آستونمارتین با حضور پررنگ در موتوراسپرت دستخوش یک تحول بزرگ شده است که میتواند موفقیتی مشابه فراری را برای این برند بریتانیایی به دنبال داشته باشد.
در اقدامی بیسابقه، آستونمارتین سه خودرو را در یک روز رونمایی کرده است که دوتای آنها یعنی ونتیج GT3 و AMR24 مسابقهای هستند و دیگری نسخهٔ جدید ونتیج است. این خودروها که سه جواهر جدید بر تاج پرفورمنس توصیف شدهاند، بهطور همزمان در مرکز تکنولوژی AMR در سیلورستون رونمایی شدهاند. این اتفاق نشاندهندهٔ تغییری مهم در نگرش آستونمارتین است که نهایتاً میتواند آن را به رقیبی جدی برای فراری تبدیل کند.
رویکردی مشابه انزو فراری
آستونمارتین نسخهٔ جدید ونتیج را راننده محورترین نسخهٔ تاریخ این خودرو میداند درحالیکه با نسخهٔ مسابقهای GT3 هم به دنبال تکرار موفقیتهای بزرگ دههٔ گذشته و تقویت فلسفهٔ «یکشنبه برنده شو، دوشنبه بفروش» است. این رویکرد جدید آستونمارتین شباهت زیادی به فلسفهای دارد که فراری دنبال میکند. این شرکت ایتالیایی هم پایگاهی عملیاتی در کنار یک پیست مسابقه دارد و از فعالیتهای موتوراسپرت خود برای فروش خودروهای جادهای استفاده میکند.
موفقیت در موتوراسپرت
آستونمارتین سال گذشته تنها چند سال پس از ورود به فرمول یک بهعنوان یک تیم رسمی، به لطف فرناندو آلونسو ۲۸۰ امتیاز و ۹ سکو کسب کرد. علاوه بر این، در چند سال گذشته این شرکت با ونتیج GT3 تعداد ۵۲ پیروزی و بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۳ یازده عنوان جهانی با ونتیج GTE کسب کرده است. همچنین در آیندهٔ آستونمارتین موفقیت بیشتری در موتوراسپرت دیده میشود زیرا این شرکت میخواهد هایپرکار والکری را در سال ۲۰۲۵ به لمانز ببرد.
جوانترین سبد محصولات در چند دههٔ اخیر
آستونمارتین مدتها با پلتفرمهای قدیمی، پیشرانههای قدیمیتر و فقدان هیچگونه نوآوری، در شرف ورشکستگی به نظر میرسید اما این موضوع اخیراً با DB12 و ونتیج جدید تغییر کرده است. هرچند آستون همچنان از پیشرانهٔ AMG استفاده میکند (البته مهندسان این شرکت در پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آلمانیها بشدت بازنگری کردهاند) اما سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قدیمی مرسدس را با سیستم جدیدی از خودش که شایستهٔ قرن بیست و یکم است جایگزین کرده است. قدیمیترین محصول حال حاضر این برند بریتانیایی، شاسیبلند DBX است که زمان عرضه در سال ۲۰۲۰ خودرویی ضروری برای سودآور کردن آستونمارتین بود و هماکنون در آستانهٔ یک بهروزرسانی بزرگ قرار دارد درحالیکه نسخهٔ قویتر این خودرو بنام DBX707 هم تحت نظارت افرادی مثل «توبیاس موئرز» رئیس سابق AMG توسعه پیدا کرد. DBX707 یکی از بهترین سوپر شاسیبلندهای روی کرهٔ زمین است و بنابراین نسخهٔ بروز شدهٔ DBX بهاحتمالزیاد موفقیت بزرگی را برای آستون به دنبال خواهد داشت.
تکنولوژی فرمول یک برای جاده
آستونمارتین هماکنون سوپراسپرت جدید والهالا را در دست توسعه دارد که با کمک مهندسان فرمول یک تحولات بزرگی را تجربه کرده است. این ماشین پیوندی ملموس بین فعالیتهای آستونمارتین در پیست و خودروهای جادهای آن ایجاد میکند. این پیوندها در آینده عمیقتر هم خواهد شد زیرا بخش آستونمارتین پرفورمنس تکنولوژی که بازوی فناوری تیم فرمول یک این شرکت است، نقش پررنگی در توسعهٔ خودروهای جادهای آینده خواهد داشت. این همان نگرشی است که پورشه سالها از آن برای خلق بهترین خودروهای اسپرت جادهای استفاده کرده و فراری هم از چند دهه پیش با خودروهایی مثل F50 از آن بهره برده است.
یافتن عامل جذابیت برای خریداران
به نظر میرسد آستونمارتین سرانجام متوجه شده که نمیتواند با ساخت خودروهای اسپرتی با پیشرانههای قدیمی و کابینهایی که صرفاً بر میراث شرکت متکی است نظر خریداران را جلب کند. هرچند حفظ میراث شرکت ارزشی تاریخی دارد اما در شرایط کنونی بازار خودرو، این رویکرد طرفدار ندارد و باعث فروش خودروها نمیشود. حضور در بالاترین سطح موتوراسپرت و سپس آغشته کردن خودروهای جادهای به دانش مسابقات اما این کار را میکند. این راهحلی مطمئن برای جذب خریداران ثروتمند است که معمولاً فراری، مکلارن و لامبورگینی میخرند. آستونمارتین هماکنون به اولین خودروساز حاضر در موتوراسپرت تبدیل شده که بهسرعت در حال ارتقاء جایگاه خود در بین ثروتمندان است و میخواهد به برندی خواستنی تبدیل شود یعنی چیزی که برای مدتها نبوده است.
بهطورکلی، درحالیکه شرکتهایی مثل جگوار و مازراتی در تلاش هستند که فقط سرپا بمانند، به نظر میرسد آستونمارتین در حال پیشرفت است و اگر بتواند به این مسیر ادامه دهد، میتواند موفقیت فراری را تکرار کند.
parhamiof
۲۵ بهمن ۱۴۰۲آستون مارتین پتانسیل بسیار زیادی برای حذف کردن رقباش داره و کم کم داره به خودش میاد.
Piero Ferrari
۲۵ بهمن ۱۴۰۲فراری بیدی نیست که به این نسیم ها بلرزه
ارسلان
۲۵ بهمن ۱۴۰۲استون مارتین برند خوبیه ، ولی بعید میدونم رقیب فراری حساب شه!!
P
۲۵ بهمن ۱۴۰۲آفرین دقیقا همینطوره ، یک نکته در مورد تیم فرمول یک استون مارتین اینه که این تیمی نیست که به طور کلی توسط استون پایه ریزی شده باشه ، این تیم در اصل تیم فورس ایندیا سابق هست که بیش از یک دهه تو فرمول یک بوده و بعد از خود فورس ایندیا ، تیمی کا به اسم استون میشناسیم ، سومین مالک تیم هست که انجام این کار هم به لطف لاورنس استرول میلیاردر کانادایی هست که با بودجه شخصی تیم خرید و با کمک استون سرپا نگه داشت و خوب چه برندیگی بهتر از داشتن تیم در فرمول یک برای کمپانی خودرویی
R@min
۲۵ بهمن ۱۴۰۲برندهای انگلیسی هبچ وقت نمی تونن رقیب فراری باشن نه اینکه ضعیفن بلکه فیلد کاریشون در مسابقات و مهارتشون عموما شاسی هست که توانایی بسیار بالایی دارن.
فراری پکیجی داخلی هست که هیچ کدوم از برندهای تولید محدود که در بهترین حالت باید تیم موتوراسپرت نامگذاریشون کرد نمی تونن در جاده باهاش رقابت کنن.
علی یوسفی
۲۵ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت فلسفه کاری انزو فراری اگرچه بر مبنای تولید خودرو و فروشش بر اساس موفقیت مسابقه ای بود( بخاطر راننده مسابقه ای بودن انزو در دوران جوانی) اما از چند جهت منحصر بفرد بود و اصلا نمیشه امروز آستون مارتین و هر شرکتی رو باهاش مقایسه کرد یکی اینکه سبک مدیریت و غرور و شکوه شخصیتی انزو فراری کاملا فردی و کاریزماتیک بود و با دوران امروز که نقش کار تیمی و تبلیغات و اسپانسر پر رنگ شده متفاوت بود دوم اینکه نگاه انزو فراری تکاملی بود و صرفا یکشنبه پیروز شو و دوشنبه بفروش نبود او عقیده داشت بهترین ماشین ماشین بعدیه و این یعنی همیشه کار موجود کامل نیست بخاطر همین تعدادی از مهندسان فراری از کار با او ناراضی بودن چون فشار ناشی از متعالی فکر کردن روی اونا سنگینی میکرد در حالی که فراری فروش خوبی هم داشت و موفقیت های مسابقه ای هم کسب میکرد نکته دیگه هم بحث بازاریابی و فروش خاص فراریه که تقریبا اکثر مدل های این شرکت گویی ارزششون در آینده بیشتر میشه در حالیکه دیگر شرکتهای جهان و مثلا آستون مارتین این ویژگی رو نداره در مورد دنیای مسابقات هم آستون مارتین هنوز اون اصالت و سبک ایتالیایی فراری رو نداره و صرف چند مسابقه و چند فصل مثلا فرمول یک و مسابقات دیگه نمیتونه وزن فراری رو بهش بده بنابراین بنظرم این دو شرکت زمینه و جایگاه فعالیتشون با هم متفاوته و هر دو هم خوب و بارزشن.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۵ بهمن ۱۴۰۲اینا که یه موتور از خودشون ندارن چجوری میخوان با فراری رقابت کنند که کلی موتور فقط تو انبار ول کرده به امون خدا.طرف دست گدایی جلو بنز دراز کرده بعد میخواد با فراری رقابت کنه.
مازیار
۲۵ بهمن ۱۴۰۲نه نمیشه چون اینا موتور ندارن اما فراری کلی موتور تو انبار ول کرده
نگاه امریکایی فن به فرمول یک!
Mamad
۲۵ بهمن ۱۴۰۲خدا کنه به جایگاهی برسه مخصوصا تو مدل های جاده ای
Scuderia Ferrari
۲۵ بهمن ۱۴۰۲آستون مارتین از ۲۰۲۰ به بعد عالی کار کرده با مدل ها و فیس لیفت های جدید و میشه گفت در حد رقابت با فراری بوده ولی به غیر از والکری و والهالا سایر محصولاتش بیشتر تمرکزشون روی راحتی و لوکس بودنه تا پرفورمنس دقیقاً برعکس فراری
نکته مهم اینکه فراری درآمد خوبی داره و خوب هزینه میکنه تا همیشه سطح بالای خودشو حفظ کنه و این کارو برای رقبا سخت میکنه
تازه بعضی از رقبا مثل آستون مارتین و لامبورگینی میخوان برای SF90 استراداله مدل ۲۰۱۹ رقیب بسازن در حالی که سال آینده جانشین این مدل معرفی میشه که یه لول سطح فنی رو ارتقاء میده
به هر حال هرچی رقبا بیشتر و گردن کلفت تر ، هیجان و تنور رقابت گرم تر 🔥🔥
Fy
۲۶ بهمن ۱۴۰۲تو خواب😄😄😄