برخی از خودروهای بسیار خوب اروپایی مجال عرض اندام در ایالات متحده را نمییابند و آئودی RS4 آوانت هم احتمالا یکی از آنهاست. تا آنجا که ما اطلاع داریم برخی از اجزای این خودرو با مدلهای دیگری از محصولات آئودی نظیر RS5 coupe و A4-allroad به اشتراک گذاشته شدهاند.
احتمالا شما هم با ما در این زمینه هم عقیده باشید که یک خودروی استیشن-واگن بایستی نسبت به یک مدل آفرودی، سنخیت بیشتری با حال و هوای شاخصههای اتومبیلهای ریس داشته باشد. بنابراین با توجه به ارتفاع کمتر و بدنه عریضتر، ما RS4 را مقدم بر A4 آوانت میدانیم. با استفاده از گلگیرهای برآمده و بهرهگیری از چهرهای جدید در هر دو انتها، افزایش پهنای این خودرو بیشتر به چشم میآید. نمونه مورد استفاده در این بررسی به پکیج RS تجهیز شده است که شامل سیستم تورک-وکتورینگ دیفرانسیل اسپرت آئودی، سامانه فرمانپذیری آئودی و افزایش حداکثر سرعت از ۱۵۵ به ۱۷۴ مایل بر ساعت میشود.
منبع قدرت
یک پیشرانه توربو دوقلو V-6، مجهز به اینترکولر، به حجم ۲.۹ لیتر که قادر به تامین ۴۵۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر است، نقش قلب تپنده را در کالبد این خودرو بازی میکند. قدرت این موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود. این گیربکس به قدری سرزنده و بانشاط عمل میکند که بسیاری از راننده ها آن را با انواع چهارکلاچه اشتباه میگیرند. پیشرانه مذکور در همکاری مشترک با پورشه و البته تحت رهبری آئودی طراحی و تولید شده است؛ صدای خرناس خشن و با شدتی کمتر از خود منتشر میکند و توربو-لگ کمتری را به نمایش میگذارد. در حالت داینامیک، شدت صدای پیشرانه به صورت تصنعی افزایش مییابد اما به صورتی کاملا متقاعد کننده.
اگرچه عملکرد این پیشرانه به پای نمونه هشت سیلندر تنفس طبیعی آئودی نمیرسد اما با توجه به پرفورمنس مناسب و کاهش وزن نسخه شش سیلندر، ما از انتخاب پیشرانه V-6 احساس خوبی داریم. شتاب صفر تاصد این خودرو برابر ۴.۱ ثانیه گزارش شده است که در صورت صحت ادعای مطرح شده با خودرویی به چابکی تقریبی RS5 دو درب مواجه هستیم. قدرت پیشرانه V-6، به نظر تمام نشدنی میرسد که موجب شتابگیری سریع این خودرو میشود. RS4 آوانت از نظر عملکرد، یک ابرخودرو شبیه مرسدس AMG C-63 مجهز به موتور هشت سیلندر، منتهی با خشونت و جسارت کمتر است.
هندلینگ دقیق
حرکات این خودرو کاملا دقیق و حساب شده است. در جاده های ناهموار، وزن فرمان بسیار مناسب بوده و دقت بالایی نیز دارد. دیفرانسیل اسپرت نیز به عبور RS4 از پیچها و مسیرهای منحنی شکل کمک شایانی مینماید. محدودیتهای این خودرو بسیار جزیی است و به راحتی میتوان از طریق سیستم گاز خودرو و ذرهای انتقال نیرو، با کم فرمانی مبارزه کرد. سیستم چهارچرخ محرک به صورت پیش فرض عمده نیروی پیشرانه را به سمت چرخهای عقب ارسال مینماید اما این قضیه قابل تغییر است.
مانند بسیاری از خودروهای پرفورمنس مدرن، این اتومبیل نیز تنظیمات مختلفی را در اختیار راننده میگذارد. تنظیمات شخصی موجود در حالت دینامیک به ما این اجازه را داد تا از سیستم تعلیق نرمتر و فرمانپذیری سبکتر لذت ببریم و در عین حال، پیشرانه و دیفرانسیل را در هجومیترین حالت خودشان نگاه داریم. همچنین حالت اسپرت سیستم کنترل پایداری یکی از موارد دوست داشتنی موجود در منوی تنطیمات است که بدون گذر از خط قرمزهای اصول ایمنی، به راننده اجازه استقلال عمل بیشتری را میدهد و طعم هیجان را چاشنی غذای روح سرنشینان میکند.
اگرچه این خودرو را میتوان به عنوان یک کروزر لوکس و جادار نیز استفاده نمود اما حتی در هنگام گشت و گذار عادی نیز RS4 قادر به پنهان نمودن ماهیت اسپرت خود نیست، تا جایی که در حالت کامفرت هم صدای پشرانه کاملا رسا بوده و پاسخگویی سیستم گاز به صورت آنی صورت میپذیرد اما باز هم به تیزی حالت داینامیک نمیرسد.
سرنشینان جلو در صندلیهای گرم و نرم اسپرت کاملا راحت بوده و به هیچ وجه احساس بدی به ایشان از بابت صندلیها دست نخواهد داد. این خودرو به صفحه دیجیتال سرعت شمار آئودی یا همان Virtual Cockpit مجهز شده است که به طرق مختلف و سلایق گوناگون قابل شخصی سازی است. سیستم اطلاعات سرگرمی MMI آئودی نیز تقریبا بی عیب بوده و سرعت مناسبی دارد. شاید این سامانه، رضایت بخشترین سیستم اطلاعات سرگرمی در میان همکلاسیهایی نظیر AMG C63 ، ب ام و M3 و کادیلاک ATS-V باشد که البته مرسدس C63 نزدیکترین مدل به RS4 از این حیث است.
Sina
۲۸ دی ۱۳۹۶فکر نکنم هیچی ماشینی مثل آئودی مدل استیشن بهش بیاد
واقعا خوشگله لامذهب
ذره ای نسبت به مدل سدان از زیباییش کم نمیشه
Hosein
۲۸ دی ۱۳۹۶چقد خوشگله.استیشن انقد خوشگل!!!با اطمینان میشه گفت زیباترین در کلاس خودش.رتبه دومم بنظرم مگانه
حسین
۲۸ دی ۱۳۹۶خدای من
چقدر محشره
کجا داریم زندگی میکنیم ما
حمید
۲۸ دی ۱۳۹۶چ اینتریور دیزاینی داره
SAEED Z
۲۸ دی ۱۳۹۶فوق العاده شیک, زیبا و با پرستیژ.
Fk
۲۸ دی ۱۳۹۶ی ماشین همه کاره همه جا رو
کاش قیمتش میگفت
شیک تَر حسرت میخوردیم
Abbas
۲۹ دی ۱۳۹۶مگه میشه ائودی یه ماشین بسازه و خوشگل از اب درنیاد
به نظرم همه ی ما با مامور انتقال که چندین سال پیش پخش شد به ائودی علاقمند شدیم واقعا هر کی اون فیلمو میدید ارزو میکرد یه ائودی داشته باشه
Fk
۲۹ دی ۱۳۹۶اقای عباس
شاید شما بادیدن اون فیلم ائودی رو شناخته باشی
ولی نگا ب الان نکن ی مدل از ائودی تو ایران پر بود ب اسم ائودی ۱۰۰
پنج سیلندر ماشین خوبی بود
حیف !!!!!!