحی ها و استفاده از انجین V6 بجای V8 و V12 هست
طراحی های آیرودینامیک معمولاً زیبایی رو به حاشیه میبرن و دست طراحان زیاد باز نیست
انجین هم باید بیشترین بازدهی رو داشته باشه که تا الآن V6 هیبریدی فراری عملکرد فوق العاده ای داشته
شما نگاه کن 296GTB محصول پایه فراری میاد پرچمدار لامبورگینی و میان رده مکلارن رو شکست میده پس کار فراری قابل تحسینه و بعضی انتقادات ارزش چندانی ندارن
𝐀𝐥𝐢
۱۲ آذر ۱۴۰۳استون مارتین رو بیشتر میپسندم
کامران
۱۲ آذر ۱۴۰۳هر دو ماشینای پدرداری هستند ولی لامصب فراری چیزه دیگه ایه. عظمت و ابهت فراری ستودنیه.
اسدی
۱۲ آذر ۱۴۰۳چرا با وجود قدرت و گشتاور بیشتر ونکوئیش شتاب صفر تا صدش از فراری کمتره ؟
2.9 Ferrari
3.2 Aston Martin Vanquish
Siyavash
۱۲ آذر ۱۴۰۳تویه این کلاس بنتلی و m8 رو بیشتر دوس دارم..البته m8از فراری و استون و بنتلی از نظر پرستیژ و لوکس بودن پاینتر هست ولی برایه پرفورمنس دست کمی از فراری نداره..
حسین دهمرد
۱۲ آذر ۱۴۰۳بنتلی عشقه
Dariush
۱۳ آذر ۱۴۰۳واقعا دنیای خودرو به چیزی مثل این آستون ما این احتیاج داشت همینطور که در سطح اقتصادی ها به تویوتا پریوس نسل جدید احتیاج داشت و واقعا استون مارتین چیزیه که یک سوپر اسپورت باید باشه و ارزش پول خرج کردن و داره
ماها فقط میتونیم رو طراحی نظر بدیم بقیه اش هم که کارشناسان تایید کردن.
که از نظر طراحی واقعا فوق العادست هم داخل هم خارج داخل که بی نهایت عالیه
از نظر فنی هندلینگ پرفورمنس و تعلیق هم که ثابت شده و با پورش ۹۱۱ برابری میکنه حتی بالاتره