بسیاری از دانشمندان معتقدند که تنها راه قابلاعتماد و پایدار برای تأمین نیاز انرژی جهان بدون سوختهای فسیلی، انرژی هستهای است چراکه تنها مقدار کمی از سوخت هستهای میتواند مقادیر عظیمی انرژی تولید کند. اگر بهطور کامل بتوان ایمنی نیروگاهها و فرایند تولید انرژی هستهای را تضمین کرد میتوان با ساخت تنها تعداد انگشتشماری از نیروگاههای هستهای نسبتاً کوچک، انرژی موردنیاز کل دنیا را بدون انتشار هرگونه مواد مضر تأمین نمود؛ اما آیا میتوان از این انرژی بهصورت ایمن در یک خودرو استفاده کرد؟ این یک طرح مفهومی است که توسط یک طراح خودروی روس بنام «Grigory Gorin» ارائهشده است.
وی این خودرو را برای آئودی طراحی کرده و F-Tron Quattro نامیده است. این خودرو درواقع یک سوپراسپرت موتور وسط است که یک رآکتور هستهای در وسط آن نصبشده است. اطراف این رآکتور تجهیزات موردنیاز برای تولید بخار و استفاده از رآکتور تعبیهشده است. این نیرو یک توربین را که به یک ژنراتور متصل است به چرخش درمیآورد. سپس این ژنراتور باطریهایی که در جلو و اطراف خودرو نصبشده را شارژ میکند و باطریها نیز قدرت موردنیاز موتورهای الکتریکی که در چرخها نصبشدهاند را تأمین میکنند.
شاسی قفسی مونوکوک این خودرو نیز به همان اندازهٔ قوای محرکهاش پیشرفته است. این شاسی توسط یک پرینتر سهبعدی از یک آلیاژ فلز سبکوزن که با پلیمر تقویتشده است ساخته میشود. ازآنجاییکه پیشرانه بهصورت بسیار ایمن و محکم در شاسی نصب گردیده است، امکان تعمیر و نگهداری آن وجود نخواهد داشت اما این مشکل با ساخت قطعات و بخشهای قابل جدا شدن شاسی حلشده است؛ بنابراین هنگامی گه ساخت قطعات با استفاده از پرینتر سهبعدی انجام گرفت بهراحتی میتوان آنها را به هم متصل نمود.
بااینحال ساخت یک رآکتور هستهای پیچیدگیها بسیار بالا و هزینهٔ ساخت سرسامآوری دارد و به همین دلیل بسیار بعید است که از آن در خودروها استفاده شود؛ اما احتمال استفاده از رآکتورهای هستهای در مقیاس کوچکی مثل این برای تأمین نیروی موردنیاز وسایل نقلیهٔ تجاری، قایقها و یا حتی هواپیماها وجود خواهد داشت. از کجا معلوم شاید در آینده و با اتمام سوختهای فسیلی از سوخت هستهای در خودروها هم استفاده شود.
HoSeIn
۳ مرداد ۱۳۹۵راستِ کار آقای *** ، آخه تکنولوژی ساخت انرژی هسته ای را تو زیرزمین خونشون داره
Ashkan
۳ مرداد ۱۳۹۵یاد یه مدل کادیلاک افتادم
uss zumwalt DDG-1000
۳ مرداد ۱۳۹۵حالا اگه این خودرو تصادف شدید کنه ایا باعث الودگی هسته در محیط نمیشه؟؟؟؟؟؟یعنی تشعشع هسته ای
مرصاد
۱۰ آبان ۱۳۹۶اصن من شنیده بودم سوخت هسته ای باید در کنار آب باشه برای خنک کردن رآکتور ها ….
ولی به آئودی بیشتر از شنیده ها اعتماد میکنم
REZA ///AMG
۱۰ آبان ۱۳۹۶اعتماد نکن چون کار آئودی نیست و صرفا یک آقای روس اینو طراحی کرده که احتمالا روح چرنوبیل درونش نهفته ست
سانیار
۴ آذر ۱۳۹۹به نظر من نه چون که قطعا در برابر ضربات مقاوم میشه و با اون انرژی که تولید میشه مشکلی تو محدودیت وزن تاحدی ندارن.
رامین
۷ دی ۱۴۰۱این دیگه پراید نیست که با cng کار میکنه که با یه ضربه کوچیک انفجار هسته ای رخ بده
Sina
۳ مرداد ۱۳۹۵خیلی سال پیش نه به عنوان مدل مفهمومی بله واقعی یه دونشون ساختن ولی خوب به خاطر خطرلتش تولید انبوه نشد…
پارسال هم پدال یه مطلب گذاشت که خودرویی اتمی ساختن با عنصر توریوم که با یک بار سوخت تا صد سال نیاز به سوخت نداره اگر یک روزی به واقیت بپیونده و بدون خطر باشه که خیلی خوبه وگرنه همینجوری مخصوصا مخصوصا واسه ما ایرانیا که زیاد به مسایل ایمنی اعتقادی نداریم و هردنبیل سر هم بندی میکنیم میره خیلی بده مثل خوردروهای گاز سوز حالا گاز سوزها مخزنه میپوکه همونجا سر صحنه چند نفر تلف میشن ولی این اتمیه شوخی نیست طرف تو تهران تصادف میکنه ماشین اتمیش منفجر میشه ما اینجا تو اهوازم طلفات میدیم?
مجتبی (ساروی)
۴ مرداد ۱۳۹۵تلفات عزیزم
Reza
۱۰ اسفند ۱۳۹۹نه دیگه در این حد ولی تشعشعش همونجا باقی میمونه و خطر افرین هست دیگه خیلی زیاد باشه شعاع انفجارش نهایتا هفت هشت متر میشه
احمد باقری
۳ مرداد ۱۳۹۵قبلا می خواستن در جنگنده ها و بمب افکن ها استفاده کنن که نشد.
مجید.بهترین یا هیچ.
۳ مرداد ۱۳۹۵آئودی همیشه ایده های خارق العاده داره.
ماسل
۳ مرداد ۱۳۹۵در اینکه آئودی فوق العادس شکی نیس ولی این ایده ی آئودی نیس.
حالا این مهم نیس مهم اونایین تاییدت هم کردن
Alpha
۴ مرداد ۱۳۹۵دوست عزیز اینطور ایده ها باید مال رئیس کارخونه باشن تا بگی ایده ی آئودی بودن؟؟؟ گیرالکی میدی هاااا.
uss zumwalt DDG-1000
۴ مرداد ۱۳۹۵ائودی واقعا جز بهترین هاست
حميد
۳ مرداد ۱۳۹۵اخه زباله های تولیدی این ماشین رو کجا میشه دفن کرد
نیروبی هسته در شکل امروزیش و باین تکنولوژی أصلا بدرد خودرو نمیخوره
روش پیل سوختی خیلی بهتره
دانیال
۳ مرداد ۱۳۹۵تا 20 سال دیگه تولید انبوهش میکنن و اشکالاتشو میگیرن.اونا مثل ما نیستن .احتمالا ایران خودرو دارو اونموقع با افتخار خودروی هیبریدی تولید میکنه
محمد
۲۷ آبان ۱۳۹۶خودرو هیبریدی چیه؟ ایرانخودرو تا ابد پژو پارس سال تولید خواهد کرد
هادی ۸ سیلندر
۳ مرداد ۱۳۹۵در اینده جایگاهایی رو میسازن که خودرو های الیکتریکی میان در چند ثانیه شارژ میشن اونم جایگاهایی که سوخت هسته ای داره
احسان(احسان سابق)
۳ مرداد ۱۳۹۵اتفاقا 2-3 روز پیش داشتیم با بچه هادر این مورد صحبت میکردیم که چرا از سوخت هسته ای به عنوان جایگزین خودروهای بنزینی استفاده نمیشه. تو کاوشگرناسا که به سمت پلوتو رهسپار شده از این نوع باطری استفاده شده. مهمترین مشکلی که این نوع باطری داره بازده فوق العاده پایین و وزن بشدت سنگین اون هست. البته باطری هسته ای مثل نیروگاه هسته ای کوچیک نیست و از تبخیر اب استفاده نمی کنه و الودگی زیست محیطی و خطر خاصی نداره اما تا 100 سال اینده میتونه جایگزین تمام سوخت های امروزی باشه
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ مرداد ۱۳۹۵معلوم نیست.چون خطرات خودشو داره
احمدرضا خواجه زاده
۳ مرداد ۱۳۹۵فرض کن دوستت با ماشین اتمیش بره بیرون تصادف کنه زامبی برگرده
وایییی
۴ مرداد ۱۳۹۵چرا اینجوری فکر میکنید . بیشتر کامنت ها فکر ترکیدن راکتور رو دارن چقدر ذهن ما مشکوک است . اونایی که برای یه ماشین معمولی خودشون اونقدر وقت میزارن که چهار سرنشین تو تصادف کمترین صدمه رو ببینن فکر میکنید راحت از کنار ایمنی این میگذرنند فکر کردید سایپا داره میسازه ؟ تازه لزوما دلیل نداره تو ماشین کار بشه میشه با انرژی اتمی تو نیروگاه برق رو به وسیله کابل به آسفالت منتقل کرد و مثل گوشی های هوشمند بدون سیم ماشین در حرکت برق باطری ها رو تامین کنه
عام پوری
۴ مرداد ۱۳۹۵خودرو های الکتریکی و فسیلی آینده ای ندارند آینده در تسخیر انرژی هسته ایست…
H.A
۲۰ فروردین ۱۳۹۶توجه توجه توجه
قابل توجه تمامی دوستان عزیز : سوخت هسته ای برای منفجر شدن باید دز خاصی داشته باشه و این میزان سوختی که برای راکتورهایی توی این سایز استفاده میشه اصلا و ابدا منفجر نمیشه و یک نکته ی دیگه کلیه ی راکتور های نسل جدید منظورم از نوع سایز بزرگ هست اصلا منفجر نمیشن بلکه طوری درست شدند که در موقع نابودی ذوب میشه
زیگورات
۱۱ شهریور ۱۳۹۶تابشهای آلفا و بتا و گاما داره تابش گاما بمحض یک برخورد با بدن مغز استخوان رو از کار می اندازه و بسته به مقدار تابش دریافتی از دو روز تا دو هفته افراد نزدیک به ماشین بیشتر زنده نمی مونند و تازه یک شعاع اثر داره که اون هم برطبق مقدار تششع دریافتی تا صد متر و تا سه کیلومتر هم می تونه افراد کم تشعشع دیده رو تو سه تا شش ماه بعد بکشه و در فاصله های دور از ماشین باعث سرطان های مرگبار می شه
رضا
۳ آبان ۱۳۹۶خدا اونها دارن چی میسازن و رسیدن به کجا ما هم هنوز داریم با کمال خجالت پراید میسازیم واقعا بعنوان یک ایرانی متاسفم
محمد
۱۰ آبان ۱۳۹۶تولید و اختراع خودرو های الکتریکی روز به روز پیشرفت میکنه در اینده نزدیک باعث رکود بازار وسایل نقلیه با سوخت فسیلی میشه
حتی خودرو ی خود شارز نیز تولید شده در استان اردبیل ولی متاسفانه هیچ حما یتی نشد