این آئودی A3 سدان جدید است هرچند فکر نمیکنیم نیازی به معرفی داشته باشد. حقیقت این است که درست همانند برادر پنج درب اسپورت بک خود، خریداران از نسل پیشین این خودرو بسیار خوششان آمده بود و بنابراین دلیل چندانی برای دست زدن به فرمول موفقیتآمیز ارباب حلقهها وجود نداشته است.
اما آئودی به چنین چیزی قانع نبوده و تغییراتی را در A3 اعمال کرده است. همانند نسخه هاچبک A3 جدید که قبلاً تست شده، دومین نسل مدل سدان هم بهبودهای قابلتوجهی در بخش تکنولوژیهای ارتباطی و ایمنی، راندمان و سیستم تعلیق داشته است.
اما بیایید اول با طراحی خودرو شروع کنیم. از برخی زوایا به ویژه بخش عقب سخت است که نسل پیشین و جدید A3 را از یکدیگر تشخیص دهیم. البته طرفداران تیزبین آئودی خواهند توانست ورودیهای کوچک روی جلوپنجره تک فریم، سپرهای جدید و خیزهای تیزتر روی کاپوت A3 سدان جدید را تشخیص دهند. چراغهای جلو نیز L شکل بوده و لبهی تیزتری پیدا کردهاند.
البته کابین دگرگونی کاملی را تجربه کرده است. ورودیهای هوای خاص و صفحهنمایش نه چندان لذتبخش نسل پیشین حذف شده و جای آنها را طراحی کاملاً جدید با حس تمرکز روی راننده گرفته است. دلیل این تمرکز بیشتر روی راننده نیز ورودیهای هوای کوچک دو سمت فرمان میباشد. البته تغییر اصلی به تکنولوژیها مربوط میشود. تمامی نسخههای A3 از صفحه لمسی ۱۰.۱ اینچی بهصورت استاندارد استفاده کردهاند. در جلوی چشمان راننده نیز جدیدترین صفحهنمایش کاکپیت دیجیتال آئودی دیده میشود. این پشت آمپرهای قابل شخصیسازی ۱۰ اینچی هستند اما میتوان در تریم های فول تر نمونههای ۱۲.۳ اینچی را شاهد بود.
برخلاف جدیدترین نسل فولکسواگن گلف کابین A3 جدید کاملاً از دکمه خالی نشده است. در واقع اگرچه دکمه تنظیم صدا دیگر یک دکمه فیزیکی نیست اما اهرم لمسی آن خوب کار میکند. تمامی عملکردهای سیستم تهویه نیز با دکمههای فیزیکی تنظیم میشوند.
اما همهچیز حس باکیفیت بودن را القا نکرده است. کابین این خودرو در اکثر بخشها حس خوبی داشته اما برای مثال اطراف ورودیهای هوا از متریال سخت و خراش پذیر ساخته شده است. در کل حس میکنیم A کلاس هنوز هم محصول گرانقیمت و لوکستری نسبت به آئودی است.
همچون گذشته A3 از پلتفرم MQB گروه فولکسواگن استفاده کرده است. علیرغم تغییرات رخ داده در سیستم تعلیق، خودرو حسی شبیه گذشته دارد: پایدار، مطمئن و راحت. برخی نسخههای این خودرو با دامپرهای تطبیقی نیز در دسترس بوده و راننده میتواند سواری خودرو را بین حالتهای راحت تا اسپورت تنظیم کند اما صرفنظر از حالت انتخابی، A3 سواری خوب و گوشبهفرمانی دارد.
A3 سدان در آغاز با دو پیشرانه بنزینی و دو نمونه دیزلی عرضه میشود. پیشرانههای بنزینی از نوع ۱ لیتری توربوی ۱۰۸ اسبی در مدل ۳۰ TFSI و همچنین مدل ۳۵ TFSI است. این مدل دومی پذیرای پیشرانه ۱.۵ لیتری بوده و ۴۰ اسب بخار قدرت بیشتر و سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی دارد. این امر باعث بهبود مصرف سوخت و افزایش ۵۰ نیوتون متری گشتاور تولیدی شده است.
دو پیشرانه ۲ لیتری دیزلی نیز در دسترس است که اولی از نوع ۳۰ TDI با قدرت ۱۱۴ اسب بخار و دومی از نوع ۳۵ TDI با خروجی ۱۴۸ اسب بخار است که ما این مدل را تست کرده ایم. همچون گذشته این پیشرانه عملکرد تقریباً بینقصی داشته و گشتاور تولیدی را به نرمی و با قدرت منتقل میکند. این پیشرانه حتی در شتاب گیری های سنگین نیز آرام و متین رفتار میکند.
احتمالاً احساسبرانگیزترین نکته درباره پیشرانه دو لیتری دیزلی آئودی مصرف کمش است. مصرف سوخت رسمی این مدل ۴.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است که از نظر ما کاملاً قابلدستیابی است؛ اما شاید در ترافیک شهری مصرف سوخت به ۷ لیتر برسد که منطقی است. البته در بزرگراهها این مصرف کاملاً کاهش خواهد یافت و با توجه به پرفورمنس ارائه شده بسیار خوب است.
مدلهای ۳۰ یاد شده با گیربکس ۶ سرعته دستی جدیدی که باعث کاهش مصرف سوخت میشود عرضه شدهاند. مدل ۳۵ TDI فقط با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه در دسترس بوده و عملکردش کاملاً شبیه مدل قبلی است اما خب روانتر نشان میدهد. مدل ۳۵ TFSI نیز با هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک قابل سفارش میباشد.
گیربکس نرم و مصرف سوخت عالی جزو بهترین ویژگیهای A3 سدان هستند که باعث میشوند این خودرو گزینهای خوب برای مسافرت باشد. صندلیها راحت بوده و سواری خودرو در سرعتهای بالاتر نیز نرم میشود. اگرچه میزان صدای ورودی به کابین خیلی نسبت به قبل بهبود نیافته اما صداهای اضافی و باد به خوبی سرکوب شدهاند.
نبود صدای باد و مصرف سوخت خوب به خاطر فاکتورهای زیادی به دست آمدهاند که یکی از آنها ضریب درگ ۰.۲۵ است که احساسبرانگیز بوده اما به پای ضریب درگ ۰.۲۲ مرسدس A کلاس سدان نمیرسد.
از نظر فضای کابین و بار A3 سدان تقریباً مشابه نسل پیشین است. به این ترتیب فضای پای خوبی در بخش عقب وجود داشته اما فضای سر کمی تنگ است. فضای بار ۴۲۵ لیتری نیز مشابه نسل قبل میباشد.
قیمت A3 سدان جدید در نسخه ۳۰ TFSI و تریم اسپورت از ۲۵۲۶۵ پوند شروع میشود. تجهیزات نسبتا زیادی در این خودرو وجود دارد که از جمله آنها میتوان به رینگ های ۱۷ اینچی، چراغهای جلوی LED، پوشش چرمی صندلیها، کروز کنترل، حسگر پارک عقب و صفحات نمایش ۱۰ اینچی اشاره کرد. مدل S Line حدود ۱۹۰۰ پوند گران تر بوده و از سپرهای متفاوت با ورودیهای هوای بزرگتر، رینگهای ۱۸ اینچی، چراغهای عقب LED، شیشههای تیره و صندلیهای جلوی اسپورت سود میبرد.
بالاتر از این تریم ها نیز نسخههای ادیشن ۱ و ورسپرانگ قرار میگیرند که هر یک فقط با پیشرانههای بنزینی و دیزلی قویتر عرضه شدهاند. هر دو مدل به رینگ های ۱۹ اینچی خاص، چراغهای جلوی ماتریکس LED، پکیج استایل مشکی و صندلیهای بهتر مجهز هستند. نسخه ورسپرانگ همچنین از سیستم صوتی بنگ اند اولوفسن و بسته رانندگی نیمهخودکار برخوردار است. مدل ورسپرانگ تست شده قیمت ۴۰۵۷۰ پوندی داشته در حالی که بهای مدل ادیشن ۱ برابر با ۳۵۴۷۰ پوند است.
آئودی در تولید نسل جدید A3 سدان همان ضربالمثل “اگر خراب نشده دست نزن” را بکار گرفته است بنابراین اگر مالک نسل پیشین این خودرو باشیم خیلی به دنبال ارتقای آن به نسل جدید نخواهیم بود. بهبودهای رخ داده در این خودرو باعث شده اند A3 بسیار جذاب باشد. افرادی که معمولا مسافتهای زیادی را طی میکنند بهتر است نسخه دیزلی بسیار کم مصرف را انتخاب کنند.
مشخصات آئودی A3 سدان ۳۵ TDI S tronic ورسپرانگ
- قیمت: 40570 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربودیزل
- قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/۳۶۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۴ ثانیه
- حداکثر سرعت: 232 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 4.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
رضا
۱۶ مرداد ۱۳۹۹خدایی به جای این آدم میره یه کیا k5 GT LINE میگیره. ارزون تره شتابشم بیشتره. ولی خداییش آئودی ماشینای خوشکلی میزنه.
ارشیاsvj
۱۶ مرداد ۱۳۹۹چراغای جلوش میتونستن زیباتر باشن.
رامتین
۱۶ مرداد ۱۳۹۹با اینکه جذابیت داره ولی انتخاب من در بین کلیه سدانهای کامپکت، بنز A35 سدان هست. موتور 2لیتری 300 اسبی و ارزونترین نسخه AMG تاریخ مرسدس و قیمت تنها 45000 دلار. بخوام یه لول پایینتر خودرویی بخرم (با توجه به علاقم به این کلاس خودرویی) انتخابم النترا 2020 نسخه N-Line هست که موتور 1.6 توربو 200 اسبی داره و تقریبا 60% قیمت بنزه.
ehsan
۱۶ مرداد ۱۳۹۹انتخاب جالبی داری فقط انتخاب دومت اگر مزدا ۶ یا مزدا ۳ بود دیگه کامل می شد البته نظر شخصی شما بود . دیدم همنظر هستیم گفتم من هم نظرم رو بدم
رامتین
۱۷ مرداد ۱۳۹۹بله موافقم با شما. البته من bmw را خیلی دوست دارم اما روی سری2 سدان اصلا خوب کار نکرد! مزدا3 فعلی هم آنچنان برام جذابیت نداره اما همین چند روز پیش مزدا3 موتور 2.5 لیتری توربو رونمایی شد که بیشک انتخاب بهتری از النتراست. البته باز النترا هم گویا مدل N سال دیگه رونمایی میکنه (نه N-Line) که رقیب هم میشند.
ایلیاا
۱۷ مرداد ۱۳۹۹همه چیزش رو دوس دارم فقط بنظرم دریچه های سیستم تهویه زیادی بولد شدن. کاش یمقدار ملایم تر طراحی میشدن
Hadi
۱۷ مرداد ۱۳۹۹هر چیزی که از یه سدان خوب انتظار میره رو داره…
فقط قیمتش یکم بالاست برا یه ماشین دیزلی…
مهرداد كمال
۱۷ مرداد ۱۳۹۹انتخابهای بهتری وجود دارن تو این رنج قیمت حوالی قیمت فورد برانکو هست
بی ریا
۱۷ مرداد ۱۳۹۹آئودی تنها برند آلمانی که دوسش دارم