آئودی

معرفی Q4 E-Tron، کراس‌اوور الکتریکی جدید آئودی با قیمت ارزان‌تر

آئودی یک عضو جدید را به خانوادهٔ محصولات الکتریکی E-Tron خود اضافه کرده است. این خودرو کراس‌اوور جدیدی بنام Q4 E-Tron است که در دو نسخهٔ استاندارد و اسپرت‌بک معرفی شده است. با معرفی این کراس‌اوور کامپکت الکتریکی، آئودی امیدوار است بتواند در بازار ایالات‌متحده بیشتر از همهٔ برندهای لوکس، محصول الکتریکی به فروش برساند. برخلاف کراس‌اوور بزرگ‌تر E-Tron که بر اساس پلت‌فرم درون‌سوز محور MLB ساخته شده، Q4 E-Tron به‌عنوان کوچک‌ترین محصول الکتریکی آئودی، روی پلت‌فرم الکتریکی اختصاصی گروه فولکس‌واگن یعنی MEB ساخته شده که با هاچ‌بک ID.4 مشترک است.

Q4 E-Tron ظاهری کاملاً متفاوت از محصولات کنونی آئودی دارد. هرچند ادعا شده که این زبان طراحی جدید یک مفهوم متمایز الکتریکی را برای آئودی به جهانیان نشان می‌دهد اما به نظر می‌رسد طراحان آئودی در این خودرو صرفاً خطوط تیز محصولات آئودی را نرم‌تر و منحنی‌تر کرده‌اند. در مقابل، نسخهٔ اسپرت‌بک هویت نسبتاً منحصربه‌فردی دارد هرچند که هنوز هم کاملاً متناسب نیست. در این نسخه همهٔ ویژگی‌های Q4 E-Tron معمولی حفظ شده و صرفاً یک سقف شیب‌دار به آن اضافه شده که نه‌تنها استایل Q4 E-Tron اسپرت‌بک را متمایز می‌کند بلکه ۱۰ کیلومتر هم بُرد بیشتری برای آن به همراه دارد.

Q4 E-Tron به چراغ‌های جلوی ماتریکسی جدیدی مجهز شده که برای اولین بار در جهان، از دی‌لایت‌های قابل تنظیم برخوردار هستند. این یعنی راننده می‌تواند از بین چهار تنظیمات مختلف برای دی‌لایت‌ها یکی را انتخاب کند. هرکدام از این حالت‌ها با روشن کردن تعداد خاصی از LEDها، الگوهای مختلفی را ایجاد می‌کنند. هرچند شاید این ویژگی خیلی مهم یا کاربردی به نظر نرسد اما می‌تواند خریداران را مجذوب خود کند.

هرچند Q4 E-Tron کوچک‌ترین محصول الکتریکی آئودی محسوب می‌شود اما به لطف پلت‌فرم اختصاصی MEB، توجه خاصی به فضای داخلی آن شده است. این خودرو ۴,۵۸۸ میلی‌متر طول، ۱,۸۶۵ میلی‌متر عرض و ۱,۶۳۲ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۷۶۰ میلی‌متر است. این یعنی کراس‌اوور الکتریکی جدید آئودی ۹۰ میلی‌متر طول کمتری نسبت به Q5 دارد اما به لطف نصب باطری‌ها در زیر کف خودرو، در داخل فضا را به حداکثر رسانده است. صندوق بار Q4 E-Tron ظرفیتی برابر با ۵۲۰ لیتر دارد و می‌تواند تا ۱۳۲۰ کیلوگرم را هم بکسل کند.

یکی دیگر از فضاسازی‌های مهم در کابین این خودرو، طراحی مکانی برای قرار دادن بطری‌های آب بزرگ در جیب هر چهار در آن است. گفته شده می‌توان بطری‌های ۱.۵ لیتری را در این جیب‌ها قرار داد. ویژگی هیجان‌انگیزتر Q4 E-Tron اما برخورداری از تکنولوژی واقعیت افزوده در نمایشگر سربالای خود است. این سیستم فلش‌های ناوبری را دقیقاً در جایی که خودرو باید بپیچد نشان می‌دهد و اطلاعات را در صفحه‌ای ۷۰ اینچی در ۱۰ متری مقابل راننده به نمایش درمی‌آورد.

Q4 E-Tron همچنین از بزرگ‌ترین نمایشگر مرکزی در بین محصولات آئودی هم برخوردار است. این یک نمایشگر ۱۱.۶ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI است که به سمت راننده زاویه دارد. البته این نمایشگر سفارشی بوده و نمونهٔ استاندارد ۱۰.۱ اینچی است که هردو در کنار صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی قرار می‌گیرند. آئودی برای سیستم صوتی Q4 E-Tron با یک شرکت نسبتاً نوپا بنام سونوس (Sonos) همکاری کرده است. این شرکت که در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ تأسیس شده، به بلندگوهای باکیفیت مشهور شده است. این اولین باری است که سونوس اقدام به سیستم صوتی یک خودرو کرده است.

Q4 E-Tron در بازار ایالات‌متحده در دو نسخهٔ ۴۰ E-Tron و ۵۰ E-Tron ارائه می‌شود که هردو به یک پکیج باطری ۷۷ کیلووات ساعتی یکسان مجهز هستند. ۴۰ E-Tron از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور داشته و به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهد. این نسخه ظرف ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ۵۰ E-Tron اما به دو موتور الکتریکی مجهز که مجموعاً ۲۹۵ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور دارند و به هر چهارچرخ نیرو می‌دهند. این نسخهٔ قوی‌تر برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت تنها به ۶.۲ ثانیه زمان نیاز دارد.

باطری‌های این کراس‌اوور الکتریکی را می‌توان با شارژرهای AC حداکثر ۱۱ کیلوواتی و DC سریع ۱۲۵ کیلوواتی شارژ کرد که دومی ظرف تنها ۱۰ دقیقه تا ۲۰۰ کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کند. بُرد تخمینی آئودی برای این خودرو نیز بر اساس چرخهٔ آزمایشی EPA چیزی در حدود ۴۰۰ کیلومتر برای نسخهٔ ۴۰ E-Tron است. آئودی همچنین در این خودرو تمرکز زیادی روی بازیابی انرژی ترمزها داشته و ادعا می‌کند تا ۹۰ درصد از کل انرژی ناشی از ترمز گیری قابل بازیابی خواهد بود.

در بازارهای دیگر مثل اروپا، علاوه بر دو نسخهٔ مذکور، یک نسخهٔ پایه با باطری‌های کوچک‌تر هم عرضه می‌شود. این نسخه که ۳۵ E-Tron نام دارد، به باطری بسیار کوچک‌تر ۵۲ کیلووات ساعتی مجهز بوده و قدرت موتور آن تنها ۱۷۰ اسب بخار است.

آئودی Q4 E-Tron تا اواخر امسال در ایالات‌متحده عرضه می‌شود و قیمت آن از ۴۵ هزار دلار آغاز می‌شود. به گفتهٔ آئودی، این خودرو بسته به شهری که خریدار در آن ساکن است، حداکثر از ۷۵۰۰ دلار مشوق‌های مالیاتی برخوردار خواهد شد. در همین حال، کراس‌اوور الکتریکی جدید آئودی در اوایل ژوئن در اروپا عرضه خواهد شد درحالی‌که نسخهٔ اسپرت‌بک در تابستان راهی بازار قارهٔ سبز می‌شود. قیمت Q4 E-Tron در آلمان از ۴۱,۹۰۰ یورو برای نسخهٔ ۳۵ E-Tron آغاز می‌شود و نسخهٔ اسپرت‌بک ۲ هزار یورو گران‌تر خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. ( BENJAMIN-A (ENGLAND LOVER

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (160 ديدگاه)

    خودروی خوشگلیه.انتظار نداشتم نسخه پروداکشنش از کانسپتش اینقدر خوشگلتر باشه.طراحی داخلیشم که خب آئودیه! لوکس و قشنگه.خیلی کابین جاداری هم داره.نسبت به قیمت و مشخصاتش بُرد خیلی خوبی داره.بنظرم که ارزش خریدش خیلی بالاس.

    موافقم 42
    مخالفم 6
    1. محمد

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (803 ديدگاه)

      الان این نسبت به قیمت مشخصات و برد خوبی داره.پس مدل y که برد و مشخصات فنی بهتری داره و ارزون تره چی؟

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. ( BENJAMIN-A (ENGLAND LOVER

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (160 ديدگاه)

        یادم نمیاد که چیزی درباره کیفیت پایین تسلا مدل y تو کامنتم گفته باشم…
        و چیزی هم که من بشدت بهش اهمیت میدم و مهمترین فاکتور من واسه دوست داشتن یا خرید ماشینه،طراحی داخلی ماشینه.که متاسفانه من کسی نیستم که علاقه ای به طراحی مینیمال داشته باشم‌.منظورمو متوجه میشی که…
        واسه همین،هرچند قبول دارم تسلا رو،ولی با داخلش ارتباط برقرار نمیکنم.و بقیه رقبا از جمله کیو۴‌ ای‌ترون و یا جگوار آی‌پیس رو بهش ترجیه میدم.

        موافقم 12
        مخالفم 1
        1. محمد

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (803 ديدگاه)

          من اصلا در مورد کیفیت چیزی نگفتم?
          نوشته بودین: نسبت به قیمت و مشخصات برد خوبی داره
          من گفتم:مدل y که برد و مشخصات فنی بهتری داره و ارزون تره
          منظورم این بود تسلا با این که مشخصات فنی.شامل شتاب و برد بهتر میشه رو داره و ارزون تره.
          پس نسبت به قیمت بسیار بهتره.

          موافقم 5
          مخالفم 2
      2. mahan

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2309 ديدگاه)

        محمدجان کیفیت تسلا رو با ائودی مقایسه می کنی؟ طراحیش رو که نگم

  2. parsa_ashgh.mashine

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (226 ديدگاه)

    hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh خیلی خوشگله

    موافقم 18
    مخالفم 7
  3. R@m!n

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2240 ديدگاه)

    خانواده E-TRON با اختلاف زیباترین ماشینای الکتریکی رو تولید می کنن. بردشم باید بررسی شه و خب با پشتوانه فولکس واگن و آئودی قطعا عملکرد خوبی خواهد داشت.

    موافقم 30
    مخالفم 4
    1. GT

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (433 ديدگاه)

      ولی من محصولات EQ مرسدس را بیشتر دوست دارم خیلی زیبا و ظریف طراحی میشن
      راستی کسی میدونه مرسدس EQS کی معرفی رسمی میشه؟؟؟

      موافقم 14
      مخالفم 13
      1. ( BENJAMIN-A (ENGLAND LOVER

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (160 ديدگاه)

        همین امروز.تصاویرش هم قبل رونمایی لو رفته.

        موافقم 14
        مخالفم 3
      2. MOS

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (715 ديدگاه)

        امشب ساعت ۸:۳۰

        موافقم 8
        مخالفم 1
        1. Voting max

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (61 ديدگاه)

          ببخشید دوست عزیز کجا میشه فیلم معرفیش رو دید

        2. MOS

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (715 ديدگاه)

          تو یوتیوب کانال رسمی مرسدس بنز لایو میزاره

      3. Hadi

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2197 ديدگاه)

        این ماشین واقعاً خیلی محشره…
        این زبان طراحی جدید آئودی رو داره که واقعا خیلی محشره و این از هر زاویه ای زیباست??
        مشخصات و قیمت خیلی خوبی هم داره…
        این ماشین با ID4 و مدل y رقابت خفنی میکنه…
        واقعاً بی نظیره ?…

        موافقم 5
        مخالفم 2
  4. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    بازم برقی⁦?‍♂️⁩

    موافقم 7
    مخالفم 6
  5. porsche

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (747 ديدگاه)

    عشق

    موافقم 15
    مخالفم 4
  6. ATa

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (146 ديدگاه)

    با دیدن شکل و شمایل جلو پنجره های تولیدات برقی شده های آلمانی نیازی به بررسی سطح تکنولوژی موتورهاشون نیست دست پاچگی توو طراحی شون مشهود هست! وقتی تا دیروز درون سوز تولید می کردی نتیجه اش می شه یک همچین مضحکه طراحی! از bmw ix گرفته تا همین E Tron… وقتی سال ها سخت افزار و سرمایه انسانی رو بجای تولید تکنولوژی صرف بازی با سپر و چراغ ها کردی! نتیجه ش می شه همین در کمتر از چند سال کاسه کوزه و بساط خیانت به مصرف کنده توسط TESLA برای همه عیان می شه بطوری که هیچ تفاوتی بین هیچ آلمانی و کره ای (hyundai ioniq 5) نیست چرا که همه در نقطه شروع هستن و شاید به لطف تبلت های سامسونگ اوضاع شرقی ها بهتر هم بشه در آینده بلحاظ ظاهری.

    موافقم 14
    مخالفم 36
    1. ATa

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (146 ديدگاه)

      اگه با dislike دادن حل می شد کل جلوپنجره سازهای اروپایی کاربرات و شمع سازی شون هنوز براه بود.

      موافقم 7
      مخالفم 14
      1. RezaRs

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (1612 ديدگاه)

        حدیث داریم در کتب مختلف اهل سنت و شیعه امریکن فنی اگه آلمانی هیت نکنه به بهشت نمیره هیت کن همانا فردوس برین در انتظارته

        الان با همین هیتی که به آلمان کرد در همین لحظه ارزش سهام فلوکس واگن نصف شد ?

        موافقم 13
        مخالفم 5
      2. RezaRs

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (1612 ديدگاه)

        بهله بهله

        موافقم 3
        مخالفم 2
    2. علی turbo s

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (277 ديدگاه)

      خیانت به مصرف کننده :
      یعنی سرتاسر کابین پلاستیک که بعد از یه مدت به سروصدا بیفته.
      یعنی اول پول اتو پایلت بدی بعدازیه مدت برات قطعش کنن تازه همونم به خاطر تبلیغات نادرست اونطوری که مردم فکر میکنن نیست.(حرف خود ایلان ماسک)
      یعنی ماشین بزور بپیچه.
      نباید جوابت رو میدادم چون احتمال تهدید به قتل هست اما این اخرین جوابی که به یه تسلا فن میدم.

      موافقم 12
      مخالفم 7
      1. علی turbo s

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (277 ديدگاه)

        درضمن دلشون میخاد جلو پنجره بزارن بهتر از پلاستیکه.

        موافقم 8
        مخالفم 4
    3. MOS

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (715 ديدگاه)

      یه فن تسلا داره درباره طراحی حرف میزنه…?

      موافقم 11
      مخالفم 4
      1. علی turbo s

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (277 ديدگاه)

        دقیقا بدبختی همینه.

        موافقم 3
        مخالفم 1
  7. ae86

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (724 ديدگاه)

    آقای امیر دهقان لطفا گردهمایی خودرویی worthersee رو پوشش بدهید

  8. RezaRs

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1612 ديدگاه)

    خوشگله
    بردش باس بیشترر شه و سرعتش

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. PHILIPP

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      کمی که دقت کردم فهمیدم که طراحیش از نظر آیرودینامیک خودروهای الکتریکی کمی اشکال داره
      اگر کمی بهتر طراحیش می کردن می تونستن با همین موتورها و باطری برد رو تا 500 کیلومتر برسونن

  9. ابر عظیم سلطان خانِ خفن باحال سوپر ویژه توپِ دمش گرم!

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (334 ديدگاه)

    سری E-TRON واقعا خودرو های زیبا و خاصی هستن که حتی بعضی کسایی که از برقیا متنفرن هم دوستشون دارن.
    ولی این یکی خیلی هیکلی و عضلانیه
    خودش یه پا هالکه
    شایدم غوله
    .
    .
    .
    به هر حال حرررررررررررررررررررررررف نداره عااااالیه!

    موافقم 13
    مخالفم 3
  10. PHILIPP

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1109 ديدگاه)

    انگار زیر چشماش گود افتاده

  11. mm.y@rlou

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (283 ديدگاه)

    از id4که باهم تویه پلتفرم هستن خیلی قشنگ تره تو کراس اوور های الکتریکی از همه بهتره کارخونه هم برای فروش بهتر ویژگی های جالبی بهش اضافه کرده مثلا همون تغییر ال ای دی و دی لایت ها

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. محمد

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (164 ديدگاه)

    همه جور پشتک و وارو می‌زنن به برد که می‌رسه اوضاع خوب نیست. تسلا چی کار می‌کنه واقعا؟

    موافقم 10
    مخالفم 6
    1. RezaRs

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1612 ديدگاه)

      به نظر من بحث بحث تجربست چطور پورشه یه ماشین میسازه نوبرگ رینگ 5:19 ?
      چون ساهلاست کارشه تجربه دارن پدرشون پای کار در اومده زحمت کشیدن برا تسلام همینه اصن نه تسلا هر کاری

      موافقم 4
      مخالفم 1
    2. PHILIPP

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      برا اینکه اولین باره دارن شروع می کنن (البته بجز مرسدس که کانسپت های برقی داشت از 30-40 سال پیش)
      مثلا چرا اولین ماشین کونیخ زگ که اومد اصلا به سریعی بوگاتی نبود؟
      یا چرا همه نمی تونن مثل بنز و پورشه توی پیست ها دور بزنن؟
      یا چرا هنوز کسی نتونسته چیزی بسازه که از همه جهات بتونه G-class رو به چالش بکشه؟

      حداقل یه 10 سال کار میبره عزیز تا به تسلا برسن (البته مرسدس رسید)

      موافقم 1
      مخالفم 1
  13. یوسف

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (745 ديدگاه)

    هر کدوم از محصولات آئودی یک نمایشگاه تکنولوژی هستن. طراحی های آئودی برخلاف رقیبان هموطن که انتقادهای بسیاری به دنبال داشته، واقعا مدرن و چشم نوازن. من به ویژه کابین مدل های این شرکت رو خیلی میپسندم.

  14. رامتین

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (3263 ديدگاه)

    بنظرم در بین تمام خودروسازان، آئودی در زمینه طراحی نه تنها افت نکرده بلکه پیشرفت زیادی هم داشته.

  15. mohsen.g

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (179 ديدگاه)

    مدل معمولی اش زیباتر از کراس بک اش از کار دراومده…

  16. Achtung

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (423 ديدگاه)

    گروه فولکس واگن نشون داده خودروی برقی میتونه بر خلاف تسلا زیبا و با کیفیت باشه اگر تسلا زبان طراحی و کیفیتش رو به کل عوض نکنه هیچ آینده روشنی نداره

  17. rezlot

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (28 ديدگاه)

    من به ندرت اینجا نظر میدارم ولی باید میگفتم که واقعا خودروی خوش استیلیه ! آئودی تو طراحی فقط داره میترکونه این چند ساله.

  18. mahan

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2309 ديدگاه)

    ائودی حتی الکتریکیش هم جذابه.ولی e-tron یچیز دیگهست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا