قدرت، زیبایی، روح. چند خودرو را می شناسید که در هنگام روشن شدن این سه واژه را مقابل چشمان شما پدیدار کند؟ من یک خودرو را می شناسم. آستون مارتین ویراژ
۲۰۱۲ Aston martin virage volante خودرویی با بدنه ای از جنس آلومینیوم سبک وزن و پلت فرمی از جنس کامپوزیت و البته دانستن این مطلب خالی از لطف نمی باشد که این پلت فرم اولین بار در سال ۲۰۰۴ در آستون DB9 استفاده شده بود. Aston Martin Virage 1989-2000 جلو پنجره ای ساخته شده از پنج پره که یاد آور مدل ONE-77 می باشد. دیفیوزر عقب هم رنگ با بدنه و مثل تمام مدل های اخیر آستون از ال ای دی برای چراغ های روز و راهنماها نیز استفاده شده است. ویراژ در دو مدل کوپه و والانته (روباز) که در زبان ایتالیایی به معنی پرواز کردن است عرضه می شود. ۲۰۱۲ aston martin virage engine موتور این ماشین از به هم متصل شدن دو موتور سه لیتری فورد که با دست نیز این پروسه به انجام می رسد ساخته شده است. از مشخصات فنی این موتور می توان به تولید ۴۹۰ اسب بخار و ۴۲۰ پوند فیت گشتاور اشاره کرد که قادر است در ۴.۶ ثانیه مدل کوپه را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر برساند قابل ذکر است که همین موتور در مدل DBS 510 و در ۲ مدل RAPIDE و DB9 470 اسب بخار تولید میکند. ویراژ از گیربکسی ۶ سرعته که قابلیت تعویض اتوماتیک و یا تعویض دستی از روی فرمان را دارد سود. می برد. وظیفه متوقف کردن وزن ۱۷۸۴ کیلوگرمی این خودرو را دیسک های سرامیکی که به صورت استاندارد نیز بر روی این خودرو نصب شده اند عهده دار می باشد می توان گفت تنها راه برای توقف سریعتر ویراژ برخورد با تنه درخت است. ویراژ از سیستم تعلیق مستقل دوگانه و دمپر های اداپتیو که به صورت مستقل در هر چهار گوشه عمل می کند برخوردار میباشد ADS که مخفف سیستم تعلیق فوق می باشد دارای سنسور هایی است که سطح جاده را در هر لحظه مورد ارزیابی قرار میدهد و سپس با مقایسه اطلاعات فوق با سرعت سنج، فرمان، پدال گاز و ترمز بهترین حالت رانندگی را در هر گوشه به صورت کاملاً مستقل تنظیم می کند و البته آستون بر این نکته تاکید می کند که این سیستم طوری تنظیم و برنامه ریزی شده که با ماهیت ویراژ که همانا یک اسپرت جی تی بودن است کاملاً هماهنگ می باشد.
ولی واقعاً چند نفر از ما خوانندگان این مقاله و شاید بهتر باشد که این گونه بگویم چند نفر از خریداران خودرو به این گونه اطلاعات ریز توجه میکنند یا برای آن ها اهمیت دارد یا اصلا اطلاعاتی دربارهٔ ADS یا حتی تعریف گشتاور دارند شاید تنها نکته ای که کمی توجه آن ها را به خود جلب کند اسب بخار خودرو باشد که آن هم به دلیل این است که این مقدار را در مقایسه با خودروهای دیگر قرار میدهند و خوب می توانند از توان سریع حرکت کردن خودروی خود ایده ای بدست آورند. پس اگر شما هم با من موافق هستید این اجازه را به من بدهید تا ویراژ و یا بهتر بگویم آستون را برایتان از منظری دیگر بنگرم. آستون مارتین هیچ زمان در تاریخ خود مثل رقبای ایتالیایی اش از موتور های بسیار قوی و یا هندلینگی بی نظیر برخوردار نبوده و یا حتی حداکثر سرعتی برابر آن ها نداشته و نکته ای دیگر و آن اینکه آیا تا به حال تصویر. مدلهای حال حاضر آستون مارتین مدل های مختلف آستون (مدل های کنونی) را کنار هم گذاشته اید؟ من این کار را کرده ام. انگار همه یک شکل هستند! حال برسیم به ویراژ با قیمتی برابر ۲۰۹.۹۹۵ دلار یعنی دقیقاً بین قیمت دو مدل DB9 (187.000 دلار) DBS (271.660 دلار) و همان جور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردم توان این خودرو نیز دقیقاً در میانه این دو مدل جای می گیرد پس پر واضح است که ویراژ به این دلیل تولید شده که فاصلهٔ بین دو مدل قبلی کمپانی را هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ توان پر کند و یا به زبان ساده تر بازاریابی.
واما اینجانب به عنوان نگارندهٔ این مقاله به هیچ عنوان علاقه ای به خودروهایی که با هدف پر کردن فاصله بین محصولات یک خودرو ساز دارد ندارم. مصداق بارز این مسئله در گذشته پورشه کیمن است که البته برای نداشتن این علاقه دلایل کاملاً محکمه پسندی نیز دارم. این گونه خودرو ها با صدایی بلند بر سر ما فریاد میزنند که ما می توانستیم بهتر باشیم و سازندگان ما میدانستند که چگونه ما را بهتر بسازند ولی این کار را نکردند چون ان وقت ما بهتر از برادر بزرگتر می شدیم که برادر بزرگتر ویراژ. دی بی ناین و کیمن ۹۱۱ می باشد. ولی نمی دانم چرا نمی توانم در مورد ویراژ این نداشتن علاقه را ابراز دارم و یا حتی بگویم چرا ویراژ به اندازهٔ فراری یا لامبو قدرت ندارد و به اندازهٔ آن ها سریع حرکت نمی کند. فهمیدم. آستون آقای خاص خودرو های جهان از گذشته تا به امروز است. برای نمونه به این فکر کنید که دور شمار موتور شما بر عکس همهٔ ماشین ها از راست به چپ بالا رود و یا پدال شیفتر های پشت فرمان جای اینکه از آلومینیوم و یا یک فلز نا مرغوب دیگر ساخته شده باشد از چرم و منیزیم ساخته شده باشند یا حتی برای زدن کوک های چرم صندلی شما کار خانه از ماهرترین دوزنده ها استفاده کرده باشد.
وای خدایا چقدر این چیزها با حال (COOL) هستند. گفتم با حال یا همان کول بیایید بنشینیم و ببینیم که این واژهٔ فرنگی به چه معناست. با استفاده از تعریفی ساده می توان بیان کرد کول بودن یک خودرو به این معنی است که وقتی شما سوار بر آن خودرو هستید در مواجه با افراد دیگر آنها چه حرفی پشت سر ماشین شما و حتی خود شما می زنند اگر این صحبت ها (جدا از بحث سرعت و هندلینگ) خوب باشد شما سوار بر ماشین کولی هستید پس یادتان باشد که خودروی شما تأثیر بسیار زیادی در قضاوت افراد از خود شما هم دارد. کول بودن یک خودرو می تواند به دلایل مختلفی بستگی داشته باشد مانند زیبایی آن جذابیت، موتور قوی، صدای زیبا یا حتی قیمت زیاد ولی به نظر نگارنده مهم ترین عامل همانا افرادی هستند که از گذشته بر صندلی این خودرو ها تکیه زده بوده اند.
سوپر اسپرت های ایتالیایی با وجود این که به عنوان یک خودرو بسیار اغوا کننده هستند ولی عموماً در نمونه های جدید کول نیستند چون ماشین مورد علاقهٔ فوتبالسیت ها هستند و متاسفانه فوتبالیست ها افراد کولی نیستند.
رنج روور هم مبتلا به همین بیماری یعنی علاقهٔ فوتبالیستی می باشد تا آنجا که به آن حتی رنج رونی هم میگویند چون وین رونی مهاجم منچستر یونایتد این خودرو را دوست دارد. حال آستون در طرف دیگر کول ترین خودروی دنیا شاید به این دلیل که ماشین محبوب جیمز باند بوده یا پرنس ویلیام در روز عروسی اش سوار بر آستون DB6 آبی (متعلق به پرنس چارلز پدرش) به همراه همسرش کیت برای مردم دست تکان می دادند.
prince william wedding ولی هر چه باشد این جمله معروف اینجا تعبیر میشود که شما در آستون بهتر دیده می شوید. و کلام آخر از الرش بز رییس آستون کافی که همهٔ ماشین های ما شکل آستون هستند اگر با شکل آن (طراحی بیرونی مخصوصاً) مشکل دارید به دنبال خودروی دیگری بگردید.
زیبا و خشنه ولی موتورش نسبت به قیمتش جا داره بهترشه. ولی نسبت به ایران خیلی بهتره ما با 85 میلیون مگان سوار میشیم اونا با210 هزار دلار استون مارتینو و هزارتا ماشین لوکس دیگه که لوله اگزوزشون به ماشینا ی ایران می ارزه. امیدوارم دولت بعدی به این موضوع توجه کنه.آمین!!!
در دولتهای قبلی به این مساله توجه شده نمیبینید ماشینهای ایران رو مثلا طراحی مال گاری 20 تا 30 سال قبل که اسمش رو گذاشتن ماشین هی هم تولید میکنن و الان همین گاری ها آرزوی خیلی هاست این پیشرفت نیست؟در دولت بعد صد در صد بهتر میشه امیدوار باشید
با وجود اینکه طرفدار ماشین های انگلیسی یا خاص! نیستم ولی طراحی آستون رو همیشه تحسین می کنم، چون درش همیشه یه احساس وقار و شکوه وجود داره.
در ضمن در مورد مدل های mid-range باید بگم که با اصل مثال (پورشه کیمن) و اینکه اینها میتونستند بهتر از برادر زرگتر خود باشند موافقم اما با توجیهی که در ادامه آورده شده مخالفم. تمام خصوصیاتی که در مورد ویراژ ذکر شده( به عنوان عامل خودداری نویسنده از ابراز عدم علاقه) در مدل های بالای استون هم موجود هستند… و در واقع ویراژ یک مدل ضعیفتر و ارزانتر بر مبنای db9 هست. اما پورشه کیمن همزمان با قرار داشتن در جایگاه میانی، تفاوت های اساسی با 911 داره. از جمله mid-engine بودن که اونو از ویژگی مخصوص 911 ها (rear-engine) جدا میکنه و در واقع تجربه رانندگیی متفاوت به شما ارائه میده.
استون مارتین روبایدتحسین کردامامشخص نیست چرا0تا100این مدل نسبت به رقیباش مثل لامبورگینی_مرسدس بنزSLSAMGپایین تره حتی رولزرویزکه یه ماشین سلطنتی هستش 0تا100ش 4ثانیه
راستش من طراحی ظاهری برند های بریتانیایی رو میپسندم ولی با این که ادعای اصلالت برند های بریتانیایی گوش فلک رو کر کرده ، وقتی در مورد خودروهای ساخته شده تحقیق میکنم آخرش به دلم نمیچسبن و به ندرت خودروئی مثل ONE-77 ساخته میشه و اغلب خودروهای بریتانیایی گرونتر از ارزش واقعی بنظر میرسند.
Amin
۲۰ خرداد ۱۳۹۲زیبا و خشنه ولی موتورش نسبت به قیمتش جا داره بهترشه. ولی نسبت به ایران خیلی بهتره ما با 85 میلیون مگان سوار میشیم اونا با210 هزار دلار استون مارتینو و هزارتا ماشین لوکس دیگه که لوله اگزوزشون به ماشینا ی ایران می ارزه. امیدوارم دولت بعدی به این موضوع توجه کنه.آمین!!!
aryamehr
۲۱ خرداد ۱۳۹۲در دولتهای قبلی به این مساله توجه شده نمیبینید ماشینهای ایران رو مثلا طراحی مال گاری 20 تا 30 سال قبل که اسمش رو گذاشتن ماشین هی هم تولید میکنن و الان همین گاری ها آرزوی خیلی هاست این پیشرفت نیست؟در دولت بعد صد در صد بهتر میشه امیدوار باشید
slr722
۱۱ شهریور ۱۳۹۲به خدا دیوانه کنندس این ماشین…
نگاش میکنی عاشقش میشی…
نوید
۲۰ خرداد ۱۳۹۲با وجود اینکه طرفدار ماشین های انگلیسی یا خاص! نیستم ولی طراحی آستون رو همیشه تحسین می کنم، چون درش همیشه یه احساس وقار و شکوه وجود داره.
در ضمن در مورد مدل های mid-range باید بگم که با اصل مثال (پورشه کیمن) و اینکه اینها میتونستند بهتر از برادر زرگتر خود باشند موافقم اما با توجیهی که در ادامه آورده شده مخالفم.
تمام خصوصیاتی که در مورد ویراژ ذکر شده( به عنوان عامل خودداری نویسنده از ابراز عدم علاقه) در مدل های بالای استون هم موجود هستند… و در واقع ویراژ یک مدل ضعیفتر و ارزانتر بر مبنای db9 هست.
اما پورشه کیمن همزمان با قرار داشتن در جایگاه میانی، تفاوت های اساسی با 911 داره. از جمله mid-engine بودن که اونو از ویژگی مخصوص 911 ها (rear-engine) جدا میکنه و در واقع تجربه رانندگیی متفاوت به شما ارائه میده.
HOOMAN
۲۰ خرداد ۱۳۹۲من که خیلی دوسش دارم
sajjad
۲۰ خرداد ۱۳۹۲تفاوت استون مارتینو تو چند سال با تفاوت پراید در این10 سال رو مقایسه کنید
moein
۲۱ خرداد ۱۳۹۲این مدل واقعا محشره
خیلی خوشم میاد از استیلش
یه جور حس غرور رو انگار میخواد به رخ بکشه
اشکان
۲۱ خرداد ۱۳۹۲پدال عزیز اگه میشه از اولین مدل پراید تا هم اکنون که داره تولید میشه ، عکس بذارید تا ببینیم که توی این صنعت چقد از دنیا عقبیم.ممنون.
بهنام
۲۱ خرداد ۱۳۹۲عاشق این طراحی داشبورد استون مارتینم.داشبوردش محشره :)
كسري
۲۱ خرداد ۱۳۹۲استون مارتین روبایدتحسین کردامامشخص نیست چرا0تا100این مدل نسبت به رقیباش مثل لامبورگینی_مرسدس بنزSLSAMGپایین تره
حتی رولزرویزکه یه ماشین سلطنتی هستش 0تا100ش 4ثانیه
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۲فوق العاده و قشنگه…
هوزان
۱۶ بهمن ۱۳۹۲استون مارتین خوبه یا بنتلی؟؟
مسعود
۲۶ بهمن ۱۳۹۲راستش من طراحی ظاهری برند های بریتانیایی رو میپسندم ولی با این که ادعای اصلالت برند های بریتانیایی گوش فلک رو کر کرده ، وقتی در مورد خودروهای ساخته شده تحقیق میکنم آخرش به دلم نمیچسبن و به ندرت خودروئی مثل ONE-77 ساخته میشه و اغلب خودروهای بریتانیایی گرونتر از ارزش واقعی بنظر میرسند.