وقتی بحث خلاقیت و نوآوری باشد بهتر است از آئودی سؤال کنید. این برند آلمانی که با سیستم چهار چرخ محرک کواترو، پیشرانههای ۵ سیلندر توربو و چراغهای LED خاص محصولاتش شناخته شده حالا وارد مسیر جدیدی شده است: حملونقل تمام الکتریکی و پرفورمنس بالا.
البته این هدف از اولین تلاش آئودی در ورود به دنیای خودروهای بدون آلایندگی فرسنگها فاصله دارد. یک زمانی خودروهای الکتریکی شکل گرفته بر پایه R8 یعنی E-Tron و E-Tron اسپورت بک وجود داشتند اما جدیدترین محصول آئودی واقعاً ضربان قلب ما را بالا میبرد!
با آئودی E-Tron GT و RS E-Tron GT مدل ۲۰۲۲ آشنا شوید. این خودروها که در واقع پسرعموهای پورشه تایکان محسوب میشوند بازی خودروهای الکتریکی پرفورمنس را یک پله بالاتر بردهاند.
- سریع و آشنا
اگر مطالب تخصصی مربوط به پورشه تایکان در پدال را مطالعه کرده باشید پس با E-Tron GT کاملاً آشنا خواهید بود. در بطن این خودرو یک باتری لیتیوم-یون ۹۳.۴ کیلووات ساعتی، معماری الکتریکی ۸۰۰ ولتی (شارژ ۸۰ درصد باتری در ۲۳ دقیقه)، یک پیشرانه الکتریکی در هر اکسل و گیربکس دو سرعته اتوماتیک در بخش عقب دیده میشوند. مدلهای پایه قدرت ۴۶۹ اسب بخاری و گشتاور ۶۳۰ نیوتون متری دارند درحالیکه نسخه RS خروجی ۵۹۰ اسبی و گشتاور ۸۳۰ نیوتون متری را در اختیار راننده قرار میدهد. همانند کراس اوور E-Tron، مدلهای GT از عملکرد اووربوست سود میبرند که بهصورت موقتی قدرت را به ۵۲۲ و ۶۳۷ اسب بخار افزایش میدهد.
نسخه استاندارد E-Tron GT که در دو تریم عرضه میشود شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۹ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۴۵ کیلومتر در ساعتی داشته درحالیکه شتاب مدل RS به ۳.۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت میرسد. منتقدان سریعاً خواهند گرفت شتاب E-Tron GT کمتر از تمامی نسخههای پورشه تایکان به جز مدل جدید تک موتوره و دیفرانسیل عقب است.
تایکان ۴S شتاب ۳.۸ ثانیهای، مدل توربو شتاب ۳ ثانیهای و مدل توربو S شتاب ۲.۶ ثانیهای دارد؛ و تسلا نیز در مدل S برد بلند با شتاب ۳.۱ ثانیهای خودنمایی میکند اما هیچیک از مدلهای آئودی نمیتواند با شتاب ادعایی زیر ۲ ثانیه تسلا مدل S پلاد جدید رقابت کند.
تسلا از نظر شعاع حرکتی نیز دست برتر را دارد. اگرچه هنوز تخمینهای EPA در دسترس نیست اما آئودی پیش میکند مدلهای استاندارد E-Tron GT برد ۳۸۳ کیلومتری داشته باشند درحالیکه شعاع حرکتی مدل RS برابر با ۳۷۳ کیلومتر است. البته شاید این تخمینها بهطور قابلتوجهی پایینتر از عملکرد دنیای واقعی باشند چراکه درباره تایکان همین اتفاق رخ داده است.
همانند تایکان یک سیستم تعلیق بادی در E-Tron GT بکار رفته که طبق ادعای آئودی ۶۰ درصد ظرفیت بیشتری نسبت به کراس اوور E-Tron و E-Tron اسپورت بک دارد. رانندگان میتوانند ارتفاع خودرو را چند سانتیمتری تنظیم کنند. همچنین سیستم فرمان پذیری چهار چرخ در این محصول جدید و قطعاً باعث ایجاد سواری بهتر، چابکی بیشتر و پایداری بالاتر در سرعتهای زیاد خواهد شد.
- طراحی متمایز و برجسته
طراحی کابین محصولات آئودی چندین دهه است که جزو بهترینها میباشد اما در چند سال اخیر شاهد استفاده از صفحات لمسی دوگانه در بخش مرکزی و پشت آمپرهای تمام دیجیتال و البته متریال باکیفیت و چشمگیر بودهایم. البته E-Tron GT روش متفاوتی را در پیش گرفته و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی به سمت راننده متمایل بوده و نمایشگر پایینی ۸.۶ اینچی نیز با دکمههای فیزیکی برای مدیریت کنترلهای سیستم تهویه مطبوع جایگزین شده است.
ما فعلاً تصاویر کابین E-Tron GT استاندارد را ندیدهایم اما در مدل RS شاهد ویژگیهایی همچون صندلیهای اسپورت، تریم فیبر کربن، دوخت های قرمز و فرمان D شکل با پوشش آلکانترا خواهیم بود. تمامی مدلها دارای کابینی فاقد چرم خواهند بود هرچند اگر خواهان چنین چیزی باشید آئودی آن را در نظر خواهد گرفت.
همانند تایکان، دکمه استارت و انتخابگر دنده بجای داشبورد روی کنسول مرکزی قرار گرفته و طراحی کلی کابین نیز بسیار مرسومتر از تایکان به نظر میرسد. بخش اعظم دکمههای بکار رفته را میتوان در سایر محصولات آئودی نیز دید که چیز خوبی است.
آئودی البته در بحث طراحی ظاهری و عدم شباهت زیاد با تایکان خیلی موفق نبوده است. اگرچه ارباب حلقهها به خوبی توانسته نمای جلو و عقب را مشابه مدل مفهومی طراحی کند اما در پروفایل کلی روح تایکان دیده میشود. این موضوع ضرورتاً بد نیست زیرا نمای جانبی تایکان جزو بهترینهای این خودرو بوده اما برای طرفداران پر و پا قرص آئودی موضوع خوشایندی محسوب نمیشود. خب صحبت از طراحی جانبی شد و باید گفت نسخه استاندارد E-Tron GT با رینگهای ۲۰ اینچی عرضه خواهد شد هرچند مدلهای RS با رینگهای ۲۱ اینچی در دسترس خواهند بود. همچنین آپشن چراغهای جلوی ماتریکس LED نیز وجود دارد.
- قیمت ملایمتر
قیمت آئودی E-Tron GT از ۹۹,۹۰۰ دلار برای مدل پایه پریمیوم پلاس شروع شده و به ۱۰۷,۱۰۰ دلار برای مدل پرستیژ و ۱۳۹,۹۰۰ دلار برای مدل RS میرسد. البته این قیمتها شامل ۷۵۰۰ دلار مشوقهای دولتی نیست. اگرچه قیمت این خودرو بالا به نظر میرسد اما دلیلی برای باور این موضوع وجود دارد که E-Tron ارزشهای مرتبط با پسرعموی خود را به نمایش خواهد گذاشت زیرا کاتالوگ آپشن های آئودی بسیار کوچکتر از پورشه است.
برای مثال قیمت تایکان ۴S از ۱۰۳,۸۰۰ دلار شروع میشود اما این مدل دارای باتری کوچکتر، رینگهای ۱۹ اینچی و کابین چرمی بوده و اگر بخواهیم برای این خودرو باتری مشابه E-Tron و رینگهای ۲۰ اینچی و کابین عاری از چرم را سفارش دهیم قیمتش به فراتر از ۱۱۷ هزار دلار میرسد که ۱۰ هزار دلار بیشتر از E-Tron پرستیژ است.
آئودی انتظار دارد این دو محصول جدید از تابستان سال جاری میلادی وارد بازار آمریکا شود اما در ماههای آینده اطلاعات بیشتری از قیمت و شعاع حرکتی E-Tron GT جدید منتشر خواهد شد.
Angus_812
۲۲ بهمن ۱۳۹۹واقعا عالیه
ولی چرا میخوان ماشین برقی رو رو مثلا سفینه فضایی نشون بدن
خب طراحی رو معمولی تر کنید که تفاوتش با ماشین درون سوز خیلی کمتر باشه
بنظرم بین طراحی برقی و بنزینی نباید فرقی باشه
مثله EQC و GLC یا IX3 و X3
ولی مثلا این یا سایبرتراک زیادی آینده نگرانس که واقعا جالب نیستن زیاد
باید طراحیشون معمولی تر باشه
Achtung
۲۲ بهمن ۱۳۹۹این یک اثر هنریه اصلن با قوطی تسلا یکیش نکن
Hadi
۲۲ بهمن ۱۳۹۹پورشه تایکان:لایک ?
آئودی E_Tron GT: دیسلایک ?
سهند
۲۲ بهمن ۱۳۹۹واقعا نمیدونم بین تایکان و این کدام را انتخاب کنم برای همین نه لایک میدم نه دیسلایک
طراحی آئودی و پورشه قطعا بهتر از بنز و بی ام و است.
پدر خودرو سازی جهان
۲۲ بهمن ۱۳۹۹پشتش یکم کُپُله
بدنش شبیه تایکانه
من تایکان را به این ترجیح میدم هرچند اینم عالیه ??
akrh78
۲۲ بهمن ۱۳۹۹عاشق همین کپلیش هستم من
Elmiraj
۲۲ بهمن ۱۳۹۹طراحی این ماشین کاملا امروزیه و ربطی CyberTruck نداره…
طراحی CyberTruck تمام رادیکال هست و اهداف خاص خودشو داره .
M3csl
۲۲ بهمن ۱۳۹۹با این منطق هر گندی رو میشه توجیه کرد
از جمله سیاست های ایران،چین،کره شمالی
کاملا رادیکال و دارای اهداف خاص………
Elmiraj
۲۲ بهمن ۱۳۹۹سیاست این کشور ها تک حزبی هست و ربطی به رادیکال بودن نداره….
.
خیلی بی ربطه که با ماشینی مقایسهشون کنیم که با وجود طراحی قطبی یکی از بزرگترین پیش سفارش های تاریخ خودروسازی را گرفته…!!!
جناب ایکس
۲۲ بهمن ۱۳۹۹به این ماشینا اصولا نباید گفته شه آینده نگرانه چون ماشینای آینده اصلا شبیه سایبر تراک مسخره نخواهند بود. ۲۰ سال پیشم میگفتن ماشینا اینطور میشن اونطور میشن ولی نشدن و خیلی فرق دارن با پیش بینی ها
زیزیگولو
۲۲ بهمن ۱۳۹۹بدون شک طراحیای آئودی ویژگیای جذابو مسحور کننده ای داره که نظر هر کسی رو به خودش جلب میکنه
Shayan
۲۲ بهمن ۱۳۹۹خواستم اینو با آمریکایی ها مقایسه کنم خندم گرفت:)
در مورد تسلا که اصلا حرفی نمیزنم… چون واقعا بی انصافی در حقش میشه که با این مقایسه بشه
ولی لوسید…
لوسید چه از لحاظ قیمت، چه برد، چه پرفومنس، شتاب و….. حتی کابین و کیفیت از این ماشین برتره…
یادمه یه سری گفتن آمریکایی ها تکنولوژی اروپا رو ندارن
مهندس انگاری برعکس شد که:)
حالا بگذریم که تسلا برای پلاید از باتری نسل جدید خودش استفاده نکرد و همون قبلی رو کمی توی ساختار شیمی تغییر داد و پلاید، شاهکار مهندسی رو خلق کرد…
ببین نسل جدید باتری هاش چیکارا میکنه…
جناب ایکس
۲۲ بهمن ۱۳۹۹هنیشه اولین گزینه برای مقایسه دو ماشین محبوبیت میان مردم هست بعد چیزای دیگه که محبوبیت این میلیارد ها بار بیشتر از لوسیده
Shayan
۲۲ بهمن ۱۳۹۹یادم نبود محبوبیت میان مردم برای ماشین پرفومنس و برد و شتاب و کیفیت داخلی بالا میاره
مرسی که راهنمایی میکنی
زیزیگولو
۲۳ بهمن ۱۳۹۹لوسید و تسلا هر دوشون جزو برترینا هستن ولی باید پذریفت که در حال حاضر و در زمینه ماشینای برقی تسلا از از بقیه کمپانیا جلوترو پیشگام هستش
امیرحسین
۲۲ بهمن ۱۳۹۹آئودی رو خیلی دوست دارم،طراحیش عالیه
یعنی آلمانیا در عین لوکس بودن اسپرت هم هستند(بخصوص بی ام و و آئودی)و این کمتر در ماشینای دیگه هست
جناب ایکس
۲۲ بهمن ۱۳۹۹آره دقیقا. مثلا پورشه سوپر اسپورتاش لوکس تر از فراری و لامبورگینی هست. ایتالیایی هم اسپورت خالصن. آلمانیا هم لوکسن هم اسپورت و شاید بشه گفت انگلیسی هایی مثل بنتلی هم لوکسی خاصن.
امیرحسین
۲۲ بهمن ۱۳۹۹اره راست میگی پورشه رو جا انداختم ولی خب در حد آئودی و بی ام و فکر کنم لوکس نیست(البته این نظر منه) بازم تاکید میکنم پورشه هم لوکسه (ولی خب شاید در حد اونا نباشه(پورشه هم بیشتر از لوکس بودن رو اسپرت بودن تمرکز داره)
لامبو و فراری هم بیشتر رو اسپرت بودن تمرکز دارن تا لوکس بودن،بخاطر همین اسپرت ترند تا لوکس تر(شاید اصلا لوکس نباشن ولی بقول شما اسپرت خالصند)
بنتلی هم فلایین اسپور یا کانتیننتال GT در عین سوپر لوکسیشون خیلی هم اسپرت هستند
امیرحسین
۲۲ بهمن ۱۳۹۹بنز هم همین طور بیشتر رو لوکس بودن تمرکز داره تا اسپرت بودن
خب اسپرت بودنو میسپاره دست AMG
فوق لوکس بودنم که میباخ
یعنی همه چیرو داره
RezaRs
۲۲ بهمن ۱۳۹۹هعی به من یه زوندا c12 بدین ?
Hadi
۲۲ بهمن ۱۳۹۹بالاخره این هم اومد…
از لحاظ ظاهری بشدت جذابه و خیره کنندس و شبیه هیچ آئودی دیگه نیستش و بی نقص دینامیک و بشدت جذابه ?
ولی کاش میشد این ماشین پرفورمنسی در حد تایکان داشت با این ظاهر فوق العاده…
یا حداقل روی برد بیشتر تمرکز میکرد و حدود 570 کیلومتر میتونست بره…
شتابش اگه زیر 3 بود عالی بود هر چند 3.1 هم خیلی خوبه ?
این RS E_Tron GT جدید حرف نداره و خیلی خوب و کامله ولی اگه پرفورمنس بهتر در حد تایکان و برد بیشتری داشت خیلی بی نظیر میشد?
Hadi
۲۲ بهمن ۱۳۹۹هر چند این آئودی خیلی خوبه ولی من تایکان رو بهش ترجیح میدم……
Aran Milan
۲۲ بهمن ۱۳۹۹از تایکان به مراتب زیباتره!
امیر
۲۲ بهمن ۱۳۹۹۹۰ درصد خودروسازها(مخصوصا المانی ها) باید طراحیو از آئودی یاد بگیرن
اولین ماشین الکتریکی هست ک بشدت زیباس و هیچ نقصی از نظر طراحی نداره
کابینش هم مثل همیشه فوق العادس
فقط ای کاش از نظر پرفورمنس حرفی برای گفتن داشت!
سهند
۲۲ بهمن ۱۳۹۹البته به جز پورشه
Mahdi
۲۲ بهمن ۱۳۹۹عالی آئودی E tron Gt واقعا از دید طراحی گل کاشته و یه سر و گردن از رقبا بالاتره اگه امکانش بود انتخاب اول من بین همه رقبا بودش البته ایکاش گروه فولکس تصمیم میگرفت باطری حداقل مشابه پورشه تایکان را برای آئودی بزاره مورد باتری انتخاب رو یکم سخت میکنه و ممکنه نگاهی هم به پورشه تایکان توربو s و مهم تر از همه به تسلا s پلاید بندازیم
آئودی با این طراحی مسکن دردی شد برای از دست دادن موتور های درون سوز فرض کنید داخل قلب این ماشین موتور معروف ۶ سیلندر R8 بود چی میشد
OMID
۲۲ بهمن ۱۳۹۹موتور های معروف R8 که V8 و V10 هستن
Enzo
۲۲ بهمن ۱۳۹۹طراحیش از تایکان زیباتره . تقریباً همون کاراییه تایکان رو داره با قیمت کمتر منتهی با برد کمتر!!! .اگه بحث انتخاب باشه آئودی انتخاب بهتریه بنظرم . تو یه خودرو همه چیز که سرعت نیست که .
Elmiraj
۲۲ بهمن ۱۳۹۹خب همان پلتفرم PPE هست با قدرت و پرفورمنسی کمتر از تایکان ،،، اما طراحی زیباتر…
این ماشین به واسطه قدرت کمتر موتور ها قطعا بُرد بهتری هم خواهد داشت .
در مدل RS رقیب مستقیم نسخه جدید Long range تسلا model S هست که 670 اسب بخار قدرت داره و شتاب صفر تا ۹۶ آن هم مثل این در ۳.۱ ثانیه هست…
ولی بُرد ۶۶۰ کیلومتری model S کجا و این کجا…!!!
Amir
۲۲ بهمن ۱۳۹۹دقیقا به چی میرسی انقد تعصب داری رو آمریکایی ها انگار بچه های پدال میخوان خودروی الکتریکی بخرن تو داری راهنماییشون میکنه یا انگار مسئول فروش تسلا هستی . اون داره پورشه رو با آئودی مقایسه میکنه تو از تسلا حرف میزنی . کلا تسلا s یک سرو گردن بالاتره از e tron هست و من به اون کار ندارم
به نظر من تسلا بهترین برند جهانه ولی تعصب نداشته باشیم روی چیزی که درش نقشی نداریم
جناب ایکس
۲۲ بهمن ۱۳۹۹بهترین برند جهان????? جان خودت زود قضاوت نکن. شاید در آینده بشه ولی هنوز اول راهه و غول های بسیار بزرگ ۱۰۰ ساله ای جلوی راهشن. اگه من بخوام بهترین برند جهان رو انتخاب کنم بین بنز و لامبورگینی کوئنیگزگ و تویوتا میمونم و نمیتونم بینشون انتخاب کنم
2646
۲۲ بهمن ۱۳۹۹آئودی رو خیلی دوست دارم، استهلاک پایین، بدون حاشیه، شخصیت مردانه!
خیلی ماشین زیبایی است، قطعا اگر می خواستم بین این، پورشه تایکان و تسلا اس جدید، یکی رو انتخاب کنم؛ می رفتم سراغ Panamera Turbo S e-hybrid …
البته اگر بخوام راستش رو بگم، وقتی Panamera 4 e-hybrid رو میشه با نصف قیمت Turbo S e-hybrid خرید، استدلال منطقی برای خرید مدل گران تری به ذهنم نمی رسه (البته می دونم نمونه های قوی تر همیشه برخی آپشن ها رو به صورت استاندارد دارن که برای مدل های پایین تر، باید هزینه اضافه پرداخت کرد)
ولی واقعا 83.000 دلار اختلاف هزینه بین 4 e-hybrid با Turbo S e-hybrid برای اینکه شتاب 0-100 از 4.4 ثانیه بشه 3.2، برای من توجیه ندارد!
بخوام رک باشم، تسلا اس جدید عملکرد فوق العاده ای داره اما شتاب 1.9 ثانیه برای سدان خانوادگی، واقعا چه استدلالی داره که اضافه پرداخت بین نمونه های بیس تا فول را پرداخت کرد؟ تو نسل قبلی، تا اونجایی که می دونم توانایی انتخاب آپشن باطری های قوی تر (extended battery) بود؛ اگر روزی مجبور شدم ماشین برقی بخرم، حتما نمونه پایه با آپشن باطری های قوی تر رو می خرم.
وقتی اون قدر پیر شدم که سدان خانوادگی لازمم باشه، همون شتاب حدود 3.5 ثانیه مدل پایه هم برام زیاده …
سهند
۲۲ بهمن ۱۳۹۹البته استهلاک آئودی کمی بیشتر از رقبا است
ارشیا
۲۲ بهمن ۱۳۹۹عملکردش افتضاحه.
فقط طراحی خوبی داره.
T.C.B.K
۲۲ بهمن ۱۳۹۹نمیدونم فیلم avengers رو دیدید یا نه. ولی آئودی گفته اون ماشین فقط کانسپته و واسه فیلمه.
ولی الان آئودی داره تولیدش میکنه… ?
خیلی خوب شده طراحیش… خیلی با حال شده.
ولی باید یه کم موتورشو قوی کنن….
ولی همینم خوبه…
جناب ایکس
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ماشین تونی استارکه به گمونم
محمد
۲۲ بهمن ۱۳۹۹پسر عجب طراحی داره
$ÃЪŦÏЛ$
۲۲ بهمن ۱۳۹۹چرا اینقدر سقف و ستون و درهاش عین تایکانه!؟!؟!
ولی عجب مشخصاتی داره….
ツSAMURAIツ
۲۲ بهمن ۱۳۹۹به نظر من قشنگ تر از تایکان هستش
Sina
۲۲ بهمن ۱۳۹۹خیلی خوبه
قیمت مناسب
عملکرد خوب
کیفیت بالا
قیافه خوب ( بجز اون مدل قرمز وسط مطلب که سپر و جلوپنجره اش همگی تیره هستن و نمایی شبیه ماشین ارزون قیمت درست کرده و خوب نیست)
در کل خیلی خوبه
یجوری هم سطح بندی شده که به تایکان آسیبی نزنه
ولی در کل اگه قرار باشه سدان پرفورمنس انتخاب کنم ماشینای بنزینی از برقیا بهتر هستن و انتخابم از اونا خواهد بود
قیمت مدل RS یکم گرونه و با اون پول ماشینای بیشتری میشه گرفت اما برقیه و خب قیمتش یکم بالاتره
akrh78
۲۲ بهمن ۱۳۹۹حذف اون نمایشگر پایینی و استفاده از دکمه های فیزیکی چیزی بود که بیشتر از همه نظرمو جلب کرد
واقعا عالیه ینی ائودی دنبال ظاهر سازیای مسخره نیست و به فکر کاربردی بودن کابین هست
برخلاف بعضیا که کابینشون از دار دنیا فقط یه ایپد گنده داره حتی کیلومتر شمار هم ندارن
از قضا همون نمایشگر هم نقص فنی داره ینی اگه خراب شد ماشین رو باید یه راست ببری زباله دونی