آئودی

بررسی آئودی A7 3.0T کواترو مدل ۲۰۱۶

همان‌طور که از بازه قیمتی و امکانات موجود در آئودی A7 انتظار می‌رود، این خودرو شرایط راحتی و عملکرد فوق‌العاده‌ای را در اختیار قرار می‌دهد. امّا این ویژگی آن را چندان از رقبای خود متمایز نمی‌کند؛ چرا که خودروهای زیادی در این کلاس وجود دارند که دقیقاً از همین شرایط برخوردارند. چیزی که A7 را از دیگران متمایز می‌کند، یکی از نادرترین طراحی‌های بدنه دنیای اتومبیل با ظاهری بسیار چشم‌نواز است.

2016 Audi A7 3.0T
۲۰۱۶ Audi A7 3.0T
آئودی A7 را در کلاسی در حال رشد با عنوان «چهار در کوپه» ارائه کرده است؛ چیزی که باعث می‌شود که لفظ «کوپه» به همان انعطاف‌پذیری و شاید هم بیهودگی! لفظ «کراس‌اور» برسد. مطابق تعریف وبستر، کوپه یک اتومبیل ۲ در است که فضای بسته‌ای دارد. این در حالی است که این خودرو چهار در دارد و در واقع، مانند برادر دوقلویش، A6، یک سدان است؛ با این حال، یک هاچ در عقب نیز دارد.
2016 Audi A7 3.0T
۲۰۱۶ Audi A7 3.0T
عنصر طراحی‌ای که A7 را از دیگر وسایل نقلیه از این نوع مانند مرسدس‌بنز CLS و ب‌ام‌و سری ۶ گرن کوپه متفاوت می‌کند، خط سقف این مدل است که دارای یک شیب تُند به سمت عقب پس از ستون دوم بدنه خودرو است. این حالت از آن طراحی‌هایی است که بیشتر در کوپه‌های جدید مرسوم است و بر این اساس، باعث می‌شود که خودروهایی با چهار در نیز به این تعریف راه پیدا کنند. اقدام آئودی برای انجام این طراحی یکی از بهترین‌ها در نوع خودش است. در همین حال، برخی ویژگی‌های تازه دیگری نیز در نسخه ۲۰۱۶ این محصول اینگولشتات دیده می‌شوند. جلوپنجره به اندازه مدل ۲۰۱۵ خودنمایی نمی‌کند، چراغ‌های جلو و عقب LED با چشم نیمه‌باز ما را نگاه می‌کنند و لوله‌های خروجی اگزوز نیز گوشه‌دار شده‌اند.
2016 Audi A7 3.0T
۲۰۱۶ Audi A7 3.0T
طراحی داخل کابین همیشه یکی از نقاط قوت آئودی بوده و در مدل A7 نیز جلوه و شکوه خاصی در خود دارد. ویژگی‌های سیستم اطلاعات و سرگرمی ارتقا یافته‌اند و در همین حال، در خودروی تست از پکیج «پرستیژ» استفاده شده که در آن امکاناتی مفید مانند نمایشگر رو به بالا اضافه شده است. دیگر ابزار مفید جدیدی که در دسترس قرار گرفته، سیستم استاندارد هشدار نقطه کور است که آئودی به آن دستیار جانبی یا Side Assist می‌گوید. همانند دیگر خودروهایی که شیب زیادی در خط سقف خود دارد، آئودی A7 نیز از دید از پنجره عقب وضعیت چندان مطلوبی ندارد.
2016 Audi A7 3.0T
۲۰۱۶ Audi A7 3.0T
آئودی برای مدل ۲۰۱۶، تعداد ۲۳ اسب‌بخار به خروجی موتور ۳ لیتری سوپرشارژر V-6 اضافه کرده و در مجموع قدرتی معادل ۳۳۳ اسب‌بخار در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه برای آن ایجاد کرده است. با این حال، حداکثر گشتاور تغییری نکرده و در همان مقدار ۵۲۳ نیوتن‌متر باقی مانده که البته به شکلی مناسب در دور موتور پایین در دسترس قرار می‌گیرد. برای انتقال قدرت، از یک گیربکس آشنای ۸ سرعته اتوماتیک ZF استفاده می‌شود. با اینکه زمان‌بندی شیفت دنده‌ها در آن به مانند گیربکس دوکلاچه آئودی نیست، واکنش آن به پدل‌شیفترها بسیار سریع است و در حالت کاملاً اتوماتیک، بسیار آرام و خونسرد عمل می‌کند.
2016 Audi A7 3.0T
۲۰۱۶ Audi A7 3.0T
شاید با خود فکر کنید که اضافه‌کردن ۲۳ اسب‌بخار به یک سدان ۲ تُنی فرق چندانی در آمار سرعت و شتاب‌گیری آن ایجاد نخواهد کرد؛ ولی باید گفت که چنین چیزی چندان درست نیست. در مقایسه با آخرین A7 تست‌شده مدل ۲۰۱۲، این مدل ۲۰۱۶ تقریباً به اندازه نیم‌ثانیه زودتر، یعنی در ۴/۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حدود یک ثانیه زودتر مرز سرعت ۱۰۰ مایل (۱۶۰/۹ کیلومتر) بر ساعت را رد می‌کند. این خودرو همچنین نسبت به مدل قبلی خود، ۰/۳ ثانیه زودتر مسیر یک‌چهارم مایل را پشت‌سر می‌گذارد (۱۳/۴ ثانیه) و در همین حال، سرعت نهایی آن در این مسیر ۱۶۸/۹۸ کیلومتر بر ساعت است؛ سرعتی که حدود ۳ کیلومتر بر ساعت بیشتر از مدل قبلی است. همه این آمار در حالی به‌دست آمده که مدل ۲۰۱۶ با وزن ۱۹۲۰ کیلوگرمی خود، حدود ۲۶ کیلوگرم نیز نسبت به مدل ۲۰۱۲ سنگین‌تر است.
2016 Audi A7 3.0T
۲۰۱۶ Audi A7 3.0T
مدل ۲۰۱۶ از نظر مصرف سوخت طبق آمار سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، در وضعیتی بهتر نسبت به مدل ۲۰۱۵ قرار دارد. این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۱۱/۸ لیتر و در جاده ۷/۸۴ لیتر مصرف می‌کند. این در حالی است که مدل ۲۰۱۵ مصرفی معادل ۱۳/۱ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در جاده داشته است. با این وجود، مصرف سوخت مشاهده شده در مدل ۲۰۱۶ تست‌شده در اینجا برابر ۱۱/۸ لیتر است که در سطحی بالاتر از مصرف ۹/۸ لیتری مدل قبلی قرار می‌گیرد. البته رانندگان محتاط تر بدون‌شک مصرف سوخت بهتری از خود بر جای می‌گذارند.
2016 Audi A7 3.0T
۲۰۱۶ Audi A7 3.0T
نویز داخل کابین از دیگر مواردی است که در این مدل بهبود قابل‌ملاحظه‌ای یافته است. A7 خودروی بزرگی است و همین حس را نیز القا می‌کند. واکنش‌های این خودرو نسبت به فرمان بسیار سریع هستند و لغزش بدنه نیز در متعادل‌ترین حالت خود قرار دارد. همچنین اگر سیستم فرمان در پارکینگ حالت چندان دل‌چسبی ندارد، سطح نیروی مناسبی در این شرایط می‌طلبد و هرچقدر سرعت افزایش می‌یابد، دقت مناسب‌تری پیدا می‌کند. A7 در هنگام پیچیدن‌های سخت به مانند خودروهای بزرگ و دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک معمولی دچار کم‌فرمانی می‌شود. البته باید توجه داشت که این خودرو برای مسابقات اتو کراس ساخته نشده است. ولی در مجموع یک خودروی کاملاً قابل‌پیش‌بینی است و حتی در مسیرهای پر پیچ‌وخم نیز بسیار نرم و آرام عبور می‌کند. سیستم ترمز نیز بسیار قدرتمند و مطمئن عمل می‌کند و فاصله توقف نسبتاً خوبی دارد (۵۰/۶ متر از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت). البته عملکرد بهتری را در A7 های دیگر شاهد بوده‌ایم. یکی از عوامل تأثیرگذار در این موضوع، احتمالاً تایرهای کانتیننتال پرو کانتکت TX تمام‌فصل با اندازه ۲۶۵/۳۵-۲۰ بوده‌اند. چیزی که در تست لغزش در پیچ نیز با چسبندگی ۰.۸۴ g خود را نشان داده است؛ این عملکرد اگر چه شرایط بدی ندارد، ولی در تست مدل‌های قبلی چسبندگی ۰.۹۱ g از این خودرو مشاهده شده است.
2016 Audi A7 Interior
۲۰۱۶ Audi A7 Interior
بدیهی است که آئودی A7 مدل ۲۰۱۶ با قیمت پایه‌ای برابر ۶۹ هزار و ۲۲۵ دلار، خودروی چندان ارزانی به حساب نمی‌آید. در همین حال، خودروی تست شده با ۶۲۰۰ هزینه برای آپشن‌ها سطح قیمتی آن را افزایش داده است. این آپشن‌ها شامل پکیج پرستیج به ارزش ۲۶۵۰ دلار (نمایشگر رو به بالا، سیستم صوتی Bose با صدای پیرامونی، تهویه صندلی‌های جلو و طراحی روشنایی داخلی LED)، پکیج بلک اپتیک به ارزش ۱۵۰۰ دلار (چرخ‌های ۲۰ اینچی با طرح تیتانیوم مات و تایرهای تمام‌فصل)، پکیج اس لاین اسپورت به ارزش ۱۰۰۰ دلار (سیستم تعلیق اسپرت، تریم طراحی ظاهری اس لاین)، پکیج هوای سرد به ارزش ۵۰۰ دلار (گرم‌کن غربیلک فرمان و صندلی‌های عقب) و رنگ‌آمیزی متالیک نقره‌ای به ارزش ۵۵۰ دلار بوده‌اند.
2016 Audi A7 Interior
۲۰۱۶ Audi A7 Interior
برای خودرویی مانند این، ۷۵۴۲۵ دلار، مبلغ بسیار هنگفتی است که با ۱۰ هزار دلار کمتر از آن می‌توانید به سطح عملکردی مشابه در مدل محافظه‌کارتر A6 دست پیدا کنید. از طرف دیگر، A7 خودرویی است که به میزان قابل‌توجهی از رقیب «چهار در کوپه‌اش» از ب‌ام‌و ارزان‌تر تمام می‌شود؛ آن هم با ظاهری جذاب که کمتر کسی می‌تواند با آن مطابقت کند. مشخصات:
  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۷۵۴۲۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۶۹۲۲۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHC۲۴ سوپاپ V-6، سوپرشارژر و خنک‌کننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۲۹۹۵ سی‌سی.
  • قدرت: ۳۳۳ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۴۴۰/۶۴ نیوتن‌متر در ۲۹۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
2016 Audi A7 engine
۲۰۱۶ Audi A7 engine
ابعاد:
  • فاصله محوری: ۲/۹۱۳ متر.
  • طول ماشین: ۴/۹۸۳ متر.
  • عرض: ۱/۹۱ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۲ متر.
  • وزن کلی: ۱۹۲۰ کیلوگرم.
تست‌های سرعت:
  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۷ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۸ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۴/۴ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۸ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۳/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۶۸/۹۸ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۰/۵۹۷ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 84g.
مصرف سوخت:
  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۷/۸۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. RAYAN

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (62 ديدگاه)

    آئودی این ماشینو برای رقابت با cls به بازار آورد که بعضی سایت ها به آئودی رای دادن و بعضیام به بنز…. شما به کدوم رای میدین؟؟؟؟
    AUDI A7=LIKE
    MERCEDES BENZ CLS=DISLIKE

    1. saeed.shariati

      ۱۷ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (477 ديدگاه)

      باعرض معذرت که کامنتمو بالا میزارم فقط یه سوال داشتم دوستان منو از جهل بیرون بیارن
      الان این تو کنسول وسط اهرم ترمز دستی نداشت چجوری با این ماشینا میشه دستی کشید؟

      1. شاهین

        ۱۷ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (4696 ديدگاه)

        فکر نکنم بشه دستی کشید :|

      2. mohamad reza

        ۱۷ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        پدال ترمز رو که تا آخر به صورت ناگهانی فشار بدی به عنوان ترمز دستی عمل میکنه . در بعضی شرکت ها هم مانند بی ام دابلیو ترمز دستی مانند یک دکمه در وسط کنسول قرار گرفته .

      3. علی

        ۱۷ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (105 ديدگاه)

        دوست عزیز ترمز دستی این ماشین به صورت کاملا الکترونیکی هستش.ینی فقط یه دکمه است و خبری از اون دسته که میکشیش خرررررت صدا میده نیستD:

      4. نوید جهرمی

        ۱۸ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (3793 ديدگاه)

        دستی ماشینا (بیشتر آلمانی) پدالیه با پا میگیری و شاسی بغلش ک میزنی آزادی میشه

      5. ارمان

        ۱۸ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (1306 ديدگاه)

        خدایی با این ماشین میری سر سرعت گیر دستی بکشی؟ بیخیال

        1. saeed.shariati

          ۱۸ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (477 ديدگاه)

          با تشکر از داداشای گل که مارو از جهل هر کدام به گونه ای در اوردن
          هروقت خریدمش قول میدم بدم شمام باش دستی بکشین الته حواستون باشه فقط یه دفعه دست هر نفر نکه اینا لاستیکاش گرونه واس اون گفتم….
          چه رویای شیرینی بود;-)

    2. آندرا آنیلی

      ۱۸ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (158 ديدگاه)

      دوستان یه بحث بی ربط.منم قبول دارم کره به ژاپن نمریسه.منم قبول دارم هیوندای در برابر ژاپنی ها چیزی نیست.من خودم طرفدار ایتالیا و نیسان هستم.ولی جنسیس 2015 رو که میبینم همه چیز از یادم میره.واقعا چرا نباید این خودرو رو نخرید؟

      1. آرمااااان

        ۱۹ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (358 ديدگاه)

        جنسیس و جنسیس کوپه و سنتنیال با عملکردهایی که دارن نسبت به قیمتشون فروشه زیادی رو تو دنیا دارن کافیه یه نگاه به امار فروش هیوندای توی امریکا بندازی

  2. AliZeus

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (419 ديدگاه)

    رینگ های منحصر بفردی داره…فرمونشم ک عشقه :)

    1. Carbonado Aventador

      ۱۸ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      دوستان به چراغ عقبش دقت کنید!!!
      نوار لیزر وسط چراغا خیلی شبیه لامبورگینی وننو و هوراکان هست!!!!
      یعنی به نظر من همونه فقط از led تبدیل به لیزر شده!!!!
      خدایی دقت کنید

      1. Xman

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (546 ديدگاه)

        فتوشاپه.

      2. Hamid...Audi

        ۹ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (713 ديدگاه)

        لامبورگینی الان تحت مالکیت آئودی هستش!

  3. ویکی

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (144 ديدگاه)

    آدم با دیدنش لذت میبره. وای به حال اینکه پشت فرمونش بشینه باش رانندگی کنه…!!!

  4. رضا

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    این ماشین ژاوی هرنادز هستش

  5. Jon Snow

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    به نظره شما آدم یکی از اینا داشته باشه پیر میشه ؟!! :D

    1. نوید جهرمی

      ۱۸ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      تا وقتی تصادف نکنی فک نکنم پیر بشی

  6. متین

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (183 ديدگاه)

    سلام …
    منتظرم تا مقایسه اش با CLS بیاد و ببینیم کی برنده میشه … واقعا ماشین زیباییه … واقعا ساختن ماشین توی همچین کلاسی مهارت میخواد که آئودی مثه مرسدس و بی ام و ، این دفعه هم فوق العاده عمل کرده … ولی موتورش یه مقداری ضعیفه … بهتر بود یه مدل قدرتمند تر V8 کنار این مدل میساختن …
    روز خوش …

    1. نوید جهرمی

      ۱۸ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      ی مقایسش مال دوره قبلی بود بین این و پانامرا وCLS که پانامرا اول و آئودی دوم و CLS سوم شده بود. اما امتیازا خیلی نزدیک ب هم بود.

  7. AHMADREZA

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    اول مرسدس بعد آوودی
    ماشین عالی هست

  8. gotham

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    من نمیدونم این چه رسمیه که بنز و بی ام و میان تو ایران ولی این آئودی نمیاد
    البته به حال ما ک فرقی نداره باید آشغالای ایرانخودرو و سایپا رو سوار شیم

  9. ارمان

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1306 ديدگاه)

    چراغای عقبش یه اثر هنریه

  10. Archi KHAN

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    زیبا و لوکس
    آئودی یکی از اضلاع مثلث قدرت آلمان…

    1. شایان

      ۱۸ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      مثلث یا مربع یا شایدم پنج ضلعی

    2. سجاد

      ۱۸ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (203 ديدگاه)

      داداش خداوکیلی میشه 5ضلعی !!
      Audi – Mercedes Benz – BMW – Porsche – VW

  11. AHMADREZA

    ۱۸ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    من آوودی رو خیلی بیشتر از ب ام و قبول دارم

  12. حسن

    ۱۸ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (52 ديدگاه)

    طراحی بیرونش رو واقعا دوست دارم
    ولی نمیدونم آئودی کی میخواد دست از این طراحی داخلی خسته کننده و قدیمی و نور های یکدست قرمزش برداره
    قشنگه ولی دیگه خیلی تکراری شده
    فورم دست دنده قبلی هم خیلی بهتر بود
    و همینطور از نظر امکانات و لاگژری بودن واسه رقابت تو این کلاس نسبت به cls کم میاره
    حیفم میاد وقتی میبینم یه همچین ماشینی این همه ساله داره درجا میزنه و تا مرز قدیمی شدن پیش میره …
    در بخش پایداری پورشه پاناراما میگیرتش و البته درمقابل روند طراحی خسته تر بی ام دابلیو سری 6 جایگاه بهتری رو داره

    1. شایان

      ۱۸ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      شما چی کی میخوای از این انتقادهایه مسخره دست برداری پورشه بی ام و بنز و آئودی چهار غول اتومبیلهایه لوکس دنیا هستن که هنرشون اینکه فروش بالایی دارن هنری که که خیلی ها ندارن در واقع هیچ لوکس سازی غیر اینا شاید نداشته باشه پس اینا خیلی جلوتر از بقیه هستن مطمئن باش بهتر از شما میدونن دارن چه کار میکنن ضمنا عکس آواتارتم خیلی […]

      1. حسن

        ۱۸ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (52 ديدگاه)

        این موارد چیزی هست که در اکثر ریویو ها گفته شده و همچنین بسیاری از کارشناس های دنیای اتومبیل بهش اذعان دارند، نمیدونم چرا بیانشون شما رو عصبی کرده …
        متاسفانه دیدن حقایق (حتی در سایه ویژگی های مثبت بسیار) کمی سخته!

        و این موارد چه ربطی به بقیه و اینکه این 4 تا لوکس ساز پیشتاز هستند داره؟
        بله رو روال خودشون دارن راه میرن ولی بازم چه ربطی داره؟
        اگر دقت کنید متوجه میشید که عرایض بنده هم در جهت همین لوکس سازی و پیشروی بود
        اونها خودشون به VOA اعتقاد دارند اونوقت شما شکایت دارید؟

        راجب اظهار نظرتون نسبت به آواتار هم از متن کامنتتون مشخصه که چطور فکر میکنید

        مانا باشید

        1. ارمان

          ۱۹ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (1306 ديدگاه)

          حسن جان کامنتت شایان توجه بود
          ضمن اینکه دوستان اینقدر به خودشون جسارت میدم که در مورد اواتار و فرم صورت ادم هم نظر میدن
          حتی نمیتونیم نظرات و انتقادات هم رو با ادب جواب بدیم متاسفانه

        2. arash66

          ۱۹ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (433 ديدگاه)

          میشه یکی از اون ریوو هارو به ما نشان بدی ؟!

  13. رضا

    ۱۸ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    از لحاظ قیافه بگیم خیلی قشنگه اما ب ام و گرن گوپه خیلی خوشکلتره

  14. Mercedes-Benz

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    Audi یکی از بهترین کمپانی های خودروسازیه. فقط توی طراحی داخلی بعضی موقع‌ها به مشکل می خوره که توی این مدل این مشکل وجود نداره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا