امسال شاهد ۲۰ سالگی آئودی TT در بریتانیا هستیم و این خودرو در طول سالهای گذشته از جایگاه خوبی در کلاس اسپورت های شیک برخوردار بوده است.
از بین ۶۰۰ هزار آئودی TT کوپهی فروخته شده در طول این ۲۰ سال بیش از ۱۴۲ هزار دستگاه از آن روانهی بازار بریتانیا شده است و مردمان این دیار TT را دوست دارند.
بیستمین سالگرد تولد آئودی TT با فیس لیفت سومین نسل آن همزمان شده است. این خودرو از دسامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون در بازار حضور داشته و بنابراین انجام عمل جراحی روی آن ضروری بوده است. تغییرات ظاهری این خودرو باعث ایجاد حالتی گیراتر شده و اگرچه آئودی روی استفاده از تکنولوژیهای جدید و تجهیزات استاندارد بیشتر تمرکز داشته اما در زیر کاپوت هم تغییراتی رخ داده است.
خودروی پایه که با استفاده از ساختار نامگذاری آئودی با عنوان TT 40 TFSI شناخته میشود استفاده از پیشرانهی ۱.۸ لیتری توربو را کنار گذاشته و هماکنون دارای قلب آهنین ۲ لیتری توربوی جدید با قدرت بیشتر میباشد. مدل حاضر در تست ما نیز از نوع TT 45 TFSI بوده که قدرت ۲۴۲ اسب بخاری دارد.
مدلهای دیفرانسیل جلوی TT با گیربکس ۶ سرعته دستی هم در دسترس هستند اما مدلهای چهار چرخ محرک کواترو با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه جدید همراه شدهاند. یک فیلتر ذرات بنزین نیز نصب شده تا از پاس شدن استانداردهای جدید WLTP اطمینان حاصل شود.
برای شکستن قوانین مرسوم هاچبک ها باید از حالت رانندگی دینامیک استفاده کنید تا به این ترتیب بتوانید تواناییهای این خودرو را دریابید. پیشرانهی ۲ لیتری توربو آزادانه دور گرفته و گشتاور زیادی در دورهای میانی دارد. البته پیشرانه احساس کم نفسی در دورهای پایانی را داشته و قدرت زیاد دورهای میانی ناگهان به صدایی مصنوعی تبدیل میشود که در میان بهترین صداهای تولیدی خودروهای اسپورت قرار نمیگیرد.
البته شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت TT بسیار واقع نگرانه احساس میشود. دندههای اولیهی گیربکس کاملاً کوتاه و لذتبخش بوده و احساس واقعی تیز بودن را القا میکنند. البته پدالهای نصب شده روی فرمان خیلی گرانقیمت به نظر نمیرسند. رمز واقعی TT 45 TFSI عملکرد احساسبرانگیز آن در خط مستقیم و دورهای میانی است اما نباید از سیستم چهار چرخ محرک کواترو هم غافل شد. به نظر میرسد که تا آخرین قطرهی ۲۴۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتون متر گشتاور به زمین انتقال مییابد.
سیستم کواتروی این خودرو میتواند ۱۰۰ درصد گشتاور پیشرانه را به اکسل عقب انتقال دهد. البته این به معنی محو شدن ویژگیهای دیفرانسیل عقب ذاتی TT نیست. این خودرو هنوز هم در پیچها خنثی بوده و فشار پا روی پدال گاز چسبندگی خودرو را نشان میدهد.
سیستم تعلیق TT بیشتر روی سفتی تمرکز داشته اما در جادههای پرپیچوخم عملکرد ناراحت کنندهای ندارد. این خودرو بسیار سریع است و خب رانندگی سریع با اینگونه خودروها غیرعادی به نظر نمیرسد. تنها چیزی که اعتمادبهنفستان را کم میکند فرمان است. فرمان TT بسیار تیز و چابک بوده اما خیلی سبک است و تقریباً بازخوردی از جاده ایجاد نمیکند.
جدای از تجربهی رانندگی، لیست تجهیزات استاندارد TT بهبود یافته و هماکنون شامل آینههای برقی است. مدل S Line نیز دارای صندلیهای اسپورت میباشد. در کابین خیلی تغییری وجود ندارد اما هنوز هم اتمسفر راندن یک کوپهی اسپورت وجود داشته و کیفیت متریال بکار رفته نیز طبق انتظارات از آئودی است.
صفحهنمایش مرکزی برای TT وجود ندارد اما همهچیز خودرو را میتوان از طریق صفحهنمایش کاکپیت مجازی پشت فرمان انجام داد. میتوان این صفحهنمایش را از طریق دکمههای تعبیه شده کنترل کرد.
شکل حبابی مانند خودرو باعث شده فضای مناسبی در کابین وجود داشته و میدان دید نیز بسیار خوب است. این کوپه خودرویی ۲+۲ است و یک جفت صندلی بسیار کوچک در پشت وجود دارد. اگرچه این صندلیها خیلی کاربردی نیستند اما فضای بار ۳۰۵ لیتری این خودرو در چنین کلاس خودرویی قابلتوجه میباشد. با حذف صندلیهای کوچک عقب فضای چشمگیر ۷۱۲ لیتری ایجاد میشود.
آئودی TT کوپه خودرویی سریعتر و مجهزتر از قبل بوده و بهطور سورپرایز کنندهای فضای داخلی و بار مناسبی دارد. این خودرو بیشتر بر پرفورمنس خود تکیه کرده و حس در اختیار بودن برای رانندهای مشتاق اولویت بعدی آن میباشد؛ اما نهایتاً باید گفت با توجه به محبوبیت فراگیر این خودرو، TT همچنان به عملکرد مناسب خود ادامه خواهد داد.
مشخصات آئودی TT Coupe 45 TSFI quattro S Line S Tronic
- قیمت: 38605 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 242 اسب بخار/۳۷۰ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 5.۲ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 8.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
مهدی
۱۲ بهمن ۱۳۹۷کوچولوی دوست داشتنی
امیر
۱۲ بهمن ۱۳۹۷تو دوئلی که بین مزدا MX5 و آئودی TT بود شتاب هارو اشتباه زده بودین الان که نگاه کردم دیدم اصلاح شده، اگه نظراتو بخونید مردم بخاطر ۰.۸ شتاب بیشتری که واسه MX5 زده بودید به مزدا رای دادن. احساس میکنم هنوزم مسافت ۴۰۰ متر تو اون دوئل اشتباست لطفا تو درج اعداد دوئل ها بیشتر دقت کنید
هادی نجفی
۱۲ بهمن ۱۳۹۷طراحی داشبوردش به نظرم خیلی قشنگ نیست
خیلی ساده طراحی شده
ولی طراحی بیرونش قشنگه
سام
۱۲ بهمن ۱۳۹۷از فرم بدنه آئودی TT خیلی خوشم می آید،حتی نسل های قدیم این خودرو هم خاص و جذاب هستند و من به شخصه آن را از ب ام و Z4 بیشتر قبول دارم.
M
۱۲ بهمن ۱۳۹۷خیلی خوبه
اما کاش یه نفر مثل اینایی که مینویسن پشت ماشینا لطفا مرا بشویید !
پشت این مینوشت لطفا نسل مرا تغییر دهید
Kazem
۱۳ بهمن ۱۳۹۷با این پول bmw 2 series رو ترجیح میدم