صنعت خودروسازی دنیا رفتهرفته در حال حرکت به سمت الکتریکی شدن است و امروزه خودروهای الکتریکی زیادی در بازار حضور دارند. طی سالهای گذشته تسلا یکهتاز بخش خودروهای الکتریکی بود اما اخیراً رقبایی مثل آئودی E-Tron و جگوار I-Pace به بازار آمدهاند تا عرصه را بر تسلا تنگ کنند؛ درهرحال، میدانیم که محصولات این برند الکتریکی آمریکایی مثل مدل ۳ بهعنوان قاتل خودروهای اسپرت شناخته میشوند و در اکثر مسابقات درگ خودروهای بنزینی قدرتمندی را مغلوب کردهاند؛ اما مدل ۳ در برابر رقبای الکتریکی خود چطور عمل میکند؟ آیا میتواند E-Tron و I-Pace را هم مثل رقبای بنزینی بهراحتی شکست دهد؟
برای فهمیدن پاسخ این سؤال، CarWow ترتیب برگزاری رقابتی را با حضور تسلا مدل ۳، آئودی E-Tron و جگوار I-Pace داده است؛ اما در این مهمانی الکتریکی، یک خودروی بنزینی یعنی تویوتا سوپرا هم حضور دارد تا ببینیم بهعنوان یک ماشین اسپرت بنزینی در برابر خودروهای الکتریکی چگونه عمل میکند. مدل ۳ حاضر در این رقابت از نوع پرفورمنس بوده و بنابراین به دو موتور الکتریکی با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم برای خودرو فراهم کردهاند اما دو رقیب الکتریکی دیگر هم دقیقاً مثل تسلا از دو موتور الکتریکی و سامانهٔ چهارچرخ محرک سود میبرند.
موتورهای جگوار ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند درحالیکه آئودی که از نوع E-Tron 55 است تنها ۳۶۰ اسب بخار قدرت دارد اما موتورهای الکتریکی آن میتوانند برای مدت کوتاهی حداکثر ۴۰۸ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید کنند. در همین حال، کراساوور الکتریکی آئودی به دلیل برخورداری از بزرگترین باطری در بین خودروهای این رقابت، با ۲۴۰۰ کیلوگرم وزن، سنگینترین عضو گروه محسوب میشود. شرکتکنندهٔ آخر یعنی سوپرا هم از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ ساخت بامو استفاده میکند که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین این کوپهٔ ژاپنی ضعیفترین خودروی این رقابت محسوب میشود اما نباید فراموش کرد که سوپرا با ۱۵۲۰ کیلوگرم وزن، سبکترین عضو جمع هم هست.
خب با توجه به مواردی که بیان شد فکر میکنید کدامیک از این چهار خودرو در درگ پیروز خواهد شد؟ آیا سوپرای بنزینی به لطف وزن سبک خود میتواند بر الکتریکیها غلبه کند یا بازهم تسلا پیروز میدان میشود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات ویدئوی زیر را تماشا کنید.
مشخصات فنی
تویوتا سوپرا | آئودی E-Tron | جگوار I-Pace | تسلا مدل ۳ | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توربو | دو عدد الکتریکی | دو عدد الکتریکی | دو عدد الکتریکی |
قدرت | ۳۴۰ اسب بخار | ۴۰۶ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار | ۴۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۶۶۴ نیوتن متر | ۷۰۰ نیوتن متر | ۶۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | تک سرعته | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
باطری | – | ۹۵ کیلووات | ۹۰ کیلووات ساعت | ۷۵ کیلووات ساعت |
وزن | ۱۵۲۰ کیلوگرم | ۲۴۰۰ کیلوگرم | ۲۱۳۳ کیلوگرم | ۱۸۰۰ کیلوگرم |
قیمت | ۵۰,۹۴۵ دلار | ۷۵,۷۹۵ دلار | ۷۰,۸۷۵ دلار | ۵۶,۱۹۰ دلار |
MAHDI
۴ شهریور ۱۳۹۹پدال جان این درگ تکراری هستش، میدونی این درگ مال کی هستش، بعدشم قبلا این درگ رو گذاشتید!!!!!
*میتونستید درگ مرسدس AMG GT63 و ب ام و M8 گرن کوپه رو بزارید که دیروز مجله DSC OFF انجام داده!!!
*میتونستید درگ مرسدس E63S و تسلا3 پرفومنس و ب ام وM850 رو بزارید که CARWOW انجام داده که مطلبش رو نذاشتید.
* میتونستید درگ مرسدس GLC63 فیس لیفت و تسلا3 پرفومنس و آئودی RS5 چهار در رو بزارید که CARWOW انجام داده و مطلبشو نذاشتید.
* میتونستید درگ آئودی RS6 و تسلا3 پرفومنس رو بزارید که مجله LOVECARS انجام داده.
* و یا میتونستید درگ تسلا X P100D و جیپ ترک هاوک و تسلا Y پرفومنس رو بزارید که مجله THROTTLE HOUSE انجام داده.
امیر دهقان
۴ شهریور ۱۳۹۹سلام
این درگ قدیمی هست ولی تا حالا تو پدال منتشر نشده بود
MAHDI
۴ شهریور ۱۳۹۹پس من اشتباه کردم ????
شاید هم تو آپارات دیده باشمش. ولی میدونم که این درگ مال حدود 11 ماه پیشه!!!!!
ممنونم از جوابتون?????
یانکی
۴ شهریور ۱۳۹۹چه اجباریه درگهای غیر استاندارد این یارو رو بزارید.این همه درگ اصولی و درست و حسابی تو پیست مخصوص برگزار میشه.این مردک ماشینی رو که دوست داشته باشه پیروز میکنه درست مثل درگ تایمز.
Hamidreza
۵ شهریور ۱۳۹۹و صد البته مانند هنسی عزیز دل شما
M.A.S
۵ شهریور ۱۳۹۹یانکی عزیز مت واتسون کلا نمیشه گفت چه ماشینی دوس داره درگاشم همه شون معتبره و تایماشم مث درگ تایمز فضایی و مسخره نیست (درگ تایمز اومده میگه دیمن یک چهارم مایل 11.5 ثانیه میزنه مک لارن 720s ظرف 9.8!!!!!!)همه نتایجش درستن
من خودم طرفدار امریکایی و طرفدار بنزینی هستم ولی درگای کاروو (جز شاید چند تایی) همه شون نتایجشون درسته
تروتل هوس هم نمیشه گفت غیر معتبر ولی میشه گفت حرفه ای نیستن و با ماشینایی که لانچشون سخت تره خیلی نتایج نا امید کننده ای بدست میارن
MAHDI
۴ شهریور ۱۳۹۹بالاخره مجله SPORT AUTO و مجله AUTO BILD sport cars با شورولت کوروت C8 Z51 در پیست هوکنهایم و پیست زاکسنرینگ زمان گیری کردن و فیلم این زمان گیری هارو منتشر کردن.
اگه دوست داشتید از پدال بخوایید تا مطلبشون رو بزاره چون این مجلات معروف ترین مجلاتی هستن که با تمام خودروها توسط یک راننده در این پیست ها زمان گیری میکنن. ???
NISSAN GTR SOLTAN
۴ شهریور ۱۳۹۹ببخشید نویسنده های پدال باید با شما مشورت کنن که چه مطلبی رو منتشر کنن؟
توی این مجلاتی که شما نام بردی غیر از اون carwow بقیش یه مشت مجله آشغالن که کارشون شده فقط پول گرفتن و یه برندو تبلیغ کردن
dsc off که تکلیفش مشخصه یه روسیه ای ح.ر.و…… حتی خیلیا توی یوتیوب مسخرش میکنن چون از نظر این ادم ماشین های بی ام و حتی از ماشین های درگستر هم سریعترن
اون throttle house و lovecars که اصلا ارزش نداره مطالبشو نگا کنی
AMG///
۴ شهریور ۱۳۹۹توروخدا love cars نهههههه
میثم
۴ شهریور ۱۳۹۹سوپرا با موتور غیر تویوتا یه حالگیری اساسی بود
NISSAN GTR SOLTAN
۴ شهریور ۱۳۹۹اون سوپرا با اون موتور 2JZ افسانه ای کجا و این سوپرای جدید کجا
کادیلاک
۴ شهریور ۱۳۹۹تسلا
Hadi
۴ شهریور ۱۳۹۹این درگ مال سال پیشه و تویوتا مدل ۳۴۰ اسبیش هستش…
اگه امسال یه بار دیگه این درگ رو برگزار کنن و سوپرا مدل جدیدش که ۳۸۰ اسب قدرت داره احتمالا زیاد جگوار رو پشت سر میذاره…
امیر
۴ شهریور ۱۳۹۹سوپرا فک کنم سهمیه داشته ک اومده تو این درگ!!!
نکته جالب شتاب بسیار عالی تسلا تو رولینگ بود و توقع نداشتم واقعا…
بنظرم بعد تسلا ،آئودی از بقیه عملکردش بهتر بود
AMG///
۴ شهریور ۱۳۹۹درگو ندیدم نتیجش معلوم بود تسلا میبره
JDM
۴ شهریور ۱۳۹۹با سلام خدمت اقای دهقان و دست اندرکاران سایت پدال
بنده خواستم قسمت نا چیزی از نویسندگی بخش خودرو های سنگین سایت پدال و در دست بگیریم
بخش توضیحات رو خوندم نوشته بود در طول روز باید چند مقاله ارائه بدید و نباید وقفه ایجاد بشه
مشکل اینجا مطرح میشه که بخش اخبار خودرو های سنگین مثل خودرو های سبک چشم گیر نیست و مدت ها طول میکشه خبر مهمی منتشر بشه