طرفداران خودروهای اسپورت در اقصی نقاط دنیا با استفاده از هشتگ “گیربکس دستی را حفظ کنید” به دنبال ادامه تولید خودروها با چنین گیربکسهایی هستند اما حقیقت این است که اکثر خریداران خودروهای پرفورمنس دوست دارند گیربکس اتوماتیک را انتخاب نمایند. در سالهای اخیر میزان استقبال از گیربکسهای دستی کاهش یافته و بنابراین خودروسازان هم توجیه اقتصادی چندانی برای تولید آنها ندارند.
البته استثناهایی همچون پورشه وجود دارند که اخیراً گفته ۷۰ درصد خریداران نسل پیشین ۹۱۱ GT3 در آمریکا گیربکس دستی را انتخاب کردهاند. استون مارتین نیز قبلاً تلاشهایی برای حفظ گیربکس دستی در برخی مدلها داشته اما رئیس این کمپانی با انتشار بیانیهای جهتگیری جدید بریتانیاییها را نشان داده است.
توبیاس موئرز مرد شماره یک استون مارتین در مصاحبه با رسانهها گفته که در فیس لیفت سال آینده ونتیج AMR هشت سیلندر دیگر خبری از گیربکس دستی نخواهد بود. همچنین علیرغم اخبار پیشین درباره حفظ گیربکس دستی در سوپرکار پیشرانه وسط ونکوئیش، خبری از این نوع گیربکس در محصول اسپورت استون مارتین نخواهد بود.
اندی پالمر رئیس اسبق این برند حدود ۵ سال پیش گفته بود که استون مارتین آخرین خودروساز در دنیا خواهد بود که یک خودروی اسپورت با گیربکس دستی را ارائه میکند. البته دیگر اینگونه نخواهد بود و به نظر میرسد پورشه ۹۱۱ جزو آخرین خودروهای اسپورت واقعی با این نوع گیربکس خواهد بود.
اما چرا استون مارتین تصمیم خود درباره گیربکسهای دستی را تغییر داده است؟ موئرز میگوید این امر به خاطر مردمی است که مجبور هستند درک کنند خودروهای اسپورت تغییر کردهاند. ازآنجاییکه خودروسازان همچنان بر اسب بخار محصولات خود افزوده و از قوای محرکه الکتریکی شده استفاده میکنند بنابراین دلیل عدم استفاده از گیربکس دستی درکشدنی است. این موضوع به ویژه با افت استقبال از گیربکسهای دستی توجیه شدنی است.
زیزیگولو
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰هنوز عده زیادی هستن که ماشینای دنده دستی رو به ماشینای دنده اتوماتیک ترجیح میدن و حتی تا جایی که این عده باور دارن راننده ی واقعی کسیه که بتونه با ماشینای دنده دستی رانندگی کنه و کنترل تعویض دنده رو در اختیار خودش داشته باشه و البته ناگفته نمونه که خیلی از کمپانیای خودروسازی واسه حفظ هیجان رانندگی قابلیت تعویض دنده دستی رو هم واسه ماشینای اتوماتیک ترتیب دادن ((تعویض دنده از زیر فرمون وقتی ماشین روی حالت اسپورت باشه)) ولی با همه اینا از نظر ماشین بازا هیچی نمیتونه لذت رانندگی با ماشینای دنده دستی رو واسشون پُر کنه
جمشید
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰???
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰″هنوز عده زیادی هستن که ماشینای دنده دستی رو به ماشینای دنده اتوماتیک ترجیح میدن و حتی تا جایی که این عده باور دارن راننده ی واقعی کسیه که بتونه با ماشینای دنده دستی رانندگی کنه″
آقای زیزیگولو حرف دل منو زدی،ایول?…
زیزیگولو
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰❤❤❤
مهیار . فقط ژاپن . فقط نیسمو
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰شیفتر هم جای دسته دنده رو پر نمیکنه
زیزیگولو
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰بله همینطوره
RezaRs
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰اخه خدایا مگه راننده یه تویوتا کرولا که کلا تو شهره راننده استونه ؟
بازار فرق داره
مسعود
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰بنظرم یکی از لذت های رانندگی با ماشین اسپورت ، گیربکس دستیه و اینکه بدونی ماشین تمام کمال تحت کنترل توعه
Farzad
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰چه هشتگ جالبی .
اما هر گیربکسی یه مزایا و معایبی داره و هیچ کدوم کامل و بی عیب نیستن ، عیب گیربکس دستی هم اینه که تو ترافیک خیلی اذیت میشی .
اما به نظرم بهترین گزینه برای یک سوپراسپرت گیربکس دوکلاچه هستش .
محمد . فقط دوج . فقط آمریکا
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰چرامحصولات استون مارتین هندلینگ ضعیف تری نسبت به رقبا دارن؟!
امیر
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰خب اگر گیربکس دستی دوست دارن برن ماشینای پرفورمنس مدل پایین تر بخرن حتما که نباید جدید باشه.
mahan
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰فکر کنم گیربکس استون مارتین گیربکس ترتیبی (سکوئنشال) هست که گیربکس مورد استفاده در اغلب ماشین های سوپر اسپرت مانند فراری ، لامبورگینی، بوگاتی و همچنین خودرو های فرمول می باشد. در این نوع گیربکس دنده هابه صورت پی در پی و با استفاده از یک اهرم (معمولاً پدال پشت فرمان) تعویض می شوند و فرایند کلاج گیری به صورت خودکار صورت میگیرد. در واقع در این نوع گیربکس راننده با فشردن یکی از پدال های تعویض دنده به گیربگس اعلام می کند که قصد تعویض دنده را دارد و تعویض دنده نه با استفاده از فشار دست راننده بلکه با استفاده از سیستم های الکترونیکی و مکانیکی موجود در گیربکس صورت می پذیرد.
نمی دونم چرا همچین مکانیزم دقیق و خفن و صد البته گرون رو می خوان به خطر یک عده پنگوئن و شل مغز کنار بگذارند.البته شاید هم حق داشته باشند مشتری هاشون طیف افرادی هست که ثروتمند هستند که به خاطر اصالت و علاقه استون میخرن و بیشتر جعبه سیگاربرگ صندوق عقب براشون کاربردیه تا رانندگی یا بچه مایه هایی که راننده نیستن و صرفا یه ماشین اسپرت می خوان
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰تمام لذت رانندگی به دنده دادن هست، عجیبه که پول یه خودروی های پرفورمنس رو میدن ولی نمیخوان نهایت لذت رو ازش ببرن، البته که گیربکس های اتومات هم پیشرفت های زیادی داشتن و بعضا از نمونه های دستی هم بهتر عمل میکنن ولیکن هیچ وقت جای اون دست دنده سنتی رو پر نمیکنن.
mahan
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰درسته گیربکس های دقیق و معرکه ای دیدم که از حالت دستی سریعترند و دقیق تر ولی با اینکه هر چی گیربکس خفن تر باشه ولی لذت دنده دادن رو نمیتونه تداعی کنه برای همین اکثر خودرو های بی نظیر حالت دستی هم دارند.اکثر گیربکس های خفن حالت دستی هم دارند
mm.y@rlou
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰رانندگی مخصوصا با خودرو های اسپرت با دنده دستی بیشتر لذت وهیجان داره اصلا راننده رو از خودرو که گیربکسش دستی هست میشه شناخت