درگ دَه سیلندرهای تنفس طبیعی، آئودی R8 در برابر لکسس LFA
لکسس LFA به لطف برخورداری از یک نیروگاه V10 تنفس طبیعی با دورگیری سریع و مهندسی یاماها، یکی از خوشصداترین خودروهای تاریخ محسوب میشود؛ اما این سوپراسپرت ژاپنی خودرویی تولید محدود بود که از سال 2010 تا 2012 تنها 500 دستگاه از آن تولید شد؛ بنابراین کسانی که هماکنون خواهان یک سوپراسپرت دَه سیلندر تنفس طبیعی جذاب و خوشصدا هستند میتوانند سراغ آئودی R8 بروند. حال LoveCars این دو سوپراسپرت V10 را در یک مسابقهٔ درگ در برابر هم قرار داده است.
در این رقابت بیست سیلندری، آئودی خودروی قویتری است زیرا پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 آن 620 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته نسخهای که در این ویدئو حضور دارد، از نوع روباز یا اسپایدر R8 است که کمی سنگینتر بوده و ظرف 3.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. از سوی دیگر، در سینهٔ LFA یک قلب 4.8 لیتری V10 قرار گرفته که 560 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند سوپراسپرت لکسس قدرت کمتری نسبت به رقیب آلمانی دارد اما از مزیت وزن کمتر هم برخوردار است که به آن شانس پیروزی در درگ را میدهد.
با پایین آمدن پرچم آغاز درگ، LFA جلو میافتد زیرا R8 علیرغم برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک، با کمی تأخیر حرکت را آغاز میکند؛ اما در ادامه آئودی خود را به رقیب ژاپنی میرساند و تقریباً هنگام رسیدن به نیمهٔ مسیر، پیشتاز میشود و هنگامیکه خودروها از خط پایان عبور میکنند، R8 تقریباً بهاندازهٔ یک خودرو جلوتر است. بااینحال، هرچند LFA پیروز رقابت نمیشود اما باید توجه داشت که تاریخ مهندسی آن به حدود یک دهه قبل بازمیگردد و با توجه به این سن و سال، عملکرد بسیار خوبی را نسبت به آئودی مدرنتر به نمایش میگذارد.
مشخصات فنی
لکسس LFA | آئودی R8 اسپایدر | |
پیشرانه | 4.8 لیتری V10 | 5.2 لیتری V10 |
قدرت | 560 اسب بخار | 620 اسب بخار |
گشتاور | 480 نیوتن متر | 580 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته AMT | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | 1480 کیلوگرم | 1770 کیلوگرم |