آستونمارتین DB11 راحتی یک گرند تورر و عملکرد یک سوپراسپرت را با روشی بسیار متفاوت از بنتلی کانتیننتال GT Speed ارائه میکند
بنتلی کانتیننتال GT Speed بهعنوان ماشینی که برای همهٔ موارد مورداستفاده قرار گیرد احساس نمیشود. این مورد به سن و سال بالای کانتیننتال بازمیگردد چراکه بهطورکلی در حال حاضر در سیزدهمین سال عمر خود بسر میبرد و کلیت آن به سال ۲۰۰۳ بازمیگردد؛ بنابراین بنتلی کانتیننتال GT در برابر رقبای تازهنفس خود قدیمی به نظر میرسد. به همین دلیل شاید عجیب باشد که یک بنتلی نسبتاً قدیمی را رودرروی جدیدترین محصول آستونمارتین قرار دادهایم؛ اما اگر ماهیت این رقابت را درک کنید، عادلانه بودن آن آشکار میشود زیرا هردوی این خودروها، گرند توررهای لوکس، بریتانیایی و ۱۲ سیلندر هستند که این موارد شکاف سنی بین آنها را پر میکند.
DB11 یک آستون قرن بیست و یکمی است. خودرویی مدرن، پویا و با احترام به گذشته. DB11 در برابر بنتلی کوچک به نظر میرسد ولی درواقع اینطور نیست چراکه تنها ۷ سانتیمتر کوتاهتر و کمتر از ۵ میلیمتر باریکتر از کانتیننتال است درحالیکه فاصلهٔ محوری بلندتری دارد. هردوی این خودروها مجهز به پیشرانههای حجیم، دارای چهار میل بادامک، دو توربوشارژر و ۱۲ سیلندر هستند که نیروی خود را توسط گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک به جاده انتقال میدهند اما درحالیکه بنتلی از آرایش موتور W شکل استفاده میکند، آستونمارتین آرایش سنتی V شکل را حفظ کرده است.
پیشرانهٔ W12 بنتلی در اصل از اتصال دو موتور V6 تشکیل شده درحالیکه از یک میللنگ مشترک استفاده میکنند و نیرو را به هر چهارچرخ انتقال میدهد؛ اما در اینجا هم آستون همچنان از همان سیستم دیفرانسیل عقب استفاده کرده است. اصل و نسب هردوی این موتورها به سالهای گذشته بازمیگردد بهگونهای که تولد موتور بنتلی به سال ۲۰۰۱ و موتور آستونمارتین به سال ۱۹۹۹ برمیگردد اما هر دو بهطور گستردهای از نو طراحی شده و کاملاً مدرن هستند. به نظر میرسد کانتیننتال GT اسپید تعادلی بین سایز و قدرت برقرار کرده است زیرا قلب ۶ لیتری آن ۶۲۵ اسب بخار قدرت و گشتاور شگفتآور ۸۴۰ نیوتن متر تولید میکند درحالیکه پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری DB11 به ترتیب ۶۰۰ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتن متر قدرت و گشتاور دارد.
البته این کمبود قدرت در آستون با وزن کمتر ۱۹۱۰ کیلوگرمیاش در برابر وزن بسیار سنگین ۲۳۲۰ کیلوگرمی بنتلی جبران میشود؛ بنابراین میبینیم که این دو گرند تورر بریتانیایی ازلحاظ پیشرانه، قدرت، قیمت و پرستیژ اجتماعی بسیار به هم شباهت دارند اما در قسمتهای دیگر بسیار باهم متفاوتاند. معماری کابین بنتلی برای سال ۲۰۰۳ بسیار جذاب است اما در حال حاضر کهنه به نظر میرسد. البته اشکال داشبورد مثل همیشه جذاباند ولی صفحه آمپر آنالوگ و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قدیمی، کاملاً سن بالای ماشین را نشان میدهند.
اما در سوی دیگر کابین DB11 قرار دارد. کابینی وسوسهانگیز که حتی یک فرد بزرگسال با قدِ بلند هم میتواند موقعیت راحتی برای رانندگی داشته باشد. ابزارها کاملاً خوانا و منوها بسیار راحت هستند؛ اما در DB11 هنوز هم بدترین ویژگیهای DB9 بهبود پیدا نکردهاند. بااینوجود حتی با استانداردهای امروز هم آستونمارتین کابین خوبی دارد. اتاق این خودرو طراحی مدرنی دارد و هرچند سوئیچها و صفحهنمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن متعلق به مرسدس بنز هستند اما بدون هیچ نقصی کار میکنند. به همین دلیل کابین DB11 در مقایسه با رقیب این جدال و بهطورکلی مازراتی و فراری، عملکرد کاملاً قابلرقابتی دارد اما بعید است در برابر کابین نسل جدید پورشه پانامرا حرفی برای گفتن داشته باشد. کابینی که بهاحتمالزیاد نقش برجستهای در کابین نسل آیندهٔ بنتلی کانتیننتال GT خواهد داشت.
هر دو خودرو دارای صندلیهای عقبی هستند که تقریباً غیرقابل استفاده است؛ اما وضعیت بنتلی در این زمینه بهتر بوده و صندوق بار بزرگتری هم دارد. محلی در پشت صندلیهای عقب هم بهعنوان فضای بار اضافی در نظر گرفته شده است. موتور جدید آستونمارتین صدای بلندتری نسبت به بنتلی دارد اما از DB9 کم صداتر است. صفتی که احتمالاً همسایهها آنرا دوست دارند. آمار و ارقام میگویند که DB11 چندان سریعتر از کانتیننتال نیست اما این آمار احساس و کشش واقعی خودرو را نشان نمیدهند درحالیکه اگر پشت خودروها بنشینید فوراً متوجه میشود. موتور DB11 هنگامیکه دور توربوشارژها پایین هست واقعاً کُند احساس میشود اما دو مواقع دیگر عملکرد مناسبی دارد که موجب شده سازندگان متقاعد به استفاده از توربوشارژها شوند مانند فراری ۴۸۸ GTB.
در DB11 وزن، فاصلهٔ محوری و دیگر موارد همگی نشان از رویکردی محافظهکار دارند اما اعتمادبهنفسی که این ماشین روی جاده به راننده میدهد متفاوت است؛ بنابراین میتوان با خیال راحت با آستون روی جادهها تاخت و توازن، چسبندگی و بالانس آن راننده را به سریعتر رفتن تشویق میکند. درواقع DB11 عملکردی را ارائه میکند که از ماشینی مثل این انتظار میرود. این خودرو هنوز نرمی خود را حفظ کرده اما درعینحال با استفاده از نرمافزار کنترل دامپرها از حرکات اضافی بدنه جلوگیری شده است. درواقع مهندسان آستون کاری را انجام دادهاند که تا همین اواخر غیرممکن بود. فرمان DB11 نیز سریع و دقیق است و عملکردی بهتر ازآنچه از اولین سیستم فرمان الکترومکانیکی آستونمارتین انتظار میرود دارد. این فرمان موجب میشود ماشین با دقت تمام روی جاده حرکت کند و احتمالاً بزرگترین عاملی است که باعث میشود راننده سریعتر حرکت کند.
اما بنتلی چنین عملکردی را ارائه نمیکند چراکه بزرگتر و سنگینتر بوده و سرعت طبیعی رانندگی آن کمتر است؛ بنابراین به چابکی آستون احساس نمیشود اما نقطهٔ عطف بنتلی، قدرت بیشتر و کشش افسانهای آن است. بااینحال کانتیننتال GT اسپید هم خودروی سرگرمکنندهای است اما DB11 برای لذت بردن از رانندگی خودروی بهتری است؛ اما آیا DB11 در سفرهای طولانی بهخوبی بنتلی هست؟ هم بله و هم نه! DB11 بهترین کیفیت سواری را در ین تمامی انواع خودروها دارد و بهاندازهٔ کافی نرم و راحت هست که بتوان در یک روز ۸۰۰ کیلومتر را با آن پیمود. بنتلی اما کمی ساکتتر است و اگرچه سواری آن بسیار نسبت به نسخههای اولیه بهبود یافته است اما به زبردستی آستون نیست.
بااینحال در بنتلی یک احساس ایمنی فوقالعاده وجود دارد و از این لحاظ کانتیننتال GT یکی از بهترین خودروهای ساخته شده در کرهٔ زمین است. احتمالاً خودروی دیگری وجود ندارد که احساس امنتری از کانتیننتال داشته باشد و آستون هم نمیتواند این کار را انجام دهد. حتی در DB11 صدای جیرجیر از داشبورد و صدای باد از آغاز تا پایان آزمایش به گوش میرسید که احساس میشد قطعات آن مانند یک ماشین عادی مونتاژ شده است درحالیکه در بنتلی هرگز چنین چیزی وجود ندارد.
بااینحال این موارد پیروزی DB11 در این مقایسه را مخدوش نمیکنند. البته حقیقت این است که DB11 در برابر خودرویی که در اوایل قرن بیست و یکم طراحی شده است تنها یک پیروزی ساده و با اختلافی اندک به دست آورد. آستونمارتین در این رقابت هرگز بنتلی را تار و مار نکرد زیرا کانتیننتال GT اسپید در این کلاس هنوز هم بهعنوان یک معیار و پیشرو باقیمانده است. باوجود وزن زیاد و سن و سال بالا، کانتیننتال GT اسپید هنوز هم از مدل ارزانتر V8 S بهمراتب بهتر بوده و ماشین جذابتری برای رانندگی است.
اما آستونمارتین هم در حال حاضر مهمترین محصول خود را پس از بیش از یک دهه عرضه کرده است که فعلاً تقریباً رقیبی را رودرروی خود نمیبیند؛ اما این وضع بهزودی تغییر میکند زیرا هماکنون نسل کاملاً جدید بنتلی کانتیننتال GT بر روی پلتفرم جدیدی در حال ساخت است. پلتفرمی که نسل جدید پورشه پانامرا اولین محصولی است که روی آن ساخته شده است. بااینوجود اینیک واقعیت است که DB11 امروزه ماشین بهتری از DB9 متعلق به سال ۲۰۰۳ یا DB7 متعلق به سال ۱۹۹۴ است و احتمالاً بهترین گرند تورر تاریخ آستونمارتین از DB4 سال ۱۹۵۹ تاکنون است.
مقام اول: آستونمارتین DB11
مقام دوم: بنتلی کانتیننتال GT Speed
مشخصات فنی
آستونمارتین DB11 | بنتلی کانتیننتال GT Speed | |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V12 | ۶ لیتری W12 |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار | ۶۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر | ۸۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۸ ثانیه | ۴.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۵ کیلومتر در ساعت | ۳۳۰ کیلومتر در ساعت |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۷۴/۱.۹۴/۱.۲۸ متر | ۴.۸۱/۱.۹۵/۱.۴۰ متر |
فاصلهٔ بین دو محور | ۲.۸ متر | ۲.۷ متر |
وزن | ۱۹۱۰ کیلوگرم | ۲۳۲۰ کیلوگرم |
قیمت | ۲۱۴ هزار دلار | ۲۴۰ هزار دلار |
منبع: AutoCar
علي
۲۷ مهر ۱۳۹۵موتور ۱۲ سیلندرو به زور زیر کاپوت جا دادن . ی میله استرس بار هم کشیدن روش نکنه موتور وقتی تخت گاز میری بپره بیرون. واقعا با بیشتر نگاه کردن به دو خودرو اگر جز انسانهای منطقی باشی متوجهه میشی که با خریدشون پولتو دور میندازی و فقط میمونه ی عشق همین .
با تچکر فراوان
mehran911
۲۷ مهر ۱۳۹۵استرس بار کشیدن موتور نپره بیرون !!!!!!!!!!!!
.
اصلا میدونی استرس بار چیه ؟!؟؟!؟!؟!!؟!
فقط انگلستان
۲۷ مهر ۱۳۹۵ماشین های مورد علاقه خودمو براتون اسم می برم خیلی دوس دارم بدونم ماشین های مورد علاقه شماها هم چیه اگه می شه همتون کامنت بزارید مطمئنن برای همه جالبه من که خیلی دوس دارم بدونم
سدان = 1-بنتلی فلایینگ اسپور 2-آستون مارتین راپید 3-جاگوارXJL
کوپه = 1-رولزرویس ریس 2-بنتلی کانتیننتال جی تی اسپید 3-رولزرویس فانتوم کوپه
اسپورت = 1-آستون مارتین دی بی اس 2-آستون مارتین ونکوئیش 3-جگوار اف تایپ
سوپر اسپورت = 1-مکلارن 675 ال تی 2-نوبل ام600 3-مکلارن پی 1
شاسی بلند=1-رنجروورLWB اتوبیوگرافی 2-بنتلی بنتایگا 3-رنجروور اسپورت اس وی آر
شاید بگید از روی تعصب همه رو انگلیسی انتخاب کردی ولی باور کنید این ماشین هایی رو که اسم بردم جایگاهشون و رتبشون در دل من همونیه که نوشتم و و بی خود نیست که می گم فقط انگلستان حالا شما هم اگه تمام خودروهای مورد علاقتون از یک کشور باشه بازم برای من خیلی قابل احترامه نظر و انتخابتونه دیگه.
مجید
۲۷ مهر ۱۳۹۵“فقط انگلستان” عزیز
من به خودروساز های بریتانیایی به خاطر اصالت و خاص بودنشون احترام میزارم و انتخاب من تو اون ها اینه:
سدان:رولزرویس فانتوم
کوپه GT :بنتلی کانتیننتال GT اسپید
کوپه اسپرت:جگوار تایپ F دو دیفرانسیل از سری SVR
سوپر اسپرت:مک لارن P1
SUV: رنجروور و لندروور استادان صاحب سبک Off Road
خودروهای دست ساز کلاسیک بریتانیا : TVR و BAC
البته در صورتی که پولم برسه!!!!!!!!!(خخخخخخخخخخخ)
X5
۲۷ مهر ۱۳۹۵اصلا ماشینا انگلیسی به دلم نمیشینن همشون یه سردیو خشکی تو ظاهرشون هست حیف پول bmw و بنز و فولکس و فورد و…. که صرف پیشرفت این شرکتا شد
GOD BLESS AMERICA
۲۷ مهر ۱۳۹۵ماشین آمریکایی با موتورهای V8 حجیم، اسب بخار ارزان ، ابهت ، قیمت عادلانه ، هزینه نگه داری منطقی.
قراره بنزین خورده بشه نوش جون ماشین آمریکایی.
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مهر ۱۳۹۵ماشالله نظرات دوستان همه در رده خودشون قشنگ
mojtabaaston
۲۷ مهر ۱۳۹۵شما برو با پولت پراید بخر
یعنی اونی که به این شاهکار طراحی های بریتانیایی بگه با خریدش پولتو میندازی دور من نمیدونم باید بهش چی بگم
الف.ی
۲۷ مهر ۱۳۹۵ببین علی جان این خودرو ها فقط برای دور دور کردن تو پیست نیستند که برای استفاده های روزانه هم هستن.
اساس گرند تورر همینه.
در ضمن تجربه نشستن پشت فرمون یه ماشین خاص برای هر عاشق خودرویی ارزشمنده.
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مهر ۱۳۹۵روزانه خوب اومدی
hmd
۲۷ مهر ۱۳۹۵استرس ابر چیه دادا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سعید
۲۸ مهر ۱۳۹۵آقاعلی این جوری راحت و سطحی در مورد دو تا ماشین با پیشینه بسیار قوی نظر نمیدن
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مهر ۱۳۹۵استون مارتین خیلی خوشگل
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۲۷ مهر ۱۳۹۵حالا خداییش کاری ندارم موتور ها رو نگاه کنین دوتا 12 سیلندر با حجم بالای 5 لیتر فقط 600 اسب بخار تازه با یه عملکرد ضعیف نسبت به موتور با این وزن زیاد و این عملکرد هردو این خودرو ها جز دسته (lazy) قرار میگیرن
فیمتشون هم که نجومیه
اما انصافا از لحاظ قیافه هردو عالین …………
kamy_sky
۲۷ مهر ۱۳۹۵داداش گلم…. مرسدس s65 هم با موتور v12 تقریبا همین قدرتو داره…. و مطمن باش هم بنتلی هم بنز هم استون می تونن بیشتر قدرت بگیرن…ولی داخل شهر بیشتر از این قدرت نیازی نیست…. اگر بخوان قدرت بیشتر از این موتور ها بکشن بیرون استهلاک ماشین بیشتر شده…و کمی ماشین خارح از کنترل بنظر می رسه…
YAS
۲۷ مهر ۱۳۹۵این سبک ماشین ها هدف از ساختشون رقابت با 911 turbo s یا SL 65 AMG نیست که قدرت موتور تقریبا حرف اول و اخر رو بزنه.این ماشین ها بیشتر از هرچیز پرستیژ نیاز دارن و نمیشه زیر کاپوت یک موتور هشت سیلندر یا شیش سیلندر بزارن (حتی با قدرت بیشتر از این) چون قدرت بیشتر از این لازم نیست و سیلندر کمتر از این هم نباید باشه
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۲۷ مهر ۱۳۹۵کاملا مخالفم میشه از موتور های 8 یا 6 سیلندر توربو استفاده کرد و عملکرد بهتر وزن کمتر شتاب بیشتر مصرف سوخت مناسب تر گرفت
این سبک ماشین ها فقط یه اسمن و یه مبلغ نجومی که بابت یه موتور غول پیکر کم بازده پرداخت میشه که تنها خوبی که داره به قول شما پرستیژه
در کل میشه این جور ماشین ها هم کم کم اصلاح بشن البته از نظر فنی ….
چون واقعا هم کابین و هم ظاهرشون بی نقصه ////
madjid911 GT2
۲۷ مهر ۱۳۹۵.
بنتلی خیلی بهتره.
هم ابهت داره.
هم راحت تر و زیباتره.
هم اصالت طراحی انگلیسی داره
از همه مهم تر مهندسی برتر آلمانی و هنر فولکس واگن.
.
كوروش
۲۷ مهر ۱۳۹۵واقعا اگه یکی بخواد پول برای کوپه لوکس بده بنظر من بنتلی بهتره حقیقتا تجمل و زیبایی واقعی رو ارائه می ده استون مارتین همیشه جزء بهترین ها بوده اما بنظر من هیچ وقت بهترین نبوده
madjid911 GT2
۲۷ مهر ۱۳۹۵.
درسته.
سینا
۲۸ مهر ۱۳۹۵داشبوردش قدیمیه
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مهر ۱۳۹۵ولی این دفعه استون مارتین عالی طراحی کرده
mojtabaaston
۲۷ مهر ۱۳۹۵واقعا طرح های جدید آستون مارتین یه چیز دیگه ای شده
مخصوصا
vanquish
و
db11
حامد
۲۷ مهر ۱۳۹۵به نظرم داشبورد استون خیلی قشنگه، فقط یه سوالی برام پیش میاد: با بیشتر از 200 هزار دلار قیمت چرا وسط کنسول از مرسدس وام گرفته شده؟! ینی اینا نمیتونستن حداقل ظاهرشو عوض کنن!
بنتلی
۲۷ مهر ۱۳۹۵وزن db11 1770kgهس…فاصله بین محور کمتر تو کانتیننتال باعث شده یکم جلوش یکم تناسب نداشته باشه و چرخ جلو خیلی نزدیک ب درب باشه و از طرفی کشیدگی درب صندوق عقبش با پنجره کشیده عقب یکم تناسب نداره البته تو نسل جدیدش این مشکل حل شده و فاصله دو محور بلندتر شده…درب صندوق هم کشیده تر شده و شیشه عقب کوتاه تر…از طرفی نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی یکم پایینه ولی چیزی ک تو نسل جدیدش میشه دید دریچه کولر زیر نمایشگر قرار داره…درکل چیزی ک میشه از نمونه درحال تست فهمید اینه ک خیلی ظاهرش شبیه کانسپت اسپید6 بنتلیه…مخصوصا چراغاش…درمورد db11هم باید بگم واقعا خودروی فوق العاده ای هس و صدای زیبایی داره… دریه تست دیگه ک با کانتیننتال انجام شده بود تونسته بود با اختلاف بیشتری پیروز بشه…این خودرو تونسته سه تا جایزه ببره
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مهر ۱۳۹۵خبر خوراک خودت ها
امیرحسین
۲۷ مهر ۱۳۹۵هر دو عالی و بینظیر……
فقط همین رو میشه گفت
Porsche..dodge
۲۷ مهر ۱۳۹۵استون مارتین
عشق من v12 vantage
Mohsen
۲۷ مهر ۱۳۹۵استون طراحیش عالی ولی تا الان من ندیدم در مقابل حریفا …
mohsen.b
۲۷ مهر ۱۳۹۵دو خودروی بسیار عالی-انتخاب من بنتلی-البته این فقط نظر منه
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مهر ۱۳۹۵دمت گرم دوست با ادب
گفتی نظر من خیلی حال کردم
fara2001
۲۷ مهر ۱۳۹۵هردو عالی هستن استون اسپورت تره بنتلی باشکوه تر
حميد
۲۷ مهر ۱۳۹۵استون برا افراد زیر پنجاه خوبه و بنتلی برا أفراد بالآی پنجاه
continental
۲۷ مهر ۱۳۹۵بنتلی با کانتیننتال جدیدش فک کنم تو این کلاس پرچم دار بشه چون خیلی یشرفت کرده هم تو کابین وطراحی وموتور و از همه مهمتر وزن.
X5
۲۷ مهر ۱۳۹۵اصلا ماشینا انگلیسی به دلم نمیشه حیف bmw که پولشو صرف خرید شرکتا برتانیایی کرد
X5
۲۸ مهر ۱۳۹۵شرمنده دفه اول فکر کردم نظرم ثبت نشده آخه بعد ثبت شدن هیچی نیومد نه ویرایش نه هیچی فکر کردم ثبت نشده اما الان که میبنم ثبت شده ببخشید که دوبار یه نظر تکراری اومد
MJ.PRO
۲۸ مهر ۱۳۹۵با این که استون DB11 واقعا زیبا شده ولی بازم فکر می کنم استون مارتین یکم زیاده روی کرده روی طراحیش و خیلی خواسته که ماشین متفاوت باشه با بقیه ی استون ها . به شخصه استون مارتین ونکوئیش رو ترجیح بدم .
یادمه توی یکی از قسمت های TOP GEARجیمز می یک استون مارتین ونکوئیش آبی آورده بود که واقعا با روح و روان آدم بازی می کرد !
Saied
۲۸ مهر ۱۳۹۵انتخاب من بنتلی هستش. لا مصب خیلی خشگله.
Saied
۲۸ مهر ۱۳۹۵استون one 77 خیلی طراحیه قوی ای داره. دوس دارم یه روز از نزدیک ببینمش.
به نظرم تو استون ها از همه خشگل ترش اونه.
احمد باقری
۲۸ مهر ۱۳۹۵طراحی و نمای استون مارتین خیلی خوبه.
احمد باقری
۲۸ مهر ۱۳۹۵طراحی و نمای استون مارتین خیلی خوبه.خوب کار کرده.
احمد باقری
۲۸ مهر ۱۳۹۵استون مارتین
سروش قاضی مطلق
۲۰ آبان ۱۳۹۵فقط باید خاص باشی تا متوجه بشی این ماشین ها چین من که عاااااااشق ماشین های انگلیسی هستم خودم رو در حا این ماشین نمیدونم
sattar
۱۹ دی ۱۳۹۵سلام همونطوری که گفتن استون زیر نظر مرسدس وبنتلی زیر نظر فولکس واگن مهندسی شدن و تنها چیزی که ازشون مونده فقط اسم اونهاست به اسم انگلیسی های اشرافی فروخته میشن اما تنها چیزی که از انگلیسی بودن دارن فقط یه اسمه ایا وقت اون نرسیده که خودرو ساز های دنیا سر تعزیم را جلوی این مهندس های المانی پایین بیارن و قدردانی مفصلی به نشانه ی احترام ازشون داشته باشند واقعا نباید به این همه هوش واستعدادتبریک گفت .من یه مکانیک خودرو های المانی به عنوان کوچکترین عضو دست همشون را می بوسم و این را میدونم که دنیا به اونها مدیونه
faramarz
۵ بهمن ۱۳۹۵به نظر من بنتلی