هنگامیکه آئودی A4 آلرود در سال ۲۰۰۹ معرفی شد ازلحاظ موقعیت در بین محصولات آئودی بین A4 استیشن کواترو و Q5 قرار میگرفت. تفاوت ارتفاع میان A4 آلرود و A4 استاندارد کاملاً مشهود بود چراکه آلرود درواقع ۳۷ میلیمتر ارتفاع بیشتری داشت؛ اما A4 آلرود برخلاف برادر بزرگترش A6 آلرود فاقد تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع که تواناییهای آفرود خودرو را اضافه میکرد بود و فقط به روکشهای پلاستیکی اطراف گلگیرها و محافظ زیر خودرو بسنده کرده بود.
بااینحال حداقل سرمایهگذاریِ آئودی روی A4 آلرود بهسرعت کاملاً بازگشته و حدود ۱۰۰ هزار دستگاه از آن بفروش رسید. به همین دلیل آئودی بهتازگی نسل جدید A4 آلرود را معرفی کرده و هرچند تغییرات آشکاری در آن انجامگرفته اما همچنان از همان فرمول موفق قبلی استفاده کرده است. ارتفاع نسل جدید به ۲۳ میلیمتر (در مقایسه با A4 استیشن) کاهشیافته که ممکن است باعث نگرانی خریداران جهت پیمودن زمینهای ناهموار و زاویهٔ ورود و خروج آن شود اما آئودی با افزایش اندازهٔ تایرها و اضافه کردن یک حالت بیابانی به حالات گوناگون رانندگی، این مورد را جبران کرده است.
شاسی A4 جدید از نو طراحیشده اما هنوز هم از تعلیق بادی خبری نیست. بااینوجود حداقل در نسل جدید آپشن دامپرهای تطبیقی ارائهشده است. بعلاوه باوجودی که ابعاد نسل جدید آلرود رشد داشته اما بهطور قابلتوجهی سبکتر از سلف خود شده است بهگونهای که وزن خودرو ۹۰ کیلوگرم کمتر از گذشته است. این کاهش وزن به همراه ارائهٔ یک موتور جدید موجب بهبود بهرهوری و کاهش مصرف سوخت شده است. سیستم چهارچرخ محرک کواترو بهصورت استاندارد در تمامی تیپها و با همهٔ موتورهای A4 آلرود جدید شامل ۲ لیتری دیزل ۱۹۰ اسب بخاری، ۳ لیتری دیزل با دو سطح قدرت ۲۱۵ و ۲۷۰ اسب بخاری و ۲ لیتری بنزینی ۲۵۰ اسب بخاری ارائه میگردد. خودروی مورد آزمون ما نیز مجهز به موتور ۲ لیتری TFSI است.
سیستم کواتروی پیشرفته با استفاده از یک دیفرانسیل مرکزی و یک کلاچ الکترونیکی که در پشت گیربکس اتوماتیک دوکلاچه نصبشده و میلگاردان را خلاص میکند، هنگامیکه سیستمهای کنترلی و نرمافزارها با بررسی پارامترهای مختلف مناسب تشخیص دهند، نیرو را صرفاً به چرخهای جلو میفرستد. نتیجهٔ این سیستم پیشرفته رسیدن مصرف سوخت موتور بنزینی ۲ لیتری به ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی است درحالیکه ظرف ۶.۱ ثانیه نیز ماشین را از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند.
آئودی A4 آلرود در داخل کاملاً لذتبخش احساس شده و امکانات فراوانی دارد. کابین جذاب آن کاملاً شبیه به A4 است و این یعنی کمی به کابین A6 هم شباهت دارد. موتور بنزینی TFSI در سرعتها و دورهای پایین کاملاً بیصدا است بهنحویکه وجود آنرا فقط با نگاه به سرعتسنج متوجه میشوید. این موتور به سبک موتورهای ۶ سیلندر گشتاور ۳۷۰ نیوتن متری خود را از دور ۱۶۰۰ rpm ارائه میکند درحالیکه این توان بهخوبی توسط گیربکس ۷ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخها میرسد.
اگر دامپرهای تطبیقی و رینگهای ۱۸ اینچی را برای آلرود سفارش دهید، ارتفاع خودرو بیشتر شده و حداقل در حالت رانندگی کامفورت کاملاً نرم عمل میکند و بهطور کامل با ناهمواری تقابل میکند. این مورد برای رانندگانی که صرفاً به نرمی و راحتی خودرو اهمیت میدهند بسیار مفید است اما هندلینگ را تحت تأثیر قرار میدهد. این خودرو با تعلیق پویای خود در هر جادهای کاملاً قابلاستفاده است و همواره راننده را به سریعتر رفتن وسوسه میکند. بعلاوه با تنظیم عالی سیستم کواترو، چسبندگی جانبی خودرو تحت هر شرایطی مناسب است. البته همانطور که گفته شد در برخی اوقات قدرت فقط به چرخهای جلو انتقال میابد اما همواره سیستم آمادگی درگیر کردن محور عقب را دارد.
موتور بنزینی ۲ لیتری خودرو کاملاً مناسب است اما کسانی که به مصرف سوخت کمتر اهمیت میدهند سراغ نمونهٔ ۲ لیتری دیزل با ۱۵۰ اسب بخار قدرت میروند که البته همهٔ موتورهای دیزل آلرود سطح راحتی رانندگی مشابه موتور بنزینی را ارائه میکنند؛ اما بااینکه A4 آلرود سابقهٔ نسبتاً زیادی پیداکرده است اما همچنان A6 آلرود با ارتفاع قابل تنظیم، رانندگی پویا و استثنائی و موتور ۳ لیتری V6 دیزل بایتوربو یک انتخاب بسیار عالی در کل محصولات آئودی بشمار میرود. آلرود A4 اما درحالیکه بهطور گستردهای بهتر از قبل شده، همچنان یک محصول فرعیِ دوستداشتنی از A4 استیشن محسوب میشود که البته هنوز هم با ۲ هزار پوند قیمت کمتر نسبت به بالاترین تیپ A4 استیشن یعنی مدل اسپرت S-Line کواترو، مثل همیشه گزینهٔ وسوسه کنندهای بهحساب میآید.
مشخصات فنی
Audi A4 Allroad 2016 | |
قیمت | ۴۰,۲۶۰ پوند |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو |
ض | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک |
وزن خالص | ۱۶۵۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتا صد | ۶.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۴۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۴ لیتر (ترکیبی) |
منبع: Autocar
سیدعلیرضا
۱۷ مرداد ۱۳۹۵.
از طراحی داخلیش خوشم نیومد.
مهزیار
۱۷ مرداد ۱۳۹۵چقدررررر خوشگله
علی"mf"
۱۷ مرداد ۱۳۹۵نمایه پشتش جذاب نیس انگار گرفتی تو دستات مچاله کردی :\
احمد باقری
۱۷ مرداد ۱۳۹۵در کل خوبه.
audi sq7
۱۷ مرداد ۱۳۹۵کاشکی که ارتفاعش کم نمی شد .به هر حال هرکی الرود بهتری بخواد A6 هست
احمدرضا خواجه زاده
۱۷ مرداد ۱۳۹۵عالیه فوق العادس لامصب