اعجوبهی مهندسی!
استون مارتین والکری و خودروی T50 گوردون مورای از پیشرانههای ۱۲ سیلندر بسیار خاصی استفاده خواهند کرد و ما در ویدئوی جدید منتشر شده میتوانیم دلیل منحصربهفرد بودن این نیروگاه را بفهمیم.
اول به پیشرانه والکری نگاه میکنیم. این نیروگاه که توسط کثورث تولید شده از نوع ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار و گشتاور ۷۴۰ نیوتون متر میباشد. به این ترتیب با قویترین پیشرانه تنفس طبیعی تاریخ که در یک خودروی جادهای نصب شده روبرو هستیم. یک واحد الکتریکی با قدرت ۱۶۰ اسبی و گشتاور ۲۸۰ نیوتون متر به این نیروگاه درونسوز ملحق میشود تا قدرت کل ۱۱۶۰ اسب بخاری و گشتاور ۹۰۰ نیوتون متری را ایجاد کنند. حداکثر قدرت این مجموعه در دور ۱۰۵۰۰ به دست میآید و خود پیشرانه میتواند تا دور ۱۱۲۰۰ دوران کند.
همانگونه که در ویدئو گفته میشود تولید یک پیشرانه ۱۲ سیلندر با چنین قدرت عظیمی که بتواند آزادانه دوران کرده و البته بتواند استانداردهای آلایندگی را نیز پاس کند اصلاً آسان نیست. در واقع استون مارتین اولین بار پروتوتایپ ۳ سیلندر این پیشرانه را تولید کرده بود تا ببیند که آیا اصلاً امکان تولید چنین چیزی وجود دارد یا خیر.
سپس نوبت به پیشرانه T50 میرسد که آنهم توسط کثورث تولید شده و حجم ۳.۹ لیتری دارد. البته حجم واقعی این پیشرانه ۳.۹۸ لیتر است که در صورت گرد شدن به ۴ لیتر خواهد رسید. این پیشرانه حداکثر دور ۱۲۱۰۰ را داشته و قدرت ۶۵۰ اسب بخاری تولید میکند. قدرت این خودرو کمتر از والکری است اما T50 به ازای هر لیتر حجم پیشرانه ۱۶۳ اسب بخار قدرت تولید میکند که بیشتر از نسبت ۱۵۲ اسبی به ازای هر لیتر در والکری است. از این نظر هم T50 رکورددار خودروهای جادهای و تنفس طبیعی است.
حسین
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹این موتور ۱۰۰۰ اسبی رو بزاری در مکلارن F1 !!
چه شود!
یانکی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹رکورد اسب طبیعی دست والکری رکورد گشتاور دست وایپر.
مهدی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹چرا اینقدر گرونه؟ کلا های پر کار ها بخاطر موتور گرونن؟
حسین دهمرد
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹بخاطر تولید محدود بودنشونه. اگه تعداد بره بالا هزینه ها سرشکن میشه.
ولی هدف آستون خاص بودنشه. و میلیونرها واسه همین خاص بودن پول میدن.
سنتناریو فرق زیادی با اونتادور نداره. ولی قیمتش ده برابره و هر روز گرونتر هم میشه.
تو ماشینای مصرفی قیمت موتور معمولا حدود یک سوم(یکم بالا پایین) قیمت ماشینه.
ارسلان
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹بدبختانه الان جدیدا همه توربو شدن … از توربو خیلی بدم میاد چونکه ماشین رو نازک نارنجی میکنه مخصوصا توی محیط خشن ایران … هرچی ماشین پرفورمنس تنفس طبیعی باشه منو جذب خودش میکنه لامبورگینی هم برای همین خصلت ش ازش خوشم میاد وگرنه اگه مثله اوروس همه محصولاتش توربو بکنه لامبو هم از چشمم میافته فراری 812 سوپر فست هم یکی از تنفس طبیعی های افسانه ای هست
دانیال_Surrey،England
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹حالا باز جای شکرش باقیه نیومدی بگی،پیستون gtr تو سیلندر والکری،یاعلی مدد!!
ایمان
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹عالی بود ؛ دمت گرم ??
اون یا علی مدد آخرش منو کشته
Enzo
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹11200. والکری. T50. 12100 واقعا شاهکار یادمه هوندا S2000 بود فککنم دور موتورش تا 9000هزارتا پر میکرد فوقالعاده بود ببین اینا دیگه چی هستن
Nissan
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹به به تنفس طبیعی
امیر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹کلیپ مشکل داره
سردبیر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹درود. چون کلیپ در یوتیوب هست نیاز به تمهیدات خاصی برای دیدن اون هست متاسفانه
Mrbagheri
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹البته دور amg one تا ۱۴۰۰۰ میرسه که بیشتر از این دوتاس
ولی دور بالا هزینه تعمیرات بیشتری داره
ارشیا
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹واقعا عجب چیزایی ساخته کاثورث فوق العاده ان
شاهین
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹بنظرم دیگه الان همه کمپانی ها تکنولوژیشو دارن و میتونن موتوری طراحی کنن که کلی قدرت تحویلت بده ولی خب مسلما پر خرجه و بصرفه نیست
همین انجین سر سال باید حسابی سرویس بشه و همین ذوق ادمو میخوابونه
سرزمین آفتاب
۱۹ اسفند ۱۳۹۹عشق است کثورث
Amin
۲۷ فروردین ۱۴۰۰فراری f50 gt تو سال ۱۹۹۶ با موتور ۴.۷ لیتر تنفس طبیعی ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد که یعنی نسبت قدرت به حجم ۱۶۰ ،که بیشتر از هر دو تا از این موتوره و توی ۲۵ سال قبل ساخته شده
ولی به هر حال موتور های بینظیر و شاهکاری هستن
کثورث همیشه فوقولاده بوده