به گفتهٔ رئیس سابق آستونمارتین «توبیاس موئرس» یعنی کسی که بر توسعهٔ ونتیج V12 جدید نظارت داشت، این سوپراسپرت جدید سریعترین، قویترین و پویاترین ونتیج V12 تاریخ است. به گفتهٔ وی، این خودرو همچنین تجسمی از تمرکز آستونمارتین روی دینامیک رانندگی را نشان میدهد. صرفنظر از اینکه این لفاظیها چقدر اعتمادبهنفس رانندگان ونتیج V12 را افزایش میدهد، این خودروی ۷۰۰ اسب بخاری ۲۸۵ هزار پوندی آخرین نمونه از محبوبترین سوپراسپرت دوازده سیلندر آستونمارتین خواهد بود.
ونتیج V12 زیر پوستهٔ جدید و سبکوزن کربن کامپوزیتی خود رژیم غذایی سختی را برای کاهش وزن خود به تنها ۱۷۹۵ کیلوگرم گرفته است. همچنین بدنهٔ خودرو نیز در جلو و عقب تقویت شده و حالا استحکام آن نسبت به ونتیج معمولی ۱۰ درصد افزایش یافته است درحالیکه سیستم تعلیق هم در عقب ۵۰ درصد و در جلو ۴۰ درصد سفتتر شده است. پشت هرکدام از رینگهای ۲۱ اینچی آلیاژی این ونتیج ترمزهای کربن سرامیکی عظیمی پنهان شده و به گفتهٔ آستونمارتین، به لطف بالها، اسپویلرها و بالههای جانبی فیبر کربنی جدید، خودرو در سرعتهای بیش از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۲۰۵ کیلوگرم داونفورس تولید میکند.
همانطور که انتظار میرود، ونتیج V12 پرفورمنس قابلتوجهی دارد بهگونهای که ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه حداکثر سرعت آنهم ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت این ماشین هنوز اعلام نشده است ولی ما در آزمایش خود در طول ۸۰۰ کیلومتر، بهطور میانگین مصرف ۱۹.۹ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کردیم. میزان تولید آلایندگی این ونتیج هم ۳۱۵ گرم در هر کیلومتر است اما ازآنجاییکه از این خودرو تنها ۳۳۳ دستگاه ساخته خواهد شد که همگی قبلاً فروخته شدهاند، ونتیج V12 به سیارهٔ ما آسیب بزرگی نخواهد زد.
اما رقبای این آستون جدید چه خودروهایی هستند؟ در یک سمت میتوان فراری ۸۱۲ سوپرفست و در سمت دیگر پورشه ۹۱۱ GT3 را در نظر گرفت بهعلاوهٔ مرسدس AMG GT R که البته دیگر تولید نمیشود. در دوردست نیز بیامو M8 کامپتیشن دیده میشود. البته روی کاغذ، ونتیج V12 رقبای واقعی کمی دارد زیرا این ماشین از یک سو یک GT تمامعیار است و از سوی دیگر یک هیولای متمرکز بر پیست.
بااینحال، در واقعیت کاملاً اینطور نیست زیرا هرچند این سوپرکار بریتانیایی روی کاغذ پر از پتانسیل به نظر میرسد اما در عمل آنطور که ما انتظار داشتیم و میخواستیم عمل نمیکند. البته بدون شک ونتیج V12 در خط مستقیم بسیار سریع است و پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V12 توئین توربوی آن در تمام پنج دندهٔ اول در زمانی که دور موتور بیشتر از ۲,۵۰۰ rpm باشد، شتابی بسیار عالی و بدون تأخیر را فراهم میکند. خودرو در نقطهٔ اوج پیشرانه قویتر هم میشود و هرچند عملکرد میان ردهٔ آن بهاندازهای که از ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۳ نیوتن متر گشتاور انتظار میرود نیست اما هیچکس از پرفورمنس این خودرو گلایهای نخواهد داشت زیرا از این نظر، ونتیج V12 یک هیولای مطلق است.
این ماشین اما در قسمتهای دیگر چندان عالی عمل نمیکند و باعث سردرگمی زیادی میشود مثل سواری، فرمان، صدا و تعویض دنده که همگی خاطرهانگیز هستند اما لزوماً بینقص به نظر نمیرسند. بزرگترین مشکل، راحتی سواری خودرو است که اصلاً مناسب نیست و هرچند سه حالت مختلف شامل اسپرت، اسپرت پلاس و پیست برای تنظیمات قوای محرکه و کمکفنرها در نظر گرفته شده اما در هیچکدام از این حالتها هرگز احساس آرامش یا راحتی ندارد و سواری آن یا سفت، یا بسیار خشک و یا لااقل در جادههای عمومی بهطور غیرقابلتحملی خشن است. علاوه بر این، تایرها روی جاده صدای سروصدای زیادی تولید میکنند و فرمان هم سنگینتر و کمدقتتر از چیزی است که از بهترین آستونها انتظار داریم.
صدای پیشرانهٔ این ونتیج هم ناامیدکننده است. البته برای یک GT معمولی آوای این موتور V12 کاملاً مطلوب خواهد بود اما برای یک نسخهٔ تولید محدود و آخرین نمونه از ونتیج V12، صدای خودرو حتی در حالت پیست هم اصلاً شگفتانگیز نیست. علاوه بر این، با وجود اینکه نرمافزار گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ونتیج برای پاسخگویی بیشتر بهینه شده است اما تعویض دندههای آن جزء بهترینهای این کلاس نیست. البته تعویض دندهها بهصورت دستی با استفاده از پدالها سرعت خوبی دارد اما در رقبایی مثل فراری ۸۱۲ و پورشه ۹۱۱ GT3، تعویض دندهها اتفاقاتی هستند که راننده از آنها لذت میبرد و شگفتزده میشود.
از سوی دیگر، ترمزهای ونتیج V12 عالی هستند و خودرو با همان قدرت و احساسی که در رقبا به چشم میخورد متوقف میشود. در داخل نیز این نسخه بهجز تجهیز به یک نشان V12 در کنسول مرکزی و دو صندلی اسپرت فیبر کربنی سبکوزن جدید، تفاوت دیگری با ونتیج V8 ندارد و این خوب است زیرا کابین ونتیج بهخودیخود ایراد خاصی نداشت. این صندلیهای اسپرت با هزینهٔ بسیار کمی قابل سفارش هستند و در خودروی آزمایشی ما هم وجود داشتند اما بهتر است سفارش داده نشوند مگر اینکه بخواهید زمان زیادی را در پیست سپری کنید یعنی جایی که ونتیج V12 احساس راحتی بیشتری خواهد داشت چون سواری سفت و سیستم تعلیق دیوانهوار آن در پیست چندان مشکلساز نخواهد بود.
جمعبندی
بهطورکلی، آخرین نمونهٔ ونتیج V12 از برخی جهات یک خودروی باورنکردنی است اما این بار آستونمارتین سیستم تعلیق را بیشازحد سفت و کیفیت سواری را قربانی کرده و درنتیجه به جذابیت کلی خودرو لطمه وارد شده است. هرچند این خودروی شگفتانگیزی به نظر میرسد و قدرت و پرفورمنس بسیار خوبی دارد اما شخصیت متمرکز بر پیست چندان با کلیت ونتیج سازگاری ندارد و به همین دلیل سواری خودرو برای جادههای عمومی خیلی سفت شده است؛ بنابراین، این بهترین نمونه از ونتیج V12 نیست که تاکنون ساخته شده است اما وقتی کنار برود بازهم دلتنگ آن خواهیم شد.
مشخصات فنی
Aston Martin Vantage V12 | |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۵۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۹.۹ لیتر در آزمایش |
تولید آلایندگی | ۳۱۵ گرم در هر کیلومتر |
قیمت | ۲۶۵ هزار پوند |
امتیاز | ۳.۵ از ۵ |
جلیل صافکار
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱شتاب اولیه برای همچین خودرویی با همچین قیمتی اصلا خوب نیست وقتی رقیبی مثل پورشه یا فراری داره
مهردادکمال
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱البته موتور جلو کلا شتابش کمتره
Alan.r
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱شتاب ۳.۵ برای یه ،V12 کم نیست؟
R@m!n
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بخاطر انتخاب اشتباه در گیربکس هست. گیربکس هشت سرعته ZF به درد یه سوپراسپرت نمی خوره هر چقدرم روش کار شه برای هدف متفاوتی ساخته شده. این موضوع بخاطر کاهش هزینه تولید هست که مجبور نشن گیربکس اختصاصی و مچ با موتور سفارش بدن.
کامران
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱چرا بعضی شرکتا ورشکسته نمیشن …
دانیال_Surrey،England
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱کی میمیری؟
aminbikar
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱با اون پول میشه ی لامبو هوراکان خرید و تسلا مدل ۳
امین
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱هرچی باشه، یه نجیب زاده انگلیسی هست.اصیل و با ابهت
Mamad
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا استون رو درک نمیکنم همیشه ماشین های با قیمت بالا و کیفیت پایین تولید میکنه
R@m!n
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱موتور جدید AE31 که جانشین AE28 که با مشارکت فورد و کازورث ساخته شده بود و موتور بی نظیری هم بود، این موتور در واقع موتور 6 سیلندر دوراتک فورد بود که شش سیلندر دیگه بهش اضافه شد که تا سال 2013 هم اگر اشتباه نکنم رو محصولات استون بود. البته همین دوراتک هم با مشارکت کازورث ساخته شد و یکی از بهترین موتورهای تاریخ فورد و در کل تاریخ خودورسازی بود.
موتور جدید هم همچنان ساختار 60 درجه و بور یکسان داره و تغییراتی هم تجربه کرده اما اصلا در حد موتور F140 فراری و حتی L539 لامبو ظاهر نشد. تو این موتور سیستم تزریق سوخت هم مستقیم نیست تا مصرف پایین بیاد اما همچنان از موتور فراری که مجهز به سیستم تزریق مستقیم هست، 3 لیتر بیشتر مصرف می کنه.
مازیار
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱خوب استون مارتین اغلب به لحاظ فنی در حد پورشه و فراری که در اینجا بعنوان رقیب بهش اشاره شد نبوده فلسفه ساختش هم چنین چیزی نیست
نقطه قوتش همون جذابیت و کاریزمای خاص هست که نمونه اش رو میشه در همین مدل دید
TML BN
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱آستون و آلفا واقعا اوضاع خوبی ندارن ای کاش دوباره به اوج برگردن
viper2
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱اخه اگه کلی سرمایه گذاری روی اینا بکنن دیگه چیزی برای دوج نمیمونه . کاری ندارم استون مارتین و الفا بهترن یا دوج . چون هر دو رو دوست دارم . ولی انصافا دوج برند خیلی خیلی محبوب تری هست و الان خیلی زشته که چلنجر دوباره به دهه ۸۰ میلادی برگرده و بشه یه ماشین خیلی ضعیف ولی الان الفارومئو چیزی برای گفتن و محبوب بودن نداره و به نظرم بهتره کار بر روی مدل های دوج انجام بشه چون اونا الان توی اوج محبوبیت هستن . و همچنین موتور های دوج . موتور های با دوامی هستن و رتبه دوم رو از لحاظ دوام موتور ۵.۷ همی داره و کلی کار میشه روش انجام داد که تنفس طبیعی به حداقل حداقل ۶۰۰ اسب برسه . چرا همچین حرفی میزنم؟ چونکه توی ایران بر روی موتور ۳۵۰ شورلت که حجمش با ۵.۷ همی برابر هست کار کنن و تنفس طبیعی ۶۰۰ اسب میگیرن . اصلا تو همین خارج هم همچین کاری میکنن . و اگر کار انچنااان سختی بود ایرانی ها نمیتونستن انجام بدن با توجه به محدودیت ها . خب حالا این موتور همی کلی جدید تر و بهتره تا موتور ۳۵۰ قدیمی . معلومه! . تازه اونم از نوع همی هست و سر سیلندر بهتری داره . حالا شما فرض کنید یکمی هزینه کنن میتونن تنفس طبیعی به ۶۰۰ یا ۷۰۰ اسب برسوننش و تازه مصرفشم چون حجمش کمتره نسبت به ۶.۴ ، کمتره . این است دوج . mopar or no car وسلام
Taha Malek
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱استون مارتین چ ربطی به دوج داره
viper2
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱اخ ببخشید با مازراتی اشتباه گرفتم . منظورم در اصل این بود که بیشتر هزینه به جای اینکه روی الفا بشه روی دوج بشه
javadhy
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱Vantage v12 به طرز غیر قابل وصفی زیبا و سریع
محمد امین
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی زیبا هست ، ولی به نظرم ارزش خرید زیادی نداره …
viper2
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشین خوبیه . شتابشم خوبه . بعضی از دوستان میگن شتابش کمه . مگه شتاب باید چقدر باشه خدایی 😂😂 . و صداش قشنگه اما صداش خیلی خفه و کم هست .واقعا برای چی برای یه ماشین اسپرت صدا خفه کن گذاشتن .؟ ظاهرش هم خیلی خوبه
ماشین خیلی خوبیه ولی با این قیمت یکمی چی میشه…
زیزیگولو
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱استون مارتین ونتیج V12 S یه ماشین اسپرتو استثنایی که تعداد محدودی از اون تولید میشه …… این ماشین با طراحی و رنگای خاصش که یه هارمونی خاص بهش میده با زبون بی زبونی داره به عشق ماشینا میگه که دیدگاه خودشنو نسبت به شرکت استون مارتین باید عوض کنن!!!!
Jdm باز
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱چه کامنت زیبایی
زیزیگولو
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱سپاسگزارم🙏
Taha Malek
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بنظر من واقعا ماشین خوبیه
نویسنده بجای این که این همه از سواری صفت ی خودرو پیست محور صحبت کنه یکم در مورد هندلینگش صحبت میکرد بهتر بود
صدای ماشین هم تو ویدیو خوب بود واقعا نمیشه بهش خیلی خرده گرفت
بنظرم تنها مشکلش گیربکسشه ولی بازم ترجیح میدم تجربه رانندگی دیگ هم بیاد چون این یکی جالب نبود
Jdm باز
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱حیلی جذاب و پر قدرت هست اما قیمتش بنظرم خوب نیس
اگه یذره قیمتش پایین تر بود و یه گیربکس بهتر ( بجای هشت سرعته zf) روش میذاشتن عالی میشد
aliveman1989
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱توی یک استون مارتین تولید محدود333 تایی ک اخرین نمونه v12 هم هست و اونی ک اینو خریده ب اندازه پر کردن عرشه ناو آبراهام لینکلن سوپر کار و هایپر کار داره، دنبال ارزش خرید و قیمت و… هستین بزرگواران؟؟؟
قاطر فروش
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱استون مارتین و مازراتی سیبی هستند ک از وسط ریده شدن
Mf1
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱کسانی که طی این سالها استون خریدن ملاکشون شتاب و پیست و قیمت نبوده بلکه لذت از رانندگی طراحی خود استون مارتینه اگه اینجور بود خیلی وقت پیش ورشکسته میشداز لحاظ طراحی و زیبایی از پورشه یه سرگردن بالاتره چیزی هم از ۸۱۲ کم نداره