محصولات پرفورمنس مجهز به پیشرانه ۵ سیلندر همواره جایگاه خاصی بین طرفداران آئودی داشتهاند و حالا نوبت به جدیدترین آنها رسیده است که دومین نسل آئودی RS Q3 میباشد. این خودرو به منظور رقابت تنگاتنگ با خودروهایی همچون پورشه ماکان GTS طراحی شده است.
اما دلیل تولید این خودرو محبوبیت شاسی بلندهایی به ابعاد Q3 است و البته برخی خودروسازان نیز تصمیم گرفتهاند کراس اوورهای خود را به رقیب مستقیم محصولات قدرتمندی همچون پورشه تبدیل کنند. هرچند آئودی تاریخچهی مناسبی داشته و این تازهوارد چیزهای زیادی برای گفتن دارد.
قلب تپنده این خودرو همان نمونهی بکار رفته در نسل پیشین بوده اما واضح است که تغییراتی روی آن صورت گرفته است. این پیشرانه ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری توربو بیشک طرفداران خاص خود را دارد. نیروگاه RS Q3 با RS3 هاچبک و TT RS مشترک بوده و قدرتش به ۳۹۵ اسب بخار رسیده است. این نیروی قابلتوجه از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه و سیستم چهار چرخ محرک کواترو به تمامی چرخ ها منتقل میشود.
این پیشرانه از سال ۲۰۱۰ تاکنون در محصولات مختلف آئودی بکار رفته و تغییرات زیادی در آن صورت گرفته است. جدیدترین تغییرات اعمال شده نه تنها باعث شدهاند قدرت خودرو افزایش یابد بلکه هماکنون با وجود فیلتر جذب ذرات، نیروگاه ۵ سیلندر آئودی دوستی بیشتری با محیطزیست دارد. با توجه به تست مدلهای RS3 و TT RS در ماههای قبل میتوان گفت پیشرانهی موردبحث با وجود برخی تغییرات کاراکتر همیشگی خود را ندارد اما مثل همیشه دوستداشتنی است.
اگرچه RS Q3 به اندازه برادران کوچکتر خود هیجانانگیز نیست اما ثابت کرده که تواناست.
پرفورمنس خودرو در خط مستقیم خوب بوده و با وجود لانچ کنترل، پیشرانه کاملاً سریع دور گرفته و سریعاً به ۷ هزار میرسد. این شاسیبلند از نظر پرفورمنس راننده را ناامید نمیکند و اگرچه قلب آهنین RS Q3 در بهترین حالت خود قرار ندارد اما پیشرانههای زیادی در این کلاس وجود ندارند که چنین حضور پررنگی در بطن خودرو داشته باشند. شما به دنبال این خواهید بود که بارها و بارها پیشرانه را تحتفشار قرار دهید.
حداکثر سرعت خودرو به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده هرچند میتوان آن را افزایش داد. مصرف سوخت خودرو در ترافیک نرمال در حد و اندازه ادعای آئودی است. سیستم اگزوز RS اسپورت آئودی بهصورت استاندارد در نسخههای اسپورت ادیشن و ورسپرانگ وجود داشته و فلاپ های آن در محیطهای شهری بسته میشوند تا از نظر صدایی خیلی اذیت کننده نباشند.
با نصب دکمه RS روی فرمان دسترسی به پرفورمنس بهتر آسانتر شده است. راننده میتواند دو حالت سفارشی ایجاد کند که این کار از طریق ایجاد تغییرات در پیشرانه و گیربکس، سفت تر کردن دامپرها و… صورت میپذیرد. راننده همچنین میتواند از دکمه برای بازگرداندن خودرو به حالت کامفورت استفاده کرده و البته تنظیمات قبلی را ذخیره نماید. کاکپیت دیجیتال ۱۲.۳ اینچی آئودی نیز با اینترفیس جدید RS همراه شده و دورشمار، سرعت و حتی نیروی جی را نشان میدهد.
از نظر سیستم تعلیق باید گفت نسخه پایه RS Q3 دارای فنرهای فولادی جدیدی است که باعث کاهش ۱۰ میلیمتری ارتفاع خودرو میشود. مدلهای آئودی اسپورت و ورسپرانگ ادیشن نیز با دامپرهای تطبیقی کنترل شاسی دینامیک در دسترس هستند. مدل حاضر در تست به این نوع تنظیمات مجهز بوده و واضح است که مهندسان آئودی کار خود را به خوبی انجام دادهاند. RS Q3 در حالت کامفورت بهطور سورپرایز کنندهای پایدار و راحت است.
البته انتظار داریم که این خودرو در برخی سطوح ناهموار سواری تیز و سفتی داشته باشد اما این به معنی سواری ناراحت نیست. در کل باید گفت این شاسیبلند پکیجی جادار و راحت را ارائه میکند.
شما میتوانید این خودرو را بهصورت اسپورت بک نیز بخرید. در واقع آئودی پیشبینی میکند ۶۰ درصد خریداران این خودرو نسخه اسپورت بک را انتخاب کنند. RS Q3 از سیستمهای کمکراننده و رفاهی زیادی برخوردار بوده ولی خب با انتخاب چند آپشن قیمت خودرو بالا میرود که این نکته را باید مدنظر داشت.
اگر به دنبال یک شاسیبلند کوچک و سریع هستید آئودی RS Q3 میتواند انتخاب مناسبی باشد. این خودرو گرانتر از نمونههایی همچون فولکسواگن تی راک R و کوپرا آتکا بوده اما خب چیزهای بیشتری هم عرضه میکند که مهمترین آنها پیشرانه و حسی خاص است. قیمت پایه خودرو خیلی بالا به نظر نمیرسد اما ما بیصبرانه منتظر رقابت این خودرو با پورشه ماکان GTS هستیم.
مشخصات آئودی RS Q3
- قیمت: 52450 پوند
- پیشرانه: 5 سیلندر ۲.۵ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 395 اسب بخار/۴۸۰ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 10.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
MAHDI
۲ دی ۱۳۹۸انصافا جذاب و دوست داشتنیه. اما من دوست داشتم بجای Q3RS نسخه Q5RS باشه که جسه بزرگ تری هم داره!!!
حسین 2
۲ دی ۱۳۹۸نمیدونم چرا از این جلو پنچره شش ضلعی خوشم نمیاد اونم تو محصولات آئودی . واقعا شبیه هیوندا شده بر خلاف کابین و عقب خودرو اصلا جذابیتی نداره
سجاد
۲ دی ۱۳۹۸طراحی انقدر پختم مگه داریم نسوزه! پشتش چقد قشنگه داریم مگه
آرش
۴ دی ۱۳۹۸آعودی هنوز باید نون بخوره تا بشه مرسدس و بی ام و مرسدس از پیشرانه ی ۲ لیتری ۴۲۰ اسب بخار قدرت می گیرد
parvaz
۲ دی ۱۳۹۸به آرایش پیشرانه توجه کنید، مگر خودرو های دیفرانسیل جلو پیشرانه شون افقی نیست؟؟ اینم که افقی هست، چجوری نیرو رو با این آرایش با میل گاردان به عقب میفرسته؟؟
datsun
۳ دی ۱۳۹۸البته به این نوع پیشرانه به این شکل میگن پیشرانه عرضی نه افقی . قدرت موتور به سیستم انتقال قدرت میره به چهار چرخ انتقال پیدا میکنه
آرش
۴ دی ۱۳۹۸خیلی بزرگش نکنین مرسدس از این پیشرانه ۵۰۰ اسب بخار نیرو بیرون میکشد وآعودی هنوز باید ……..راه درازی دارد