وبسایت بریتانیایی CarWow به مناسب آغاز سال نوی میلادی در اقدامی عجیب بین دو خودروی اسپرت قدیمی یعنی آئودی RS2 و بامو M3 E30 مسابقهٔ درگی برگزار کرده است. هرچند این دو خودروی اسپرت افسانهای هرگز رقیبی برای یکدیگر محسوب نمیشدند اما هردو از مهمترین نامها در صنعت خودروسازی آلمان بهحساب میآیند و هردو آغازگر ساخت خودروهای بسیار جذاب و قدرتمندی بودند که امروزه برای علاقهمندان به خودرو کاملاً آشنا هستند.
افسانهٔ آئودی RS2 در سال ۱۹۹۴ از طریق همکاری آئودی و پورشه متولد شد. هدف این پروژه ساخت یک استیشن واقعاً سریع بود و دقیقاً همین کار انجام شد. این ماشین نخستین محصول آئودی با نام RS محسوب میشود و همچنین اولین استیشن عملکرد بالای این برند آلمانی هم هست. RS2 به نسخهٔ ارتقاءیافته و توربوشارژ شده از پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر آئودی مجهز شد. ارتقاء این موتور توسط پورشه صورت گرفت و با تجهیز آن به توربوشارژر خودش، خروجی آنرا به ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور رساند که این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ منتقل میشد. شتاب صفرتاصد RS2 بهطور رسمی ۵.۴ ثانیه اعلام شد اما آزمایشهای چند مجله زمان ۴.۸ ثانیه را به ثبت رساندند.
در سمت دیگر میدان، بامو M3 E30 قرار دارد. این خودرو اولین نسل از M3 افسانهای است که به خودروی محبوبی در اواخر دههٔ ۸۰ و اوایل دههٔ ۹۰ میلادی تبدیل شد. در زیر کاپوت این کوپهٔ اسپرت آلمانی یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته بود که ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور داشت و آنرا توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میکرد؛ بنابراین M3 به میزان قابلتوجهی ضعیفتر از RS2 است اما این ماشین تنها ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد که این یعنی حدود ۴۰۰ کیلوگرم از استیشن اینگولشتاتی سبکتر است.
بنابراین در این درگ دو نام بزرگ، تاریخی و نمادین در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند؛ اما کدامیک از آنها پیروز خواهد شد؟ جواب این سؤال با تماشای ویدئوی زیر مشخص میشود. در این ویدئو پس از آغاز رقابت، در ابتدا این M3 است که به لطف وزن سبکتر خود جلو میافتد اما در ادامه RS2 از قدرت بیشتر خود استفاده کرده و از رقیب باواریایی پیشی میگیرد. بدین ترتیب نهایتاً این RS2 است که با زمان ۱۵.۵ ثانیه، زودتر از خط پایان عبور میکند درحالیکه M3 هم با اختلافی جزئی و با زمان ۱۵.۷ ثانیه مسابقه را به پایان میرساند.
مشخصات فنی
آئودی RS2 | بامو M3 E30 | |
پیشرانه | ۲.۲ لیتری ۵ سیلندر | ۲.۳ لیتری I4 |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | ۳۱۵ اسب بخار | ۲۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۱۰ نیوتن متر | ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۵.۴ ثانیه | ۶.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۵ ثانیه | ۱۵.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۶۰ کیلومتر/ساعت | ۲۴۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۹.۰ لیتر ترکیبی | ۷.۸ لیتر ترکیبی |
وزن | ۱۵۹۵ کیلوگرم | ۱۲۰۰ کیلوگرم |
[دانلود ویدئو]
OMID
۱۱ دی ۱۳۹۷به نظرم m3 برنده اصلیه
فورد
۱۱ دی ۱۳۹۷من عاشق e30 مخصوصا این اتاق بودم و هستم بنظرم من زیباترین و اصیل ترین بی ام و تاریخه
ارش
۱۱ دی ۱۳۹۷بی ام و یه دهه قدیمی تره و طبیعیه که قدرت کمتری داشته باشه.
M
۱۱ دی ۱۳۹۷مصرف سوخت بی ام دابلیو رو ببینید و سکوت کنید به احترام تکنولوژی اون زمان(30 سال پیش ) بهترین انجین ساز تاریخ روی بهترین بی ام دابلیو تاریخ
2.4 لیتری با مصرف سوخت 7.8
اگه میخواین متوجه کاری که کردن بشین با آئودی مقایسه کنین که تازه چند سال بعد از بی ام دابلیو ساخته شده
توجه کنید که آئودی خودش یه غول تکنولوژی محسوب میشه اما با این وجود با این که 100 سی سی حجم موتور کمتری داره اما 1.2 لیتر مصرفش بالاتره
Amir Machine
۱۲ دی ۱۳۹۷همه چیز حجم موتور نیست
موتور آئودی یه سیلندر بیشتر داره و توربو هم هست
100 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور بیشتری داره
RS2 نزدیک به 400 کیلو از بامو سنگینتره
و با همۀ اینها فقط حدود یه لیتر بیشتر میسوزونه که برای اون موقع اصلاً زیاد نیست
این واقعاً شاهکار آئودی و پورشهس که اون زمان موتوری با این قدرت ساختن که مصرفش از موتور پژو 405 تنفس طبیعی 100 اسب بخاری همون زمان کمتره (یا حداقل یکسانه)
سعید سابق
۱۲ دی ۱۳۹۷چی رو با چی مقایسه کردی داداش …
M
۱۲ دی ۱۳۹۷ببخشید شنیده بودیم میگفتن توربو مصرف سوختو کم میکنه(که البته با اون مخالفم) اما اولین باره که میشنوم مصرف سوخت رو افزایش میده
دوما حجم موتور خیلی بیشتر از تعداد سیلند رو مصرف سوخت تاثیر داره انقدری که اصلا اهمیت تعداد سیلندر جلوی اهمیت حجم موتور چیزی به حساب نمیاد سوما تکنولوژی آئودی یک دهه جلو تر از بی ام دابلیو بوده
چهارما آئودی به دلیل فشار بیشتری که به موتور اورده (به دلیل همون وزن زیاد)
استهلاکش هم بالا میره شرط میبندم با این که بیمر یه دهه بیشتر کار کرده ولی الان موتورش سالم تره
Amir Machine
۱۲ دی ۱۳۹۷توربو زمانی باعث کاهش مصرف سوخت میشه که قدرت دو موتور یکسان باشه
مثلاً اگه یه موتور تنفس طبیعی بخواد قدرتی اندازه موتور آئودی داشته باشه، باید حجم و سیلندر بیشتری داشته باشه که در اون صورت مصرف موتور توربو کمتر خواهد بود
اما اینجا انتظار داری موتوری با یه سیلندر بیشتر و 100 اسب بخار قدرت بیشتر، مصرفش با موتور بامو یکسان باشه؟
اگه بامو از همین موتور میخواست با توربو قدرتی مشابه موتور آئودی بگیره مطمئنا مصرفش همین حدود RS2 میشد.
اینجا هم داریم سر مصرف سوخت بحث میکنیم نه استهلاک، اون بحثش کاملاً جداس
ضمناً RS2 بر اساس آئودی 80 ساخته شده که با همین موتور پنج سیلندر، سال 1991 معرفی شد و در اصل اختلاف سنش با بامو حدود پنج ساله
Car Lover
۱۱ دی ۱۳۹۷ی چیزی این دو ماشین که ی زمانی سوپراسپرت زمانه خودشون بودن الان از یه کراس اوور نسبتا معمولی کند تر زدن!
چی میگه آقای کلارکسون که تو این 30 سال گذشته ماشینا پیشرفت نکردن:))))
M
۱۲ دی ۱۳۹۷جرمی مجری خوبیه دوسش دارم
ولی حرف صد من یه غاز و الکی هم زیاد میزنه
به911 میگه قورباغه