زمانی که آئودی تیتی در اواخر سال ۱۹۹۰ معرفی شد، به همان اندازه که یک خودرو بود، یک وسیلهٔ مد هم محسوب میشد.
کوپهٔ اسپورت کوچک شبیه کانسپت هایی هست که درست از استودیوی طراحی به شورومها برده میشود و استایلی غیرقابلباور دارد. اما با گذر زمان این خودرو به بلوغ رسیده و از طراحی معنیدارتری برخوردار شده است. گونههای پرفورمنس S و RS با اسب بخارهای زیاد امضایی مردانه برجای گذاشتهاند و حالا نسل جدید هم آمده تا راه پیشینیان را ادامه دهد. مسلماً سومین نسل آئودی تیتی بهترین نسل این خودرو است. طراحی چشمگیر به همراه چراغهای عبوس و خطوط تیز بدنه نمایی بیهمتا به تیتی بخشیدهاند. اما خوبیهای این کوپهٔ اسپورت به نمای ظاهری ختم نمیشود، بلکه ساختاری با وزن کم به همراه آخرین تکنولوژیهای روز نیز ارائهشده است.
کارایی اثباتشده
زیر کاپوت کوتاه تیتی پیشرانهٔ ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر را مییابید. صدای پیشرانه کمی زیاد است اما اصلاً باعث آزار نمیشود. ورود هوای بیشتر به پیشرانه کمک میکند تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور از آن خارج شود.
اگر خواهان قدرت بیشتری باشید، نسخهٔ TTS با ۲۹۲ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتنمتر گشتاور موجود است. این مقدار قدرت از همان پیشرانهٔ ۲ لیتری به دست میآید اما تغییراتی در آن دادهشده است.
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اس ترونیک و خودکار تنها گیربکس تیتی است که در آمریکا قابل سفارش است اما در سایز بازارها خریداران میتوانند تیتی را با گیربکسی دستی و حتی پیشرانهٔ دیزل سفارش دهند. این سطح از انتخاب ما را حسود میکند اما چگونه میتوانیم به اروپا برویم؟
طبق عادت آئودی، سیستم چهارچرخ محرک موسوم به کواترو بهصورت استاندارد وجود دارد. عملکرد این سیستم میتواند از طریق سیستم انتخاب رانندگی آئودی تنظیم شود. حالتهای رانندگی آئودی پارامترهای زیادی را تغییر میدهد و تعیین میکند که خودرو در جاده چگونه حس شود. در حالت دینامیک، بهمنظور هندلینگ بیشتر خودرو، کواترو به حالت دوچرخ محرک عقب درمیآید.
با تمام این تفاسیر، شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت تیتی در ۵.۳ ثانیه ثبت میشود. بهطور طبیعی نسخهٔ TTS سریعتر است و تنها ۴.۶ ثانیه طول میکشد تا بهسرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
پیشرانهٔ تیتی علاوه بر نرمی و سرعت، کممصرف نیز هست. مصرف شهری/بزرگراهی/ترکیبی این خودرو به ترتیب برابر با ۱۰.۲۲/۷.۸۴/۹.۰۴ لیتر در هر صد کیلومتر است.
چارچوب فضایی آئودی
تیتی بر روی ساختار متفاوت MQB فولکسواگن بناشده است. این ساختار زیربنای بسیاری از خودروها ازجمله گلف، پاسات، سئات، اشکودا و … را تشکیل میدهد.
اما آئودی تنها قطعات ساختاری را از GTI دریافت نکرده است. بهطور مناسبی تیتی از آلومینیوم بیشتری در ساختار خود بهرهمند است. ساختار قفس سرنشینان، پوستهٔ خارجی و برخی بخشهای دیگر بهطور قابلتوجهی از وزن خودرو کاستهاند. رویهمرفته وزن تیتی کمتر از ۱۴۵۰ کیلوگرم است که با استانداردهای امروزی کاملاً سبک احساس میشود. عجیب آنکه بلوک پیشرانه هنوز هم از آهن ساختهشده که در دنیای امروزی گامی منسوخ در جهتی اشتباه به نظر میآید.
نوآوریهای داخل کابین
آئودی در داخل کابین تیتی تجهیزات جذابی را قرار داده است. کاکپیت تیتی شدیداً راننده محور است، چیزی که در خودروهای اسپورت زیاد دیده میشود. دریچههای هوا یکی از زیرکانهترین و زیباترین ویژگیهای داخل کابین است. طراحان همهٔ کنترلهای سیستم تهویه را از تنظیمکنندهٔ سرعت فن گرفته تا تنظیمکنندهٔ دما در مرکز هر دریچه قرار دادهاند. همانطوری که انتظار دارید، همهٔ این کنترلها با نرمی خاصی کار میکنند.
شاید بگویید که صفحهنمایشی برای سیستم ناوبری وجود ندارد. درست است! اما نگران نباشید، با راندن تیتی گم نمیشوید. بجای صفحهنمایش مرسوم، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در محل سرعتسنج وجود دارد که در ابتدا شاید کمی گیجکننده به نظر برسد اما با کمی تمرین درمییابید که بهطور شگفتانگیزی کاربری راحتی دارد.
نشاندهندههای دیجیتالی امکان دسترسی فراوانی را به شما میدهند. شما میتوانید مصرف سوخت را در نظر بگیرید و حتی تماس تلفنی را با استفاده از کنترلهای قرارگرفته روی فرمان و یا سیستم MMI کنسول مرکزی برقرار سازید. اما بخش نقشه جذابترین بخش است. با صفحهنمایش عریضی که در برابر دیدگان شما قرار دارد، نقشهٔ رنگی گوگل ظاهر میشود. واقعاً شگفتانگیز است.
همچنین با خاموش کردن خودرو و باز کردن در تیتی صدای عجیبوغریبی را ایجاد میکند که شاید با خود بگویید این دیگر چیست، یک خودروی اسپورت آلمانی یا ماشین ظرفشویی کرهای؟!
به لطف استفادهٔ وسیع از آلومینیوم و وزن کم، تیتی در جاده چهارنعل میتازد! گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هم تعویضهای سریع و دقیقی را نشان میدهد.
همانگونه که انتظار دارید، سواری تیتی محکم و استوار است و همین خصلت کمک میکند تا خودرو با صلابت جهت خود را تغییر دهد و تقریباً هیچ تکانی در بدنه نداشته باشد. تیتی را از ورود به پیچ هراسی نیست زیرا با سربلندی همهٔ پیچها را پشت سر میگذارد. البته این سختی و استحکام تیتی در برخی جادههای ناهموار خستهکننده به نظر میآید اما تکانهای ناملایمی ندارد.
قضاوت نهایی
درمجموع آئودی تیتی ۲۰۱۶ سریع است و بهخوبی پالایششده است. طراحی این خودرو تندوتیز و شیک است و ما همچنین کنترلهای هوشمند تهویه و ابزارهای اطلاعات سرگرمی این خودرو را دوست میداریم. نقاط ضعف انگشتشمار هستند. فرمان میتوانست احساس بیشتری را منتقل کند و گیربکس هم کمی ناملایمت نشان داد و همچنین طرفدار برخی از مواد بکار رفته در کابین نیستیم.
اما بااینحال، تیتی هنوز هم خودرویی است که کارایی بیشتری را نشان میدهد اما آن چیزی که ما واقعاً دوست داریم این است که تیتی خود را خیلی جدی نمیگیرد. تیتی اجازه نزدیک شدن را میدهد، راحت است و البته لذت زیادی دارد.
آئودی تیتی شروع قیمت ۴۳ هزار دلاری دارد اما مدل حاضر در تست برچسب قیمتی ۵۰۰۲۵ دلاری را نشان میدهد. آپشن ها شامل پکیج تکنولوژی ۳۲۵۰ دلاری است که سیستم ناوبری، تشخیص نقاط کور و… را در اختیار شما قرار میدهد. رینگهای ۱۹ اینچی و پکیج صندلی S اسپورت نیز بهای جداگانهای دارند.
نقاط ضعف: مواد بکار رفته در کابین، احساس فرمان خودرو
مشخصات آئودی تیتی ۲۰۱۶
پیشرانه: ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژدار
قدرت: ۲۲۰ اسب بخار، ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور
گیربکس: ۶ سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۱۰.۲۲/۷.۸۴/۹.۰۴ لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت در ایالاتمتحده: ۵۰۰۲۵ دلار در هنگام تست
احمد باقری
۳ تیر ۱۳۹۵کلا آئودی ماشینهای خوبی تولید می کنه، ولی از نظر طراحی خارجی و نمای داخل کابین به پای مرسدس و بی ام دبلیو نمیرسه.
Hamid...Audi
۳ تیر ۱۳۹۵طراحی داخلی و خارجی یه چیز کاملا شخصی و سلیقه ایه.
عجیبه که یه نفر با 2772 سابقه دیدگاه اینو نمیدونه…
farid
۳ تیر ۱۳۹۵این ماشین عالیه حرفی برا گفتن باقی نمیزاره به نظر من ائودی سوار شی یعنی هم حس لوکس بنزو داری هم روح اسپرت بی ام دبیلیو ای کاش ائودی رسما وارد ایران میشد من که عاشقشم
فرامرز
۳ تیر ۱۳۹۵آئودی تو سالهای اخیر خیلی پیشرفت کرده ولی تو خیلی از مدل ها به سمت اسپرت بودن نرفته و بیشتر تلاش کرده راحتی و کیفیت ساخت محصولاتش رو بیشتر کنه به طوری که کیفیت مواد بکار رفته در داشبورد، میزان نفوذ صدا تو کابین و میزان ضربه وارده از ناهمواری های جاده رو بهبود بده و تا حد زیادی موفق شده (به گفته بعضی مجلات آئودی های جدید از مرسدس ها هم لوکس تر و نرم تر هستند) اما اسپرت بودن رو تو خیلی از مدل ها مثل آ۴ از دست داده.
یو اس اس اینترپرایز
۳ تیر ۱۳۹۵اتفاقا طراحی ائودی عالیه.واقعا ایول به این کمپانی شیک
علیرضا
۳ تیر ۱۳۹۵دوستان اگر بخواهید 400 میلیون هزینه کنید و یه ماشین کروک بخرید بین BMW و آئودی کدوم رو انتخاب میکنید؟
Hamid...Audi
۳ تیر ۱۳۹۵تو انتخاب مدل های آئودی تو ایران هیچی مشخص نیست..یعنی رامک خودرو صرفا یه چند تا مدل پیش فروش کرده و از خدمات و سرویس ها هیچ تضمینی نیست.
در ضمن تو مدل های سقف باز سقف های سخت ب ام و به نظر من خیلی جذاب تر هستند.یعنی در حالت سقف بسته یه ماشین کوپه و در حالت سقف باز یه ماشین کروک داری ولی ماشینای آئودی همه سقف نرم یا پارچه ای دارند…
من خودم ای5 کانورتیبل رو خیلی دوست دارم و ظاهر و سواریش واسم جذاب تره ولی تو ایران آئودی رسما هیچ تضمینی نداره و شما بهتره 428 کانورتیبل رو انتخاب کنید.
یو اس اس اینترپرایز
۴ تیر ۱۳۹۵در ایران یا المان؟؟؟؟؟؟؟/
moein
۴ تیر ۱۳۹۵یادش بخیر یه معلم داشتیم داشت از ماشینش می گفت که آردی مغز پسته ایی بود بیچاره زبونش گرفت گفت آوودی مغز پسته ایم خلاصه دیگه تا آخر سال دس مایه بچه ها بود یادش بخیر
افشین
۳۰ دی ۱۳۹۵من تی تی دارم یعنی خاص بودنش به اندازه فراری یا هر ماشین گرون قیمتی هست و بیشتر هم هست و قدرت و سرعتش عالی من تا حالا همچین ماشینی نداشتم