آئودی Q5 از زمان عرضه در سال ۲۰۰۸ یکی از پرفروشترین ساختههای این برند آلمانی بوده است. هماکنون نسل جدید این خودرو معرفی شده و ما این شانس را داریم که برای اولین بار پشت فرمان نسل جدید این خودرو قرار بگیریم.
فروش این خودرو از بهار سال آینده شروع شده و اولین نمونهها نیز در آوریل همان سال به مشتریان تحویل داده خواهند شد. Q5 جدید بر پایهی پلتفرم کوتاه شدهی MLB مدل Q7 ساخته شده و بسیاری از مزیتهای برادر بزرگتر را به همراه دارد. مهمترین نکته در این میان کاهش وزن ۹۰ کیلوگرمی در مقایسه با نسل پیشین است که این امر به بهبود مصرف سوخت و کاهش آلایندگی میکند.
نسل جدید Q5 با افزایش ابعادی مواجه شده و حالا دارای طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۴.۶۶/۱.۸۹/۱.۶۶ متری میباشد بنابراین این خودرو طویلتر و کمی بلندقدتر از نسل قبلی است. مهمتر از همه اینکه فاصلهی بین محورها تقریباً ۲۰ میلیمتر افزایش یافته و به ۲.۸۲ متر رسیده است. این افزایش فاصله مزیت خود را در فضای کابین مخصوصاً برای سرنشینان عقب نشان میدهد.
صندوقعقب نیز رشد کرده است. صندلیهای پشتی نیز میتوانند جابجا شوند و زاویهی پشتی صندلیها را میتوان به منظور افزایش فضای بار یا فضای پا تغییر داد. فضای صندوق نیز بین ۵۵۰ تا ۶۱۰ لیتر حجم دارد که نسبت به نسل قبلی افزایش ۱۰ لیتری را نشان میدهد. با تا کردن صندلیهای عقب این فضا به ۱۵۵۰ لیتر میرسد. همانند رقیب خود یعنی مرسدس بنز GLC، آئودی Q5 جدید نیز بهصورت استاندارد با درب عقب برقی عرضه میشود. آئودی همچنین توانایی باز کردن صندوق با حرکت دادن پا زیر سپر را نیز بهصورت آپشن ارائه میدهد.
کاکپیت مجازی آئودی نیز ارائه میشود. این سیستم جایگزین صفحهنمایش بین نشانگرها شده و دارای صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی است و راننده میتواند بین طراحیهای معمولی سوئیچ کند.
در نهایت ۳ نوع پیشرانه متفاوت برای این خودرو در انگلستان در دسترس خواهد بود اگرچه که در زمان عرضه تنها میتوان دو نسخه را انتخاب کرد. اولین پیشرانه نسخهی ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متر است.
منابع نزدیک به آئودی صریحاً اعلام میکنند که نسخهی قدرتمندتر SQ5 در حال توسعه است. این خودرو احتمالاً از پیشرانهی ۶ سیلندر دیزلی قویتری استفاده خواهد کرد و میتواند از تکنولوژیهایی نظیر فرمان پذیری چرخهای عقب نیز بهرهمند باشد.
زیر پوست خودرو میتوان ۴ نوع از تنظیمات سیستم تعلیق را سفارش داد. دو نسخه از این سیستم با دامپرهای معمولی و فنرهای فولادی وجود دارند و ترکیببندی اسپورت تر شامل فنرهای سفتتر و میلههای ضد لغزش است. در ترکیببندی دیگر میتوانید فنرهای فولادی عادی را با دامپرهای تطبیقپذیر آئودی سفارش دهید و یا اینکه در کاملترین نسخه ترکیببندی دامپرهای تطبیقپذیر و سیستم تعلیق بادی را انتخاب نمایید.
در روی جاده یک آئودی قابل پیشبینی دیگر است اما این موضوع ضرورتاً چیز بدی نیست. پیشرانهی ۳ لیتری دیزلی یک نسخهی قوی است. در سرعتهای بالا آسایش کلی خودرو واقعاً عالی است. بیش از آنکه صدای باد توجه شما را به خود جلب کند این صدای رینگ و لاستیکهای ۲۰ اینچی خواهد بود که کمی به گوش خواهد رسید.
پیشرانهی بنزینی این خودرو در دورهای میانی کاملاً نرم است اما وقتی در حالت دستی گیربکس تصمیم بگیرید دور پیشرانه را خیلی بالا ببرید روی دیگر سکه پدیدار خواهد شد. حتی گشتاور گیرای این پیشرانه نیز برای خودرویی با جثهی Q5 کافی نیست و شما اغلب اوقات پیشرانه را تحت فشار خواهید گذاشت.
ترکیب شاسی نیز بیش از آنکه درگیر کننده باشد ایمن است. با تنظیمات مختلفی را برای سیستم تعلیق بادی خودرو انجام دادیم و فهمیدیم که حالت دینامیک بهترین احساس را دارد. خودرو در این حالت هنوز هم راحت بوده و تکانهای بدنه نسبت به حالت کامفورت بهطور مؤثری مهار شده است.
در خط مستقیم فرمان خودرو کمی بازی میکند اما در مجموع به حد کافی دقیق است. داخل کابین این خودرو از A4 الهام گرفته و فینیش کلی و کیفیت کابین با بهترینهای کلاس برابری میکند. فضای معقولی برای دو نفر بزرگسال در عقب وجود دارد اگرچه که ستون C ضخیم خودرو به این معنی خواهد بود که افراد قدبلند شاید کمی باید سر خود را خم کنند.
هنوز تریم ها و مشخصات خودرو نهایی نشده اما میدانیم که مدلهای SE، اسپورت و S لاین در خط تولید خواهند بود. مدل SE احتمالاً دارای پوشش معمولی صندلیها و تنظیم ارتفاع دستی آنها خواهد بود درحالیکه تریم اسپورت پوشش چرم و سیستم اطلاعات سرگرمی بهتری را ارائه خواهد کرد. در این تریم فرمان اسپورت تر و جزئیات بیشتر در نمای خارجی را نیز خواهیم دید. تریم S لاین نیز صندلیهای اسپورت و رینگهای ۱۹ اینچی را بهصورت استاندارد خواهد داشت. بهای مدل بنزینی نیز احتمالاً از ۳۸ هزار پوند و مدل ۶ سیلندر دیزلی نیز از حدود ۴۲ هزار پوند آغاز خواهد شد.
آئودی Q5 جدید در بسیاری از زمینهها یک رقیب قوی برای دیگر مدلهای حاضر در این کلاس است. اگرچه این خودرو هنوز به اندازهی ب ام و X3 یا جگوار اف پیس درگیر کننده نیست اما یک کروزر مناسب با کابین با کیفیت و فضای کافی برای اکثر افراد است. قضاوت نهایی و نتیجهگیری کلی خود را تا زمان عرضه مدل فول و نهایی نگه میداریم.
مشخصات آئودی Q5 3.0 TDI
قیمت: 42 هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: 6 سیلندر ۳ لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: 282 اسب بخار/۶۲۰ نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهارچرخ محرک
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: اعلام نشده
حداکثر سرعت: اعلام نشده
مصرف سوخت: اعلام نشده
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۱ آبان ۱۳۹۵خدایا قسمتمون کن ………
چی بگیم از این همه خوبی مگه میشه ایرادی گرفت
فقط ادم کابین رو نگاه کنه مرده رو زنده میکنه بی شرف …..
علي
۱ آبان ۱۳۹۵آئودی معمولا خودروهایی که تولید میکنه ما بین خصوصیات رانندگی مرسدس و bmw طراحی میشه. یعنی سعی کرده خوبیهای هر دو رقیب را یکجا در خودش جمع کنه و حفره خالی بینشون رو پر کنه . مثلا آئودی Q5 ما بین bmw X3 و مرسدس ml قرار گرفته .
با تچکر فراوان
Parker
۱ آبان ۱۳۹۵.
واقعا درسته.
ارمان
۱ آبان ۱۳۹۵کاملا غلطه
علی دو خودروی مثال زده هیچ ربطی با هم ندارن اتفاقا این خودرو ما بین چیزی نیست دقیقا برای رقابت x3 و مرسدس glc قرار داره
اون ml اصلا کلا تو یه دنیای دیگیی و برای رقابت با q7 پورش کایین و x5 طراحی میشه
اون عزیز هم که شمارو کاملا تایید کردن کاملااااا در اشتباه هستن
گاهی مقایسه ها از ابتدا غلطن و دیگران رو هم به غلط وا میدارند ?
ELEMENTO
۲ آبان ۱۳۹۵من کاملا درست میگم.
جمله ی ایشون در رابطه با قرار گرفتن آئودی بین بنز و bmw کاملا درسته.
اتفاقا ML حریف Q5 هست دوست عزیز.
اونی که شما میگی Q7 نیست.
ارمان
۵ آبان ۱۳۹۵متاسفانه در اشتباهی برادر من !!!!!!!!!!!!!
برو caranddriver
Drive arabia
یا هرجای دیگه دوست داری اعودی q5 رو سرچ کن ببین تو همون سگمنتو کتگوری چه ماشینایی رو تو مقایسه باهاش زده
Q5 . X3.glc
تو یه سگمنتن
X5 و q7 تو یه سگمنت بزرگتر
audi sq7
۱ آبان ۱۳۹۵کابین Q5 از نظر کیفیت همیشه بالا بوده واءودی ازمواد عالی استفاده می کرده .این کابین جدید هم که دوباره کیفیت Q5 نشون می ده.
از گشتاور بالاش معلوم که ازنظر افرود و یدک کشی کم نمی یاره
حسين
۱ آبان ۱۳۹۵دلم خواست …
سينا
۱ آبان ۱۳۹۵انصافن عجب رخی داره
فنیش هم که دیگه حرف نداره
به قول دوستمون ایشالا خدا قسمت همه بکنه
احمد باقری
۱ آبان ۱۳۹۵اینجوری سواریش خیلی بهتره.
مجيد
۲۸ اسفند ۱۳۹۵سلام دوستان همه از خوبیهای این ماشین میگن حالا بخونید إشکالات این خودرو را:
این خودرو فقط مخصوص آب و هوای خشک و سرد ساخته شده و توی بیشتر شهرهای گرم و مرطوب جواب نمیده اگه بخوایید به حرف بنده برسید یه سرچ ساده توی جزیره کیش بزنید همه q5 های جزیره موتوراشون تعمیر شده
دومین اشکالش گریبکس پر استحلاکش هست اکثرا زیر صد هزار تا گریبکس خراب میشه و قابل تعمیر نیست باید هفتاد میلیون ناقابل بدی گریبکس نو بخری