بازار شاسیبلندهای فوق لوکس بهطور مداوم در حال گسترش است و جدیدترین خودرویی که به این بخش وارده شده اولین شاسیبلند تاریخ آستونمارتین یعنی DBX است. این خودرو به گروهی میپیوندد که بنتلی بنتایگا، لامبورگینی اوروس، رولزرویس کولینان و مرسدس-مایباخ GLS در آن حضور دارند؛ اما دراینبین میتوان بنتایگا را نزدیکترین رقیب DBX دانست زیرا هرچند امروزه شاسیبلندهای لوکس در اشکال و اندازههای مختلفی به بازار عرضه میشوند اما رقبای واقعی با برچسب قیمتی مشخص میشوند که این یعنی پورشه کاین ارزانتر و رولزرویس کولینان گرانتر نمیتوانند رقیب مستقیمی برای شاسیبلند آستونمارتین باشند.
علاوه بر این، ازآنجاییکه بنتایگا و DBX هردو توسط برندهای بریتانیایی ساخته شدهاند، مستحق مقایسهای هستند که در آن هیچ شاسیبلند فوق لوکس و گرانقیمت دیگری حضور نداشته باشد؛ بنابراین در اینجا دیگر صحبت از لامبورگینی، رولزرویس یا پورشه نیست زیرا خریداران بنتایگا بهاحتمالزیاد بیشتر از همه DBX را بهعنوان گزینهای دیگر در نظر میگیرند. در بخش فنی و پرفورمنس هم بنتایگا V8 ایدهآلترین رقیب برای DBX است زیرا آستونمارتین فعلاً شاسیبلند خود را صرفاً با موتور V8 به بازار عرضه میکند؛ بنابراین در این مقایسه بنتلی بنتایگا V8 را در برابر آستونمارتین DBX قرار دادهایم.
بیرون
DBX و بنتایگا هردو بلافاصله بهعنوان یک آستونمارتین و بنتلی شناخته میشوند زیرا طراحان هردو شرکت اطمینان دادهاند که این اسیوویها در جادهها با هیچ خودروی دیگری اشتباه گرفته نخواهند شد. به همین دلیل این دو شاسیبلند بریتانیایی بهاندازهٔ DB11 و کانتیننتال باهم متفاوت هستند. DBX قطعاً خودروی اسپرتتری به نظر میرسد و خط شانهای که از چراغهای جلو تا چراغهای لبهدار عقب کشیده شده به نمای تهاجمی ظاهری آن اضافه کرده است. از سوی دیگر، بنتایگا محافظهکارانهتر به نظر میرسد همانطور که اکثر بنتلیها نسبت به آستونمارتینها هستند. البته این چیز بدی نیست و روشی است که همیشه در طول تاریخ این برندها مورداستفاده قرار گرفته است.
از لحاظ اندازه، آستونمارتین ۵,۰۳۹ میلیمتر طول، ۱,۹۹۸ میلیمتر عرض و ۱,۶۸۰ میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۳,۰۶۰ میلیمتر است درحالیکه طول، عرض و ارتفاع بنتلی به ترتیب ۵,۱۴۰ میلیمتر، ۱,۹۹۸ میلیمتر و ۱,۷۴۲ میلیمتر بوده و فاصلهٔ محوری آن معادل ۲,۹۹۵ میلیمتر است. وزن دو خودرو هم بسیار به هم نزدیک است اما بااینحال DBX با وزن ۲۳۲۰ کیلوگرم، کمی از بنتایگای ۲۳۹۵ کیلوگرمی سبکتر است. در بخش فضای بار هم برتری با اسیووی آستونمارتین است زیرا از صندوق باری به حجم ۶۳۲ لیتر برخوردار است درحالیکه صندوق بار بنتایگا تنها ۴۸۴ لیتر حجم دارد.
داخل
در داخل نیز DBX بار دیگر کابین معمول یک آستونمارتین را به نمایش گذاشته است. شکل کلی داشبورد خودرو پویا است و طبق گفتهها متریال از کیفیت بالایی برخوردار هستند. از طرف دیگر، داخل بنتایگا معمولیتر است اما کمی لوکستر به نظر میرسد. همچنین در DBX برای کنترل گیربکس دکمههایی بالای نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تعبیه شدهاند اما در بنتایگا از انتخابگر دندهٔ معمولی استفاده شده است که حس رانندگی طبیعیتری را فراهم میکند؛ اما آنچه در هردوی این اسیوویها مشترک است این است که هردوی آنها کاملاً کاربردی هستند و میتوانند شاسیبلندهای خانوادگی خوبی باشند.
دراینبین اما DBX از محفظههای اشیاء هوشمندانهای مثل جیپهای بزرگ روی درها و کنسول مرکزی شناور با پد شارژر بیسیم برای گوشیهای هوشمند برخوردار است. آستونمارتین همچنین بهصورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، اپل کارپلی و پدالهای تعویض دندهٔ اسپرت هم مجهز است و بهطورکلی مدرنتر از کابین بنتایگا به نظر میرسد اما این تقصیر بنتلی نیست چراکه هماکنون پنج سال از زمان رونمایی این شاسیبلند میگذرد و طبیعی است که در مقایسه با DBX کمی قدیمی به نظر برسد. البته آزمایشهای پروتوتایپ نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ بنتایگا هماکنون آغاز شده که این یعنی بهزودی فاصلهٔ این خودرو با DBX در بخش تکنولوژی کمتر خواهد شد.
عملکرد
DBX صرفنظر از نسخههای آینده، فعلاً فقط با یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی ساخت AMG ارائه میشود که ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن توسط یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ ارسال میشود. این همان قوای محرکهای است که در مدلهای ونتیج و DB11 V8 هم مورداستفاده قرار گرفته است. DBX به لطف این ترکیب ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. از سوی دیگر بنتایگا هم از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی گروه فولکسواگن استفاده میکند که قدرت آن دقیقاً با DBX یکسان است اما گشتاور بیشتری معادل ۷۷۰ نیوتن متر دارد. یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک این نیرو را به هر چهارچرخ انتقال میدهد تا خودرو مثل DBX ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
در مورد تفاوت رفتار این دو خودرو در جاده مطمئناً میتوان گفت DBX باید کمی رانندگی اسپرتتری داشته باشد زیرا آستونمارتین یک خودروساز لوکس و اسپرت است. مدیرعامل این شرکت «اندی پالمر» در مورد DBX میگوید:
DBX خودرویی است که اولین تجربهٔ داشتن یک آستونمارتین را برای بسیاری از افراد فراهم خواهد کرد و به همین دلیل درعینحالی که باید همهکاره بودنی که از یک اسیووی لوکس انتظار میرود را فراهم کند، باید از ارزشهای اصلی ثابتشده در خودروهای اسپرت ما هم برخوردار باشد. تولید چنین خودروی زیبا، دستساز و درعینحال پیشرفته و تکنولوژیک برای آستونمارتین لحظهای افتخارآمیز است
بااینحال مطمئناً برای اینکه بفهمیم DBX روی جاده چقدر خوب است باید تا زمان اولین تجربههای رانندگی با آن صبر کنیم.
قیمت
در این بخش شاید بیشتر افراد فکر کنند آستونمارتین خودروی ارزانتری است اما هرگز اینطور نیست زیرا قیمت DBX در ایالاتمتحده از ۱۸۹,۹۰۰ دلار آغاز میشود درحالیکه قیمت نسخهٔ پایهٔ V8 بنتایگا ۱۶۵ هزار دلار است. البته هنگامیکه چند آپشن برای این خودروها سفارش داده شود بهراحتی قیمت هردوی آنها از ۲۰۰ هزار دلار فراتر میرود.
مشخصات فنی
بنتلی بنتایگا | آستونمارتین DBX | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر | ۷۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۴.۵ ثانیه | ۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۹۰ کیلومتر/ساعت | ۲۹۰ کیلومتر/ساعت |
وزن | ۲۳۹۵ کیلوگرم | ۲۳۲۰ کیلوگرم |
طول | ۵,۱۴۰ میلیمتر | ۵,۰۳۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۹۸ میلیمتر | ۱,۹۹۸ میلیمتر |
ارتقاع | ۱,۷۴۲ میلیمتر | ۱,۶۸۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۹۹۵ میلیمتر | ۳,۰۶۰ میلیمتر |
قیمت | ۱۶۵,۰۰۰ دلار | ۱۸۹,۹۰۰ دلار |
منبع: CarScoops
Ahmad
۳۰ آذر ۱۳۹۸جالب بود شتاب، قدرت ،تاپ اسپیدو حتی عرض خودرو دقیقا یکیه و وزن هم خیلی نزدیکه بین این دو suv یعنی تصادفیه؟؟
میلاد
۳۰ آذر ۱۳۹۸کسی که با رفقاش میره دور دور و می خواد ماشین تهاجمی برداره برای خوانواده استون رو انتخواب می کنه و کسی که می خواد در ابهت و آرامش سنتی همرا با همون پر فورمنس استون
ماشینی رو انتخاب کنه بنتلی رو برمیداره.
Farzad
۳۰ آذر ۱۳۹۸انتخابم بنتلی بنتایگا
Farzad
۱ دی ۱۳۹۸https://m.youtube.com/watch?v=j4QTwr2fp7k
کوشا
۳۰ آذر ۱۳۹۸دو ماه رفتم آموزشی تسلا سایبر تراک رو معرفی کرد، فولکس واگن نسل جدید گلفو داد، کیا لوگوش تغییر کرد، پژو سیتروئن با فیات کرایسلر ادغام شد، ولوو با ایسوزو ادغام شد، فورد موستانگ الکتریکی داد بیرون، فراری روما رو رونمایی کرد ، اشکودا بعد عمری اکتاویا رو فیس لیفت کرد و … خلاصه همه ی دنیای خودرو منتظر بودن من برم خدمت از اخبار دور بشم:||| حس اصحاب کهف بهم دست داده!!!
Hamid.ss
۳۰ آذر ۱۳۹۸همه چی بنتایگا بهتره
MAHDI
۳۰ آذر ۱۳۹۸انتخاب من بنتلی بنتایگا هستش که کابین باشکوه تری داره. البته نسخه 600 اسب بخاری بنتایگا که شتاب خیره کننده ای داره!!!
استون مارتین هم جذابیت خودش رو داره.نکته جالب اینه که جسه این ماشین بزرگ تر از اونی هستش که بادیدن تصاویرش تصورش میکنید!!!
MAHDI
۳۰ آذر ۱۳۹۸اولین و کامل ترین رقابت بین 2 SUV بزرگ آلمانی یعنی ب ام و X7 و مرسدس GLS برگزار شدکه مجلهThe straight pipes انجامش داده که بصورت فیلم هستش که این دو SUV رو در تمام بخش ها باهم مقایسه و بررسی میکنن، مثل طراحی، طراحی کابین، عملکرد، پرفومنس، عملکرد سواری، عملکرد سیستم ها، عملکرد سیستم خودران، عملکرد سیستم اطلاعات سرگرمی، زیبایی نورپردازی، کاربردی بودن خودروها، ارزش مقابل پول پرداختی و در پایان انتخاب SUV برتر از دید هردو مجری که نتیجه :: انتخاب ب ام و X7 بعنوان SUV برتر بود!!!!!
البته مجله CARWOW هم چند وقت پیش ب ام و X7 رو مقابل لندروور رنجروور قرار داد که اون رقابت هم بصورت فیلم هستش که بازهم ب ام و X7 انتخاب SUV برتر از دید CARWOW بودش.
(((ب ام و X7 قبلا در تست هایی لینکن نویگیتور و کادیلاک اسکالید و لکسوس LX رو شکست داده بود حالا باید دید رقابت مرسدس GLS در مقابل این خودروها چه نتیجه ای خواهد داشت)))
اگه دو ت داشتید این رقابت هارو تماشا کنید در یوتیوبم میتونیدسرچ کنید اسم مجله رو.البته رقابت CARWOW رو میتونید از آپارات هم تماشا کنید در کانال خوده پدال هستش!!!!!
MAHDI
۳۰ آذر ۱۳۹۸این مجله ای که رقابت GLS و X7 رو انجام داده تست ها و رقابت های خیلی جذاب و بیشماری رو داره.خودروهایی که در کمتر مجله ای تست شدن یا در کنارهم تست شدن!!!!
حتما یه سربه این مجله بزنید، جزو اولین مجلاتی هستش که خودروهای تازه معرفی شده رو تست میکنه اونم تست های کامل?
علیرضا
۳۰ آذر ۱۳۹۸بدون ذره ای فکر بنتایگا رو انتخاب میکنم.در همه سطوح از استون بالاتره.با احترام به استون
یاس ی
۱ دی ۱۳۹۸دوتاشون عالین. از نظر طراحی داخلی من به شخصه ماشینهایی که دسته دنده دارن مثل سابق را بیشتر میپسندم. این ماشینهایی که به جای دسته دنده دکمه دارن منو به یاد اتوبوسهای خط واحد میندازن. این نکته در طراحی داخلی آستون تنها موردیه که از نظرمن یکم ناجور هستش. اصلا دسته دنده بنتایگا خودش دنیاییه لعنتی.