آئودی

جشن 40 سالگی پیشرانه‌های 5 سیلندر آئودی

پیشرانه‌ها عموماً با تعداد سیلندرهای زوج ساخته می‌شوند اما ظاهراً کسی فراموش کرده که این موضوع را در ۴۰ سال پیش به مهندسان آئودی بگوید! آئودی چهار دهه‌ی پیش اولین پیشرانه ۵ سیلندر را معرفی کرده و هنوز هم به ساخت آن مشغول است.

1976: World premiere of the first Audi five-cylinder gasoline engine
۱۹۷۶: World premiere of the first Audi five-cylinder gasoline engine
اولین پیشرانه ۵ سیلندر آئودی در سال ۱۹۷۶ و روی مدل ۱۰۰ معرفی شد. این پیشرانه جایگاهی بالاتر از نسخه ۴ سیلندر داشت اما از نظر شکل کلی جمع و جورتر از پیشرانه‌ی بزرگ‌تر ۶ سیلندر بود. پیشرانه ۵ سیلندر آئودی حجمی برابر با ۲.۱ لیتر و قدرت ۱۳۶ اسب بخاری داشت.
1976 Audi 100 (C2)
۱۹۷۶ Audi 100 (C2)
در طول چهل سال گذشته، آئودی تزریق سوخت، سر سیلندر با چهار سوپاپ، توربوشارژر و حتی نسخه‌های دیزل پیشرانه‌های ۵ سیلندر خود را معرفی کرده است. آئودی با این نوع پیشرانه در مسابقات رالی و حتی در پیست نوربرگ رینگ به پیروزی رسیده است. هم‌اکنون پیشرانه ۵ سیلندر آئودی در خودروی TT RS قدرت ۴۰۰ اسبی دارد یعنی تقریباً سه برابر اولین پیشرانه‌ی از این دست.
1989 IMSA GTO
۱۹۸۹ IMSA GTO
2010 Audi TT RS
۲۰۱۰ Audi TT RS
اگر همه‌ی این دلایل برای موفقیت آئودی در ساخت این نوع پیشرانه برای شما متقاعدکننده نیست باید بگوییم که این پیشرانه تا به امروز در کلاس خود ۷ بار برنده جایزه پیشرانه بین‌المللی سال شده و از سال ۲۰۱۰ تاکنون برتری بلامنازعی دارد.
1983 Corsica Rally
۱۹۸۳ Corsica Rally
در گالری زیر می‌توانید سیر تکامل و پیشرفت پیشرانه‌های ۵ سیلندر آئودی را مشاهده بفرمایید. منبع: carscoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    آئودی از 110 اسب رسیده به 500 اسب.
    ما از 60 اسب رسیدیم به 110 اسب.

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      همون هم طراحیش برای خودمون نیست

    2. ASTON MARTIN

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      تازه قلابیم هست محاسبه بشه بصورت فنی کمتره

      1. ASTON MARTIN

        ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        دوستان کسی میدونه چه الزامی میگه که پیشرانه ها حتما باید زوج باشن؟الان سه سیلندرم داریم

        1. احسان آرسنالی

          ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (1949 ديدگاه)

          تنظیم.راحت تر لرزش موتور و باز و بسته شدن مکانیکی سوپاپ ها در زوج سیلندرها (البته در قدیم نه الان)به جای باز و بسته شدن پنومانیکی سوپاپ ها در فرد سیلندرها(بازم در قدیم) و همچنین استفاده از چرخه سوختن کارنو که راحتترین چرخه سوخت هست و خیلی چیزهای دیگه

        2. کامیاب

          ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (499 ديدگاه)

          الزامی نیست،فقط ساخت موتور با تعداد سیلندر فرد پیچیدگی های فنی خاص خودشو داره و در سگمنت های متفاوتی کمتر میتونه استفاده بشه.
          یک ماشین اگر در دسته ی هاچبک کامپکت شهری قرار بگیره و هدفش کاهش مصرف سوخت باشه ،میتونه از یه موتور سه سیلندر استفاده کنه،ولی غیر منطقیه بیای تیونش کنی و همون رو در یک سدان استفاده کنی.
          همین حالت در یک موتور پنج سیلندر هم میتونه صادق باشه،شما میتونید از یک وی شش در سدان فول سایز تا شاسی بلند فول سایز استفاده کنید،ولی اگر بخواهید پنج سیلندر رو دریک شاسی بلند فول سایز داشته باشید،باید تقویتش کنید،برای سدان هم فضای خالی میارید تو محفظه موتور.
          ولی بزرگترین مشکل،پیچیدگی،کمبود قطعات و عدم تمرکز ها بر روی اینگونه خودروهاس.
          مثل موتور های وانکل که سازنده هاش بسیار معدودن.

    3. A Relentless Force

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      فکر کنم 3 سیلندر هم داریم.

    4. احسان(احسان سابق)

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2876 ديدگاه)

      هزینه همین 50 اسب بخار با جوش اوردن موتور و جر خوردن سرسیلندر همراه بوده

  2. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    مبارکش باشه

  3. Mercede kaviani

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با درود به دوستان عزیز شاهین احمد زاده والمنتو
    وسپاس از مطلب عالی شما ایا کمپانیهای بازسازی می توانند موتورهای کامل مدل های کلاسیک را از هیچ دوباره بسازند یا همان ساخت مجدد کنند مانند موتور 6 سیلندر کلاسیک رولز-رویس بنتلی کد بی 60
    با سپاس دوستدار شما مرسده کاویانی

    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      سلام خدمت خانم کاویانی
      عرضم به حضور شما شرکتهای که کار بازسازی انجام میدن میتونن یه موتور ماشین کلاسیک رو بازسازی کنند ولی نه اونجور که از هیچ بسازندش
      مثلا یه موتور ی که به روغن سوزی افتاده رو با تراش کاری بلوکه و تعویض پیستون و رینگ الی ….. اخر میتونن اونرو دوباره احیا کنند که اونم باز رو هر موتوری نمیشه
      مثلا موتوری که بلوکش تراش اخر دیگه نمیشه درستش کرد
      اما شرکتهای مثل شورولت هستن که موتور 350 رو که ساخت 1969 هست رو هنوز هم تولید میکنه و شما با مبلغ مناسبی اونرو میخری و رو ماشین کلاسیک خودتون استفاده میکنی

    2. شاهین

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام
      فکر می کنم که شرکت های افترمارکتی بتونن این کار رو انجام بدن.
      تا جایی که من میدونم لوازم و قطعات خودروهای کلاسیک آمریکایی هنوز هم تولید میشن.
      ارادتمندم

  4. TTRS

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (28 ديدگاه)

    آءودی همیشه خلاق و برتر از رقبا

  5. TTRS

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    من اصلاً نمیفهمم میل لنگ متور 5 سیلندر با چه ترتیبی حرکت میکنه ، 3 تا پایین 2 تا بالا ؟

    1. کامیاب

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (499 ديدگاه)

      این فیلمو تو یوتوب ببین
      https://www.youtube.com/watch?v=Q5xUOEnixgc
      یکی از آخر حد واسط بین دوتای 3.1و2.4حرکت میکنه،از هر چند گردش به ترتیب با هرکدوم هم تراز میشه و سه حالت ایجاد میتونه بکنه.
      یعنی شاتون اخری به ترتیب یبار با 1.3،یبار با 2.4 و یک بار به تنهایی گردش میکنه(در حد واسط)
      سوال بسیار خوبی بود.خودمم یه چیز یاد گرفتم.

  6. مجید

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    ارباب حلقه ها فوق العاده س

  7. ali a.j.g

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (722 ديدگاه)

    چهل ساله شدنت مبارک
    و تشکر از آقای احمدزاده

  8. ماسل

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    دوستان درباره ی گیربکس های سکوئنشال عکسی توضیحی.چیزی ندارید؟مقاله هاشو خوندم.خودمم موتور سوارم ولی الان (مثلا )اگر بخوام بسازم.درک درستی از نحوه ی کارکردش ندارم.درحالی که انجین رو مثلا همه مون میدونیم چهارتا مرحله داره…دقیقا میخوام بدونم چه اتفاقی می افته؟با تشکر

  9. پیام

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    ,ولوو هم 5 سیلندر داره اگه اشتباه نکنم

  10. احمد باقری

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هر شرکتی واسه خودش کلی نوآوری داشته.

  11. (ali (CHEVY NOVA

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    خواهش میکنم
    قیمت موتورهای مجدد تولید شده شورولت از حدود 4000 دلاره به بالا
    ببینید بستگی داره اون موتور برا کدوم کمپانی باشه مثلا کمپانی های امریکایی همشون اینکارو میکنند و تولید مجدد داره همه چیشون اما تو اروپاییها به اون صورت نیست که مثلا رولزرویس بخواد یه موتوری که فرضا 30 سال پیش تولید کرده همون رو باز تولید کنه اما اگه اون موتور بلوکش سالم باشه لوازم فنیش پیدا میشه اما ساخت مجدد فکر نکنم انجام بدن چون یه کاره ریخته گری شدس اون کار و برا یه مورد اصلا همچین کاری نمیکنند یا بر فرض اگه بکنند قیمتش خارج از تصوره
    حالا اگه بلوک تراش اخر هم باشه اگه بلوکش موردی خاص نداشته باشه سیلندرها رو بوش میزنند و باز میشه ازشون استفاده کرد اما به نظر یه سری ها اون دیگه به درد نمیخوره

  12. فرید

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در زمان بچگیام بین سالهای 62 تا 69 پدرم یک آئودی 100 مدل 1977 داشت .واقعا معرکه بود و در حد بی ام و 518 و مرسدس 230 بود کم مصرف پر قدرت پرشتاب زیبا و با ابهت . رنگش هم سبز بود … البته 4 سیلندر .. آنقدر این مدل ماشین برام نوستالژیک هست که اگر یک دونه تر و تمیز و سرپاش پیدا بشه حاضرم برای استفاده شخصیم بخرم ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا