الکتریکی شدن صنعت خودرو به معنی خاتمه رقابت قدرت خودروسازان آلمانی نیست هرچند خودروهای الکتریکی بیشتر روی آلایندگی پایین و دوستی بیشتر با محیطزیست تمرکز دارند. بههرحال قوای محرکه الکتریکی زمینههای کار بیشتری را برای برندهایی همچون آئودی فراهم کرده و این خودروساز هماکنون خودرویی با نام E-Tron S را عرضه میکند.
این یک شاسیبلند بزرگ و تمام الکتریکی است که از سه پیشرانه الکتریکی و باتری ۹۵ کیلووات ساعتی استفاده کرده و قدرت ۴۹۶ اسب بخاری و گشتاور ۹۷۳ نیوتون متری تولید میکند. البته این سختافزار قیمت بالایی داشته به گونهای که برای خرید E-Tron S باید ۸۷۶۷۵ پوند پرداخت کنید و مالک یک قدبلند لوکس با وزن ۲۶۲۰ کیلوگرم شوید.
اگرچه وزن خودرو بالاست اما وجود قدرت زیاد و کشش قوی باعث میشود این خودروی چهار چرخ محرک شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیهای را ثبت کند.
کنده شدن از زمین همانند رقبای الکتریکی دیگر نیست و لانچ E-Tron S خیلی احساسبرانگیز نخواهد بود. در عوض شتاب گیری در سرعت بالای ۵۰ کیلومتر در ساعت است که نظرها را به خود جلب میکند. در این زمان شاید حس کنید درون خودرویی اسپورت نشستهاید زیرا گشتاور آنی پیشرانههای الکتریکی، این شاسیبلند نرم و آرام را با سرعتی باورنکردنی به پیش میرانند.
اما آئودی فقط به پرفورمنس خط مستقیم فکر نکرده زیرا علیرغم وجود رینگهای ۲۱ اینچی و باتری ۷۰۰ کیلوگرمی، سواری آن با استفاده از سیستم تعلیق بادی بهطور سورپرایز کنندهای خوب است. شما هر از گاهی واکنشهای خاص دامپرها در مواجهه با دستاندازهای بزرگ را حس خواهید کرد اما در کل سواری E-Tron S راحت و آرام است.
آئودی به خاطر رفاه و آرامش کابین محصولات خود شناخته شده و این ویژگی در محصولات الکتریکیاش نیز مشهود است. بدون وجود پیشرانه درونسوز، صدای باد و لاستیک میبایست بیشتر به گوش برسد اما اینگونه نیست و چنین چیزهایی به خوبی سرکوب شدهاند. البته درحالیکه ناله ضعیف پیشرانههای الکتریکی در سرعتهای پایین به گوش میرسد اما این در واقع کمی از کاراکتر خاص خودرو بوده و به تکنولوژی مدرن آن اشاره دارد.
E-Tron و نسخههای متنوع آن بر اساس پلتفرم خاص خودروهای الکتریکی بنا شدهاند اما این خودرو از نسخه کاملاً تغییر کرده معماری MLB evo آئودی استفاده میکند، پلتفرمی که در شاسی بلندهای درونسوز Q7 و Q8 بکار رفته است.
به این ترتیب شما در کابین همان فضاسازی هوشمندانه برخی محصولات الکتریکی را نخواهید دید اما هنوز هم فضای ذخیرهای و سرنشین زیادی در بخش عقب وجود دارد. خط سقف اسپورت هم تأثیری روی فضای بار و کابین نداشته و درب پشتی برقی با باز شدن خود فضایی ۶۶۰ لیتری را در اختیار مالک خواهد گذاشت.
مهمترین ویژگی داخل کابین تکنولوژی و کیفیت آن است. این شاخصهها از محصولات آئودی مورد انتظار هم بوده است. هر سه نمایشگر دیجیتالی E-Tron S به خوبی کار میکنند. نمایشگر ۱۲.۳ اینچی کاکپیت مجازی از گرافیک خوب و عملکرد تیزی برخوردار بوده و نمایشگر ۱۰.۲ اینچی مرکزی نیز برای سیستم اطلاعات سرگرمی نصب شده است. یک نمایشگر ۸.۶ اینچی نیز زیر آن بوده و برای کنترل سیستم تهویه بکار میرود.
ناوبری ماهوارهای، اپل کارپلی و اندروید اتو، شارژ بیسیم، سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو، صندلیهای چرمی و گرم شونده، چراغهای ماتریکس LED، حسگرهای پارک جلو و عقب و دوربین بهصورت استاندارد وجود داشته و به این موارد باید طیف گسترده سیستمهای ایمنی و کمکراننده را نیز افزود. البته با پرداخت بهایی بالا انتظار وجود چنین چیزهایی را نیز باید داشت. از آنجایی که این خودرو از نوع S است بنابراین از کیت بدنه اسپورت و عناصر نقرهای مات سود میبرد.
نکته احساسبرانگیز دیگر چسبندگی خوب خودروست هرچند احساس میشود وزن بالا در نهایت برنده خواهد شد زیرا هرچقدر سرعت را در پیچها بالا ببرید خودرو تحتفشار خواهد بود. البته E-Tron S در کل پایدار بوده و فرمان اگرچه ارتباط چندانی با راننده برقرار نمیکند اما دقیق است.
بزرگترین نقطهضعف این شاسیبلند الکتریکی شعاع حرکتی آن است که اگرچه ژرمنها مدعی برد ۳۵۷ کیلومتری هستند اما ما در تستها به رقم ۲۵۳ کیلومتر رسیدیم. چنین معیاری میبایست بهتر میبود.
با استفاده از شارژر سریع میتوان ۸۰ درصد باتری را در ۵۰ دقیقه شارژ کرد ولی با استفاده از شارژرهای معمولی و خانگی این رقم به ۹ و ۱۴ ساعت افزایش خواهد یافت. وجود چنین شعاع حرکتی کمی علیرغم استفاده از باتری بزرگ جای شرمساری دارد.
البته E-Tron S برای افرادی که نسبت به مدلهای درونسوز مسافت بیشتری را طی نخواهند کرد گزینه قابلاعتنایی خواهد بود. این شاسیبلند خودرویی سریع بوده اما بینقص نیست. البته مهندسی سطح بالایی را در بسیاری از بخشها نشان میدهد. E-Tron S ترکیب جذابی از پرفورمنس، امنیت، کیفیت، آرامش، تکنولوژی و جاداری است هرچند قیمت بالایی هم دارد. به عنوان اولین محصول الکتریکی S، این شاسیبلند محصولی خاص به شمار میرود.
مشخصات آئودی E-Tron S کواترو
- قیمت: ۸۷۶۷۵ پوند
- باتری/پیشرانه: ۹۵ کیلووات ساعت/۳ پیشرانه الکتریکی
- قدرت/گشتاور: ۴۹۶ اسب بخار/۹۷۳ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: ۳۵۷ کیلومتر
محمد امین
۱۸ شهریور ۱۴۰۰واقعا از طراحی زیبا و کیفیت اش لذت بردم ، و با توجه به سواری نرم و بی صدا ای که داره مثل بقیه محصولات آئودی نماد کیفیت و بی نقص بودن هست و یه تجربه ناب از رانندگی و آرامش
تنها نکته ی نا امید کننده و ناراحت کننده این هست که برد این ماشین واقعآ کمه و مدت زمان شارژ اش بالا است ، آخه ۵۰ دقیقه خیلی هست ، فرض کنید ۵ نفر در صف باشه نفری ۵۰ دقیقه.!!
فکر میکنم دلیل اینکه با توجه به باطری های ۷۰ کیلووات اینقدر برد کمی داره
وزن زیاد
۳ عدد موتور الکتریکی گشتاور محور
محمد امین
۱۸ شهریور ۱۴۰۰ببخشید ۹۵ کیلو وات
زیزیگولو
۱۸ شهریور ۱۴۰۰در حال حاضر آئودی بخاطر تولید ماشینای لوکس در سطح جهانی شناخته شده هستش و یکی از برندای معتبر خودروهای آلمانی هستش که داره با رقیبای آلمانی خودش و غولایی مثل مرسدس بنز و بی ام و رقابت میکنه و طیف وسیعی از ماشینای مختلف از هاچبک و کوپه و سدان و شاسی بلند رو داره ارائه میده
مازیار
۱۸ شهریور ۱۴۰۰آئودی در اغلب کلاسهای خودرویی از لحاظ ظاهری از دو رقیب دیرینه آلمانی بهتر عمل میکنه
RezaRs
۱۸ شهریور ۱۴۰۰۲۵۳ 😐 بد بود دیگه
RezaRs
۱۸ شهریور ۱۴۰۰بسته به شرایط که فرق هم میکنه اما خب ۳۵۷ هم باز کمه امیدوارم بیشترش کنن
porsche
۱۸ شهریور ۱۴۰۰از تسلا بیشتر دوسش دارم
net
۱۸ شهریور ۱۴۰۰اولین ماشین برقی دیدم که شبیه ماشین بنزینی هست مخصوصا طراحی داخلی که خیلی زیاد شبیه ماشینهای بنزینی ایودی هست.اگر زیر چراغ جلو مسطح بود و دندانه دار نبود و در سپر جلو زیر چراغ اگر با نوار نقره ای فرورفتگی ایجاد نشده بود قشنگتر میشد.اگر جلوپنجره مثل ماشینهای بنزینی ایودی مشکی بود و مثل ماشینهای بنزینی دو اگزوز دایره ای مصنوعی در سمت چپ و راست سپر عقب بود قشنگتر میشد.زمان شارژ کردن این ماشین یک ساعت زیاده و رانندگی ۲۷۰ کیلومتر برای هر بار شارژ کمه
iman
۱۸ شهریور ۱۴۰۰خیلی عالیه فقط دو تا ایراد داره مدت شارژ زیاد و شعاع حرکت کم
امیر
۱۸ شهریور ۱۴۰۰کیفیت ، طراحی ، کابین ، مخصوصا تودوزی همگی عالی
ولی 50 دقیقه صبر کنم که فقط 253 کیلومتر شعاع حرکتی بدست بیارم ؟
خب این تقریبا می تونه روی فروشی که می کنه تاثیر بذاره.
امیرعلی
۱۸ شهریور ۱۴۰۰من قصد توهین به هیچ آلمانی فن رو ندارم و خودم از دوست داران ماشین های آلمانی هستم
اما من ترجیح میدم با ۶۰ هزاردلار فورد موستانگ مک ای GT رو بخرم چون بردش از این بیشتره ظاهر جالبی داره شتاب بیشتری هم داره به نظرم این ماشین با قیمت ۱۲۰ هزاردلاری هیچ مشخصات خاصی ارائه نمیده و من با نصف این قیمت فورد مک ای GT رو ترجیح میدم
Carbonado Aventador
۱۸ شهریور ۱۴۰۰خب شما ۱۲۰ تا پول میدی تا آئودی سوار شی.
خیلی فرقه بین آئودی سوار شدن و فورد سوار شدن
Silent
۱۸ شهریور ۱۴۰۰دقیقا چه فرقی هست؟
در مورد ماشین برقی داری صحبت می کنی که اینکه آیودی باشه یا هیوندای هیییچ فرقی نمی کنه یه همین سادگی!
اگر تا دیروز بنز و جگوار بودن اهمیتی داشت و اساسا تفاوتی بین شون با کیا و فیات بودن! بخاطر توسعه ساختار موتور و هماهنگی شمع و سوپاپ با جعبه دنده بود. اینکه سیستم توزیع وزن و محورهای چرخ ها بصورت انحصاری فلان برند رو BMW و فراری و پورش می کرد بخاطر سطح بالاتر مهندسی شون بود نسبت به هیوندای و رنو! وگرنه که هر برندی میتونه فیبرکربن و دباغی (چرم دوزی) داخل کابین را بندازه با هر کیفیتی که مد نظر باشه مثل جنسیس امروزی.
ماشین مغناطیسی که با دانش TESLA به صورت همگانی در اختیار مردم قرار گرفته هیییچ کدوم از قطعات انحصاری رو نداره! از سوپاپ و شمع تا رادیات و جعبه دنده این یعنی بین برندهایی که بالا اسم بردم دیگه چه تفاوتی هست؟
تفاوت ها رو امروز تکنولوژی باطری و خود انجین الکتریکی تعریف می کنه. چیزی که تمامی برندهای سنتی همشون تووش نوپا هستن و تازه وارد و با فاصله بسیار زیادی TESLA پیشرو این عرصه هست بخاطر سال ها توسعه دانش الکتریکی! چیزی که امروز مشخصات EQS مرسدس رو در قیاس با تسلا به شوخی شبیه کرده! همین آئودی در قیاس با سری mach e موستانگ نه در بعد پرفورمنس و نه برد حرفی برا گفتن نداره! همین که جلوپنجره مشبک روی پلتفورم بدون کاربرد باقی موند نشون از آماتور بودن آئودی و هر برند دیگه ای هست.
120 هزار تا می دم مدل X پلید و می خرم. با سابقه بیشتر! سطح عملکرد بهتر!
روزی هم نیاز به دباغی و چرم دوزی داخل کابین بود تیونرها هستن.
محمد امین
۱۸ شهریور ۱۴۰۰مگه مدل x plaid هم اومده
Silent
۱۸ شهریور ۱۴۰۰مارچ 2022 میاد و می تونید ثبت کنید
ولی با این اوضاع کمبود چیپ ها و گرونی شون شاید با چند ماه تاخیر بیشتر.
joojoo
۱۸ شهریور ۱۴۰۰از چه وقته دیگه خبرای ماشینی رو چک نمیکنم…چون دیگه جذابیتی نمونده
گند خودروی الکتریکی چند سال بعد درمیاد با این باتریای فاسد کننده ای که چند برابر بنزین آلاینده ی محیط زیستن…
همه چیز دنیای خودرو اسباب بازی طوری شده….
قوای محرکه….طراحی….حتی اپشن ها…
اپشنی مثل لانچ کنترل…گرم کن دسته دنده… نورپردازی های هزار رنگ داخل خودرو…..یا حتی سرعت سنج های دیجیتال
سلیقه ی انسان قرن 21 با سرعت سرسام اوری داره به سمت تباهی میره
AMG GT R
۱۸ شهریور ۱۴۰۰زیباست من نمیتونم ایراد خاصی ازش بگیرم ولی بیشتر دوست دارم sq7 رو داشته باشم چون بنظرم زیباتر وکاربردی تره تازه 10,000 پوند هم ارزون تره
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۸ شهریور ۱۴۰۰عالیه👌…
Reza Waffen SS
۱۸ شهریور ۱۴۰۰تنهاترین نقطه ضعفش شعاع حرکتیشه