این آئودی e-tron S اسپرتبک است که نسخهای پرفورمنس از رقیب تسلا مدل X میباشد. این اولین محصول الکتریکی و پرفورمنس است که ارباب حلقهها معرفی کرده اما همهچیز به یک پیشرانه الکتریکی قویتر در زیر پوست خودرو محدود نمیشود و حرفهای زیادی برای گفتن وجود دارد.
طراحی قوای محرکه این خودرو کاملاً تغییر کرده است. e-tron S اسپرتبک اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه است که از تنظیمات سه پیشرانه الکتریکی استفاده کرده است. این در حالی است که مدل استاندارد e-tron از تنظیمات دو پیشرانه الکتریکی سود میبرد.
یک پیشرانه اکسل جلو را به حرکت درآورده و دو واحد دیگر نیز چرخ های عقب را به حرکت وا میدارند. نتیجه نهایی در حالت اسپرت ایجاد قدرت ۴۹۶ اسب بخاری و گشتاور قابلتوجه ۹۷۳ نیوتون متری است. آئودی میگوید این خودرو تنها در عرض ۴.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعتش هم به ۲۱۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
در دنیای خودروهای پرفورمنس شاید این عملکرد احساسبرانگیز نباشد؛ اما زمانی که در نظر بگیرید e-tron S اسپرتبک وزن بالای ۲.۶ تنی دارد، آلایندگیای تولید نمیکند و میتواند لانچ از سکون خود را ۱۰ بار تکرار کند این آمار و ارقام خوب به نظر خواهند رسید.
البته e-tron S اسپرتبک چیزهای بیشتری نسبت به شتاب گیری ارائه میکند. اگرچه وزن ۲.۶ تنی کاملاً زیاد است اما بخش اعظم آن در ارتفاع بسیار پایینی قرار گرفته است. ۷۰۰ کیلوگرم از وزن این خودرو به باتری ۹۵ کیلووات ساعتی اختصاص دارد که زیر کف کابین نصب شده است.
به منظور کمک به کم اثر کردن این وزن بالا آئودی از تکنولوژیهای جدیدی استفاده کرده که مهمترین آنها سیستم هدایت گشتاوری هوشمند است. این خودرو در حالت نرمال رانندگی قدرت را فقط به اکسل عقب خواهد فرستاد. وقتی حالت S را انتخاب کنید اکسل جلو هم وارد میدان خواهد شد و هر قدر سرعت بالا رود دو پیشرانه مستقل عقب نیز شروع به توزیع گشتاور بین یکدیگر خواهند کرد تا حداکثر پرفورمنس و کشش ایجاد شود.
این سیستم روی بهبود عملکرد e-tron S اسپرت در پیچها تأثیر داشته و به شما اجازه میدهد تا دریفت های کنترل شدهای در حالت دینامیک بزنید. این ویژگی نشان دهندهی میزان مفید بودن استفاده از تنظیمات سه پیشرانه در یک خودرو با چنین ابعاد و وزنی است.
آئودی همچنین تنظیمات سیستم تعلیق را تغییر داده و از میلههای پایدارکننده جدید و دامپرهای سفت تر استفاده کرده است. فرمان نیز سریعتر بوده و ترمزها نیز برای هماهنگی با سیستم هدایت گشتاوری تنظیم شدهاند. همهچیز میتواند باعث بهبود کشش و کنترل حرکات بدنه شود و این موضوع در حرکات و رفتار e-tron S اسپرتبک مشهود است.
شاید چیزی که ناامیدکننده جلوه میکند حداکثر شعاع حرکتی است. علیرغم استفاده از باتری بزرگ ۹۵ کیلووات ساعتی، این خودرو با یکبار شارژ فقط مسافت ۳۶۴ کیلومتری را طی میکند. با توجه به ماهیت خودرو، برد e-tron S اسپرتبک در دنیای واقعی میتواند زیر ۳۲۲ کیلومتر باشد که رقمی ناامیدکننده است.
اگر شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی اولویت اصلی شماست تسلا مدل X هنوز هم دست برتر را دارد. شاسی این خودرو به اندازه آئودی درگیر کننده نبوده و کابین آن نیز کیفیت پایینتر نسبت به ژرمنها دارد اما خب برد آن کاملاً بر e-tron S اسپرتبک میچربد.
آئودی e-tron S اسپرتبک از نظر پرفورمنس بالاتر از رقبا حس میشود. تغییرات رخ داده در شاسی و استفاده از سه پیشرانه الکتریکی برای چنین خودروی سنگینوزنی احساسبرانگیز به نظر میرسد. البته حداکثر برد این خودرو کمتر از رقبا بوده و شاید این موضوعی تامل برانگیز باشد.
مشخصات آئودی e-tron S اسپرتبک
- قیمت: ۸۸۷۰۰ پوند
- پیشرانه: سه واحد الکتریکی، باتری ۹۵ کیلووات ساعتی
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- قدرت/گشتاور: ۴۹۶ اسب بخار/۹۷۳ نیوتون متر
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: ۳۶۴ کیلومتر
behnam1012
۷ مرداد ۱۳۹۹کلا عیب خودروهای الکتریکی همین وزن و قیمت بالاست
اگه با نسل جدید باطری ها این مشکل بر طرف بشه و همچنین زمان شارژ شدن و قیمت بیاد پایین کلا بازار رو دست میگیرن
meysam
۷ مرداد ۱۳۹۹700 کیلو باتری؟؟؟؟؟
بنظرم کاملا اشتباهه که به الکتریکیها بگن خودروی پاک
هنوز خیلی جای کار دارن
از نظر پاکی فکر کنم همون هیبریدی و پلاگین فعلا یه خورده وضعیت بهتری داشته باشن
امینMAF
۸ مرداد ۱۳۹۹این ماشینا از تقریبا دهه 40 بودن ولی چون تقریبا به هیچ دردی نمیخوردن و هیچ فروشیم نداشتن اون هزینه ای که باید میشده براشون نشده
و تازه از 7 8 سال پیش توجه کامل شده بهشون که خب معلومه طبیعتا وزن زیادو قیمت بالا بدلیل جدید بودن دارن
ای ترون و مک ای 1400 نشون دادن که الکتریکیام میتونن گزینه های جذابی باشن و البته وزن بالاشون بنظر من نکته جذابیه براشون
Hadi
۷ مرداد ۱۳۹۹کوه تکنولوژیه این ماشین
ظاهرش هم که حرف نداره…
ولی اگه بردش ۱۰۰ کیلومتر بیشتر بود خیلی عالی میشد…
ATa
۷ مرداد ۱۳۹۹https://www.youtube.com/watch?v=ss8lchIZYfY
مهرداد كمال
۷ مرداد ۱۳۹۹حیف نیست بجای این باطری مسخره ٧٠٠ کیلویی یک موتور ١٢ سیلندر بای توربو روش نباشه
زیزیگولو
۷ مرداد ۱۳۹۹یکی از چیزایی که در مورد این ماشین خیلی واسم جالبه اینه که به سه تا موتور برقی مجهز هستش یکی رو محور جلو و دوتای دیگه رو محور عقب
AMG///
۷ مرداد ۱۳۹۹بازم شاسی بلند کوپه شکل????
هر وقت یه شاسی بلند کوپه شکل رو میبینم حالم بهم میخوره
بهتر نمیشد که یه سدان یا کوپه زیبا باشه و بجای یه باتری هفصد کیلویی یه v8 با ۵۰۰ اسب بخار باشه باشه؟
حسین دهمرد
۷ مرداد ۱۳۹۹اینم زیر کاپوتش مثه تسلا جا داره یانه؟
محمد
۷ مرداد ۱۳۹۹کی تا ۳سال پیش فکرشو میکرد یه شاسی بلند پرفورمنس
فقط باطریاش ۷۰۰ کیلو باشه??
تسلا همرو دیوونه کرده ?
امروز که مدیر همین شرکت گفته بود تسلا ۲سال جلو تره
امینMAF
۸ مرداد ۱۳۹۹شما فقط گشتاورشو نگا
973نیوتون متر
تازه نکته جالبشم این که این گشتاورو از اولش که روشن میکنی داری
مانی
۸ مرداد ۱۳۹۹آخه چرا با باتری ۹۵ کیلو واتی بردش اینقدر کمه؟