قطار دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال امروز به گروه سدانهای کامپکت لوکس رسیده است که در دوئل قبلی آن شاهد رقابت میان آئودی A4 و ولوو S60 بودیم. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۶۰۶ رأی به ثبت رسیده است که A4 توانست با دریافت ۱۴۲۱ عدد از آنها و کسب ۸۸ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالیکه S60 تنها ۱۸۵ رأی دریافت کرده است. حال امروز در هشتمین و آخرین دوئل گروه سدانهای کامپکت لوکس، دو سدان کوپهٔ آلمانی یعنی آئودی A5 اسپرتبک و بامو سری ۴ گرن کوپه در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
مرسدس بنز C کلاس | لکسس IS | بامو سری ۳ | اینفینیتی Q50 |
مرسدس بنز C کلاس | بامو سری ۳ | ||
آئودی A4 | ولوو S60 | جگوار XE | آلفارومئو جولیا |
آئودی A4 | آلفارومئو جولیا | ||
کادیلاک ATS | آکورا TLX | فولکسواگن آرتئون | کیا استینگر |
کادیلاک ATS | فولکسواگن آرتئون | ||
جنسیس G70 | بیوک ریگال | آئودی A5 اسپرتبک | بامو سری ۴ گرن کوپه |
جنسیس G70 | ؟ |
آئودی A5 اسپرتبک
آئودی با معرفی مدل جدید A5 در سال ۲۰۰۷، رسماً و بهطورجدی وارد بخش کوپههای میان سایز لوکس شد یعنی بخشی که تا پیش از آن تقریباً بهطور کامل تحت سلطهٔ بامو سری ۳ و مرسدس بنز CLK قرار داشت. A5 در ابتدا در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت به بازار آمد اما سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰ آئودی عضو سومی را به این خانواده اضافه کرد. این نسخهٔ جدید که اسپرتبک نام دارد، یک کوپهٔ چهاردر یا بهعبارتدیگر یک سدان کامپکت کوپه است و در اصل برادر کوچکتر مدل A7 محسوب میشود. در ژوئن سال ۲۰۱۶ اما آئودی نسل دوم کوپهٔ A7 را معرفی کرد و چند ماه بعد یعنی در سپتامبر همان سال نسخهٔ اسپرتبک این خودرو معرفی شده و بدین ترتیب A5 اسپرتبک هم وارد نسل دوم خود شد. نسل دوم A5 روی پلتفرم MLB گروه فولکسواگن ساخته شده که با آئودی A4 مشترک است. A5 اسپرتبک هماکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میگردد که شامل ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی، ۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی و ۳ لیتری چهار سیلندر دیزلی میشود. برای این دوئل ما موتور اول یعنی ۲ لیتری بنزینی را انتخاب کردهایم که خود در دو سطح قدرت مختلف ارائه میگردد و برای این دوئل نسخهٔ قدرتمندتر آن در نظر گرفته شده است. این نمونه ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. A5 با این پیشرانه در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میگردد اما برای آن امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو هم وجود دارد. در صدر خانوادهٔ این سدان کوپهٔ آلمانی اما مدل S5 اسپرتبک قرار دارد که به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 با ۳۵۵ اسب بخار قدرت مجهز است.
بامو سری ۴ گرن کوپه
سری ۳ یکی از شناختهشدهترین محصولات بامو محسوب میشود که سالها در نسخههای سدان، کوپه و کابریولت به تولید رسید؛ اما پس از معرفی نسل ششم این خودرو در سال ۲۰۱۲، شیوهٔ نامگذاری بامو تغییر کرده و بدین ترتیب نسخههای کوپه و کابریولت سری ۳ با نام جدید ۴ به بازار عرضه شدند. سری ۴ کوپه برای اولین بار رسماً در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ رونمایی شد و در نمایشگاه توکیو همان سال نسخهٔ کابریولت آن نیز معرفی گردید؛ اما یک سال بعد در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ بامو عضو سومی بنام گرن کوپه را به خانوادهٔ سری ۴ خود اضافه کرد که آنهم دقیقاً مانند آئودی A5 اسپرتبک، یک سدان کامپکت کوپه است. سری ۴ گرن کوپه به همراه نسخههای کوپه و کابریولت خود روی پلتفرم مشترکی با سری ۳ ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارند. سری ۴ همچنان در یک نسل در حال تولید است اما بهتازگی برای مدل ۲۰۱۸ فیسلیفتی را تجربه کرده که علاوه بر بهروزرسانیهای ظاهری، تغییراتی را هم در مدلها و پیشرانههای آن به همراه داشته است. سری ۴ گرن کوپه با پیشرانههای بنزینی و دیزل متنوع و در مدلهای مختلفی به بازار عرضه میگردد که ما از بین آنها مدل 430i را انتخاب کردهایم. این مدل که پیش از فیسلیفت با نام 428i شناخته میشد، به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهر سیلندر توربوشارژ مجهز است. قدرت تولیدی این موتور پس از فیسلیفت به ۲۵۲ اسب بخار افزایش پیدا کرده درحالیکه گشتاور آن بدون تغییر باقیمانده است و همچنان ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. 430i در حالت استاندارد با انتقال قدرت دیفرانسیل عقب عرضه میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم برای آن وجود دارد.
آئودی A5 اسپرتبک | بامو 430i گرن کوپه | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۲۵۲ اسب بخار | ۲۵۲ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۰ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | عقب/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۳ ثانیه | ۵.۵ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۱ ثانیه | ۱۴.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۸.۷ لیتر (ترکیبی) | ۹ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۵۸ لیتر | ۶۰ لیتر |
وزن | ۱۶۸۰ کیلوگرم | ۱۷۳۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۷۳ متر | ۴.۶۴ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۲ متر | ۲.۸۱ متر |
حجم صندوق بار | ۴۸۰ لیتر | ۴۸۰ لیتر |
قیمت پایه | ۴۳,۵۷۵ دلار | ۴۴,۰۹۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9916895]
Mohamad ali
۲۴ دی ۱۳۹۶هر دو فوقالعاده و با توانایی های حرکتی عالی هستند من تقریبا در سدان ها بی ام و را برتر می دانم اینجا هم به سری چهار رای دادم ولی آئودی بهتر نباشه (که هست) قطعا همسطح سری چهار هستش
Raha
۲۴ دی ۱۳۹۶با تمام احترام و ارزشی که برا بی ام و قائلم اینجا آئودی رو انتخاب میکنم
شاهين
۲۴ دی ۱۳۹۶اول خواستم از روی تعصب به ب ام و رای بدم…بعد که اومدم عکس ها و مشخصات رو به دقت نگاه کردم به آعودی رای دادم.البته شاید اگر موقعیت خریدشون رو داشتم ب ام و رو میخریدم.
سعید
۲۴ دی ۱۳۹۶فکر نکنم تو این عصر وحشت حتی در رویا هم به همچین مواردی برای خرید بتونیم فکر کنیم.
سورنا
۲۴ دی ۱۳۹۶داداش هیچوخ خودتو دست کم نگیر مگه اینایی که دارن چیکار کردن ؟ چیشون از تو بهتره ؟
هیچ برتری ای از نظر ۲ نفر آدم وجود نداره تنها چیزی که باعث میشه مثلا یکی به یه جایی برسه اینه که از قدرت و توانایی خودش استفاده میکنه و موفق میشه
مطمعن باش اگر بخوای میتونی ( شعار هم نیست چون خودم تا ۲۴ سالگی همین بودم و بعدش تازه فهمیدم باید چیکار کنم و الان خدارو شکر همه چی عالیه )
سعید
۲۴ دی ۱۳۹۶اینجا باید ژن خوب داشته باشی تا دست بکار بشی با یه سری…. به این خودروها برسی.
مهدی
۲۴ دی ۱۳۹۶داداش اینا اونور از سوناتا این ور ارزونترن داداااش
سعید
۲۴ دی ۱۳۹۶با اینکه از بیمر نمیشه گذشت ولی آئودی رو جالب تر و هماهنگ تر میبینم رای من ارباب حلقه ها.
Madjid
۲۴ دی ۱۳۹۶اتتخاب من
??? ارباب حلقه ها ???
به خاطر تمام برتری هاش.
amir77
۲۴ دی ۱۳۹۶فقط بیمر
سورنا
۲۴ دی ۱۳۹۶آیودی رو چون تا حالا از نزدیک ندیدم حسی هم بهش ندارم ولی مطمعنم از نزدیک نظرم عوض میشه چون تا وقتی پورش رو از نزدیک ندیده بودم خوشم نمیومد ازش فکر میکردم خیلی کوچیک باشه ولی از نزدیک عالی بود
سياوش
۲۴ دی ۱۳۹۶واقعا انتخاب سختیه اما به نظرمن بیمر بهتره
حمیدرضا
۲۴ دی ۱۳۹۶ائودی مشخصات بهتری داره به اون رای دادم
Amin
۲۴ دی ۱۳۹۶قطعا بی ام و
ائودی به خاطر ماهیتی که داره و دیفرانسیل جلو بودنش هیچ وقت نمیشه لذت رانندگی بی ام و رو باهاش تجربه کرد،این که از تایرات سر پیچ دود بلند شه و دونات و دریفت کنی چیزیه که فقط میشه با بیمر تجربش کرد
ارش
۲۴ دی ۱۳۹۶بی ام و رو انتخاب کردم واقعا زیباست در کل بی ام و سری 4 و سری 3 در بازار امریکا 84000تا می فروشه تو این کلاس بی ام و بهترینه هندلینگ بهتر و زیبایی خیره کننده .
Wrx
۲۴ دی ۱۳۹۶ائودی a5 ?
جذابتره برای من?
البته یه چیزیش زیاد برام خوشایند نبود قسمت انتقال قدرت به دیفرانسیل جلو و چهارچرخ بود که کاش مثه بی ام دبیلیو عقب چهارچرخ بود??
lawyer hamid
۲۴ دی ۱۳۹۶هردو عالی، هرو دو دوس داشتنی و زیبا، هردو برابر، هردو مشتری مدار، هردو برای طرفداراشون عشششق
من که طرفدار مرسدس هستم اما دلم نمیاد یکی از این دوتا حذف شه، چه برسه طرفدارای این دوتا کوپه خوشگل!!!
برای همین اینجا به آئودی رای میدم، ولی تو تلگرام به بی ام و، باشد که عدالت برقرار گردد…
charger
۲۴ دی ۱۳۹۶دوتاشون محشرن اما من طراحی ارباب حلقه ها رو بیشتر دوست دارم
یاس ی
۲۴ دی ۱۳۹۶بسیار انتخاب سختیه، به شدت سخت، نهایتا به بی ام رای دادم گرچه دل کندن از ارباب حلقه ها سخت بود.
Hamid...Audi
۲۴ دی ۱۳۹۶رای من هم ارباب حلقه ها …
mehran911
۲۴ دی ۱۳۹۶m4 رو خیلی دوست دارم اما وقتی حرف از S5 میاد از خود بی خود میشم
هر خودروی دیگه ای غیر از S5 بود قطعا به BMW رای میدادم
Fk
۲۴ دی ۱۳۹۶خطاب مستقیم ب اون دوست عزیز که میگه من از ۲۴ سالگی ب بعد خواستم شد
اره نشدنی نیست ولی باید اعتراف کنم و قبول کنیم پارامترهایی که برای رسیدن ب اوج تو عصر امروز مرسومه تو اینجا قابلیتی نداره
mazaher
۲۵ دی ۱۳۹۶آئودی زیباست
Mohsen
۲۷ دی ۱۳۹۶چشمای بی ام و تسخیر کنندس ،بی ام و روح داره،با نگاه کردن بهش حس ارتباط با مخاطب ایجاد میکنه،بی دلیل نیس محبوب ترین برند خودروسازی دنیاس????