آستون مارتینکونیگ‌زگ

کونیگزگ CCX و آستون‌مارتین ونتیج، تنها خودروهای جهان با پیشرانه دو سوپرشارژ

درحالی‌که خودروهای زیادی را با پیشرانه‌های سوپرشارژ دیده‌ایم اما در طول تاریخ تنها دو خودروی تولیدی با پیشرانهٔ توئین سوپرشارژ ساخته شدند.

امروزه اکثر خودروسازان جهان برای افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت پیشرانه‌های خود از توربوشارژر استفاده می‌کنند و سوپرشارژر تقریباً در حال منسوخ شدن است. همچنین هرچند این روزها پیشرانه‌های دو توربوشارژ یا همان توئین توربو را زیاد می‌بینیم اما حتی در گذشته که سوپرشارژرها بسیار متداول‌تر بودند، خودروسازان همیشه فقط از یک سوپرشارژر در پیشرانه‌های خود استفاده می‌کردند. بااین‌حال، در طول تاریخ، تنها دو خودرو به دو سوپرشارژر مجهز شدند که نتیجهٔ حیرت‌انگیزی به دنبال داشت.

کونیگزگ CCX

پیشرانه ۴.۷ لیتری V8 توئین سوپرشارژ
قدرت ۸۰۶ اسب بخار
گشتاور ۹۲۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۹۵ کیلومتر بر ساعت

یکی از دو خودرویی که از دو سوپرشارژر استفاده می‌کرد کونیگزگ CCX بود. البته این شرکت هم در محصولات بعدی خود سوپرشارژر را کنار گذاشت و سراغ توربوشارژر رفت زیرا توربوشارژرها جمع‌وجورتر از سوپرشارژر هستند و درعین‌حال قدرت بسیار بیشتری تولید می‌کنند. بااین‌حال کونیگزگ در محصولات اولیهٔ خود سوپرشارژر را انتخاب کرد زیرا به دنبال واکنش پدال گاز سریع‌تری در مقایسه با توربوشارژر بود. به همین دلیل، این شرکت سوئدی در اولین خودروی خود یعنی CC8S سراغ سوپرشارژر رفت. کونیگزگ برای شروع کار، پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8 ماژولار فورد را انتخاب کرد و یک سوپرشارژر بزرگ به آن افزود.

کونیگزگ که می‌خواست به جاه‌طلبی‌های خود ادامه دهد، تصمیم گرفت در سلاح بعدی خود یعنی CCX یک سوپرشارژر دوم را هم به معادله اضافه کند. شرکت سوئدی که قصد داشت با این هایپرکار به رکورد حداکثر سرعت خودروهای تولیدی حمله کند، اقدام به توسعهٔ یک پیشرانهٔ اختصاصی کرد. کونیگزگ با استفاده از چیزهایی که از مهندسی مجدد موتور ماژولار فورد در CC8S آموخته بود، پیشرانهٔ اختصاصی خود را برای CCX ساخت. هرچند این پیشرانه همچنان ۴.۷ لیتری V8 بود اما کونیگزگ برای کاهش وزن، از بلوک موتور آلومینیومی استفاده کرد. با این کار، وزن موتور V8 به تنها ۱۷۸ کیلوگرم رسید.

ویژگی مهم‌تر این موتور اما تجهیز به دو سوپرشارژر بود. کونیگزگ که می‌خواست این V8 تا حد امکان قابل‌استفاده باشد، برخلاف راهی بوگاتی با ویرون در آن زمان می‌رفت حرکت کرد و بجای تعداد زیادی توربوشارژر، استفاده از دو سوپرشارژر را ترجیح داد. همچنین به گفتهٔ این شرکت، پیشرانهٔ CCX در زمان عرضه در سال ۲۰۰۶ قوی‌ترین خنک‌کننده‌های داخلی پیستون را در بین تمام خودروهای تولیدی داشت. کونیگزگ ادعا می‌کرد که توانسته دمای پیستون را تا ۴۰ درصد نسبت به رقبای خود کاهش دهد. به لطف این ویژگی‌ها، سوئدی‌ها توانستند پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری قدرت عظیم ۸۰۶ اسب بخار و گشتاور فوق‌العادهٔ ۹۲۰ نیوتن متر را بیرون بکشند.

این اعداد در ترکیب با وزن ۱۲۸۰ کیلوگرمی پرفورمنس خارق‌العاده‌ای را به همراه داشت. CCX ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و پس از ۹.۸ ثانیه از مرز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور می‌کرد. عدد مهم‌تر اما حداکثر سرعت بود که کونیگزگ بیش از ۳۹۵ کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی کرده بود. هرچند این رقم کمی از حداکثر سرعت ۴۰۵ کیلومتر بر ساعت بوگاتی ویرون کمتر بود اما وزن سبک‌تر CCX باعث شد در پیست سریع‌تر باشد. این موضوع زمانی که تاپ گیر هایپرکار کونیگزگ را در پیست خود آزمایش کرد اثبات شد.

آستون‌مارتین ونتیج

پیشرانه ۵.۳ لیتری V8 توئین سوپرشارژ
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۴۵ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۴.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

در اوایل دههٔ ۹۰ آستون‌مارتین به دنبال ساخت نسخه‌ای داغ‌تر از مدل ویراژ خود با استفاده از نام معروف ونتیج بود. هدف دو برابر کردن قدرت ۳۳۰ اسب بخاری موتور ۵.۳ لیتری V8 تنفس طبیعی خودروی استاندارد بود. آستون بهترین مهندسان خود را مسئول توسعهٔ این پروژه قرار داد و آن‌ها نهایتاً روی سوپرشارژ کردن موتور به اجماع رسیدند. «آرتون ویلسون» که ایدهٔ تجهیز موتور V8 آستون به سوپرشارژر را مطرح کرده بود می‌گوید از فورد تاندربرد الهام گرفت که به سوپرشارژر ساخت ایتون مجهز شده بود:

زمانی که من به ونتیج فکر می‌کردم، فورد پس از انجام آزمایش‌های فراوان، تاندربرد را به سوپرشارژر M90 ایتون مجهز کرده بود. توصیهٔ من این بود که ما هم در مسیر سوپرشارژر گام برداریم و این کار را خودمان در داخل آستون‌مارتین انجام دهیم. رئیس و مدیر مهندسی آستون‌مارتین پیشنهاد من را پذیرفتند و ادامه دادیم

وی در ادامه می‌گوید گشتاور بالای حاصل از دو سوپرشارژر برای قابلیت اطمینان مشکل‌ساز می‌شد:

میزان گشتاور موتور در محدودهٔ بیش از ۸۰۰ نیوتن متر بود. ما برای قدرت، بیش از ۵۰۰ اسب بخار را در نظر داشتیم اما گشتاور بالا نگرانی‌هایی در مورد قابلیت اطمینان گیربکس ایجاد می‌کرد. من زمان‌بند میل بادامک را تغییر دادم تا قدرت را افزایش دهم. این کار منحنی گشتاور بسیار صافی را ایجاد کرد و حداکثر گشتاور را به رقم قابل‌تحمل‌تر ۷۴۵ نیوتن متر کاهش داد. قدرت نیز به ۵۵۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد و ما در این پروژه از میزان اسب بخاری که در نظر داشتیم فراتر رفتیم

این موتور V8 همچنین به پیستون‌های ارتقاءیافته و میل‌لنگ جدید مجهز شد تا با وجود این قدرت جدید خرد نشود. آستون همچنین بدنهٔ ویراژ را هم بازطراحی کرد تا با قلب تهاجمی جدید هماهنگ شود. ونتیج با این پیشرانه توانست به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند اما آستون‌مارتین به این هم قانع نبود و در سال ۱۹۹۸ نسخهٔ قوی‌تر V600 را ارائه کرد و خروجی موتور را به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۱۵ نیوتن متر گشتاور افزایش داد. این نسخه علاوه بر قدرت بیشتر، به دیسک‌های ترمز بزرگ‌تر هم مجهز شد درحالی‌که سیستم تعلیق هم با فنرهای ارتقاءیافته، کمک‌فنرهای قابل تنظیم و آنتی‌رول بار سفت‌تر، بهبود پیدا کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۵ رای
منبع
HotCar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    هیچی موتور تنفس طبیعی نمیشه الخصوص با بنزین ایران

    موافقم 15
    مخالفم 2
  2. SRT

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (626 ديدگاه)

    Ccx خدا بود،قابل ترین رقیب برای ویرون بزرگ

    موافقم 16
    مخالفم 2
  3. یوسف

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    هیچ صدایی زیباتر از صدای سوپر شارژر نیست….البته بعد از V8 کاربرات

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. nikan

      ۱۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (177 ديدگاه)

      حرف دلمو زدی

  4. زیزیگولو

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    کُلاً کوئنیگ‌ زگ تو خیلی از موارد شگفت انگیز بوده ……. مثل “کوئنیگ‌ زگ رگرا” که با گیربکس تک سرعته چه شتابی داره و به چه سرعت سرسام آوری میرسه

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. froG-driVer

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1035 ديدگاه)

      یسکو ابسلوت بالای ۵۳۰ تا می‌ره☠️

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (6010 ديدگاه)

        درسته ولی گیربکس “یسکو ابسلوت” ۹ سرعته هستش ولی گیربکس “کوئنیگ‌ زگ رگرا” یک سرعته و به همین خاطر گفتم شگفت انگیزه

        موافقم 13
        مخالفم 1
  5. Amirreza.M

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (303 ديدگاه)

    جالب بودن
    به نظرم استفاده همزمان از توربوشارژ و سوپرشارژ بهتره چون هم تو دور موتور پایین سوپرشارژ هست و دور موتور های بالاتر هم که توربو هم وارد عمل میشه عالی میشه

    موافقم 18
    1. OM.01

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (564 ديدگاه)

      Amirreza.M@
      بله حرف شما درسته خود من هم می‌پسندم. ولی به علت اندازه بزرگتر هزینه ساخت، به صرفه نبودن، این سبک تولید نمیشه توسط کارخونه ها
      و اینکه به این حالت میگن توربو و سوپرموازی یا توئین شارژ هم میگن به صورت افترمارکت میشه نصب کرد

      یه موستانگ 1965 پروتورینگ شده چند سال پیش همین انجین رو داشت. خداس لعنتی عاشقشم
      https://www.motortrend.com/features/timeless-kustoms-built-supercharged-turbocharged-widebody-mustang/
      کانال Autotopia la بررسی شو انجام داده بود و من بررسی شو 2 سال پیش دیدم و کانال autotopia تو این چندساله 5 یا 6 تا ازش ویدئوها گذاشته خودشون بدجوری روش قفلی زدن😂 معدود ماشین دنیا که تک تک سنت های 1 میلیون دلارش رو میگی حلال سازندش😁

      چندماه پیش همین autotopia بررسی نسخه بروز شده رو انجام داده بود و 40 دقیقه هست خالی از لطف نیست دیدنش
      https://www.youtube.com/watch?v=4fuE2OBzZwk

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. سوشیانت

        ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3615 ديدگاه)

        بله معمولا توربو و سوپرشارژر رو خود کمپانی های خودروسازی به صورت همزمان استفاده نمیکنن البته استثنا هم داریم مثل ولوو

        موافقم 10
      2. Hami

        ۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (182 ديدگاه)

        Vicious 😈

    2. javad-bmw

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (219 ديدگاه)

      به این موتور ها میگن توئین شارژ

  6. پیام۲

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (278 ديدگاه)

    تویوتا ft-1 نداشت؟

  7. BlackWing

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1319 ديدگاه)

    ۶۰۰ اسب بخار برای یه کوپه گرند تورر توی دهه ۹۰ بیشتر شبیه یه شوخی بود !!!

    موافقم 10
  8. hk

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جل الخالق ،ماشاا… خودروسازهای ما به چه سطحی از خود کفایی ناعل آمدند!!!؟
    عجب است نه ؟؟ این دو کارخانه عاشق ملت و مردم چی میکنند. تحویل ۹۰ روزه با اولویت جوان سازی جمیعت به بانوان بیش از دو فرزند تعلق میگیرد…..‌🤡👻

  9. JaMsHiD

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2985 ديدگاه)

    همیشه میخواستم یه ماشین تویین سوپر شارژر جمع کنم .
    بنظرم برای بنزین بی کیفیت از سینگل توربو بزرگ بهتره . استهلاکشم کمتره ولی مصرف سوخت و قیمت هم سر به فلک میکشه
    کلا توربو و سوپر شارژر هیچ برتری به هم ندارن . به نوع استفاده کاربر ربط داره

  10. طاها

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام،فکر میکنم زننوو TRSهم توئین سوپرشارژر بود

  11. فیات مولتیپلا

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    البته حساب نمیشه چون کلا دو مورد وجود داره و الان یکی از ازونها باقی مونده،شلبی کبرا سوپر اسنیک

  12. BMW

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    چقدر از جلو شبیه F1 و از عقب شبیه پاگانی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا