بیش از ۱۰ سال پیش، بامو با معرفی مدل X6 برای اولین بار کلاسی بنام کراساوور کوپه را تأسیس نمود و چند سال بعد مرسدس بنز هم با مدل GLE کوپه به این کلاس تازه تأسیس وارد شد. حال نهایتاً سومین قطب لوکسسازی آلمان یعنی آئودی هم با معرفی رسمی کراساوور جدید خود بنام Q8، به بخش کراساوورهای کوپه پیوسته است. این خودروی جدید که پرچمدار جدید خانوادهٔ بلندقامتان آئودی یعنی Q محسوب میشود، بهترینهای دو دنیا را ارائه میکند که شامل ظرافت یک کوپهٔ پنجدر و کارایی یک کراساوور بزرگ میشود.
Q8 با ۴.۹۹ متر طول، ۲ متر عرض و ۱.۷۱ متر ارتفاع، تقریباً ابعاد یکسانی با مدل Q7 دارد و تنها کمی کوتاهتر، عریضتر و کمارتفاعتر از Q7 است اما به خاطر سقف شیبدار، بسیار کمارتفاعتر از آن به نظر میرسد. برای مقایسه، Q8 طول و عرض بیشتری نسبت به رقبای مستقیم خود یعنی مرسدس بنز GLE کوپه و بامو X6 دارد اما از لامبورگینی اوروس کوتاهتر و باریکتر است. این کراساوور جدید آلمانی همچنین با فاصلهٔ محوری نزدیک به ۳ متر، کابین بزرگی را ارائه میکند که به گفتهٔ آئودی جادارتر از X6 و GLE کوپه است.
Q8 همچنین از صندوق بار بزرگی هم برخوردار است بهگونهای که ظرفیت آن در حالت عادی برابر با ۶۰۵ لیتری بوده و با خواباندن صندلیهای عقب این عدد به ۱۷۵۵ لیتر میرسد. برای ارائهٔ درکی از فضای صندوق بار این خودرو، آئودی میگوید دو کیسهٔ گلف را بهراحتی میتوان بهصورت عرضی در صندوق Q8 قرار داد. درب صندوق بار خودرو نیز بهصورت استاندارد الکتریکی است.
Q8 در ظاهر بهراحتی از دیگر اعضای خانوادهٔ Q قابلتشخیص خواهد بود زیرا طبق زبان طراحی جدید آئودی شکل گرفته که برای اولین بار در نسل جدید سدان A8 ارائه شد. یکی از ویژگیهای ظاهری برجستهٔ این کراساوور کوپه، جلوپنجرهای هشتضلعی آن با شش خط عمودی کرومی است که توسط چراغهای LED ماتریکس احاطه شده است. در پروفیل جانبی خودرو، ستون C بزرگ و خط سقفی با شیب ملایم جلبتوجه میکنند درحالیکه در زیر گلگیرهای بزرگ نیز رینگهای ۲۲ اینچی قرار گرفتهاند؛ و نهایتاً در نمای عقبی Q8 هم اسپویلری یکپارچه به همراه چراغهای LED به چشم میخورند که با نواری به هم متصل شدهاند.
برای کسانی که داخل نسل جدید آئودی A8 را دیدهاند، کابین Q8 آشنا خواهد بود درحالیکه همانند دیگر محصولات جدید ارباب حلقهها، از ویژگیهای تکنولوژیکی فراوان و پیشرفتهای هم برخوردار است. یکی از ویژگیهای داخلی چشمگیر Q8، تجهیز آن به سه نمایشگر مختلف همانند سدان A8 است. نمایشگر اول که ۱۲.۳ اینچی است، بهعنوان صفحه آمپر کابین مجازی آئودی در مقابل راننده قرار گرفته و بیشترین اطلاعات در مورد خودرو را به نمایش درمیآورد. صفحهنمایش دوم ۱۰.۱ اینچی بوده و در میانهٔ داشبورد سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI را ارائه میکند؛ و آخرین نمایشگر هم که از نوع ۸.۶ اینچی است، در بخش پایینی کنسول برای کنترل سیستم تهویه و دیگر تجهیزات رفاهی تعبیه شده است.
ازجملهٔ تعدادی از تجهیزات رفاهی Q8 میتوان به نمایشگر سربالا، نورپردازی داخلی، سیستم صوتی پیشرفته، ماساژور و تهویهٔ صندلیها، سیستم تهویهٔ اتوماتیک چهار منطقهای و… اشاره کرد. علاوه بر اینها، برای این خودرو کلید اتصالی آئودی هم قابل سفارش است که از طریق آن با همسانسازی با یک گوشی هوشمند اندرویدی میتوان دربهای خودرو را قفل یا باز کرده و پیشرانه را روشن نمود. همچنین این سیستم میتواند تا ۴۰۰ تنظیم مختلف را برای چندین کاربر ذخیره کند. در بخش ایمنی هم Q8 به طیف گستردهای از سیستمهای ایمنی نظیر کروز کنترل تطبیقی، هشدار تغییر خط و دوربین ۳۶۰ درجه مجهز شده است.
Q8 در ابتدا فقط با دو پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربوشارژ مختلف در دو مدل ۵۵ TFSI و ۵۰ TDI ارائه خواهد شد. پیشرانهٔ اول از نوع بنزینی بوده و ۳۴۰ اسب بخار قدرت دارد درحالیکه موتور دومی دیزلی بوده و ۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تیپترونیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک آئودی یعنی کواترو به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. سیستم کواترو در Q8 به یک دیفرانسیل مرکزی مکانیکی مجهز است که نیروی موتور را با نسبت ۴۰ به ۶۰ به چرخهای جلو و عقب میفرستد. این سیستم همچنین میتواند برای ارائهٔ کشش بهتر، هر زمان که نیاز است نیروی بیشتری را به هرکدام از محورها ارسال کند.
Q8 50 TDI اما با تکیه بر پیشرانهٔ دیزلی خود میتواند ظرف تنها ۶.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. علاوه بر این دو موتور، در ابتدای سال ۲۰۱۹ یک پیشرانهٔ دیزلی ضعیفتر با ۲۳۱ اسب بخار قدرت هم بنام ۴۵ TDI برای Q8 ارائه خواهد شد؛ اما پیشرانهٔ V6 دیزلی کنونی Q8 به تکنولوژی هیبریدی خفیف مجهز شده است که شامل یک پکیج باطری لیتیوم یون کوچک و سیستم آلترناتور استارت میشود. این سیستم به خودرو اجازه میدهد تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، پیشرانهٔ خود را خاموش کند. مزیت اصلی این سیستم کاهش مصرف سوخت خودرو به میزان ۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است.
آئودی وعده داده است که Q8 به لطف پلتفرم آلومینیومی خود، رفتار فوقالعاده دقیقی در روی جاده داشته باشد. در این پلتفرم که آئودی آنرا فریم فضایی میخواند، حدود ۱۵ درصد آلومینیوم ریختهگری شده و ۱۴.۴ درصد فولاد با مقاومت بالا استفاده شده است. این پلتفرم موجب شده وزن Q8 با موتور ۳ لیتری دیزلی به ۲۱۴۵ کیلوگرم برسد درحالیکه ضریب آئرودینامیک آنهم برابر با ۰.۳۴ است. از سوی دیگر، ۲۵.۴ سانتیمتر فاصله از سطح زمین، اوورهنگهای کوتاه و سیستم کنترل پایین آمدن از تپهها نیز در کنار هم کمک میکنند تا Q8 کاملاً برای رفتن به آفرود مناسب باشد.
برای رانندگیهای روزمره نیز آئودی این کراساوور جدید خود را به سیستم تعلیق بادی تطبیقی با کنترل کمکفنرها مجهز کرده است که برای مسیرهای آفرود هم واقعاً میتواند مفید و کاربردی باشد. علاوه بر این، سیستم فرمان گیری چهارچرخ نیز بهصورت سفارشی برای Q8 ارائه میشود. آئودی Q8 که در اسلواکی ساخته میشود، از سهماههٔ سوم سال جاری در آلمان و سایر کشورهای اروپایی عرضه خواهد شد درحالیکه فروش آن در ایالاتمتحده از سال ۲۰۱۹ شروع میگردد.
محمد
۱۶ خرداد ۱۳۹۷لندکروزر ارتفاعش از سطح زمین 22 سانته ! اون وقت این 25 سانت !!!! عجیب آفرودی داشته باشه . طراحی و خاص بودن و کابین فوق مدرنشم که اصلا دیگه نگو
علی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷اسمشو باید بذاریم وحشی سر بزیر.
از جلو وحشی تهاجمی میزنه از عقب حرف گوش کن و خجالتی که متاسفانه نقطه ضعف طراحی بعضی ماشینهای آلمانی از این ایده پیروی میکنه مثل طراحی های مرسدس بنز((( البته بعضی هاشون))) .
ولی در کل آئودی آینده هوشمند و خوبی خواهد داشت .
با تجکر
عاشق خودروهای ۱۲ سیلندر
۱۶ خرداد ۱۳۹۷دوست گرامی
مسئله فقط ارتفاع نیست که
زاویه ورود و خروج ، سیستم تعلیق مخصوص آفرود ، دیفرانسیل و بقیه موارد نیز مهم هستند.
لندکروزر سیستم ارتفاع متغیر برای آفرود داره .
من مشکلم با خودروهای جدید فولکس و زیرمجموعه هاش اینه که صفحه دوم نمایشگر هرچند بسیار زیباست اما موقع رانندگی کار باهاشون سخته و به نظرم بعضی از تنظیمات هنوز باید به صورت کلید باقی بمونند .
وقتی این صفحات ارزشمند و کاربرپسند هستند که بشه با دستیار دیجیتالی همه رو کنترل کرد .
مثلا درسته به دستیار صوتی دستور میدیم که دمای صندلی رو تنظیم کنه اما هنوز بعضی کارها با دکمه راحتتره .
شادزی مهرافزون
پ.ن
امروز روز ماشین بازها بود .
بیام و و آئودی
تا باشه از این روزها
s.h
۱۶ خرداد ۱۳۹۷طراحی کابین فقط audi و بس لامصب انگار از 50 سال دیگه اومده
- A M I R -
۱۶ خرداد ۱۳۹۷فوق العادست ، واقعا هوش از سرم پرید وقتی دیدمش ، هی میرفتم سرچ میکردم ببینم این خودشه یا کانسپتش ?
حالا یه سریا هی بیان خطوط شکسته استفاده کنن ?
به نظرم بی ام و باید برای X7 سنگ تموم بذاره تا از پس این بر بیاد ، البته که تو نسل جدید X5 که دیروز معرفی کرد به شخصه منو ناامید کرد …
shirko
۱۶ خرداد ۱۳۹۷ایکس ۵ جدید اینو می خوره چه برسه به ایکس ۷ ??
مهدی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷منم قبول دارم ایکس 5 از این بهتره اما نمیخوردش وقتی میگن یکی یکی دیگه رو میخورده که اختلافشون در حد مقایه ایکس 5 و گرند ویتارا باشه
بی ام و بهتر هست ولی نه در حد خوردن
Amir Machine
۱۶ خرداد ۱۳۹۷واقعاً که چه چیزایی آدم اینجا میشنوه!!!!!
X5 اینو میخوره این اونو میخوره!!!!!!
نمیدونم دوران این کامنتهای مضحک و بچهگونه کی میخواد تموم شه.
Q8 یه شاهکاره و بهواقع میشه گفت بااختلاف بهترین کراساووریه که آئودی تا حالا ساخته. این ماشین یه ساختارشکن واقعیه.
طراحی بیرونی کاملاً جدید که هیچ اثری از تکرار توش دیده نمیشه، کابین فوقالعاده، تکنولوژیهای فراوون، سیستم هیبریدی خفیف، سیستم کواترو با دیفرانسیل مرکزی، تعلیق بادی تطبیقی، همه و همه از Q8 یه رقیب کاملاً خطرناک ساختن که کار رو برای مرسدس GLE و بامو X5 بسیار سخت خواهد کرد.
ضمناً از کجا فهمیدین که X5 بهتر از اینه؟
از رو چهارتا عکس؟
آزمایش فنی ازشون منتشر شده؟ باهم توسط سایتهای معتبر بصورت عملی مقایسه شدن؟ مشخصات فنی دقیق مثل شتاب و مصرف سوخت ازشون منتشر شده؟ قیمتشون مشخص شده؟ نتایج آزمونهای تصادفشون معلوم شده؟
بر اساس چه معیاری X5 بهتر از Q8 شده؟ رو هوا؟
Emperor Lamborghini
۱۶ خرداد ۱۳۹۷برام جای سواله چرا همه اینو با X5 مقایسه می کنید ؟!
کیو8 در کلاس GLEکوپه و X6 قرار داره و ظبق گفته ی ائودی ابعاد و فضای کابینش از جفتشون بیشتره
TRX (تایماز)
۱۶ خرداد ۱۳۹۷من از طرف X5 از شما عذر میخوام
مصطفی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷یکم شبیه DS شده،
hosseinbimmer
۱۶ خرداد ۱۳۹۷اول دیدم فکر کردم کانسپته ?
sina
۱۶ خرداد ۱۳۹۷این خطوط طراحی رو من خعلی دوست دارم همواره که تو اشکودا و الانم این ماشین نمو دارن.
emad1990
۱۶ خرداد ۱۳۹۷نکته جالبتر طرح چراغای عقبه که در پس زمینه مشکی گذاشته شده و خیلی قشنگش کرده
ماشین هایی مثه فولکس آپ و ب ام و i3 از این طرح استفاده کردن
Infinite
۱۶ خرداد ۱۳۹۷با تشکر از نویسنده محترم
یک خودرو فوقالعاده دیگه از آئودی که به نسخه کانسپت هم بسیار وفادار هست. قطعا یکی از زیباترین کراس اوورهاست و به لطف زبان طراحی آئودی، در ردیف عقب نسبت به رقبای آلمانی خودش فضای بیشتری رو در اختیار خواهد گذاشت.
Khan
۱۶ خرداد ۱۳۹۷از طراحی داخل جلو پنجره اش و اینکه پلاک داخلش افتاده خوشم نمیاد، رنگ این مدل هم یه جوریه خوشم نمیاد. یه دونه سبز یا قرمزش رو لطف کنن ?
باقی موارد عالی، مخصوصا طراحی داخلی
LAMBORGHINI
۱۶ خرداد ۱۳۹۷ابهت اون جلو پنجره رو داشته باش فقط
مثل غولی شده که دهنش رو باز کرده و داره فریاد میکشه!
Khan
۱۶ خرداد ۱۳۹۷اتفاقا از سایز و فریم دورش خیلی خوشم میاد ولی اون طراحی وسطش خیلی ساده است، یه سری خطوط عمودی و افقی خیلی معمولی
Emperor Lamborghini
۱۶ خرداد ۱۳۹۷نظرتونه به هر حال ؛
به نظر من که قشنگه و بسیار با جذبه
شما هم هر نظری داری واسه من محترمه
Omid622
۱۶ خرداد ۱۳۹۷گفته بودم امسال سال شاسی بلند های لوکس و فوق لوکس هستش اون از X5 این از آئودی البته توارگ فولکس واگن که چند مدت پیش عرضه شد
خوشا بحال اونور آبی ها
رامتین
۱۶ خرداد ۱۳۹۷بنظرم X5 بهتر از اینه. ضمن اینکه X5 حدود 10 سانتیمتر ارتفاع بیشتری داره و قشنگ از دور میگه من یکی شاسی بلندم. در حالیکه Q8 ارتفاش 170 هست و دقیقا مثل سانتافه که مفهوم کراس اور را تداعی میکنه. ببینیم X7 و X8 دیگه چی از آب در میاد….
مهدی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷علاوه بر اون 122 اسب بخار از ایکس فایو ضعیف تره که مقدار کاملا قابل توجهیه
این ماشین فوق العادست اما بد زمانی معرفی شد الان اکثریت فضای رسانه ها درباره این کلاس رو ایکس 5 پر کرده که حتی یه ماشین خیلی خوب هم میتونه توش محو شه پس اگه ائودی تا الان رقیب دست و پابسته ای نبوده برا ایکی5 پس نشون میده شاهکاره (اما نه به اندازه سلطان باواریا)
Hamid...Audi
۱۶ خرداد ۱۳۹۷آدم توی سایت تخصصی خودرو چه نظراتی رو میبینه…
این ماشین رقیب مستقیم بامو X6 ه که:
ارتفاع X6 حدودا ۱۷۰ سانته
و ارتفاع Q8 حدودا ۱۷۱ سانته
و X5 رقیب مستقیم Q7ه که:
ارتفاع X5 حدودا ۱۷۶ سانته
و ارتفاع Q7 حدودا ۱۷۴ سانته
کلا که ارتفاع معیاری برای بهتر یا بدتر بودن ماشین نیست ولی همینکه شما حتی متن رو نخوندین(که توش اشاره شده بود این ماشین رقیب مستقیم GLE Coupe و X6 ه) و مطمئنا تکنولوژی هاش رو نفهمیدین واسه معیارهاتون کفایت میکنه.
Emperor Lamborghini
۱۷ خرداد ۱۳۹۷ایول حمید جان این اعدادت خیلی مفید بود
والا نیازی به خوندن متن هم نیست از روی عکس ها هم معلومه این ماشین اصلا به X5 نمیخوره
فتنه گوساله سامری
۱۶ خرداد ۱۳۹۷آئودی همیشه suvهای معرکه ای میسازه
Bilbo
۱۶ خرداد ۱۳۹۷بیشتر از اینکه از ظاهر بیرونی ماشین لذت ببرم و ارضا بشم، از کابین ماشین لذت بردم، به معنای حقیق کلمه فوق العادست، این به این معنی نیست که بیرونش زشته یا خوب نیست، اصلا، اتفاقا بنظرم یه ظاهر بیرونی مدرن و فوق العاده داره و منم میتونم بگم زیباترین شاسی بلند ساخت آئودی هست.
اما این ماشین تو سایتها میگن رقیب ایکس 6 معرفی شد، اینجا یه سری میگن ایکس 7. در هر صورت چه رقیب ایکس 6 باشه چه ایکس 7، هر دو مدل بامو به زودی معرفی میشن و نباید این مدل جدید آئودی رو با ایکس 5 مقایسه کرد، به فرض که قدرت بامو بیشتر باشه(تو چه مدلی بیشتری؟ تو قدرتمند ترین نسخه؟ یا تو نسخه پایه؟) من صرفا از نظر طراحی داخلی و خارجی میتونم در موردشون نظر مقایسه ای بدم اما اینکه بعنوان یه همکلاس مقایسشون کنم؟ هرگز.
نظر شخصی من به زیبایی بیرونی ایکس 5 و زیبایی کابین کیو8 رای میده.
فتنه گوساله سامری
۱۶ خرداد ۱۳۹۷ولی واقعاx5خیلی وحشی تره.ونماد یک suv تمام عیاره.یه حس مردونه خاصی دارهx5.آئودی هم خیلی جدابه
NAVID۰۰۹۸
۱۶ خرداد ۱۳۹۷چرا بعضی دوستان به خودشون اینقدر فشار میارن تا بگن حتماً x5 جدید بهتره .
والا من طرفدار هیچکدومشون نیستم ، اما خبر x5 جدید هم در چند پست قبل دنبال کردم مثل باقی دوستان و اگر بخوام با آئودی Q8 مقایسش کنم ، خب از هر نظر آئودی سرتره ،
از نظر طراحی که آئودی چشم نوازتره .
از منظر فنی بیشتر مواقع بی ام و برتر از باقی رقباش عمل میکنه ، اما چیزی از ارزشهای فنی آئودی کم نمیکنه .
اتفاقاً با این نسل جدید x5 اصلاً حال نکردم (( نظر شخصی )) و تنها نقطه قوتش بنظرم طراحی بهتر از قبل داخلی اونه .
اما Q8 واقعاً معرکه عمل کرده و طراحی جلو خودرو و طراحی داخلیش آدمو میخکوب میکنه .
بیشتر به کانسپت میخوره تا مدل تولیدی .
فتنه گوساله سامری
۱۶ خرداد ۱۳۹۷دوستان قبول کنید حتی طراحی داخلیx5خیلی خاص تره.آرگونومیک در طراحیx5موج میزنه.دیوانوار عاشق طراحی داخلی وخارجیx5شدم.میدونستم bmwیه چیزی میسازه که دنیای suvهارو تکون میده حتی ازنطرتست کننده ها ولی نه تااین حد.واما ساخته ائودی طراحی داخلی خیلی جدابی داره ولی بیرونش یه جورایی زیادی فانتزیه .انگار فقط وفقط واسه خیابون ساخته شده.کاش بیشتر شبیه Q7بود که مردونه تره
فتنه گوساله سامری
۱۶ خرداد ۱۳۹۷اگه یه سربه سایت های خارجی بزنید میبینید که طراحی داخلی وبیرونی x5 رو بهتر میدونن.
فتنه گوساله سامری
۱۶ خرداد ۱۳۹۷عکسهای جدید وباکیفیت ازx5در سایتbmw blogاومده ببینید ولدت ببرید.اونجامشخصه x5چقدرباوقاروجذابه
امیر
۱۶ خرداد ۱۳۹۷اینکه این آئودی باعث شده بعضی افراد کم اطلاع و الکی متعصب بیان با بی ام و X5 مقایسش کنن و بگن آئودی اخه یعنی آئودی بهترین کار رو انجام داده.اگر یه ذره قدرت بینایی داشته باشیم میفهمیم Q8 شاسی بلند کوپه است نباید با X5 مقایسه بشه.
در کل آئودی شاهکار خلق کرده،یه چیز بی نظیر،اینو با لامبو اوروس مقایسه می کنن نه X5
البته بی ام و X5 رو عالی ساخته باید ببینیم میتونه با آئودی Q7 رقابت بکنه یا نه
Hamid...Audi
۱۷ خرداد ۱۳۹۷همه چیز فوقالعادهس تو این ماشین ?
سامان
۱۷ خرداد ۱۳۹۷شک ندارم بازار suv های لاکچری رو قبضه میکنه. به واقع شاهکاریه. بسیار موزون و زیباست. همه چی عالیه.
فرهاد كرمستجی
۱۷ خرداد ۱۳۹۷جناب فتنه گوساله سامری!!!! X5 با q8 هیچ نسبتی از نظر گروه و سگمنت ندارند ایننکه شما اصرار بر x5 دارید کاملا شخصی هست ولی اینکه دارید این ماشین رو با بیمر x5 مقایسه می کنید کاملا اشتباه و خنده داره.