شاید با نگاهی سریع به آئودی S5 اسپورت بک جدید بگویید که این خودرو چیزی بیش از بازطراحی و بهرهمندی از سیستم اطلاعات سرگرمی جدید را تجربه نکرده است؛ اما اشتباه میکنید، خیلی زیاد!
اگرچه تغییرات یاد شده به چشم میآیند اما زیر بدنهی ۵ درب و تیز این خودرو تغییرات مهندسی احساسبرانگیزی رخ داده است. بهطور ساده باید گفت S5 قبلی پیشرانهای بنزینی داشته درحالیکه این یکی از نوع دیزلی است.
این خودرو از پیشرانه ۶ سیلندر ۲ لیتری توربو که به تکنولوژی کمپرسور الکتریکی جدید مجهز است سود میبرد. به این ترتیب یک پیشرانه الکتریکی کوچک به توربو کمک میکند و تا تأخیر توربو حذف شود.
شاید افراد به این تکنولوژیها اهمیت چندانی ندهند اما میتوانیم به شما بگوییم که چنین تکنولوژیای باعث شده پیشرانه آئودی پاسخی بسیار تیز به دستورات راننده بدهد و این نیروگاه آهنین در دورهای پایین کاملاً گوشبهزنگ عمل میکند. در دورهای بالا هم توربو با ژئومتری متغیر عملکرد معمولیای دارد و توسط گازهای اگزوز بکار میافتد و پرفورمنس دلپذیری ارائه میکند.
با قدرت ۳۴۲ اسب بخاری و گشتاور قابلتوجه ۷۰۰ نیوتون متری، S5 خودرویی سریع است. تنها ۴.۹ ثانیه زمان لازم است تا سرعت خودرو از سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. اگرچه این عملکرد کاملاً درخور تحسین است اما این شتاب گیری بین دندهای و انعطاف بین سرعتهای مختلف است که نظرها را به خود جلب میکند.
استفاده از تکنولوژیهای جدید در یک پیشرانه توربودیزل سنتی کاملاً جواب داده است. شایان ذکر است در این خودرو از سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی استفاده شده و بنابراین S5 یک خودروی هیبریدی ملایم است.
به این مجموعه باید یک باتری لیتیوم-یونی ۰.۵ کیلووات ساعتی کوچک را اضافه کرد که در صندوق جا خوش کرده است. استارتر-ژنراتور در نظر گرفته شده نیز در برخی مواقع از بار کاری پیشرانه کم میکند. بین سرعتهای ۵۵ تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت پیشرانه میتواند بهصورت کامل خاموش شود و خودرو تا ۴۰ ثانیه بدون اتکا به نیروگاه درونسوز حرکت کند.
البته برخی جنبههای منفی هم درباره S5 وجود دارد. در کل سواری خودرو خوب است. دامپرهای تطبیقی ۱۰۰۰ پوندی تکان های بدنه را به خوبی کنترل میکنند اما در دستاندازها و چالههای بزرگ کابین کمی لرزش را به خود خواهد دید.
S5 در بزرگراه خودرویی پایدار و خونسرد به نظر میرسد و در جادههای پرپیچوخم نیز چابکی خود را نشان میدهد. با وجود سیستم چهار چرخ محرک کواترو هم رانندگان از بابت کشش و پایداری خاطرجمع خواهند بود.
برسیم به داخل کابین که تریم فیبر کربن بکار رفته باعث تزریق اسپورت بیشتر به آن میشود. از نظر کیفیت نیز S5 همانند سایر محصولات ارباب حلقهها بوده و مکانی باکیفیت را به نمایش میگذارد. به این موارد باید صفحه مرکزی ۱۰.۱ اینچی و کاکپیت دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی را اضافه کرد که حرفی برای گفتن باقی نمیگذارند.
سیستم اطلاعات سرگرمی آئودی پاسخهای سریعی داشته و از اپل کارپلی و اندروید اتو و شارژ بیسیم گوشی هوشمند پشتیبانی میکند.
علیرغم وجود خط سقف شیبدار، هنوز هم فضای سر و پای کافی در عقب S5 اسپورت بک وجود دارد. البته فضای بار ۴۳۰ لیتری صندوق خیلی زیاد نیست.
با قیمت ۵۳۶۲۵ پوندی، S5 اسپورت بک خودروی ارزانقیمتی نیست اما خب شما این قیمت را برای طراحی زیباتر پرداخت میکنید. این خودرو از لیست تجهیزات استاندارد زیادی برخوردار بوده و همه اینها را با پرفورمنس و مصرف سوخت مناسب ترکیب کرده است.
تغییرات ظاهری و بهبودهای تکنولوژیکی رخ داده در S5 اسپورت بک به خوبی با قوای محرکهی جدید همراه شدهاند. این خودرو سریع، ریلکس و مجهز بوده و توازن مناسبی بین پرفورمنس و راندمان ارائه میکند. هندلینگ پایدار S5 نیز قابلتحسین است اما آرزو داشتیم که ایکاش سواری خودرو کمی بخشندهتر بود…
مشخصات آئودی S5 اسپورت بک
- قیمت: ۵۳۶۲۵ پوند
- پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربودیزل
- قدرت/گشتاور: ۳۴۲ اسب بخار/۷۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۷ لیتر در هر صد کیلومتر
Enzo
۵ تیر ۱۳۹۹دیدگاهمان نگاه کردن و حصرت خوردن است که بفرمایید نوشتیم . امر دیگه ای نیست
.
۵ تیر ۱۳۹۹موتور دیزل روی خودروی اسپورت کاملا بی معنی و مسخرس s5 و s6 جدید فقط به درد پیرمردای پول دار میخورن برا چی موتور بنزینی به اون نازی رو حذف میکنید آخه
917
۵ تیر ۱۳۹۹به چند دلیل باهات مخالفم
1- موتور دیزلی گشتاور زیادی تولید میکنه و این نوع ماشینها شتاب اولیه فوقالعاده ای دارن
2- دیزل سوخت ارزانتری به نسبت بنزین هست و با اینکه شما فرمودین “پیرمرد پولدار” در تناقضه
3- هر ماشینی یه کاربرد داره و کاربرد این نوع ماشینها رانندگی روزمره لذت بخشه با چاشنی سرعت، نه رقابت تو مسابقات. پس نیازی به سریعترین یا قویترین بودن نیست
4- پیشرانه بنزینی حذف نشده و به عنوان آپشن میشه انتخابش کرد اما نمونه استاندارد موتور دیزلی داره(میتونید برید تو سایت آئودی ببینید)
در ضمن بهتره برای احترام به بقیه یه نام کاربری ثابت برای خودت انتخاب کنی و فعالیت سالم تری تو سایت داشته باشی
سینا BMW
۵ تیر ۱۳۹۹تازه دیزل رو با استفاده از چیزای اضافی بسیار پاک کردن.
دیزلی ها اسمشون بد در رفته و قبلا زیاد جالب نبودن ولی الان خیلی بهتر شدن
سینا BMW
۵ تیر ۱۳۹۹این S5 و نسخه RS5 فوق العاده جذاب هستن،
طراحیش بی نظیره.
داخلش هم جذابه،
اصلا همه آئودی هانسل جدید زیبا هستن
Nikzad
۵ تیر ۱۳۹۹مصرف سوخت متناسب حس اسپورت کابین زیبا اینا خصوصیات بارز آئودیه. ولی جدای از اینها چقدر گشتاور خوبی داره.
فرشاد
۵ تیر ۱۳۹۹من باشم دیزل رو ب بنزین ترجیه میدم هم ارزونه هم گشتاورش خیلی بیشتره
جواد خطر
۵ تیر ۱۳۹۹میشِ تو دَستِ یِ ماشینای لوکس قَرارِش داد
Hadi
۶ تیر ۱۳۹۹موتور دیزل قدرت و گشتاور فوق العاده ای داره مصرفشم کمتره و در کل انتخاب معقولانه تری هستش…
اما من مدل بنزینی رو بیشتر دوست دارم…
طراحی و تکنولوژی ماشین هم که حرفی برای رقبا باقی نمیذاره…