در دنیای اتومبیل، قانونی وجود داشت که خودروهای سوپر لوکس و سوپر اسپرت باید با موتورهای قوی و سیلندرهای بیشتری تولید و عرضه شوند. این کار علاوه بر ارزش خودرو باعث نشان دادن توانایی شرکت سازنده در تولید موتورهای حجیم با تعداد سیلندر بالا میشد.
به خاطر همین مسئله، خودروسازها تلاش میکردند تا خودروهای سوپر لوکس و سوپر اسپرت خود را به موتورهایی که حداقل ۱۲ سیلندر و در بعضی موارد، بدون سیستم های سوپر شارژر و توربو شارژر، مجهز کنند. اما امروزه به خاطر قیمت بالای سوخت، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و هزینه های سر سام آور این پیشرانه ها، کمتر خودروسازی از این موتورها استفاده میکند و سراغ آنها میرود.
با این وجود هنوز هم یک موتور v12 نماد شکوه و قدرت و اصالت یک خودرو ساز است. حالا میخواهیم شما را با خودروهایی که طی چند سال اخیر با موتورهای v16 تولید شدند، آشنا کنیم:
- چیزتا V16T
مطمئناً کمتر کسی نام این خودرو را شنیده است. خودرویی که در دهه ی ۹۰ میلادی به یک موتور 16v با حجم ۶۰۰۰ سی سی، ۵۴۰ اسب بخار قدرت داشت. هدف این شرکت ایتالیایی از طراحی و تولید این سوپر اسپرت متفاوت در آن زمان، رقابت و نشان دادن برتری این اتومبیل بر رقبای بازار آن دوران بود. طراحی این خودرو توسط آقای مارچلو گاندینی که یکی از طراحان شرکت لامبورگینی بود، انجام گرفت به همین خاطر شاهد شباهت هایی میان این اتومبیل و لامبورگینی دیابلو هستیم. موتور این سوپر اسپرت هم دست پرورده ی مهندسان سابق شرکت لامبورگینی میباشد. آنها دو موتور ۸ سیلندر v شکل را با یکدیگر ترکیب کرده و یک موتور v16 را پدید آوردند. این موتور که در قسمت عقب ماشین، به صورت عرضی نصب شده بود، قادر بود با گیربکس تعریف شده سرعتی معادل ۳۳۰ کیلومتر در ساعت را بپیماید.
اما دیری نپایید که به علت سیاست غلط در قیمت گذاری این خودرو نسبت به رقبای مطرح بازار آن زمان، از میدان رقابت کنار رفت.
- کادیلاک V16
کادیلاک در سال ۲۰۰۳ برای بازگشتن به دوران اوج و رقابت با خودروهای لوکس، چند مدل مفهومی را در نمایشگاه دیترویت معرفی کرد، تا پایه ای برای تولید محصولات جدید این شرکت باشد. در میان این خودروهای مفهومی، یک خودروی چهار درب غول پیکر و هیجان انگیز خودنمایی میکرد. این خودرو با موتور v16 به حجم ۶۱۳۰ سی سی، میتوانست ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
مهندسان شرکت کادیلاک برای کاهش مصرف سوخت این موتور، سیستمی را تعبیه کرده بودند که در زمان توقف یا حرکت در سرعت های پایین ۸ سیلندر آن از کار می افتادند. هرچند که این کادیلاک یک نمونه ی مفهومی بود ولی از امکانات چیزی کم نداشت. حتی اگر تولید میشد و به رقابت با بزرگان میپرداخت.
- رولزرویس V16
همانطور که میدانید شرکت رولزرویس، خودروساز لوکس انگلستان، تحت مالکیت ب ام و است. تلاش شرکت رولزرویس همیشه در لوکس بودن و دوام و کیفیت بوده و تا به الآن هم موفق شده است.
اما در سال ۲۰۰۴ شرکت ب ام و اولین خودرو مفهومی رولزرویس را با مدل ای ایکس ۱۰۰ تولید کرد. این نسخه ی مفهومی که به مناسبت یکصدمین سال روز آشنایی و ملاقات چارلز رویس با هنری رویس بود ساخته شد. موتور این رولزرویس که ب ام و برای ان تدارک دید، یک موتور v16 با حجم ۹۰۰۰ سی سی بود که میتوانست ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۵۰ نیوتن متر گشتارور را در اختیار راننده بگذارد.
رولزرویس دیگری که ب ام و برای ان موتور v16 گذاشت، یک رولزرویس فانتوم بود. این رولزرویس در فیلم جانی انگلیش حضور داشت که به سفارش بازیگر انگلیسی، روان اتکینسون (مستر بین) از مدیران شرکت ب ام و، این موتور بر روی آن نصب شد.
- بنتلی hunaudieres
کمپانی بنتلی هم یک خودروساز انگلیسی است که از سال ۱۹۹۸ تحت مالکیت شرکت فولکس واگن در آمده است. یکی از عواملی که باعث شد شهرت بنتلی فراگیر شود، تولید خودروهای لوکس و دست ساز و خاص بود. البته در سوابق این شرکت نمونه های اسپرت هم وجود دارد. زمانی که بنتلی به طور کامل زیر نظر فولکس واگن در امد، فولکس واگن تولید یک مدل سوپر اسپورت را در برنامه ی خود قرار داد که با نشان بنتلی باشد. فولکس با این تصمیم هوشمندانه دو هدف را نشانه گرفت:
1_ ارتقای اعتبار برند بنتلی
2_ به نمایش گذاشتن موتور w16 که ساخته ی خود فولکس واگن بود.
همان موتور آشنایی که بعد ها با ایجاد تغییرات و تقویت آن وارد جسم بوگاتی شد. این موتور با حجم ۸۰۰۰ سی سی و بدون استفاده از سیستم پرخوران، قادر بود ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. سرنوشت این خودرو هم شبیه کادیلاک ۱۶ بود و هیچ گاه به تولید انبوه نرسید.
البته این کار فولکس نه تنها لطمه ای به برند بنتلی نزد، بلکه به موضوع شماره یک نشریات جهان تبدیل شد.
- آئودی rosemeyer
کمپانی آئودی هم یکی از زیر مجموعه های فولکس واگن است. فولکس واگن این بار هم قصد داشت تا بازخورد مردم را نسبت به یک خودروی گران قیمت با موتور w16 بسنجد. به همین خاطر یک سال بعد از بنتلی hunaudiers موتور w 16 را روی یک آئودی مفهومی قرار داد. با تغییرات و بهینه سازی هایی که روی این موتور انجام داده بود، خروجی موتور به ۷۸۰ اسب بخار و حداکثر سرعت آن به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت رسیده بود.
- بوگاتی های w18
کمپانی بوگاتی هم که در اصل یک سوپر اسپرت ساز فرانسوی بود، که چند سالی است که تحت مالکیت فولکس واگن قرار دارد. زمانی که تصمیم فولکس واگن برای تولید بوگاتی جدی شد، یک موتور w18 برای ان در نظر گرفت. این موتور غول پیکر از تشکیل سه موتور ۶ سیلندر خطی تشکیل میشد که با یک میل لنگ مشترک به حرکت در می آمدند. حجم این پیشرانه ۳.۶ لیتر بود که ۵۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت. به همین خاطر فولکس واگن ۳ الی ۴ طرح مفهومی را معرفی کرد که همگی موتور یکسانی داشتند. طراحی یکی از این مفهومی ها بر عهده ی شرکت ایتال دیزاین بود. این شرکت یک مدل چهار در هم در سال ۱۹۹۹ برای فولکس طراحی کرده بود که قرار بود از همین موتور w18 استفاده کند. اما باز هم هیچ یک از این مفهومی به تولید نرسید و موتور ۱۸ سیلندر هم در حد نمونه باقی ماند.
زمانی که مهندسان فولکس واگن از کارایی و توان موتور ۱۸ سیلندر نا امید شدند ، ترجیح دادند که با یکسری اصلاحات انقلابی موتوری قویتر از نمونه ۱۸ سیلندر را طراحی کنند. مدیران ارشد فولکس واگن که به نوعی مالک برند بوگاتی بودند، درخواست طراحی مجدد یک موتور قویتر و بهتر از نمونه ی ۱۸ سیلندر را از مهندسان فنی این شرکت خواستار شدند.
مهندسان هم بدون فوت وقت و با استفاده از تجربیات گذشته و مهندسی بی عیب و نقص المانی، یک موتور ۱۶ سیلندر با حجم ۸۰۰۰ سی سی و با قدرت ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۲۵۰ نیوتن متر طراحی کردند. قدرت بالای این موتور مدیون ۴ توربوشارژر بسیار قوی بود. این موتور از بلوک ۴ موتور ۴ سیلندر خطی تشکیل میشد.
قطعاً این بوگاتی به موتور مجهز نبود، بلکه به یک نیروگاه مجهز شده بود. برای خنک کاری این نیروگاه از سه رادیاتور بزرگ، کمک گرفته میشد. حداکثر سرعت این بوگاتی ۴۰۷ کیلومتر در ساعت اعلام شد.
50-GTR
۱۴ بهمن ۱۳۹۲کادیلاک
امید
۱۴ بهمن ۱۳۹۲اه همش حسرت باید بخوریم سهم من از تو هیچ
PEUGEOT
۱۴ بهمن ۱۳۹۲عجب موتورایی
اکثرشون هم تولید فولگس هستن
ممنون میلاد جان مطلب جالبی بود.
P E U G E O T
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ بهمن ۱۳۹۲خواهش میکنم . منتظر مطالب بعدی باشید .
((( ایران و المان )))
مجتبی
۱۴ بهمن ۱۳۹۲سلام به همه.
اول تشکر میکنم از آقا میلاد چون مطلب جالب و مفیدی بود(حداقل برای منی که اطلاعات چندانی ندارم)!
دوم،بی صبرانه منتظر مطالب بعدیت هستم…
امیدبرتر
۱۴ بهمن ۱۳۹۲خدا بگم فولکس واگنو چی کارکنه!
پدر همه شرکتارو در آورده!
یارو . فقط المان . فقط فولوکس
۱۴ بهمن ۱۳۹۲من که همیشه میگم( پرچم بالاسسسسسسسسسسسسسسسسسسست)
شروین
۱۴ بهمن ۱۳۹۲کادیلاک
carbonado aventador
۱۴ بهمن ۱۳۹۲دست آقا میلاد درد نکنه . مطلب زیبا و بسیار جالبی بود .من خیلی منتظر أین مطلب بودم که خدارو شکر أین مطلب کذاشته شد ولی باز من هنسی و koenigsegg Agra r رو بیشتر از ویرون دوست دارم!!!!!!!!!محمد حسین
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ بهمن ۱۳۹۲درود.
خب هرکس سلیقه ای داره .
من من اول بوگاتی بعدشم کادیلاک .
((( ایران و المان )))
ALi.sd
۱۴ بهمن ۱۳۹۲میلاد میگم فولکس واگن فازش چیه انقد قوی کار میکنه ؟!
SALAR
۱۴ بهمن ۱۳۹۲خیلی جالب بود .
spm
۱۴ بهمن ۱۳۹۲بوگاتی = شاهکار مهندسی
Ehsan
۱۴ بهمن ۱۳۹۲من شنیدم قدرتی که موتور بوگاتی تولید میکنه بسیار بیشتر از اونیه که اعلام میکنن یا بهتر بگم که قدرتشو محدود کردند
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ بهمن ۱۳۹۲درود.
احسا گل بله درست شنیدی .
موتور بوگاتی ویرون 3000 اسب بخار قدرت تولید میکند .
1000 اسب بخار ان توسط گرمایی که به ابو و هوا داده میشود هدر
میرود و 1000 اسب بخار ان از اگزوز خارج میشود .
فقط 1000 اسب بخار ان مورد استفاده ی موتور واقع میشود .
منم این مطلب رو حدود 4 الی 5 سال پیش در مجله ماشین خوندم .
البته همه ی موتور ها این هدر رفتن های قدرت رو دارند .
حالا کمتر یا بیشتر .
موفق باشی .
ایران و المان
Saied
۱۴ بهمن ۱۳۹۲اق میلاد ماشین بوگات ۱۰ تا رادیات داره! نکه ۳ تا! این ۳. تا که شما نوشتین فقط ماله خنک کاری موتورشه! ما بقی ماله کولر و گیربکس و چیزای دیگست!
خسته نباشی.
زیگما
۱۴ بهمن ۱۳۹۲میلاد کار توئه؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ بهمن ۱۳۹۲درود.
کار خودته داداش.
قابلی نداره.
اشکالات مارو بگیر :) :) :)
((( ایران و المان )))
زیگما
۱۴ بهمن ۱۳۹۲ببخشیداااااااا.یک سری ایرادات مفهومی وجود داره.” مهندسی بی عیب و نقص المانی” . این یک تعبیر شخصی است وخواننده دل اش نمیخواهد نویسنده به جایش تصمیم بگیرد که مهندسی آلمانی چگونه است.
16 بار هم از نام فولکس واگن در این متن استفاده شده.سعی کن از کلمات تکراری کمتر استفاده کنی.
البته خودت از من خواستی ایراد بگیرم و من هم به حرف شما احترام گذاشتم و ایراد گرفتم! وگرنه من اصلا نویسنده نیستم و فقط نظر شخصیمو گفتم….
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ بهمن ۱۳۹۲درود.
واااااااااااااااااای زیگما چه ایرادی گرفتی ، پس
مطالب بعدیو چیکار کنم؟؟؟
ولی به تو باشه ، تو تصمیم نمیگیری که مهندسیه المان
بهتره !!!! :) :)
اسم فولکس هم کاریش نمیشد کرد . چون تومت مادر بود و
باید ترجمه میشد .
حرفتم کاملا درسته . چشم ازین به بعد انجام میدم .
ایران و المان .
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ بهمن ۱۳۹۲زیگما جوابتو دادم ولی نمیدونم چرا غیب شد .
Edi♪♫
۱۴ بهمن ۱۳۹۲مرسی میلاد جان، واقعا خوب بود. اما واسه اولین بار با نظر زیگما موافقم. اندازه سیلندرهای بوگاتی نوشته فولکس واگن،،
SPM
۱۴ بهمن ۱۳۹۲میلاد جون مگه چیزتا و مکلارن f1 توی یه دهه نبودن و قیمت چیزتا سیصد هزار دلار و قیمت مکلارن یک میلیون؟پس چرا قیمت باعث شکستش شد؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ بهمن ۱۳۹۲درود.
اس پی ام جان چرا بودند ، ولی یکی از فاکتور های ان
زمان ، برند شناخته شده بود . که سیزتا از ان بی بهره
بود و فقط مهندسیه مدیران سابق لامبورگینی را یدک
میکشید . در ضمن دست اورد های مکلارن اصلا قابل مقایسه
با سیزتا نیست .
موفق باشی .
saied
۱۴ بهمن ۱۳۹۲اقا میلاد بوگاتی ۱۰ تا رادیات داره نه که ۳ تا . اون ۳ تارو فقط واسه خنک کاری ماتورش بکار بردن . ما بقی شم واسه کولر و گیر بکس و چیزای دیگه است .:)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ بهمن ۱۳۹۲درود.
سعید تو دشمن هستی . :) :)
برای اینکه این موتور 64 سوپاپه پاسخگوی نیاز راننده
چه در رانندگی روزمره و چه در پیستهای مسابقه باشد،
سیستم خنک کننده آن چندین بار مورد بازنگری و بهینه
سازی قرار گرفته است. موتور ویرون به 2 مدار گردش آب
مجهز شده. مدار بزرگتر 40 لیتر آب را در خود جای
داده و سیال درون خود را از 3 رادیاتور واقع در جلوی
اتومبیل عبور میدهد. مدار دوم برای مواقع معمولی در
نظر گرفته شده که 15 لیتر آب را درون خود جای داده و
دارای یک پمپ آب جداگانه است. ولی اون مدار بزرگ تر
کار اصلی را انجام میدهد . با این حال حرف شما هم
کاملا درس است . ممنون از اطلاعات خوبت .
((( ایران و المان )))
saied
۱۴ بهمن ۱۳۹۲راستی اقا میلاد علان من چند ماهه که حی از پدال خواهش میکنم که در مورد تیون های اقای بیژن پاکزاد هم یه مطلب بزاره . ولی متاسفانه تا علان که خبری نشده. اگه میشه خودت یه کاری بکن در مودرش ! به هر حال یه ایرانیه . و قابل افتخاره.
در ضمن در مورد نظر های تکراریم معذرت میخوام! تقسیره من نبود. تقسیره پدال جونه .
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ بهمن ۱۳۹۲چشم . حتما انجام میدم .
مخصوصا چون ایرانیه .
یک وجب خاک ایرانو با هزار تا المان و ماشیناش عوض نمیکنم .
ایراااااااااااان و المان
Saied
۱۵ بهمن ۱۳۹۲دمت گرم! اقایی :)
carbonado aventador
۱۵ بهمن ۱۳۹۲یه جرخ آونتادور رو با کل إیران عوض نمى کنم!!!!!!
saied
۱۴ بهمن ۱۳۹۲بزرگان رو اینجا جمع کردی پدال . خیلی عالین . درود به مهندس های با غیرت که شاید خودشون پولشو نداشتن که یه بوگاتی سوار بشن .
Saied
۱۴ بهمن ۱۳۹۲میلاد جان داشتیم!!! من کجا دشمنم! فقط طرف دار حق! همین! دوس ندارم بعضی چیزا رو که اکثرا دوس ندارن بد جلوه کنن! خودمم به شخصه در مورد ماشین طرف دار ماشین های خاص و میشه گفت اتیغه هستم. مثل پگانی! بوگاتی! One-77. رولز رویس……بعضی هام که از اینا بد میگن! شمام که تشویق میکنی! اصلا در نظر نمیگیری که بابا اینجور ماشینا ماله ادم های خاصه! به خاطر اون باهم مخالفیم! وگرنه من میدونم که اطلاعات شما ۱۰ برابر منه!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ بهمن ۱۳۹۲درود.
من اونهارو بد جلوه ندادم .
ولشون کن اصلا بگذریم . ولی منم اطلاعاتی نداشتم ، هر چی دارم از
پدر و نشریات بوده .
موفق باشی.
ali agha
۱۴ بهمن ۱۳۹۲کادیلاک خیلی خوشگله،ولی عشق است بوگاتی.دقت کردین همه چی به فلوکس واگن ختم میشد
توفیقی
۱۴ بهمن ۱۳۹۲بوگاتی بهترینه ولی در مورد موتور W18 چطور میشه یه موتور W18 باشه در حالی که باید مظربی از 4 باشه یعنی فقط ماشینهای 8 و 12 و 16 و 20 سیلندر رو میشه به شکل W درآورد چون در مورد
W18 16 سیلندر به صورت W قرار می گیره و 2 سیلندر به صورت V خورجینی
که این هم خلاف مهندسی هست.3 موتور 6 سیلندر با چه آرایش موتوری قرار گرفتن که شده 18 سیلندر!!!!!یکی میدونه توضیح بده.الکی نه ها.توضیح درست و حسابی.
توفیقی
۱۴ بهمن ۱۳۹۲بوگاتی بهترینه ولی در مورد موتور W18 چطور میشه یه موتور W18 باشه در حالی که باید مظربی از 4 باشه یعنی فقط ماشینهای 8 و 12 و 16 و 20 سیلندر رو میشه به شکل W درآورد چون در مورد
W18 16 سیلندر به صورت W قرار می گیره و 2 سیلندر به صورت V خورجینی
که این هم خلاف مهندسی هست.3 موتور 6 سیلندر با چه آرایش موتوری قرار گرفتن که شده 18 سیلندر!!!!!یکی میدونه توضیح بده.الکی نه ها.توضیح درست و حسابی.313
saied
۱۴ بهمن ۱۳۹۲یعنی فراری تو اینجا نیست ! ولی یه زمان هایی رقیب جدی بوگتی فقط انزو فراری بود .
ولی عشق است بوگاتی در .
carbonado aventador
۱۴ بهمن ۱۳۹۲کلاس لامبو و فراری خیلی بالاتر از أین حرفاست که برأی کمی قدرت بیشتر موتور 16 و 18 سیلندر بزنه!!!!!
توفیقی
۱۴ بهمن ۱۳۹۲انزو 12 سیلندره نه 16 سیلندر در ضمن بوگاتی تپل و با نمک بابا کجا و فراری انزو شبیه موش فاضلاب کجا>>>>>>!!!!!!!!!
Mohammad XX
۱۴ بهمن ۱۳۹۲:-|
عجب!
Saied
۱۴ بهمن ۱۳۹۲واسه طرز فکرت متاسفم برات :(
یارو . فقط المان . فقط فولوکس
۱۴ بهمن ۱۳۹۲توفیقی جان به طرز فکرت کاری ندارم ولی یه لایک بهت دادم به خاطر تشبیه زیبات .
(پرچم بالاست)
ahmad
۱۴ بهمن ۱۳۹۲حالا خوبه هایپر کارای فراری که تولیدشون محدوده مثل انزو یا لافراری همه پیش فروش میشن و سر ثبت نامشون صف میکشن.آدمی که انزو رو موش فاضلاب میبینه باید سلیقشو گل گرفت .زیبایی که سوپر اسپرتای ایتالیایی دارن تو دنیا زبون زده همست
carbonado aventador
۱۴ بهمن ۱۳۹۲من نمى خواستم نظر بدم ، ولی دوستان بدانند با نظر آقای توفیقی هیجی از ارزش های انزو و فراری کم نمیشه!!!!!!محمد حسین
امیدبرتر
۱۴ بهمن ۱۳۹۲پس کونیگ چی میشه؟؟؟؟؟
سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
۱۵ بهمن ۱۳۹۲بسمه تعالی
توفیقی جدابتو داده بودم ولی حیف که پدال پاکش کرد افسوس افسوس افسوس.
پدال توهم زورت به ما میرسه یارو میگه انزو موشه کامنت اونو پاک نمی کنی میای کامنت مااااااااااااااااارو پااااااااااااک میکنیییییییییییییییییی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد
۱۴ بهمن ۱۳۹۲کادیلاک=تلفیقی از علم و هنر
رضا
۱۴ بهمن ۱۳۹۲فک کنم می باخ excelero هم 16 سیلندر بود.نه بچه ها؟؟؟
TIGER
۱۴ بهمن ۱۳۹۲نه عزیز. 12 سیلندره
یارو . فقط المان . فقط فولوکس
۱۴ بهمن ۱۳۹۲ایول . عالی بود . بااین مطلب خیلی حال کردم . دمت گرم اقا میلاد
من بین همه بوگاتی رو اتنخاب می کنم .
ولی اینجاهم پرچم فولوکس رفت بالا حال کردم
_________________________(پرچم بالاست)_________________________
توفیقی
۱۴ بهمن ۱۳۹۲مایباخ هم 12 سلندره عزیز
محمد
۱۴ بهمن ۱۳۹۲باز هم مثل همیشه عالی و به روز .تحریریه سایت پدال ممنون.ممنون به خاطر مطالب آموزشی/ویدئوها/اخبار/رونمایی هاو… واقعا ممنون.
kamyar
۱۴ بهمن ۱۳۹۲فقط کادیلاک
اولین موتور های 8 و 12 و 16 سیلندر دنیا رو ساخته
carbonado aventador
۱۴ بهمن ۱۳۹۲ای کاش می فرمودید “اولین”موتور های 12 و 16 رو ساخته . البته 14سیلندر رو دقیق یادم نمیاد!!!!!!
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۱۴ بهمن ۱۳۹۲میلادجان دستت دردنکنه.من چندسال بود که عکس چیزتا رو داشتم اما نمیدونستم چه شرکتی هست؟! فکر میکردم یه مدل ناشناخته از لامبورگینیه!
اون آئودی هم جالب بود که شباهت عجیبی به بوگاتی داشته!
ولی در نهایت، من آگرا رو خیلی بیشتر از بوگاتی قبول دارم :-)
saied
۱۴ بهمن ۱۳۹۲میلاد دستت درد کنه ! از این کارا زیاد بکن . فقط یکم علمی ترش کن !
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ بهمن ۱۳۹۲درود.
چشم حتما .
ایران و المان
رامتین
۱۴ بهمن ۱۳۹۲کادیلاک در بینشون فوق العاده بود. عجب گشتاوری!!!!
AMIN
۱۴ بهمن ۱۳۹۲به نظرم فن آوری ای بدون نقص میشه که اونم نمیشه که قبلش نقص هاشو برطرف کنه… پس همیشه نقص وجود داره ولو کم باشه… لااقل بگو مهندسی عالی نه بدون نقص…فکر کنم هیتلر اینقد به آلمان و آلمانی تعصب نداشت که نویسنده عزیز ما تعصب داره…
ولی در بین اینها به نظرم بنتلی خیلی خاصه…
امین
۱۴ بهمن ۱۳۹۲خیلی ممنون میلاد جان
مطلب عالی ای بود … هم از نظر فنی هم از نظر تاریخ شرکت های خودروسازی و هم از نظم و ترتیب و نظم نوشته ها و عکسهات
امیدوارم شاهد مطالب بیشتری ازت باشیم
احسان(احسان سابق)
۱۴ بهمن ۱۳۹۲شما میتونید بگید ماشین یا اتومبیل خودرو یا هر چیز دیگه ای اما من بهشون میگم غول های موتوری
parsa
۱۴ بهمن ۱۳۹۲ای ول بوگاتی
سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
۱۵ بهمن ۱۳۹۲بسمه تعالی
پس با این حساب رولزرویس،بنتلی،آئودی و بوگاتی همه مدیون آلمانن بغیر از کادیلاک و چیزتا.
نویسنده ی عزیز آقا میلاد دستت درد نکنه مطلبت خیلی چیزا بهم فهموند.
توفیقی
۱۵ بهمن ۱۳۹۲سینا من خودم عاشق برند فراری ام.چرا به 458 ایراد نمیگیرم ؟؟؟ چرا به کالیفرنیا ایراد نمیگیرم.چرا به برلنیتا چرا به 599 چرا به لافراری ایراد نمیگیرم.>>؟؟؟ولی قبول کن به مسائل فنی کاری ندارمفراری انزو یکی از مزخرفترین قیافه ها رو داره.واقعا حال منو به هم میزنه ولی 599 GTO جاش تو دل منه.برلنیتا هم همینطور.ولی انزو!!!توهینت هم رو نشنیده میگیرم این بار به خاطر همشهری بودنت ولی دفعه بعد…..!!!
محمد
۱۵ بهمن ۱۳۹۲بوگاتی….”سلطان بی چون وچرای امپراتوری خودروهای درون سوز”
علی
۱۵ بهمن ۱۳۹۲من که زیاد وارد نیستم ولی شکل وطراحی موتور کادیلاک خیلی زیباتر از بوگاتیه .فقط کادیلاک
آترون- فقط ایتالیا فقط پاگانی و آلفا
۱۵ بهمن ۱۳۹۲هیولاشون فقط کادیلاک بود ابهتو عشقه.