گرچه آئودی زمان اندکی مهمان جادههایمان بود و بقولی، نیامده رفته بود اما در همان دوران کوتاه هم تصویری بهغایت مدرن و پیشرو را از خود به یادگار نهاد. دهه پنجاه شمسی، دهه حضور و بروز انواع و اقسام برندهای شرقی و غربی در کشورمان بود و دهها برند متنوع و رنگارنگ، جهت تصاحب این بازار، درگیر نبردی سخت و بیامان با یکدیگر بودند. دراینبین، آئودی هم برای آنکه از این خوان نعمت بینصیب نماند با دستانی پر وارد میدان شد و در وهله نخست، دو سدان مدرن را روانه سرزمینمان نمود؛ مدلهای ۸۰ و ۱۰۰. مدل ۸۰ چندان محلی از اعراب نیافت ولی در عوض این مدل ۱۰۰ بود که سخت درخشید و مشتریانی چند را هم مجذوب و هوادار خویش نمود. طراحی این مدل از زمانه خود بهمراتب جلوتر بود و راحتی آن زبانزد خاص و عام؛ و مهمتر از همه، بهایش بود که همتراز ژاپنیهای متوسطالحال بود و نه دیگر ژرمنیهای گران؛ اما بهرغم همه این جریانات، دولت آئودی سخت مستعجل بود و در پی ممنوعیت کلی واردات خودرو از اواخر آن دهه، آئودی هم بالاجبار خاک ایران را ترک نموده و راهی سرزمین مادری خویش شد.
در تمامی این سالهایی که ما ایرانیان، به دور از آئودی و تولیداتش بودهایم، این برند رشد حیرتانگیزی را درزمینهٔ تکنولوژی و کیفیت محصولات خود شاهد بود و از یک تولیدکننده خودروهای متوسط به یک سازنده خودروهای لوکس و درجه یک ارتقاء یافت و رفتهرفته، به یکی از مهمترین بازیگران این عرصه مبدل شد. مهمترین عاملی هم که در این میان به آئودی یاری رساند، کیفیت عالی مواد و متریال مورد استفاده در ساخت خودروهایش بود و این همان نکته مهمی است که عمده سایتهای خودرویی در عالم، تأکید وافری بر آن دارند.
اینک پس از گذشت سه دهه، آئودی مجدداً به بازار میهنمان بازگشته و این بار، با انبانی پرتر از پیش پا به میدان نهاده است. مدلهای متنوعی از این برند جهت فروش در بازار کشورمان گزینش شدند که ما از بینشان فعلاً به کراساوور Q3 اکتفا نمودیم. کراساووری که حرفهای بسیاری برای گفتن دارد و رقیبی است قدر و پرتوان برای دیگر همتایان خود، منجمله بامو X1، مرسدس بنز GLK و اینفینیتی X50.
آئودی Q3 یک شاسیبلند جمعوجور و یا کامپکت است که برای نخستین بار، در سال ۲۰۰۶ میلادی و در هیئت یک کانسپت پا به عرصه وجود نهاد. این کانسپت که توسط شخصی به نام JULIAN HOENIG طراحی شده بود، در آوریل سال ۲۰۰۷ میلادی و در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش در آمد. نسخه نهایی و تولیدی آن در سال ۲۰۰۹ میلادی آماده شد؛ و در سال ۲۰۱۲ میلادی هم فروش آن در بازارهای جهانی آغاز گردید. آئودی Q3 بر مبنای پلتفرم A5 (PQ35) گروه خودروسازی فولکسواگن تکوین و توسعه یافته است، پلتفرمی که در دیگر خودروهای این گروه، ازجمله فولکسواگن گلف MK5 و تیگوآن، سئات Tribu و اشکودا یتی نیز به کار رفته است. در حال حاضر، برای توانبخشی به این خودرو از طیف متنوعی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی استفاده میشود که فعلاً در بازار ممالک حوزه خلیجفارس تنها دو نسخه بنزینی از آن عرضه میشود. این دو نسخه، از انواع ۱.۴ لیتری و ۲ لیتری توربو هستند؛ و در این میان، پیشرانه ۲ لیتری با دو توان متفاوت عرضه میشود. توان خروجی پیشرانه ۱.۴ لیتری معادل ۱۵۰ اسب بخار است و پیشرانه ۲ لیتری هم در دو نسخه ۱۸۰ و ۲۲۰ اسب بخاری به فروش میرسد. پیشرانههای وارده به کشورمان هم از انواع ۲ لیتری هستند که بهاحتمال بسیار زیاد، نسخه ۱۸۰ اسبی آن در اولویت ورود قرار دارد.
در حال حاضر، آئودی Q3 در ممالکی همچون اسپانیا، چین و هند به تولید میرسد که دراینبین، تمامی نسخههای صادرشده به بازار کشورهای حوزه خلیجفارس ساخت اسپانیا هستند.
این خودرو در سایتهای خودرویی متعددی در دنیا مورد تست و بررسی قرار گرفته است که در اینجا بهصورت تیتروار به پارهای از آنها اشاره میکنیم.
سایت «EDMUNDS» آمریکا
نکات مثبت:
- سواری راحت و آرام
- کابین مجلل
تجهیزات لوکس بسیاری بهصورت استاندارد در این خودرو تعبیه شده است.
نکات منفی:
- فضای کوچک محل بار
- بهکارگماری ناشیانه برخی از کنترلرها
- هندلینگ و شتاب این خودرو این خودرو آنگونه که انتظار میرود «اسپرتی» نیست.
این خودرو ۴.۵ امتیاز از ۵ امتیاز کامل را از این سایت دریافت نموده است.
سایت «CARBUYER» بریتانیا
نکات مثبت:
- آرم و نشان مجلل
- کابین عالی
- بهای دستدوم پابرجا و استوار
نکات منفی:
- طراحی ساده
- آپشن های گران
- از توان آفرودی واقعی برخوردار نیست.
درمجموع، کارشناسان این سایت ۴.۲ از ۵ امتیاز کامل را به این خودرو اعطاء نمودند و مالکین این خودرو هم ۴.۴ از ۵ امتیاز کامل را برای آن در نظر گرفتند.
مشخصات فنی آئودی Q3
همانطور که در سطور فوقانی نیز گفته شد، تمامی خودروهای آئودی Q3، با پیشرانههای ۱.۴ و ۲ لیتری توربو به بازار کشورهای حوزه خلیجفارس صادر میشوند؛ از همین رو در ذیل، مشخصات همگی آنها درج شده است.
پیشرانه ۱.۴ لیتری:
حجم موتور: ۱۳۹۵ سیسی
توان: ۱۵۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ الی ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۵۰ نیوتنمتر در ۱۷۵۰ الی ۳۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۸.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۲ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
پیشرانه ۲ لیتری با توان ۱۸۰ اسب بخاری (نسخه سفارش ایران):
حجم موتور: ۱۹۸۴ سیسی
توان: ۱۸۰ اسب بخار در ۴۰۰۰ الی ۶۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۲۰ نیوتنمتر در ۱۴۰۰ الی ۳۹۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۷.۸ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۵ الی ۷ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
پیشرانه ۲ لیتری با توان ۲۲۰ اسب بخاری:
حجم موتور: ۱۹۸۴ سیسی
توان: ۲۲۰ اسب بخار
شتاب صفر تا صد: ۶.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۶ الی ۷.۲ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک (نسخه ۲ لیتری) – ۶ سرعته اتوماتیک (نسخه ۱.۴ لیتری)
نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی جامد
استاندارد آلایندگی: یورو ۶
طول/عرض/ارتفاع: ۴۳۸۸/۱۸۳۱/۱۶۰۸ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۶۰۳ میلیمتر
گنجایش محل بار: ۴۶۰ لیتر
حجم مخزن سوخت: ۶۴ لیتر
این خودرو در موسسه بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) تحت تستهای متعددی قرار گرفت و در بیشتر بخشها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (همپوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) و نیز حفاظت از سر و صندلیها و تست بسیار دشوار همپوشانی کوتاه یا SMALL OVERLAP، بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نمود.
5 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا
5 ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا
6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم توزیع الکترونیکی ترمز (EBD)
سیستم کنترل پایداری (DSC)
سیستم کمکی آغاز حرکت از روی تپه (HILL ASSIST)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
و…
سیستم هوشمند ورود بدون کلید (KEYLESS ENTRY)+استارت بدون کلید
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
سامانه کمک پارک با نمایش شماتیک ۳۶۰ درجه اطراف خودرو
سقف پانورامیک
کروز کنترل
سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای و تماماتوماتیک
تنظیم برقی صندلیهای جلو
گرمکن صندلیهای جلو
صفحه نمایشگر لمسی به سایز ۶.۵ اینچ
سیستم MMI آئودی
کانال تهویه برای سرنشینان عقب
سنسورهای پارک جلو و عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB،AUX و قابلیت اتصال بلوتوث و تلفن همراه
نورپردازی هوشمند و تطبیقی چراغهای جلو
دوربین دید عقب
سیستم روشنایی در روز
استراحتگاه دست برای سرنشینان جلو
شیشه عقب بخار زدا
خروجی برق 12V برای سرنشینان جلو
شوینده چراغهای جلو
ریلهای سقفی
اگزوزهای دوگانه عقب
و…
آپشن های سفارشی: سیستم ردیابی نقاط کور اطراف خودرو – ترمز پارک الکترونیکی – سیستم صوتی BOSE – درب برقی صندوق عقب – سیستم نورپردازی تمام LED چراغهای جلو – پکیج S LINE و…
در ایران: ۳۲۵ میلیون تومان (نسخه ۲ لیتری ۱۸۰ اسب بخاری)
در امارات: ۱۲۲/۵۰۰ الی ۱۴۰/۰۰۰ درهم (نسخه ۱.۴ TFSI) و ۱۳۱/۰۰۰ الی ۱۵۰/۰۰۰ درهم (نسخه ۲ لیتری ۱۸۰ اسب بخاری) و ۱۳۹/۵۰۰ الی ۲۱۰/۰۰۰ درهم (نسخه ۲ لیتری ۲۲۰ اسب بخاری)
قیمت در بریتانیا: ۲۹/۹۱۰ پوند (نسخه ۲ لیتری ۱۸۰ اسب بخاری)
مکان ساخت نسخههای سفارش امارات: کشور اسپانیا
AUDI.ME.COM
CARBUYER.CO.UK
EDMUNDS.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…
[دانلود ویدئو] نوشته: سام کاویانی
اشکان
۸ بهمن ۱۳۹۴کسایی که واقعا به آعودی عاشق اند حاضرند 330 تومن هزینه کنند…..کسایی که دیوانه ی قدرت اند با 300 تومن خیلی چیزای قدرتمند تر(نه بهتر) میشه خرید
Carbonado Aventador
۸ بهمن ۱۳۹۴داداش فکر کنم x1 و glk هم در همین بازه قیمتی باشه…!
arash66
۸ بهمن ۱۳۹۴پیشرانه 2 لیتری با توان 180 اسب بخاری (نسخه سفارش ایران):
حجم موتور: 1984 سیسی
توان: 180 اسب بخار در 4000 الی 6200 دور در دقیقه
گشتاور: 320 نیوتنمتر در 1400 الی 3900 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 7.8 ثانیه
به نظر شما ضعیفه ؟
اشکان
۸ بهمن ۱۳۹۴عزیزم وقتی میشه با 350 تومن لکسس ان ایکس 235 hp و350 گشتاور خرید که از اینم بزرگ تر هستش….یکم غیر عقلانیه که 330 بدی به این….کسی نمیگه قدرتش کمه….ولی در حد ماشین 330 تومنی قدرت نداره.
جک اس5 175 اسب!!!!!…..!!!!!….
arash66
۹ بهمن ۱۳۹۴کسی شما رو مجبور نکرده بخری، شما برو زاپنی سوار شو
توجه ندارید که این برند تازه واردِ به ایران و باید هم گرونتر باشه، ژاپنی ها مثل لکسس چند سالی هست که در ایران حضور دارند و تعداد بیشتری هم وارد شده اند …
Hamid...Audi
۱۲ بهمن ۱۳۹۴لکسوس نسخه 3.5 لیتری که چند ساله وارد ایران نمیشه و این که شما گفتی قیمت کارکرده س…
RX350 ماشین خوبه تو سگمنت مید سایز لاکچری ولی هیچ جوره با این مقایسه نمیشه.
این کامپکت اون میدسایز
این صفر اون دست دو
این دولیتری اون 3.5
…
میلاد
۹ بهمن ۱۳۹۴نویسنده عزیز این ماشین رقیب gla از بنز و x1 از bmw هست و مرسدس بنز glk که الان با کد glc شناخته میشه رقیب Q5 از آئودی و x3 از bmw هست…
امین
۸ بهمن ۱۳۹۴دوس داشتنیه…المانیه سربه زیر و با وقار
Carbonado Aventador
۸ بهمن ۱۳۹۴آئودی واقعن یکی از بهترین ها بازاره…!
ماشین های آئودی واقعن طراحی اسپورت و زیبایی دارن!
ائودی ویژگی هایی داره که بنز و بی ام و ندارن و اگر این فولوکس لعنتی گندکاری به بار نمیاورد از فصل بعد ائودی تو فرمول 1 شرکت میکرد!!!!
و از لحاظ ساخت خودروهای سوپر اسپرت هم ردیف پورشه قرار میگیره!
پرچمدارش هم r8
خسته شده
۸ بهمن ۱۳۹۴مثلا بنز و ب ام و ب چی ندارن که آئودی داره؟ بعدم کدوم گند کاری این کثافت کاری رسانه ای بود و بس ضمن اینکه هیچ ربطی بین حضور آئودی در فرمول یک و فولکس وجود نداره بعدم اصلا فرمول یک مهم نیست اگر بود خیلی از شرکت ها میتونستن حضور داشته باشن که به خاطر هزینه های زیاد شرکت نمیکنن شما هم نمیخواد دوتا آلمانی دیگه و بکوبی برای اینکه یکی دیگه و اون چیزی که هست نشون بدی مارو… فرض نکن
moein
۸ بهمن ۱۳۹۴داشبوردش خیلی ساده اصلا هم مجلل نیست داشبوردش کار داره
حميد
۸ بهمن ۱۳۹۴یکم گرونه
قابلیت اف رود هم که مناسب نیست با توجه به متن
وضعیت تجملی بودنش باید با توجه به رنگ مشکی یکدست کابین لا اقل تو فیلم و عکسها قابل تشخیص نیست
به هر حال بدمون نمیاد یکی رو بخریم
سجاد
۸ بهمن ۱۳۹۴یعنی واقعاً با این میخوای بری آفرود!
رامتین
۸ بهمن ۱۳۹۴آئودی q3 اتومبیل خوبیه و نسخه 230 اسبی هم داره. البته نسخه ای که قراره وارد ایران بشه 180اسبی است. در کل ابعاد این کراس اور دقیقا مانند هیوندا ix35 (توسان) است با این تفاوت که ارتفاع q3 دقیقا 5سانت کمتره. در کل طول 4.39 و عرض 1.80 و ارتفاع 1.60 این رو نشون میده که این خودرو دقیقا یک small crossover است، و تنها 8سانت ارتفاع بیشتر از تندر90 داره و طول این خودرو واقعا کمه!! با اینکه نسخه RSQ3 واقعا قویتر از Q3است و 300اسب توان داره، اما بهتره بسمت Q5رفت که ارتفاع 1.66و طول 4.64 داره که دقیقا مانند لکسوس NXاست. با همه این اوصاف برگ برنده آئودی Q4خواهد بود که در 2017 معرفی میشه و با ابعاد بین Q3وQ5 و زیبایی بیشتر، عملکرد بهتری هم داره.
احسان آرسنالی
۸ بهمن ۱۳۹۴لامصب خیلی خوشگله
محمدرضا♥BMW♥
۸ بهمن ۱۳۹۴من خودم عاشق ماشین های آلمانی هستم و تعصب هم روشون دارم، اما تعصب الکی و زیادی ندارم و تو این رنج البته مقداری گرون تر(385 تومن حدودا ودرکل تو همین رنج) LEXUS NX200T رو به بقیه رقباش ترجیح میدم هم خوشگله هم تندو تیز هم سگ جونه هم…………… کلا هم همه چی :|
هر آپشنی هم بخوای توش پیدا میشه!
♥BMW-LEXUS♥
احسان
۸ بهمن ۱۳۹۴فکر کنم درستش اینه که بگیم رقیبش GLA است نه GLK
بعدش هم نباید فراموش کنیم که این قیمت 325 میلیون یا هر چیز دیگه و بقیه قیمت های کذایی بقیه برند ها و مدل ها .توی ایرانه که اینطور شکل مسخره و غیر قاعده و نا متناسب با کلاس و قدرت و سگمنت و البته غیر قابل دسترسی برای بیش از 95 درصد مردم پیدا کرده
والا تو بازار آزاد جهانی این هم یه مدل خاص از یه برند خاصه با ده ها رقیب از نظر قیمت و کیفیت و راندمان در سگمنت خودش که باید با چنگ و دندون تلاش و رقابت کنه تا سهم بیشتری از بازار را بدست بیاره
بیخیال …
از ایران خودرو چه خبر….؟
احمد باقری
۸ بهمن ۱۳۹۴حق با دوستان عزیز هست، با این قیمت، ضعیفه.
سیاوش
۹ بهمن ۱۳۹۴الان رقیبش تو ایران فقط x1هست و این موتورش که برای ایرانه در مقابل موتور x1 2.8حرفی برای گفتن نداره
جعفر
۹ بهمن ۱۳۹۴با اون منطقی که سانتافه ۲۲۰ و راوفور ۲۴۰ تومن قیمت خورده اینم ۳۲۰ تومن منطقیه.ولی من بشخصه تا میشه nx یا x3 خرید طرف این نمیرم.
V.D.T
۹ بهمن ۱۳۹۴با تمام احترامی که براش قائلم ولی X1 انتخاب مناسب تریه!
arash66
۹ بهمن ۱۳۹۴X1 نسل اول قبل فیس لیفت که شبیه مونگولا بود تا ماشین …
باز این مدل جدید رو بگی یه چیزی ….
کلا دخترا هم بی ام و رو ترجیح میدن دلیل نمیشه …!
V.D.T
۱۱ بهمن ۱۳۹۴همون “یه چیزی” رو میگم!
راستش من خیلی جرئت ندارم درمورد ظاهر دو غول آلمانی نظر بدم چون فناش انقدر زیادن و تا عمر داری دیسلایک میخوری! حتی اگر حرفت منطقی باشه!