استون مارتین با عرضهی مدل DB11 وارد عصر جدیدی شده است. ما اولین بار این خودروی ۱۲ سیلندر را بررسی نمودهایم.
زمان زیادی طول کشید اما در نهایت استون مارتین DB11 به بازار آمد. پیشازاین این خودرو را در نمایشگاههای خودرویی مختلف دیده بودیم و حتی نمونهی پروتوتایپ آن را آزمایش کرده بودیم اما این اولین باری است که با آن وارد جاده میشویم و بیشک این خودرو مهمترین مدل استون مارتین در چند وقت اخیر بوده است. این خودرو که به عنوان جایگزین مدل DB9 طراحی شده اولین خودروی کاملاً جدید استون در ۱۳ سال اخیر است. DB11 دارای ساختار آلومینیومی است که زیرساخت مدلهای آینده را نیز تشکیل خواهد داد. پیشرانهی ۱۲ سیلندر خودرو نیز راضیکننده بوده و سیستم تعلیق آن نیز بهطورکلی بازنگری شده است. هرچند با نگاه کردن به این خودرو تمام جزئیات مکانیکی مربوط به آن را فراموش خواهید کرد. خطوط نرم و روان، انحناهای زیبا و نسبتهای طراحی تقریباً عالی میتوانند ترافیک زیادی را در خیابان ایجاد کنند. به هر نقطه از خودرو که نگاه میکنید جزئیات زیبایی را میبینید که از آن جمله میتوان به کاپوت عظیم و ورودیهای هوای روی قوس چرخها اشاره کرد. دربارهی چراغهای C شکل عقب نیز استون ادعا میکند که نازکترین نمونههای استفاده شده در یک خودروی تولیدی هستند. به منظور بهبود کارایی آئرودینامیکی خودرو بدون آنکه خللی در زیبایی خودرو وارد شود این برند از راهحلهای مهندسی هوشمندانهای بهره گرفته است که دربردارندهی مفهوم Aeroblade ابتکاری است. این کانالها هوا را با احتیاط به دریچههای مخفی موجود در ستونهای C هدایت میکنند درست قبل از آنکه هوا از دریچههای کوچک موجود در لبه صندوق با فشار بیرون آید. در اینجا یک اسپویلر برقی کوچک بالا میآید و به هدایت جریان باد کمک میکند که این هم بهنوبه خود باعث کاهش ضریب درگ میشود. همین تکنولوژیهای بالا در داخل کابین نیز دیده میشود جایی که DB11 از شراکت با مرسدس بنز سود برده است. همهی سختافزارهای الکتریکی از مرسدس گرفته شده بنابراین این خودرو دارای جدیدترین تجهیزات است که از آن جمله میتوان به صفحهنمایش TFT 12 اینچی اشاره کرد که در جای نشاندهندهها قرار گرفته است و یک صفحهنمایش ۸ اینچی دیگر نیز در بالای داشبورد وجود دارد.
برخلاف مدلهای قبلی استون که در آنها تعداد زیادی از دکمههای موجود در فورد یا ولوو دیده میشد، تأثیر مرسدس روی DB11 تنها بر کنترلهای چرخشی سیستم اطلاعات سرگرمی و دستهی برفپاککن، چراغها و صفحه کیلومتر محدود شده است.
هر چیزی را که لمس میکنید از مواد طبیعی ساخته شده و این موارد به بهبود حس با کلاس و سفارشی بودن خودرو کمک میکنند. چرم دستدوز روی صندلیها، داشبورد و درها را پوشانده به علاوه جزئیات چوبی نیز در کابین به چشم میخورند. به همین ترتیب همه جزئیات فلزی کابین از جمله قاب بلندگوها از آلومینیوم ساخته شدهاند.
اضافه کردن دو توربو به پیشرانه به این معنا است که قدرت زیادی را شاهد خواهیم بود. حداکثر قدرت پیشرانه ۶۰۰ اسب بخار است و گشتاور آن نیز ۷۰۰ نیوتون متر بوده که در دور ۱۵۰۰ در دسترس است. استون ادعا میکند که این خودرو ظرف مدت ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت دست یابد اما در دنیا واقعی این خودرو حتی سریعتر احساس میشود و مهمتر آنکه باور نمیکنید که DB11 پیشرانهی توربو دارد.
با اندک فشاری روی پدال گاز شاهد فرورفتن در صندلی خواهید بود. تأخیر یا تعللی وجود ندارد و شتاب گیری خودرو آنی است. صدای پیشرانهی ۱۲ سیلندر خوب است.
با تغییر حالت خودرو از GT به اسپورت یا اسپورت پلاس حتی میتوانید خودرو را پاسخگوتر کنید اگرچه که همان حالت اولی نیز برای اکثر موقعیتها عالی است.
DB11 از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک استفاده میکند که تعویضهای سریعی دارد. همچنین میتوان از پدالهای آلومینیومی زیبای آن برای تعویضهای دستی نیز استفاده نمود.
شاید گیراترین بخش این خودرو شاسی آن باشد. در بخش جلویی شاهد سیستم تعلیق سنتی دوبل جناغی هستیم درحالیکه بخش عقبی طراحی چند اتصالی کاملاً جدیدی دارد. دامپرهای تطبیقپذیر نیز بهصورت استاندارد وجود دارند و ساختار آلومینیومی خودرو باعث شده تا DB11 15 درصد مستحکمتر از DB9 باشد.
سیستم فرمان الکتریکی خودرو بسیار سریع پاسخ داده و البته عملکرد عصبی ندارد و بازخورد و بالانس خوبی را ارائه میکند. این خصیصه در ترکیب با چسبندگی بخش جلویی کمک میکند تا این خودروی ۱۸۰۰ کیلویی فرزتر از آن چیزی که انتظار دارید عمل کند.
تقسیم وزن خودرو بهصورت ۵۰/۵۰ است که بالانس تقریباً عالی را در پیچها به ارمغان آورده و نیاز به استفاده از سیستمهای الکترونیکی کمکی برای کاهش کم فرمانی را کاهش داده است.
در شرایط خشک کشش خودرو عالی است اما در جادههای خیس چراغ سیستم کنترل پایداری زود روشن میشود.
همانند پیشرانه میتوانید حالتهای GT، اسپورت و اسپورت پلاس را برای دامپرها انتخاب کنید. در سفت ترین حالت کنترل بدنه خوب است و ناراحتی به وجود نمیآید. حتی در ناهموارترین راهها نیز این خودرو اعتمادبهنفس بالایی داشته و خونسرد است. صندوق بار DB11 حجم ۲۷۰ لیتری دارد و البته صندلیهای عقب نیز وجود دارند اگرچه تنها مناسب کودکان هستند.
حتی در این بررسی که برای بار اول صورت گرفته DB11 بهترین ساختهی استون مارتین در چند سال اخیر است. کابین و بیرون خودرو طراحی زیبایی داشته و پیشرانهی توئین توربوی آن نیز یک شاهکار است و کمتر خودرویی میتواند با سواری و توازن هندلینگ آن رقابت نماید.
مشخصات استون مارتین DB11
قیمت: 154900 پوند
پیشرانه: 12 سیلندر ۵.۲ لیتری توئین توربو
قدرت/گشتاور: 600 اسب بخار/۷۰۰ نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 3.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: 322 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 11.۳ لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)
منبع: autoexpress
Rouzbeh
۲۵ مرداد ۱۳۹۵طراحی خیلی خوبی داره . نمیدونم چرا رگه هایی از فراری تو چراغای جلوش حس میکنم
ارش
۲۵ مرداد ۱۳۹۵وای چه باحال شده
کامیاب
۲۶ مرداد ۱۳۹۵عاغا این همون آستون تو جیمز باند اسپکتر نیس؟
مرصاد
۲ شهریور ۱۳۹۵نه اون db10 بود
سروش
۲۵ مرداد ۱۳۹۵بی خود نیست میگنم استون خاص ترین ماشین دنیاس واقعاا من جنون برندشو دارم ایشالا ماکت db11 هم میگیرم کلکیسون کامل شه حرف نداره اسپورت لوکس راحت متعصبا بیان تا صبح وشب بگن فلان برند بهتره منم کامنتارو میخونم وجواب نمیدم می خندم
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ مرداد ۱۳۹۵154900 پوند میشه 712540000 تومن
مشخصاتش هم خوبه به نظرم ولی استون مارتین سلیقه خاصی میخواد و باب دل محدود ادم ها
جواد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵جلو و داخلش فوق العادس ولی عقبش زیاد جالب نیست
علي
۲۵ مرداد ۱۳۹۵طراحی داشبورد به نظرم در حد ۱۵۰۰۰۰ پوند نیست و از همه بدتر قرار گرفتن دگمه های تنظیم برقی صندلی که باعث میشه تو ماشین اسپرتی مثل این که سر پیچها سر خوردن راننده و کمک راننده داشته باشه و فشار کنار پا باعث عمل کردن دگمه ها بشه. در کل قیمت مسخره ایی داره نسبت به مرسدس کوپه S . بیشتر تبلیغات خودروهای به ظاهر انگلیسیرو باید مدیون عکاسهای فوق حرفه ایی که به تمام زوایا و رنگ و آب دادن از طریق فتو شاپ و مهندسین دکوراتور لوازم خانه تشکر کرد تا سازنده خودرو????
فرهاد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ایمیل شرکت استون رو پیدا کنین و حتما ایرادات فنی تون رو بفرمائید ، مطمعن باشین استقبال می کنند.
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ مرداد ۱۳۹۵دقیقا باید اینکارو کنه
امیرحسین
۲۵ مرداد ۱۳۹۵دوست عزیز چرا اینجوری هستی شما؟؟
امیرحسین
۲۵ مرداد ۱۳۹۵خیلی ماشین زیبا و خوبیه. من واقعا دوستش دارم.
از قبل عالی بود. حالا با شراکت با مرسدس عالیتر هم شده.
دوستانی هستن که میگن چطور استون مارتین با موتور وی 12 با 5.2 لیتر حجم اونم توربو شتابش یک ثانیه از لامبورگینی اونتادور با موتور وی 12 6.5 لیتری یتنفس طبیعی یا اوراکان 5.2 لیتری وی 10 کمتره؟
جواب اینه که استون محور عقبه و از سیستم خارق العاده ی کواترو بی بهره. از طرف دیگه استون مارتین مشتری های خاص خودشو داره. کسایی که سرزندگی و هیجان رو با وقار و چابکی کمتر عوض میکنن. برای مثال شیفت های گیربکس معرکه ی اونتادور به قدری سریع و خشن هست که اگه گردنتو سفت نگیری تا چند روز گردن درد خواهی داشت. این برای یک خریدار استون اصلا خوب نیست. ولی یک عشق سرعت عاشق این خصلت لامبورگینیه.
من خودم لامبورگینی خیلی بیشتر دوست دارم.
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ مرداد ۱۳۹۵طراحی و رخ لامبورگینی واقعا زیباست
REVENTоN ?
۲۵ مرداد ۱۳۹۵فک نکنم کسی باشه به طراحی این ماشین ایراد بگیره…
اصن کسی ایراد بگیره خودم با جفت پا میپرم تو صورتش?
مرصاد
۲ شهریور ۱۳۹۵منم کمک ت میکنم برادر ? ?
REVENTоN ?
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ولی خدایی از نظر موتوری داغونه.
12 سیلندر 5.2 لیتر، تویین توربو، همش 600 اسب؟؟
خجالت بکش، بزارم با پشت دست تو موتورت؟?
peyman.german
۲۵ مرداد ۱۳۹۵طراحی بسیار زیبا
سعید
۲۵ مرداد ۱۳۹۵یه سر به سایت استون مارتین بزنید نوشته : از نظر ما اسب بخار همه چیز نیست. بنظرم جمله درستیه و کمپانی هست که به همه چیز توی خودرو توجه میکنه، حس خاص و نابی داره و کلا متفاوته، قدرت و شتاب هم کاملا کافیه و بیش از این نیاز نیست، در ضمن وقتی میبینی امروز یه سوپر کار اماراتی ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت داره دیگه چه اهمیتی داره استون ۶۰۰ تا داشته باشه یا ۷۰۰ تا؟! بهرحال توی بازی اعداد بازندس و بهتر همین که اصلا واردش نشه چون خز میشه.پکیج به نسبت ارزش برند و کالای دریافتی کاملا قیمت مناسبی داره، البته اگه اون یکی دوتا تقلید از مرسدس نبود بهترم میشد.
new great britain
۲۵ مرداد ۱۳۹۵کاملا با حرفت موافقم سعید کسی استون مارتین رو به خاطر اسب بخار نمیخواد.
به خاطر طراحی عالی و مهندسی بی نقصش و خاص بودنش میخوان.
به قل شما دیگه یه هایپرکار اماراتی میاد 5000 اسب از ماشینش میکشه بیرون دیگه اسب بخار چه ارزشی داره.البته نه اینکه ارزش نداشته باشه ولی اونقدر مهم نیست که خریداران رو ناراضی کنه.
یه موتور توئین توربو با 600 اسب بخار به نظرم برای استون خیلی مناسبه.
استون تواناییش رو داره که خیلی بیشتر اسب بخار بکشه بیرون از موتورش.ولی به نظرم یه ماشین اینطوری بینه 600 تا 700 اسب بخار کاملا براش کافیه.هرکسی بیشتر خواست میتونه فراری یا لامبورگینی سوارشه.بالاخره هرکسی یه چیزی رو میپسنده دیگه.
هرچند به نظرم مصرف سوختش یکمی بالاست.
ali
۲۵ مرداد ۱۳۹۵من یه امریکایی بازم اما از نظرم این ماشین زیباست
حامد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵من عاشق سوییچشم که وسط داشبورد میخوره?
احمد باقری
۲۵ مرداد ۱۳۹۵خیلی طراحی زیبا و پرابهتی داره.
حسین
۲۵ مرداد ۱۳۹۵بازم
db9 جیمز باند جذاب تره لعنتی
علیرضا
۲۵ مرداد ۱۳۹۵تنها مشکلش این مانیتورست کلا من با این مانیتورا جدا از داشبورد حال نمیکنم انگار که یه چیز غیر فابریک بستی رو ماشین حالا اون به جدا مانیتورش طرافت نداره یه پلاستیک کلفت دورشو گرفته خیلی زمخت و ارزون به نظر میاد
one:1
۲۵ مرداد ۱۳۹۵حیف جیمز باند همراه با تمام شدنش رویای رانندگی این خودرو هم از دست داد???
MehdiTurbO
۲۵ مرداد ۱۳۹۵این عکس اخریه با این رنگ و این طراحیییی منو مست خودش کرده،ی روز هممون ماشین خوب میخریم.هر کی به ارزوش برسه ایشالله البته خیلی تلاش میخواد اما میرزه.
علیرضا
۲۵ مرداد ۱۳۹۵کلاسیک,شیک و با طراحی عالی که هیچ ایرادی ازش نمیشه گرفت.ماشین اسپرت و در عین حال لوکس.تمام اجزاء کابین از چرم یا فلز هست.
وقتی که تو تک تک موارد المان های لوکس بودن رعایت شده طوری که قاب بلندگو رو هم از جنس آلومینیوم میسازندو از پلاستیک سبک استفاده نمیکنن قیمت بالایش رو توجیه میکنه
akbar
۲۵ مرداد ۱۳۹۵خودروهای استون مارتین جزء معدود جی تی ها یی است که اگه راننده اش کت و شلوار اتو کشیده بپوشه بیشتر با ماشین ست میشه