این آئودی S3 جدید است، یکی از دو مدل داغ A3 که از راه رسیده و دیگری یعنی RS3 پنج سیلندر نیز در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. S3 در واقع پاسخ ارباب حلقهها به خودروهایی همچون مرسدس-ای ام جی A35، ب ام و M135i و فولکسواگن گلف R جدید می باشد.
به همین خاطر S3 هنوز هم در بالاترین سطح از نردبان پرفورمنس هاچبک های داغ قرار داشته و البته خیلی به مرسدس-ای ام جی A45 با قدرت فراتر از ۴۰۰ اسب بخار نزدیک نشده است. این خودرو نه تنها از نظر ظاهری بلکه از نظر باطنی نیز تکامل یافته است.
اگرچه ما با نسل جدید S3 روبرو هستیم اما تغییرات بسیار بنیادینی در آن رخ نداده و از همان پلتفرم، پیشرانه و گیربکس نسل پیشین استفاده کرده و تنها اصلاحاتی در سیستم تعلیق و فرمان اعمال شده است. نتیجه نهایی هم اینکه اگرچه S3 نسل اول در سال ۱۹۹۹ خودرویی پیشرو در کلاس بوده اما همین موضوع را نمیتوان با صراحت درباره نسل جدیدش گفت.
قدرت خودرو افزایش یافته اما این افزایش ناچیز بوده و با بهبود ۱۰ واحدی به ۳۰۶ اسب بخار رسیده است. گشتاور نیز به ۴۰۰ نیوتون متر رسیده است. همچون همیشه سیستم چهار چرخ محرک کواترو حاضر بوده و قدرت پیشرانه از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه پدال شیفتردار به تمامی چرخ ها فرستاده میشود؛ و خبری هم از گیربکس دستی نیست. نتیجه این تنظیمات دستیابی به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۸ ثانیهای است که با نسل پیشین یکی بوده و حداکثر سرعت نیز به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
ارتفاع S3 حدود ۱۵ میلیمتر کمتر از A3 استاندارد بوده و مدلهای فول همچون ادیشن وان که در تست ما نیز حضور داشته از دامپرهای تطبیقی سود بردهاند.
یکی از ویژگیهای جدید S3 با نام کنترل هندلینگ دینامیک ماژولار شناخته میشود. این سیستم مدیریت کامپیوتری است که بین کنترل کشش، توزیع گشتاور و دامپرهای تطبیقی ارتباط برقرار میکند تا با هماهنگی کار کنند. نتیجه این کار نیز بهبود سواری S3 جدید است هرچند برای یافتن تفاوتها با نسل پیشین باید فرد بسیار تیزبینی باشید.
عملکرد خودرو در جاده خوب است. S3 با حداقل تأخیر توربو شتاب گرفته و پیشرانه به خوبی تا ۶۵۰۰ دور میگیرد و حالت دینامیک موجود نیز با صدای متفاوت پیشرانه همراه میشود.
S3 بهصورت ناامید کنندهای از سیستم پخش صدای پیشرانه از بلندگوها استفاده کرده و این صدای مصنوعی خیلی به دل نمینشیند. در حالت کامفورت اما صدای تولیدی همان صدای پیشرانه ۴ سیلندر آشنا خواهد بود که در سرعتهای معمولی به گوش نخواهد رسید.
گیربکس S ترونیک آئودی در S3 تیزتر از اکثر خودروهای گروه فولکسواگن حس میشود و با توجه به عدم وجود گیربکس دستی این موضوع خوبی است. استفاده از پدال شیفترهای پشت فرمان تنها راه کنترل دستی گیربکس می باشد.
این خودرو در پیچها چسبندگی بالای خود را نشان میدهد. شما میتوانید با سرعت بالایی وارد پیچها شده و کنترل کشش درگیر S3 را حس کنید. در حالت اسپورت رانندگی میتوانید حس چرخش اکسل عقب را حس کنید اما واقعاً سیستم کواترو نمیخواهد چنین اتفاقی رخ دهد. حتی وجود دستانداز در میانه پیچ نیز روی پایداری خودرو اثر منفی نمیگذارد.
فرمان خودرو حس زیادی را از جاده به راننده منتقل نمیکند اما کاملاً دقیق بوده و توازن وزنی خوبی دارد.
ما شانس تست این خودرو با استفاده از سیستم تعلیق استاندارد را نداشتیم اما دامپرهای تطبیقی یکی از دیگر از تغییرات S3 جدید نسبت به نسل پیشین بوده ولی خب تفاوتها اندک هستند. در حالت دینامیک سواری خودرو سفت بوده و تکان های بدنه به شدت کنترل میشوند اما کیفیت سواری در حالت کامفورت بخشندهتر از قبل می باشد. این امر باعث میشود S3 به عنوان یک هاچبک داغ و لوکس سواری روزمره مطلوبی را ارائه کند.
در نهایت به تغییرات ظاهری میرسیم که در نگاه اول خیلی چشمگیر نبوده مخصوصاً اینکه آن را با نسخههای S Line عادی مقایسه کنید. در نمای جلو ورودیهای هوای بزرگتر و گیراتر با عناصر مشکیرنگ دیده میشوند. بهطور مشابه در بخش عقب نیز سپر کمی تغییر کرده و یک دیفیوزر و چهار خروجی اگزوز واقعی وجود دارند.
داخل کابین نیز شرایط مشابهی با A3 S Line استاندارد برقرار بوده و برخی تریم ها تغییر کردهاند. عناصر کربنی روی داشبورد بهصورت سفارشی در دسترس بوده و صندلیهای اسپورت نیز دارای دوخت زرد رنگ هستند. نکته قابلذکر هم استفاده از پلاستیکهای سخت پیانوبلک بجای متریال نرمتر است که جای سؤال دارد.
استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه مرکزی ۱۰.۱ اینچی و پشت آمپرهای ۱۰.۲۵ اینچی لذتبخش و سریع بوده و البته میتوان کاکپیت مجازی ۱۲.۳ اینچی را نیز سفارش داد.
به منظور استفاده از سیستم کواترو، فضای بار این خودرو از ۳۸۰ به ۳۲۵ لیتر کاهش یافته است. خریدارانی که به دنبال نسخه فول ورسپرانگ هستند باید تا اواخر امسال صبر کنند اما سایر نسخهها را میتوان هماکنون سفارش داد.
از نظر پرفورمنس نمیتوان انتقادی را متوجه آئودی S3 جدید دانست اما خب سواری آن نسبت به قبل خیلی متفاوت نبوده و تکامل کمی را تجربه کرده است؛ بنابراین اگر به دنبال تجربه کاملاً جدیدی هستید باید به دنبال خودروی دیگری باشید. بجای این مورد شاهد تغییرات تکنولوژیک زیادی در کابین هستیم. برای افرادی که خواهان یک هاچبک لوکس و داغ هستند این خودرو شاید یک علامت سؤال باشد. البته اگر پول برای شما مهم باشد شاید هوندا سیویک تایپ R هیجان بیشتر با بودجه کمتر را ارائه کند.
مشخصات آئودی S3 اسپورت بک کواترو S ترونیک ورسپرانگ
- قیمت: ۳۹۵۰۰ پوند (تخمینی)
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۳۰۶ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
Ho3in
۲۱ مهر ۱۳۹۹خوشگله
خیلی خوشگله
همه چیش عالیه
فیس عالی داشبورد عالی صندلی عالی حرفی واسه گفتن نمیمونه
Hadi
۲۱ مهر ۱۳۹۹فوق العادس…
کلا آئودی تو هر زمینه ای هیچ حرفی باقی نمیزاره……
Malt hill
۲۱ مهر ۱۳۹۹چقدر گرون اند این کوچولو ها !!!
ارشیاSVJ
۲۱ مهر ۱۳۹۹نظری ندارم
از طراحی خودش و رقیباش خوشم نمیاد.
زیزیگولو
۲۱ مهر ۱۳۹۹ماشینی با طراحی اسپرتو بروز و یکی از پرفروشترین محصولات کمپانی آئودی
محمد
۲۱ مهر ۱۳۹۹طراحیش خوبه مخصوصا طراحی داخلیش
MC20
۲۱ مهر ۱۳۹۹و ما هنوز ساندرو 10 سال پیش رو سوار میشیم
Sina
۲۱ مهر ۱۳۹۹عجب ماشینیه!!!
کلا S3 و RS3 همیشه ماشینای خوبی بودن مثلا RS3 سدان با قیمت خیلی کم شتاب بسیار عالی داشت.
همچیش عالیه .
اگه RS3 بیاد این ماشین بی نظیر میشه ،
همین الان هم صفر تا صدش زیر ۵ ثانیه هست .
عجب کابینی هم داره فقط با 39 هزار پوند
داریوش
۲۲ مهر ۱۳۹۹هم با اصالت هست هم زیبا هم با کلاس هم قوی
علی
۲۲ مهر ۱۳۹۹اگر واردات خودرو های دولیتری آزاد بود شاهد حضور این اصالت تکنولوژی در کشور بودیم
یادش بخیر