استون مارتین رپید یکی از قدیمیترین نامها در سبد محصولات این خودروساز بریتانیایی بوده و به تازگی در بخش مسابقهای استون مارتین AMR حضور یافته است. نتیجهی کارهای انجام شده تولید رپید AMR است که سریعترین، قویترین، پر سر و صداترین و متمرکزترین نسخهی تاریخ رپید محسوب میشود. تنها ۲۱۰ دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد و همگی آنها قبلاً به فروش رفتهاند.
ما کار را با ظاهر خودرو آغاز میکنیم. کاملاً برجسته! اینطور نیست؟! خوشبختانه بسته به سلیقهی مشتریان، تمامی رپید AMR ها دارای جزئیات خاص خود خواهند بود.
البته عناصر سبز رنگی که در مدل حاضر در تست مشاهده میکنید بخشی از طرح سیگنیچری هستند که ارتباطی بصری بین پوشش خودروهای مسابقهای AMR و قویترین مدلهای جادهای ایجاد میکنند. البته این عناصر طراحی در چنین سدان بزرگ و ظریفی کمی کمیک به نظر میرسند، انگار که یک مرد میانسال شلواری اسپورت و پارهپوره به تن کرده باشد!
همین طرح در کابین هم بکار رفته جایی که شاهد دوختهای سبز روی صندلیها و سقف خواهید بود. این ترکیب عناصر را نمیتوان بهتر ترکیب در دسترس نامید اما خب حواس شما از کمبودهای کابین رپید را پرت میکند.
این خودرو از سال ۲۰۱۰ تاکنون در بازار حضور داشته و واضح است که سن بالای خود را نشان میدهد. سیستم اطلاعات سرگرمی رپید که از نسل پیشین تکنولوژی ولوو برخوردار است کامل از مد افتاده و اصلاً مناسب یک خودروی ۲۰۰ هزار پوندی نیست.
علیرغم اینکه رپید خودرویی با طول بیش از ۵ متری است اما بهطور قبل توجهی کابین تنگی دارد که دلیل این کار سقفی با ارتفاع کم و پیشرانهی ۱۲ سیلندر بزرگ در زیر کاپوت است.
این پیشرانهی ۶ لیتری تنفس طبیعی دارای منیفولد بزرگتر و جدید بوده و قدرت آن به ۵۹۳ اسب بخار رسیده است. به این موارد باید سیستم اگزوز با خروجیهای جدید، شفت فیبر کربنی، کاهش ۱۰ میلیمتری ارتفاع، ترمزهای سرامیک کربنی، دامپرهای تطبیقی سه مرحلهای و رینگهای ۲۱ اینچی فورج کاری شده با لاستیکهای میشلین پایلوت سوپر اسپورت را نیز اضافه کرد.
تغییرات صورت گرفته در روی کاغذ تفاوت زیادی ایجاد نکردهاند. رپید AMR در ۴.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد که تقریباً برابر با آئودی RS3 است اما خب حداکثر سرعت خودرو به ۳۳۰ کیلومتر در ساعت رسیده که قابلتوجه است.
اما چیزی که باعث هویت بخشی به رپید شده و باعث میشود نقاط ضعف این خودرو را فراموش کنید پیشرانهی ۱۲ سیلندر خاص آن است.
زمانی که پیشرانه را روشن کنید صدایی جذاب در دور آرام خواهد داشت که کل تجربهی رانندگی شما را تحت تأثیر قرار میدهد. احتمالاً متوجه ۴۶ اسب بخار قدرت اضافی این خودرو در مقایسه با رپید S نخواهید شد اما زمانی که دور پیشرانه به ۴ هزار برسد عملکرد گیرایی را تا دور ۷ هزار شاهد خواهید بود. درهرحال به نظر میرسد این پیشرانه کاملاً به دور گرفتن مشتاق است.
در اینجاست که شما متوجه صدای بیشتر چهار خروجی اگزوز رپید AMR خواهید شد. برای چنین خودروی بزرگ و سنگینی، رپید AMR چابکی سورپرایز کنندهای دارد. فرمان خودرو که همچنان از نوع هیدرولیکی است بازخورد و نرم و پایداری داشته و بنابراین شما دقیقاً میدانید که در جاده چه میگذرد.
سواری خودرو بهطور قابلتوجهی سفت است اما باعث میشود خودرو در زمان تغییر جهتهای سریع و عبور از پیچها تخت و پایدار باقی بماند. لاستیکهای چسبندهی میشلین نیز به راننده اجازه میدهند تا از قدرت بیشتر پیشرانه سود ببرد.
گیربکس خیلی رضایتبخش نیست و میتوانست بهتر از اینها عمل کند. شما همچنین متوجه احساس ارزانقیمت بودن دستهراهنما خواهید شد که این هم مناسب محصولی از استون مارتین نیست.
یکی دیگر از موارد قابلبحث به قیمت رپید AMR مربوط میشود. صدا، چابکی و خاص بودن این خودرو باعث شده رپید AMR در کلاس خود گزینهای متفاوت باشد. از جمله رقبای حاضر در این کلاس میتوان به مرسدس-ای ام جی GT چهار درب و پورشه پانامرا توربو اشاره کرد. البته این دو خودرو ارزانتر و سریعتر و البته بسیار مدرنتر هستند.
مشخصات استون مارتین رپید AMR
- قیمت: 194950 پوند
- پیشرانه: 12 سیلندر ۶ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 593 اسب بخار/۶۳۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4.۴ ثانیه
- حداکثر سرعت: 330 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 12.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
NAVID۰۰۹۸
۱۳ فروردین ۱۳۹۸مشخصات فنی عالی داره ، اما قیمتش را باید کمی با تآمُل نگاه کرد ، چرا که رقبای آلمانی در بحث موتور ، گیربکس ، فضای لوکس داخلی و قیمت یک سروگردن بالاتر هستن .
اما مهمترین و بزرگترین مزیت این استون مارتین و تمام استون مارتینها اینه که ، کلاس کاری بالاتر و خاص بودن اونه که به راحتی همه رقیبها را شکست میده .
استون مارتین یه چیزی تو وجودش داره که همه مردم از هر کشوری و از هر طرفداری هم که باشند ، یه نگاه مثبت دوست داشتن نسبت بِهِش دارند .
حسین وی
۱۳ فروردین ۱۳۹۸با تمام خاص بودن و اینکه شدید نگاه هارو به خودش جلب میکنه
و پیشرانه با صدای فوق العاده ایی داره
اما نمیتونم رقبای آلمانیشو بهش ترجیح بدم !
Mad.z.Max
۱۳ فروردین ۱۳۹۸جملت یا غلط دستوری داره، یا نمیدونم چی
مهدی
۱۳ فروردین ۱۳۹۸جمله بندیت اشتباه شد.فکر کنم منظورت اینه
که باداشتن ظاهر جذاب و داشتن پیشرانه خوش صدا اما نمیتونم به رقبای آلمانیش ترجیحش بدم!
حسین وی
۱۴ فروردین ۱۳۹۸بله ببخشید اشتباه شد