گیربکس دستی کمکم با ما وداع میکند و گیربکسهای اتوماتیک و دوکلاچه تقریباً جای این نوع گیربکسها را گرفتهاند. جدیدترین خودروسازی که میخواهد مرگ گیربکسهای دستی را سرعت بخشد ارباب حلقهها یعنی آئودی میباشد.
بنا به گزارش پدال و به نقل از کار اند درایور، این خودروساز آلمانی دیگر در بازار آمریکا محصولاتی با گیربکس دستی عرضه نمیکند. این خودروها که بهطور ویژه شامل مدلهای A4 و A5 هستند در مدل سال ۲۰۱۹ خود تنها با گیربکسهای اتوماتیک عرضه خواهند شد.
البته آئودی به دلخواه و میل خود این کار را انجام نداده است. همانگونه که حدس میزنید عدم ارائه گیربکسهای دستی به تقاضای مشتریان مربوط بوده و ظاهراً مشتریان زیادی از محصولات آئودی با گیربکسهای دستی در آمریکا استقبال نکردهاند. کار اند درایور میگوید تنها ۵ درصد خریداران آمریکایی آئودی A4 این خودرو را با گیربکس دستی سفارش دادهاند.
البته که آئودی تنها خودروسازی نیست با گیربکسهای دستی وداع میکند. برند خواهد آئودی یعنی لامبورگینی نیز از نسل پیش گالاردو با گیربکسهای دستی خداحافظی کرده و جانشین آن یعنی اوراکان را هرگز با این نوع گیربکس عرضه نکرده است. این داستان درباره آونتادور و اوروس نیز صادق است. بنتلی و بوگاتی نیز هیچ خودروی مجهز به گیربکس دستی را عرضه نمیکنند اما پورشه گفته حتی در حال توسعه گیربکس ۷ سرعته دستی جدیدی برای مدل ۹۱۱ میباشد؛ و البته فولکسواگن هم نسخههای دستی گلف و جتا را عرضه میکند.
رقیب آئودی یعنی مرسدس بنز اساساً چندین سال پیش با گیربکس دستی در آمریکا خداحافظی کرده است. البته بامو همچنان گیربکس دستی را روی برخی مدلهای سری ۲، ۳، ۴ و ۶ ارائه میکند. جگوار اف تایپ، برخی مدلهای کادیلاک ATS و جنسیس G70 نیز با گیربکس دستی قابل سفارش میباشند. البته این خودروها جزو استثناها هستند مخصوصاً اینکه مشتریان خودروهای لوکس دیگر علاقه چندانی به تعویض کردن دندهها ندارند.
saeed
۳۰ مرداد ۱۳۹۷دیگه واقعا فکر کنم جز موارد استثنایی ، با وجود این همه تکنولوژی و پیشرفت و تنوع تو ساخت گیربکسهای اتومات ، تولید دنده دستی شوخی باشه.
محمد
۳۰ مرداد ۱۳۹۷در بریتانیا لذت تعویض دنده در جایگاهی بالا قرار دارد.
و برای40 درصد از انها هنوز جدی میباشد
saeed
۳۰ مرداد ۱۳۹۷والا درصدی که شما گفتیدو من جایی نشنیدم اما احتمالا مطمئنید یا خودتون نفر به نفر پرسیدید و چک کردید که میگید.اما در کل به جهت بحث ترافیک ، شلوغی ، راحتی و ارائه انواع گیربکسهای اتومات دیگه جایگاه گیربکس دنده خیلی وقته تنزل کرده درخواستش. حالا تو یه منطقه جغرافیایی خاص دلیلی نمیشه بحث کلی هست.در کل 2 قشر علاقمند به دنده دستی هستند به نظرم که یکی اوناییکه تو خارج هستندو علاقمند که کمپانیها با ارائه گیربکسهای هوشمند مشکل تاخیر و تعویض دنده رو حل کردند تا جاییکه تو بعضی موارد حتی تو ماشینهای اسپرت و مسابقه ای هم سرعت تعویض تو اتوماتا بیشتر و تاخیر کمتره.میمونه داخل ایران که خوب اون درسته زمان زیاد میبره چون فکر کنم یه قشری هنور تجربه رانندگی با گیربکس اتوماتو مزایاشو ندارن و درسته چون هنوز همه گیر نشده.و البته هنوز تصورشون از گیربکس اتومات ، دنده اتوماتهای پیکانهای قدیمی هست و گناهی هم ندارن و زمان بره تغییر نظرشون.
محمد
۳۰ مرداد ۱۳۹۷از نظر 40 درصد مردم بریتانیا هنوزم مساله جدی است
PlymouthBarracuda
۳۰ مرداد ۱۳۹۷اینم دق امشبمون…
Madjidiano Rolambo
۳۰ مرداد ۱۳۹۷عوض کردن دنده تو ترافیک ؛ واقعاً بدبختیه
هی کلاچ رو ول کن هی گاز بده
واسه ماشین های سنگین با موتور ضعیف که خیلی بدتره ، ماشین های سبک راحت کلاچ رو میاری بالا شروع به حرکت میکنه اما ماشینای سنگین با شل کردن کلاچ عقربه ی دورشمار موتور میاد پایین ،ماشین به تکان تکان میفته و مجبوری واسه اینکه خاموش نشه دوباره کلاچ رو فشار بدی ، تنها راهش اینه که از اول پرگاز شروع به حرکت کنی که این تنظیم گاز که ماشین در نره ، موتور بعد از چند بار توقف و شروع به حرکت داغ نکنه ، خاموش نشه ، تکان های الکی نخوره و … هم خودش مصیبته. البته با تجربه همه چی درست میشه اما خیلی وقتا مجبوری واسه اولین بار پشت یه ماشین غریبه بشینی. تو ترافیک که همش باید کلاچ رو بگیری و ول کنی زانوی آدم هم داغون میشه