بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه آئودی Q5 در سال ۲۰۲۰ خط تولید کارخانه را ترک کردهاند بنابراین Q5 محبوبترین محصول در سبد محصولات این برند آلمانی میباشد؛ اما آئودی هنوز از کراس اوورهای زیاد خود دست نکشیده و به تازگی Q5 اسپرتبک را نیز به مجموعه خود اضافه کرده است. تولید این خودرو بیش از آنکه سورپرایز کننده باشد امری اجتنابناپذیر جلوه میکند.
دلیل این امر نیز انتظار طولانی برای عرضه نسخه کوپه مانند از پرفروشترین کراس اوور ارباب حلقهها بوده است. برای انتخاب این خودرو در بریتانیا باید ۲۴۵۰ پوند بیشتر نسبت به Q5 استاندارد پرداخت کرد.
طبیعتاً این خودرو به مصاف ب ام و X4 و مرسدس GLC کوپه میرسد و درست همانند این دو خودرو، اولویت اصلی در انتخاب آنها طراحی ظاهری است که روی فضای کابین در بخش عقب تأثیر گذاشته است. Q5 اسپرتبک با چهار تریم اسپورت، S لاین، ادیشن ۱ و ورسپرانگ در دسترس بوده و پیشرانههای متنوعی از نمونههای ۴ سیلندر بنزینی و دیزلی گرفته تا پلاگین هیبریدی قابل انتخاب میباشند. همچنین یک نسخه اسپورت تر دیزلی با نام SQ5 نیز تولید میشود.
خودرویی که ما تست کردیم از نوع S لاین بود که در بطن خود پیشرانه بنزینی را جای داده بود. این مدل با نام ۴۵ TFSI کواترو شناخته شده و به نیروگاه ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتون متر مجهز است.
بخش اعظم Q5 اسپرتبک با برادر استاندارد خود مشترک است اما آنچه تفاوت دارد از ستون B به بعد دیده میشود که نمای عقب کوپه مانندی را ایجاد کرده است.
در بحث فضای بار و کابین، این طراحی به معنی کاهش فضای بار نسبت به نسخه استاندارد Q5 میباشد. فضای بار Q5 اسپرتبک ۴۰ لیتر کمتر شده و به ۵۱۰ لیتر رسیده است. البته در واقعیت خیلی نمیتوان این اختلاف را متوجه شد و خودرو همچنان فضای بار زیادی در مقایسه با رقبا دارد.
خریداران همچنین با نگاه به آینه وسط به سختی متوجه تغییرات بین این دو مدل خواهند شد چراکه خط سقف نسخه اسپرتبک Q5 تنها ۲ میلیمتر پایینتر آمده و علیرغم زاویه جدید سقف، شیشه عقب همچنان بزرگ بوده و میدان دید عقب خیلی تحت تأثیر طراحی متفاوت بخش عقب قرار نگرفته است.
افراد بزرگسالی که در بخش عقب کابین Q5 اسپرتبک بنشینند تفاوت زیادی حس نخواهند کرد. فضای سر این مدل حدود ۶ میلیمتر کمتر شده اما هنوز هم فضای زیادی وجود دارد. فضای پای زیاد نیز جزو نقاط قوت این کراس اوور کوپه میباشد. مدلهای S لاین بهصورت سفارشی با صندلی عقب کشویی عرضه میشوند بنابراین شما میتوانید میزان فضای پا و فضای را تنظیم کنید. البته این صندلی عقب کشویی بهصورت استاندارد در تریم های فول وجود دارد.
کابین Q5 اسپرتبک یکی از نقاط قوت این خانواده میباشد. داشبورد، سیستم اطلاعات سرگرمی و دکمهها طراحی مدرنی داشته و با متریال باکیفیت تکمیل شدهاند.
سیستم اطلاعات سرگرمی آئودی نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد. اگرچه دل ما برای طراحی سیستم قبلی MMI تنگ شده اما نمایشگر مرکزی ۱۰.۱ اینچی عملکرد خوبی دارد. گرافیک آن بسیار خوب بوده و حرکت در منوها به خوبی صورت میگیرد. تمامی نسخههای Q5 اسپرتبک جدید بهصورت استاندارد با ناوبری و سرویسهای ارتباطی آئودی عرضه میشوند و شما میتوانید با گوشی هوشمند خود وضعیت خودرو را بررسی نمایید.
به تمامی این موارد باید کاکپیت مجازی ۱۲.۳ اینچی آئودی را نیز اضافه نمایید. این سیستم هنوز هم جزو بهترین بازار بوده و برهمکنش سادهای دارد.
مدلهای S لاین در بازار بریتانیا با سیستم تعلیق اسپورت و غیرفعال عرضه میشوند اما نسخههای ورسپرانگ و ادیشن ۱ دارای سیستم تعلیق بادی تطبیقی هستند.
ما قبلاً نسخه مجهز به سیستم تعلیق بادی را در آلمان تست کردیم و فهمیدیم که تطابق و کیفیت سواری آن در هر سرعتی احساسبرانگیز است. البته همین سیستم تعلیق غیرفعال استاندارد در S لاین نیز برای اکثر خریداران کافی خواهد بود. البته شما توانایی تنظیم ارتفاع خودرو را از دست میدهید که شاید اگر به آفرود بروید ویژگیای ضروری است. سیستم تعلیق Q5 اسپرتبک به خوبی دستاندازها را جذب کرده و در سرعتهای بالا نیز نرمی خاصی دارد که باعث میشود این خودرو گزینهای راحتتر نسبت به ب ام و X4 باشد.
با این وجود آئودی سواری هیجانانگیزتری نسبت به ب ام و ندارد. فرمان خودرو سبک و دقیق بوده اما در جادههای پر پیچ و خم خاص حس نمیشود. این در حالی است که X4 از فرمانی درگیر کننده تر و کنترل بدنه بهتری سود میبرد و در واقع خودرویی اسپورت تر حس میشود. Q5 حالتهای رانندگی متنوعی از جمله دینامیک و آفرود را دارد که باعث ایجاد تغییراتی در پاسخ پدال گاز، گیربکس و فرمان میشوند اما به نظر ما بهترین حالت سواری حالت کامفورت است.
پیشرانه ۲ لیتری هیبریدی ملایم این خودرو قدرتی بیش از حد لازم برای جثهای ۱۷۷۵ کیلوگرمی دارد. پرفورمنس خودرو قابلتوجه بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن تنها در ۶.۱ ثانیه ثبت میشود. گیربکس ۷ سرعته S ترونیک آئودی نیز تعویضهای سریعی داشته و به ندرت در انتخاب دنده صحیح تعلل به خرج میدهد.
مصرف سوخت Q5 اسپرتبک ۴۵ TFSI جزو نقاط قوت آن نیست. مصرف ادعایی ۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر این خودرو بیشتر از نمونه دیزلی است. دو نسخه پلاگین هیبریدی از این محصول نیز در دسترس هستند که یکی از نوع ۵۰ TFSI e با قدرت ۲۹۵ اسب بخار و قیمت ۵۳۴۳۵ پوند بوده و دیگری هم با نام ۵۵ TFSI شناخته شده و خروجی ۳۶۲ اسبی دارد. هر دو مدل به پیشرانه ۲ لیتری بنزینی، باتری و پیشرانه الکتریکی مجهز بوده و برد الکتریکی ۶۱ کیلومتری دارند.
آنچه درباره Q5 اسپرتبک بیش از همه جلبتوجه میکند ظاهر آن نیست بلکه فقدان کاستیهایی است که به نظر میرسید باید باشد. فضای بخش عقب کابین هنوز هم زیاد بوده و میدان دید عقب نیز تحت تأثیر طراحی کوپه مانند قرار نگرفته است. سواری خودرو نیز خوب بوده و کابین باکیفیت هم جزو دیگر نقاط قوت این محصول میباشد. شاید این پیشرانه TFSI بنزینی بهترین انتخاب نباشد بنابراین اکثر خریداران اروپایی به دنبال نسخه دیزلی با یکی از دو نمونه پلاگین هیبریدی خواهند بود.
مشخصات آئودی Q5 اسپرتبک TFSI کواترو S لاین S ترونیک
- قیمت: ۴۹۹۹۰ پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۲۶۱ اسب بخار/۳۷۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۴۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
رامتین
۲۰ تیر ۱۴۰۰بیشک دنیای امروز اقبال بیشتری روی کراس اورها دارند اما زیبایی سدانها همواره بیشتر از کراس اورهاست.
محمدرضا
۲۰ تیر ۱۴۰۰زیبایی خودرو های اسپرت کوپه به زمین چسبیده هم بیشتر از سدان ها هست.
ولی برعکس ماشین باز ها که میزان ناچیزی از خریداران بازار هستند. همه دنبال خودرویی برای جابجایی از نقطه ای به نقطه ی دیگر در کمال آرامش هستند.
Audi e_tron gt
۲۰ تیر ۱۴۰۰خیلی این ماشین بنظرم خوبه
بی ام و و مرسدس بنز داره طراحی هاشون یخورده خراب میشه آما آئودی طراحی های بهتری داشته
( Only she reminds me of love )
۲۰ تیر ۱۴۰۰به نظرم یکی از بی بخار ترین ماشین های آئودی.
parsa_ashgh.mashine
۲۰ تیر ۱۴۰۰جلو رو دوست دارم اما عقب نه
داخل چرا به سمت ارزون سازی رفته q5 معمولی خیلی بهتر بود و حتی نسخه 2015 که تو ایران بود داخل بهتری داشت
Amirreza
۲۰ تیر ۱۴۰۰ترکیب برنده آلمانی : بدنه آئودی ، کابین مرسدس ، هندلینگ پورشه ، موتور بی ام و
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۲۰ تیر ۱۴۰۰👌
net
۲۰ تیر ۱۴۰۰این مدل کراس اورها که سقف شیشه عقبش کوتاه میشه بد هست.اولین ماشینی که این مدلی تولید شد بی ام و x6 بود و بنز هم همچین کراس اورهایی با سقف شیشه عقب کوتاه داره و بد هست
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۱ تیر ۱۴۰۰ماشین زیباییه👌