این آئودی S4 جدید است. همانند دیگر مدلهای خانواده، این سدان اسپورت برای مدل سال ۲۰۱۹ خود نونوار شده و شاهد تغییراتی در طراحی، تکنولوژیها، قوای محرکه و… هستیم.
اما تغییر بزرگ این خودرو زیر کاپوت رخ داده جایی که پیشرانهی بنزینی جای خود را به نیروگاهی دیزلی داده است. زمانبندی تغییر پیشرانهها شاید از نظر برخی افراد عجیب به نظر برسد اما قطعاً آئودی دلایل خوبی برای این کار دارد.
قوای محرکهی S4 همانی است که در S6 بکار رفته بنابراین شاهد پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوشارژردار و سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی هستیم. موضوع جالب اینکه پیشرانهی بنزینی S4 در بازارهای چین و آمریکا حفظ شده اما در اروپا این تغییر رخ داده است. البته خودروهای S3 و S8 از خانوادهی سری S آئودی همچنان با پیشرانههای بنزینی عرضه میشوند.
وجود سیستم ۴۸ ولتی به معنی سیستم هیبریدی ملایم است که از آلترناتور استارتر یکپارچه برخوردار بوده و یک باتری ۰.۵ کیلووات ساعتی کوچک را نیز در خود جای داده است. این سیستم کمپرسور الکتریکی نصب شده بین اینترکولر و پیشرانه را تغذیه میکند و بنا به گفتهی آئودی تأخیر توربو را از بین میبرد.
خروجی پیشرانهی یاد شده برابر با ۳۴۲ اسب بخار است. اگرچه قدرت این خودرو نسبت به نمونهی بنزینی قبلی اندکی کاهش یافته اما گشتاور آن به ۷۰۰ نیوتون متر رسیده که افزایش ۲۰۰ واحدی را نشان میدهد؛ و این افزایش گشتاور واقعاً در جاده قابلمشاهده است. S4 با شتاب بالایی به پیش میرود و کمپرسور الکتریکی نیز وظیفهی خود را به خوبی انجام داده است. سبقت گرفتن با S4 واقعاً راحت بوده و در دورهای بالا هیچ اثری از تأخیر توربو وجود ندارد.
وجود چنین گشتاور بالایی به معنی لذتبخش بودن محصول S آئودی است. دیفرانسیل اسپورت سفارشی میتواند قدرت پیشرانه را بهصورت مستقل به چرخ های عقب بفرستد و بنابراین راننده در پیچهای تند خواهد توانست با عقب خودرو بازی کند. البته در اکثر مواقع یک کشش استثنایی وجود خواهد داشت و شما را به حمله به پیچ بعدی تشویق خواهد کرد. خود شاسی نیز کاملاً متوازن نشان میدهد.
اگر فرمان خودرو میتوانست بازخورد بهتری ایجاد کند S4 کاملاً لذتبخش میشد. فرمان خودرو حتی در حالت اسپورت بسیار سبک بوده و حس زیادی را ایجاد نمیکند.
اما علیرغم خبرهای مثبت زیادی که دربارهی هندلینگ خودرو وجود دارد، مسافرت با S4 جزو اصلیترین وظایف خودروست. سیستم تعلیق این خودرو کاملاً به اندازهی A4 استاندارد توانا بوده و بنابراین جدای از لرزشهای خفیف در سرعتهای پایین، شاهد خودرویی پایدار و ریلکس هستیم. کمترین میزان صدای باد و جاده وجود داشته و صدای چندانی هم از پیشرانه به گوش نمیرسد؛ به عبارت دیگر این یک کروزر استثنایی است.
دیگر مزیت استفاده از چنین پیشرانهای به مصرف سوخت آن مربوط میشود. تکنولوژی هیبریدی ملایم S4 باعث شده سیستم استارت/استاپ فوراً وارد مدار شود و میتواند در ترافیک باعث صرفهجویی در مصرف سوخت شود.
آئودی میگوید این سیستم میتواند در هر صد کیلومتر ۰.۴ لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی کند که میزان زیادی نیست اما بهتر از هیچ است. این خودرو در هر صد کیلومتر ۷.۵ لیتر سوخت مصرف میکند که برای چنین خودروی توانایی بسیار مناسب است.
جدای از قوای محرکهی جدید، آئودی S4 2019 همان بهروزرسانیهای خانوادهی A4 را نشان میدهد. چراغهای جلوی متفاوت، جلوپنجره پهنتر و خط شانهی بازطراحی شده و نوار کرومی در چراغهای عقب جزو تغییرات بصری این خودرو هستند. رینگهای ۱۹ اینچی نیز بهصورت استاندارد در این خودرو بکار رفته و جذابیت آن را افزایش دادهاند.
کابین خودرو همچنان دوستداشتنی است. تنها تغییر واقعی به تکنولوژی آن یعنی کاکپیت مجازی مربوط میشود که آمپرهای آن تیزتر از قبل بوده و طراحی منوی جدیدی دارد. صفحهنمایش خودرو هم ابعاد ۱۰ اینچی داشته و به لمس دست حساس است.
استفادهی S4 از پیشرانهی دیزلی شاید اتفاقی عجیب تلقی شود اما قوای محرکهی آن هماهنگی فوقالعادهای با کاراکتر خودرو دارد. این خودرو گشتاور بالا، آرامش قابلتوجه و مصرف سوخت کمی داشته و اگرچه سدان های جذاب و پرفورمنس دیگری نیز در بازار حضور دارند اما تعداد معدودی از آنها میتواند چنین تواناییهای ترکیبی برای رانندگی اسپورت و روزمره را ارائه کنند.
مشخصات آئودی S4 سدان
- قیمت: 48 هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: 6 سیلندر ۳ لیتری توربودیزل
- قدرت/گشتاور: 342 اسب بخار/۷۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
Me
۹ شهریور ۱۳۹۸قیافه ش عین گنگستر هاست.
مزدا
۱۰ شهریور ۱۳۹۸محصولات ائودی اونقد زیبا و جذاب هستند ک ادم نمیدونه کدوشو انتخاب کنه
Alireza
۱۰ شهریور ۱۳۹۸طراحی داخلیشو دوست دارم طراحی داخلی مدلای جدیدشو دوست ندارم شبیه فولکس شده ضمن این که مانیتورش هم پایین قرار گرفته که از کاربردی بودنش کاسته میشه
Mehdi TuRbO
۱۰ شهریور ۱۳۹۸افرین دقیقن اون خیلی مدرن شده حس خودروییشو گرفته این شیک مرتب هر چی هر جایی که باید باشه هست اصن از اون دو تا صفحه نمایش گنده تو طراحیای جدید خوشم نمیاد ای کاش همینجوری میزد همه مدلاشو.